علت سرعت پیشروی کُردهای سوریه در تل‌ابیض

پشتیبانی شدید هوایی جنگنده‌های آمریکا از نیروهای کمیته‌های کُرد سوریه در چند روز اخیر آنقدر چشمگیر بوده است که این سوال را ایجاد می‌کند که چرا آمریکا در عراق چنین حمایتی از ارتش عراق نمی‌کند؟

برخورد دوگانه آمریکا با ستون داعش و صدام +عکس

برخورد دوگانه آمریکا با داعش

موقعیت استان رقه در شمال سوریه/ تل‌ابیض در شمال رقه و در مرز با ترکیه

 

به گزارش گلستان 24،  نیروهای مردمی کُرد شب گذشته در نزدیکی ساعت 21 به وقت محلی، موفق شدند بعد از محاصره شهر «تل ابیض» از سه محور (+)‌، درگیری شدید و حملات دقیق و سنگین جنگنده‌های ائتلاف آمریکائی-غربی، تل ابیض را تحت تصرف خود دربیاورند.

همزمان تعدادی از نیروهای مردمی شروع به پاکسازی خانه‌ها و خیابان‌ها از بمب‌های کار گذاشته شده توسط نیروهای داعش کردند.

نیروی کُرد سوریه هنگام برچیدن پرچم داعش از ساختمان‌های تل‌ابیض

 

با سیطره نیروهای مردمی کُرد بر تل ابیض، تعدادی از نیروهای تروریستی داعش از ترس حملات نیروهای مردمی کرد اقدام به فرار از تل ابیض به سمت جنوب (به سمت شهرک عین عیسی) از طریق مناطق کور را کردند که با حملات جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی-غربی به دام افتادند و نزدیک به 40 تن از آنان کشته شدند. در این میان تعداد کمی نیز به شهرک عین‌عیسی رسیدند.

نیروهای مردمی کرد سوریه بالای اجساد داعش در تل‌ابیض

 

به گزارش فارس، نیروهای مردمی کُرد با کمک متحدان خود از جمله گروهک «ارتش آزاد»، بعد از پاکسازی تل‌ابیض، عملیات پاکسازی منطقه «عین عیسی» واقع در جنوب تل ابیض کردند و در ساعات اولیه نیمه‌شب گذشته موفق شدند به کمک حملات سنگین جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی-غربی پیشروی در اطراف منطقه مهم «عین عیسی» داشته باشند و بعد از درگیری شدید با نیروهای تروریستی داعش به بخش‌هایی از سمت غرب منطقه عین‌عیسی نفوذ کنند.

شهرک مهم عین عیسی در 55 کیلومتری شمال شهر «الرقه» (که پایگاه اصلی داعش در سوریه است) و در جنوب تل ابیض واقع شده. همچنین تیپ 93 ارتش سوریه در جنوب و در نزدیکی شهرک «عین عیسی» واقع شده است که در حال حاضر تحت سیطره نیروهای تروریستی داعش است.

 

شهرک مهم «عین عیسی» در حد فاصل بین تل ابیض و شهر الرقه واقع شده و از خطوط اصلی امداد  و کمک‌رسانی تروریست های داعش از شمال به مرکز استان الرقه (یعنی شهر الرقه) محسوب می‌شود.

علت پیشروی سریع کُردها/ مقایسه نقش آمریکا در سوریه و عراق

به گفته منابع میدانی در شمال شرق سوریه، یکی از علل پیشروی سریع نیروهای کُرد، همکاری گروهک «ارتش آزاد» و همچنین پشتیبانی همه‌جانبه هوایی و پهبادهای شناسایی ائتلاف آمریکایی-غربی از نیروهای کرد است.

حملات متعدد و سنگین جنگنده‌های ائتلاف آمریکا سبب شد تل‌ابیض چند ساعت پس از محاصره از سه جهت، بسرعت کنترل این شهر را در مرز با ترکیه که نقشی مهم برای داعش داشت، از دست بدهد.

حملات شدید هوایی آمریکا به داعش در کمک به کُردهای سوریه، در حالی صورت می‌گیرد که همین ائتلاف آمریکا نقش دیگری در عراق در مبارزه با داعش ایفا می‌کند.

 

در کمتر از دو هفته گذشته، حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق در اجلاس امنیتی مونیخ با انتقاد از آمریکا اعلام کرد که این کشور اطلاعات کافی از داعش در اختیار ارتش عراق قرار نمی‌دهد و آن طور که باید با دولت عراق همکاری نمی‌کند.

بر عکس، طی 10 ماه گذشته که ائتلاف آمریکا ضد داعش در سوریه و عراق شکل گرفته است، جنگنده‌های ائتلاف چندین بار مواضع نیروهای عراقی و بسیج مردمی عراق را هدف قرار داده‌اند که گاهی آن را تکذیب کرده‌اند و گاهی آن را اشتباه خوانده‌اند (جزئیات بیشتر اینجا و اینجا).

نکته بارزتر در این موضوع، مسئله‌ای است که سردار «قاسم سلیمانی»‌ فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران نیز از آن انتقاد کرد. سردار سلیمانی پس از اشغال الرمادی (مرکز استان الانبار در غرب عراق) به دست داعش از ائتلاف آمریکا در عراق انتقاد کرد و خطاب به آمریکا گفت زمانیکه ستون‌های نیروهای داعش در حال لشگرکی به الرمادی بود، فاصله شما با آنان چقدر بود.

مقایسه حمله آمریکا به ستون نظامیان ارتش عراق و عدم حمله به ستون نظامی داعش

تصاویر زیر بخوبی گویاست. تصاویر نخست‌، تصاویر ارتش عراق در سال 1991 و در جنگ اول خلیج فارس است که آمریکا ستون نیروهای نظامی صدام را نابود کرد و تصاویر بعد، تصاویر ستون نظامی داعش در الانبار و کرکوک است که با وجود اطلاعات ماهواره‌ای و جاسوسی، آمریکا آنان را در عراق نادیده می‌گیرد.

ستون نیروهای نظامی داعش در الانبار که آمریکا آن را نادیده می‌گیرد

ستون نیروهای داعش در کرکوک

 

انتهای پیام

ارسال نظر

آخرین اخبار