بررسی محتوایی روزنامه های پنج شنبه:

روزنامه های کشور، آخرین روز هفته را با موضوعات استیضاح وزیر آموزش و پرورش، مباحث هسته ای و بازتاب بیانات رهبر انقلاب در دیدار با کارگزاران نظام در رسانه های خارجی، به پایان رسانده اند.

کرباسچی ضیافت روحانی را بهم ریخت/ معاوضه «گردنه حیران» با ویلا!

به گزارش گلستان24،ضیافت افطار ریئس جمهور برای احزاب و جناح های اصلاح طلب و اصولگرا، حاشیه ساز شد و برخی از افراد این ضیافت را ترک کردند. همین موضوع مورد توجه برخی از روزنامه ها قرار گرفته است. با نزدیک شدن به ضرب الاجل 10 تیر برای پایان و امضا توافق هسته ای میان ایران و قدرت های جهانی، تب و تاب روزنامه ها نیز افزایش یافته و هریک از زاویه دید خود به آن پرداخته اند. 

فلاکت فرانسوی/ بیماری هاری/ پروژه آمریکایی داعش در افغانستان

روزنامه وطن امروز تیتر اصلی خود را به موضوع شنود و جاسوسی آمریکا از مقامات اروپایی و به خصوص فرانسوی اختصاص داده که به همین دلیل، فرانسه، سفیر آمریکا را فراخوانده است. "فلاکت فرانسوی"، تیتیری است که وطن به این موضوع اختصاص داده است:  افشا‌گری‌های ویکی‌لیکس به فاصله کوتاهی پس از ریاض، پاریس را نیز به هم ریخت، آن هم زمانی که فرانسه و عربستان در آخرین تلاش برای جا نماندن از معادلات جدید قدرت در خاورمیانه، در حال طرح‌ریزی بالاترین سطح روابط تاریخی میان پاریس و ریاض هستند. اتفاقات 48 ساعت گذشته، از پهن کردن فرش قرمز برای پسر ماجراجوی پادشاه مرتجع سعودی در پاریس گرفته تا انتشار خبر جاسوسی آمریکا از تمام رؤسای جمهور اخیر فرانسه از جمله فرانسوا اولاند، گواهی بود بر اینکه فرانسه دیگر یک قدرت جهانی مانند دهه‌های پیشین نیست. همان‌گونه که تیری میسان، تحلیلگر و محقق مخالف فرانسوی از حدود یک ماه جلوتر پیش‌بینی کرده بود، دولت فرانسوا اولاند به‌طور خاص و کاخ الیزه – نماد حاکمیت فرانسه- به طور عام از معادلات جدید جهانی بویژه در خاورمیانه جا مانده‌اند.رسانه‌های فرانسه روز سه‌شنبه به نقل از اسناد ویکی‌لیکس اعلام کردند آمریکا از 2 رئیس‌جمهور سابق فرانسه یعنی ژاک شیراک و نیکولا سارکوزی و نیز رئیس‌جمهور فعلی، فرانسوا اولاند شنود کرده است. روزنامه لیبراسیون و وب‌سایت میدیاپارت گفتند این جاسوسی طی سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۲ صورت گرفته است. این مساله در اسنادی ذکر شده است که عنوان «فوق سری» دارند و شامل 5 گزارش از اداره امنیت ملی آمریکا هستند. آخرین مورد از این اسناد به تاریخ ۲۲ ماه مه ۲۰۱۲ یعنی چند روز قبل از اینکه فرانسوا اولاند قدرت را به دست گیرد بازمی‌گردد. در اسناد فاش‌شده ویکی‌لیکس آمده است: سارکوزی قصد داشته تا روند مذاکرات صلح فلسطین و اسرائیل را بدون مشارکت آمریکا دنبال کند و اولاند نیز در سال ۲۰۱۲ میلادی در نشست محرمانه کابینه فرانسه، نسبت به خروج احتمالی یونان از منطقه یورو ابراز نگرانی کرده است. یک سند دیگر به تاریخ ۲۰۰۸ می‌گوید سارکوزی خود را تنها کسی می‌داند که می‌تواند بحران مالی جهان را حل کند.

 

