توهین روزنامه‌ آمریکایی به آیت‌الله مهدوی کنی/ تلاش اپل برای ورود به ایران/ درخواست خانواده جیسون رضائیان از ایران

بررسی اخبار ایران در رسانه های غربی

اخبار ایران و تحلیل‌های پیرامون آن بطور مستمر در رسانه‌های خارجی - اعم از غربی و منطقه‌ای - منعکس می‌شود. نگاهی به موضوعات پرداخته شده درباره ایران می‌تواند تصویری کلی از نقاط تمرکز این رسانه‌ها در داخل و نحوه انعکاس و جهت‌دهی آن به فضای افکار عمومی در کشورهای خود و جهان ارائه دهد.

واضح اینکه، رصد خط رسانه‌ای خارج از کشور و خنثی کردن و پدآفند رسانه‌ای به جریان‌سازی‌های احتمالی بر روی موضوعات خاص، از جمله ضرورت‌ها در فضای رسانه‌ای کشور است؛ گرچه مروری بر این اخبار برای عموم مخاطبان نیز خالی از لطف و فایده نیست.
 

بدیهی است طرح مطالب و انعکاس اخبار از این رسانه‌ها به معنای تأیید آن‌ها نیست.

 

 

جروزالم پست Jerusalem Post
 

- روزنامه صهیونیستی جروزالم پست با ابراز نگرانی از توافق احتمالی هسته‌ای طی هفته‌های آتی به قلم یکی از نمایندگان کنگره آمریکا می‌نویسد: «در حالی که تمام نگاه‌ها به تروریسم داعش و نابودی آن معطوف شده است و آمریکا هراسناک حمله آن‌ها به کشورش است، آمریکا و دیگر کشورهای شورای امنیت در حال به سرانجام رساندن یک دهه تلاش خود برای به توافق رسیدن درباره برنامه هسته‌ای پنهان ایران هستند.»

این روزنامه اسرائیلی همانند سران رژیم جنایت‌پیشه صهیونیستی توافق موقت ژنو را اشتباهی بزرگ توصیف کرده و ادامه می‌دهد: «درحالی که تحریم‌های بین‌المللی که اقتصاد ایران را هدف قرار داده بود و طبق اعلام بانک مرکزی ایران تورم به 45 درصد رسید، موثر واقع شده بود، با بازگشت ایران به میز مذاکره، کشورهای غربی در توافقی موقت از این تحریم‌ها کاستند. در همین زمان ظهور داعش هم موجب شد تا ایران و آمریکا یکدیگر را در یک طرف و در جنگ با داعش بیابند. آمریکا حملات هوایی بر ضد داعش را آغاز کرد و از سوی دیگر ایران از زمین به مقابله با‌ آن‌ها برخاست.»

جروزالم پست با اشاره به همکاری ایران و آمریکا در پشت درهای بسته اینگونه تحلیل می‌کند که دو طرف به توافق رسیده‌اند و دولت آمریکا قصد دارد با دور زدن کنگره، توافق با ایران را امضا کند، لذا در چنین شرایطی کنگره باید وارد عمل شود. اوباما می‌داند که در صورتی که در انتخابات پیش‌رو جمهوری‌خواهان اکثریت سنا را کسب کنند دیگر نخواهد توانست در «اتاق پشتی» با ایران توافق کند. این روزنامه اسرائیلی از کنگره خواسته است حالا که تحریم‌ها اثر خود را نشان  داده است آن را تشدید کند و دولت اوباما نیز نادرستی صحبت مشاور رئیس جمهور ایران [علی یونسی] که گفته است آمریکا ضعیف‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ خود را تجربه می‌کند، ثابت کند. 

مقامات و رسانه‌های رژیم اسرائیل همواره در مذاکرات میان ایران و شش کشور با ایجاد هیاهو و فشار به کنگره و استفاده از لابی‌ صهیونیستی، دولت آمریکا را برای گرفتن امتیازات بیشتر از ایران زیر فشار قرار می‌دهند که با نزدیک شدن به زمان مذاکرات نهایی، صدای صهیونیست‌ها بیش از گذشته بلند خواهد شد؛ هرچند آمریکا نیز همواره گفته است در توافق نهایی امنیت اسرائیل تأمین خواهد شد و با تل‌آویو همواره درحال مشورت و هماهنگی در این باره است.

- تلاش برای نشان دادن روابط ایران و آمریکا در مسیر عادی‌سازی از دیگر موضوعاتی است که در رسانه‌های آمریکا به چشم می‌خورد.
 