در ادامه این گزارش می خوانیم: ژولیان آسانژ، پایه‌گذار و رهبر جریان افشاگر ویکی‌لیکس درباره این اطلاعات منتشر شده تاکید کرد مردم فرانسه این حق را دارند که بدانند دولت منتخب آنها هدف برنامه‌های جاسوسی خصمانه یک متحد فرضی قرار گرفته است. اسناد ویکی‌لیکس شامل خلاصه مذاکرات بین مقام‌های دولت فرانسه درباره بحران مالی جهان، آینده اتحادیه اروپا، روابط دولت اولاند و دولت مرکل و اختلاف بین دولت‌های فرانسه و آمریکا بر سر جاسوسی آمریکا از فرانسه است. این اسناد همچنین شامل شماره تلفن‌های مقام‌های کاخ الیزه و شماره تلفن مستقیم رئیس‌جمهوری فرانسه است. اما دفتر رئیس‌جمهور فرانسه در واکنش به رسوایی شنود از الیزه، اقدام دولت آمریکا در جاسوسی از پاریس را «غیرقابل قبول» خواند. در این بیانیه آمده است: «فرانسه چنین اقداماتی را که امنیت و حفاظت از منافعش را تهدید می‌کند، تحمل نخواهد کرد». مشاور اولاند نیز در واکنش به این اسناد گفت: «این اطلاعات را بررسی خواهیم کرد.» در طرف دیگر جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «درباره اصالت یا محتوای اسناد فاش‌شده نظری نمی‌دهیم». استفان لو فول، سخنگوی دولت فرانسه، قبل از نشست فوق‌العاده‌ای که به درخواست اولاند با مقام‌های ارشد امنیتی برگزار شد، تصریح کرد که جاسوسی بین متحدان یک مساله غیرقابل قبول است. 

"ادبیات هاری"، عنوان یادداشت امروز وطن به قلم امیر استکی است که به اتفاقات چند روز اخیر درباره به کار بردن ادبیات سخیف از سوی کسانی اشاره دارد که حکم مهدی هاشمی را نپذیرفتند و با بدو بیراه گفتن دامان عدالت را آلوده ساختند: روزگاری شرایط اقتضا می‌کرد که گفته شود در انتخابات تقلب شده و مردم باید به خیابان‌ها کشانده می‌شدند و روزگاری شرایط اقتضا می‌کرد که انتخابات در ایران دموکرات‌ترین انتخابات در جهان دیده شود. روزگاری مردم باید فشار اقتصادی و تورم 49 درصدی را تحمل می‌کردند و زیر چرخ توسعه له می‌شدند و امروز ‌باید به هر قیمتی فشار از روی استخوان‌های در حال پوسیدنشان برداشته شود! روزگاری سرازیر شدن یوزانس‌های خارجی به کشور نهایت خردورزی سیاسی بود و کمی بعدتر هزینه‌کردهای دولتی غیرخودی! در زمینه‌های عمرانی و معیشت مردم افزایش نقدینگی آن هم به شکل مرض هاری بود. روزگاری دریافت رشوه برای بستن قرارداد به ضرر کشور و بدهکار کردن چند ده میلیارد دلاری ملت اتهام از سر بدخواهی و پدرسوخته‌بازی بعضی افراد است ولی اجرای همان قانون در برابر رقیب، دادگستری است و باور کنید تا دلتان بخواهد از این دوگانه‌ها موجود است و قابل بیان ولی رعایت کوتاهی نوشتار مجال تفصیل نمی‌دهد. قطعا استانداردهای دوگانه عین بی‌انصافی خواهد بود و این هم یکی از همان روندهاست که آیت‌الله سیاستمدار به ما می‌آموزد انصاف را در سیاست راهی نیست.

یادداشت وطن اینگونه ادامه می یابد: اما شیخ سیاستمدار دیگر به ما چه می‌آموزد؟ قانون در تعریف خود میزانی است واحد در برابر همه افراد ولی به هر حال استفاده از این میزان واحد درباره منسوبان به پاره‌ای صاحبان قدرت دشوار خواهد بود. شیخ به ما می‌آموزد تا آنجا که می‌شود این میزان واحد را باید ندید ولی آنجا که دیگر نمی‌شود، اجرای با هزار سلام و صلوات قانون در برابر خودمان و فرزندانمان را پدرسوخته‌بازی و برای تسویه‌حساب شخصی با خودمان جا بزنیم. حرفی را که هر کس دیگری می‌زد چنان قانون پدرش را در‌می‌آورد که بیا و ببین ولی حیف که هنوز در گوشه‌های نه‌چندان کوچکی از این دیار هستند بعضی‌ها که به خاطرشان می‌شود موازین را دوگانه کرد.در ابتدای نوشته گفتیم که در دانشگاه‌های ما چراغی برای شناخت این شب مرموز سیاست برافروخته نیست و حالا می‌گوییم که شب مرموز سیاست که نه بلکه شب وحشی سیاست. بسیاری رفتارهای سیاسی را با فهم کدورت‌ها و کینه‌های بین سیاسیون می‌شود تحلیل کرد و ریشه‌های این کینه‌ها را در انحصارطلبی در امر توزیع منابع باید دانست. قدرت را بعضی در ایران به گونه‌ای می‌پسندند که اگرچه نه از پدر به پسر بلکه لااقل از دست خودی به خودی دیگر برسد و اگر این زنجیره بشکند وای به حال شکنندگانش.