وال استریت ژورنال The Wall Street Journal


- روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال در گزارشی از روند مذاکرات ایران و آمریکا طی یکسال اخیر، مسیر پیش‌رو را در راستای تنش‌زدایی پیش‌بینی کرده است. در این گزارش آمده است: «پس از دو نامه اوباما به رهبر معظم ایران آیت‌الله خامنه‌ای در سال 2009، انتخاب دوباره احمدی‌نژاد و سرکوب مخالفان نتیجه انتخابات در همین سال، تحریم بانکی ایران از سوی آمریکا در سال 2011 و تحریم نفتی اتحادیه اروپا در سال 2012، در سال 2013 حسن روحانی به ریاست جمهوری ایران انتخاب شد. اوباما و روحانی تماس تلفنی 15 دقیقه‌ای برقرار کردند. ایران و قدرت‌های جهانی به توافق موقت هسته‌ای دست‌ یافتند و برای توافق نهایی نیز چارچوب زمانی تعیین شد. در سال 2014 داعش دشمن مشترک واشنگتن و تهران شد و با پیدا شدن منافع مشترک، زمان رسیدن به توافق نهایی تا نوامبر تمدید شد.»

در ادامه این مقاله آمده است: «در ماه‌های اخیر روابط دو کشور دست‌خوش تغییر شده است و همکاری آن‌ها در پاره‌ای از مسائل موجب انتقال قدرت آرام در بغداد و کابل و همچنین انجام حمله نظامی بر ضد داعش در عراق و سوریه شد. "ولی‌ نصر" از مقامات سابق دولت آمریکا در همین زمینه معتقد است این مسأله نشان می‌دهد که گرچه ترکیه و کشورهای عرب نزدیکترین متحدان آمریکا هستند، اما منافع و سیاست‌های آمریکا با منابع ایران همسو شده است.»

نیاز دولت آمریکا به همکاری منطقه‌ای و توافق نهایی تا پیش از انتخابات را می‌توان در مقالاتی ازین دست به وضوح مشاهده کرد. وال‌استریت در حالی از همسویی در منافع ایران و آمریکا سخن گفته است که ایران همواره بر دو نکته کلیدی تأکید داشته است: اول رد هرگونه موضوع خارج از چارچوب هسته‌ای در مذاکرات و دوم عدم شرکت در ائتلاف ساختگی بر ضد داعش و تأکید بر اینکه سیاست‌های غلط آمریکا موجب شکل‌گیری و قدرتمند شدن این گروه تروریستی شده است.»

- درخواست اپل برای ورود به ایران خبری بود که روزنامه‌های آمریکایی در روزهای گذشته آن را منتشر کردند.
 


وال استریت ژورنال The Wall Street Journal
 

- روزنامه وال‌استریت ژورنال در صفحه اول خود از تمایل شرکت اپل برای ورود رسمی به بازار ایران و انجام مذاکرات مقدماتی آن خبر داده است. به گزارش این روزنامه آمریکایی، مقامات ارشد اپل با واسطه‌هایی که محصولات این شرکت را به ایران وارد می‌کنند چگونگی انجام مقدمات تأسیس نمایندگی رسمی در ایران را بررسی کرده‌اند. وال‌استریت ژورنال نوشته است شرکت اپل پس از تصمیم آمریکا مبنی بر کاهش تحریم‌های ایران، قادر به صادرات محصولات خود به این کشور شده است. شرکت‌هایی نظیر جنرال الکتریک و دِل (Dell) نیز همانند اپل در حال مذاکره با توزیع‌کنندگان داخل ایران هستند تا محصولات خود - کامپیوترهای شخصی و دستگاه‌های مولد برق و لوازم خانگی - را وارد بازار ایران کنند.

تلاش برای ورود گوشی‌های اپل و سایر محصولات لوکس خارجی به ایران در شرایطی پس از توافق ژنو رونق و سرعت گرفته است که کشور با مشکل در تهیه ارز مورد نیاز برای کالاهای اساسی روبروست و شاید بیشتر ارز حاصل از توافق ژنو تا کنون صرف خرید کالاهای لوکس از جمله خودروهای خارجی، لوازم خانگی لوکس و در مورد اخیر گوشی‌های اپل با قیمت‌های میلیونی شده است و همچنان دست ایران از قطعات اصلی هواپیماهای مسافربری و فناوری‌های مربوط به بخش تولید و صنعت دور مانده است.

- سفیر رژیم صهیونیستی در آمریکا نیز در یکی از روزنامه‌های این کشور، واشنگتن را از توافق با ایران بر حذر داشته است.


دیلی نیوز Daily News


- روزنامه دیلی نیوز آمریکا از قول «رون درمر» سفیر رژیم اسرائیل در آمریکا نوشته است: «امروز سربریدن‌ها و کشتارها تنها در عراق و سوریه و خاورمیانه نیست. قتل و خشونت تنها در صحرای سینا و بنغازی محدود نشده است و در اوتاوا و اوکلاهما نیز اتفاق می‌افتد. اما قتل و خشونتی که امروز شاهد هستیم در مقایسه با طوفانی که با دستیابی مسلمانان به سلاح هسته‌ای براه خواهد افتاد، رنگ می‌بازد. پیش‌تر از لغو تحریم‌های ایران در برابر برچیده شدن برنامه هسته‌ای این کشور سخن گفته می‌شد اما امروز صحبت از توافق است و اما کسی حرفی از برچیدن تأسیسات هسته‌ای ایران نمی‌زند. جامعه جهانی در حالی ایران را با هزاران سانتریفیوژ برای غنی‌سازی رها خواهد کرد که این کشور برای داشتن برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای حتی به یک سانتریفیوژ هم نیاز ندارد.(!)»

پل درمر که ایران و تروریست‌های داعش را در یکسو قرار داده و از آن با عنوان اسلام متعصب نام می‌برد، می‌گوید:‌ «اینکه این افراد متعصب را با نارنجک و مسلسل و سلاح‌های سبک  تجهیز کنیم یک چیز است، اما اینکه به سلاح‌ هسته‌ای دست پیدا کنند چیز دیگریست.»

درباره گزافه‌گویی سفیر اسرائیل همین بس که ایران برای تولید سوخت نیروگاه‌های تولید برق هسته‌ای خود به ظرفیت غنی‌سازی بیش از آنچه امروز دارد، نیازمند است و داعش نیز همان گروهی است که با سلاح‌های آمریکایی اکنون در حال قتل عام مردم عراق و سوریه هستند و این ایران و مقاومت است که در برابر آنان صف کشیده است؛ نه جنگنده‌های ائتلاف ساختگی که برای زدن خودرویی چندهزار دلاری از داعش، پروازهای بی‌نتیجه چندصدهزاردلاری انجام می‌دهند.

- یک روزنامه آمریکایی درباره امکان انتقال گاز ایران به اروپا نوشته است اجرای این طرح حداقل 5 سال زمان می‌برد.
 


عرب تایمز The Arab Times
 
- روزنامه عرب تایمز چاپ آمریکا نوشته است: «پس از بحران اوکراین و تیره شدن روابط روسیه به عنوان بزرگترین تأمین‌کننده گاز اروپا، این اتحادیه نیاز فوری به اجرای طرح انتقال گاز ایران به اروپا را احساس و اعلام کرده است. روسیه یک سوم گاز مورد نیاز اروپا را به ارزش 80 میلیارد دلار تأمین می‌کرده است اما با وضع تحریم‌های ضد روسی از سوی اتحادیه اروپا، این اتحادیه به تأمین گاز مورد نیاز از منابع دیگر نیاز پیدا کرده است.» 

«ایران از یک سو مدعی داشتن دومین ذخیره گاز جهان پس از روسیه است و از سوی دیگر این کشور نیز با تحریم‌ها بر سر برنامه هسته‌ایش دست و پنجه نرم می‌کند. کارشناسان حوزه صنعت انرژی در «کنفرانس پائیزه گاز در اروپا» تخمین زده‌اند در صورت رفع تحریم‌ها آغاز صادرات گاز ایران دست‌کم 5 سال زمان می‌برد.»

با نزدیک شدن به فصل سرما و تحریم‌های اتحادیه اروپا برضد روسیه، این اتحادیه بیش از گذشته آسیب‌پذیری خود در این حوزه را احساس می‌کند و مجبور به مذاکره و جلب رضایت مسکو برای تأمین گاز مورد نیاز است؛ گازی با تغییر رویکرد روسیه، که دیگر مانند گذشته با قیمت پایین و تخفیف در اختیار اتحادیه اروپا قرار نخواهد گرفت. از سوی دیگر اروپا با تلاش برای آلترناتیو قرار دادن ایران [که بی‌شک در روابط مسکو - تهران نیز بی‌تاثیر نخواهد بود] سعی دارد روسیه را به سازش ترغیب کند. پیش از این، حسن روحانی رئیس جمهوری نیز آب پاکی را روی دست اروپایی‌ها ریخت و رسما اعلام کرد ایران برنامه و آمادگی لازم برای جایگزینی روسیه در تأمین گاز اروپا را ندارد.

-  روزنامه آمریکایی در مطلبی توهین‌آمیز نسبت به مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی، او را "روحانی اعدام" خوانده است.
 

وال استریت ژورنال The Wall Street Journal

- روزنامه وال‌استریت ژورنال در گزارشی سراسر اتهام و افتراء به شخصیت والای مرحوم آیت‌الله کنی (ره) به دوره حضور وی در کمیته‌های انقلاب اسلامی و اعدام اعضای رژیم پهلوی از جمله افسران ساواک، معاندین و همچنین اعضای فرقه ضاله بهائیت اشاره کرده است.

- پرداختن به موضوعات حقوق بشری و ادعای نقض آن در ایران روزانه در رسانه‌های غربی به چشم می‌خورد. 
 

جروزالم پست Jerusalem Post

- این روزنامه صهیونیستی در مطلب دیگری درباره ایران با استناد به گزارش احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران نوشته است: «ایران در سال گذشته اعدام‌های بیشتری را انجام داده است در حالی که با روی کار آمدن حسن روحانی او قول داده بود اصلاحات و آزادی‌های شهروندی را پیگری کند. اما طبق آمار در سال گذشته دست‌کم 852 نفر در ایران اعدام شده‌اند که در میان آنان متهمان اقتصادی نیز به چشم می‌خورد.»

در بخش دیگری از این گزارش به اعدام ریحانه جباری و ابراز نگرانی احمد شهید و دیگر مدعیان حقوق بشر اشاره شده است. جروزالم پست همچنین به بخشی از گزارش احمد شهید نیز پرداخته است که در آن ادعا شده است اقلیت کلیمیان در ایران تحت تبعیض مذهبی قرار دارند؛ ادعایی که وجود نماینده کلیمیان در مجلس و زندگی انجام آزادانه اعمال مذهبی آنان، آن را نقض می‌کند. 
 
احمد شهید که در تهیه گزارش‌های ضد ایرانی خود از منافقین و ضدانقلاب فراری کمک‌ می‌گیرد، بدلیل تنظیم همین گزارش‌های غیرواقعی از ورود به ایران و بررسی اوضاع از نزدیک، محروم شده است.


- خانواده خبرنگار ایرانی - آمریکایی واشنگتن‌پست از ایران خواسته‌اند که فرزندشان آزاد شود.
 

واشنگتن پست The Washington Post

- واشنگتن پست که خبرنگارش چندماهی است بدلیل فعالیت‌های مشکوک در ایران در بازداشت به سر می‌برد، از قول خانواده جیسون رضائیان خواستار آزادی او شده است. خانواده جیسون رضائیان با امضای نامه‌ای به مقامات ایران نوشته‌اند «اکنون پس از 100 روز بازداشت جیسون وقت آن رسیده است که مقامات ایران بی‌گناهی او را اعلام کرده و آزادش کنند». 

خانواده رضائیان در این نامه همچنین از دسترسی نداشتن فرزندشان به وکیل و تفهیم اتهام نشدن او گلایه کرده‌اند. وزارت خارجه آمریکا تا کنون بارها به واسطه کشور سوئد از ایران خواسته است جیسون رضائیان را آزاد کند. 

به گفته محمد جواد لاریجانی، این خبرنگار واشنگتن‌پست اقداماتی را در کشور انجام داده است که فراتر از وظایف و فعالیت‌های خبرنگاری است و اتهامات او در جریان دادگاه به او تفهیم خواهد شد و فرصت دفاع نیز به وی داده خواهد شد. 
 

تودی زمان Today Zaman
 
- روزنامه تودی زمان ترکیه در مطلبی با عنوان "ایران ترکیه به طولانی‌کردن جنگ سوریه متهم کرده است" می‌نویسد: «یک مقام ارشد وزارت خارجه ایران گفته است ترکیه با پافشاری بر سرنگونی بشار اسد و حمایت از گروه‌های تروریستی پایان جنگ سه ساله در سوریه را به تأخیر انداخته است.»

«تهران و آنکارا در جنگ سوریه در دو سوی میدان ایستاده‌اند؛ ترکیه که خواهان کناره‌گیری اسد است، اصلی‌ترین راه ترانزیت نیروهای خارجی برای ورود به سوریه و جنگ با اسد است در حالی که ایران او را حمایت نظامی و سیاسی می‌کند. 
رسانه-غرب
 بالتیمور سان Baltimore Sun 
 
- روزنامه بالتیمور سان آمریکا هم پس از گذشت هفته‌ها از عمل جراحی رهبر انقلاب و انتشار فیلم کوهنوردی ایشان در ارتفاعات تهران نوشته است: «انتشار فیلم سلامتی رهبر ایران و پیامکی که از سوی دفتر آیت‌آلله خامنه‌ای مبنی بر کوهنوردی ایشان برای اولین بار پس از عمل ارسال شد از تلاش برای پایان دادن به شایعات درباره سلامتی رهبر ایران حکایت داشت.»
 


شیکاگو تریبیون Chigaco Tribune
 
- شیکاگو تریبون دیگر روزنامه آمریکایی هم مطلب مشابهی را درباره سلامتی رهبر انقلاب نوشته است.

ارسال نظر

آخرین اخبار