"پروژه آمریکایی داعش در افغانستان"؛ عنوان گزارش بین الملل وطن امروز است که به موضوع افزایش فعالیت های داعش در افغانستان پرداخته و آن را نقشه آمریکا برای برهم زدن امنیت و  چالش بیشتر در آسیای میانه دانسته است: مشاور ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی آمریکا به «فاکس نیوز» گفت: افزایش حملات اخیر طالبان افغانستان علاوه بر نیروهای خارجی، هشداری نیز برای گروه تروریستی داعش است. «جان هانا» با اشاره به افزایش حملات طالبان بویژه حمله این هفته به پارلمان افغانستان، افزایش حملات آنان علیه دولت کابل و نیروهای خارجی را تلاشی برای اثبات برتری این گروه نسبت به دیگر مخالفان مسلح در افغانستان دانست. او گفت که طالبان افغانستان چشم به خروج نیروهای آمریکایی از این کشور دوخته است. از نظر هانا، داعش توانایی جذب جنگجویان خارجی در افغانستان را در مقایسه با عراق و سوریه ندارد. اگرچه جنگجویان خارجی در افغانستان حضور دارند که بسیاری از آنها از آسیای میانه وارد این کشور شده‌اند اما تعداد آنها در مقایسه با تعداد جنگجویان خارجی در خاورمیانه ناچیز است. با وجود نامه سرگشاده و تهدیدآمیز 2 هفته پیش شورای ریاست طالبان خطاب به ابوبکر البغدادی، سرکرده داعش، اخیرا برخی رسانه‌ها از آغاز فعالیت برخی عناصر وابسته به داعش در شرق افغانستان خبر داده‌اند.

در ادامه این گزارش می خوانیم: اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان در سفرش به آمریکا درباره تهدید ظهور داعش در افغانستان به کنگره این کشور هشدار داده بود که این گروه تروریستی جنگجویان را برای بررسی آسیب‌پذیری‌ها در افغانستان به مناطق جنوبی و شرقی این کشور اعزام کرده است. این در حالی است که نمایندگان افغان ورود داعش به افغانستان را پروژه‌ای آمریکایی می‌دانند که توسط دولت اشرف غنی در افغانستان اجرایی می‌شود. به گزارش دفتر شبه‌قاره تسنیم،  «وحیدالله بارکزی» نماینده مجلس افغانستان نیز در این رابطه گفت: «داعش پروژه‌ای است که توسط آمریکا در افغانستان راه‌اندازی شده و از طریق حکومت وحدت ملی این پروژه اجرایی می‌شود. داعش برای هر سرباز خود ۸۰۰ دلار حقوق ماهانه پرداخت می‌کند در حالی که هر سرباز افغان ماهانه ۲۰۰ دلار حقوق دریافت می‌کند». «غلام فاروق مجروح» نماینده دیگر مجلس افغانستان نسبت به تقویت شدن روز به روز حضور داعش در افغانستان هشدار داد و «مولوی رحمانی» از دیگر اعضای پارلمان نیز به خدا سوگند خورد که «داعش پروژه است و این پروژه توسط حکومت وحدت ملی در افغانستان اجرایی می‌شود.»

ضیافت به کام سیاست/ کرباسچی ضیافت روحانی را بهم ریخت/ حذف لیدر اصلاح‌طلبان خیلی مؤثر است/ "احمدی‌نژاد مکتوب عذرخواهی کند"

روزنامه اصلاح طلب شرق، با تیتر، ضیافت به کام سیاست، به موضوع ضیافت افطار دیشب حسن روحانی برای احزاب و جناح ها پرداخته که در آن اظهارات غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران پیرامون یکی از سران فتنه، حاشیه ساز شد و برخی از شخصیت های اصولگرا، جلسه را ترک گفتند:  احزاب و شخصیت‌های سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا، شب گذشته میهمان رئیس‌جمهوری بودند تا در سال همدلی و هم‌زبانی، دو طیف سیاسی رقیب، با یکدیگر بر سر یک میز افطاری بنشینند و در صدر مجلس هم میزبان، یعنی «حسن روحانی». این مراسم امسال با یک تفاوت برگزار شد؛ هر دو طیف عمده سیاسی کشور در یک شب دعوت شدند تا با هم،‌ روزه‌شان را «باز» کنند؛ برخلاف سال گذشته که هر طیف تک‌به‌تک دعوت شده بودند. رئیس‌جمهوری در قسمتی از سخنانش در این ضیافت گفت: «انتظار ما از همه احزاب، کمک به دولت است». حجت‌الاسلام «حسن روحانی» افزود: «اینکه ما با دنیا تعامل کنیم جزء قدرت ملی ماست؛ ما دنبال مذاکره هستیم و در مذاکرات می‌خواهیم به نقطه طلایی برسیم». رئیس‌جمهوری گفت: «عده‌ای دراین‌زمینه عجله دارند که ممکن است هزینه‌هایی داشته باشد ازاین‌رو باید صبر و حوصله داشت». روحانی گفت: «باید در رقابت‌های سیاسی به مشارکت حداکثری مردم و نشاط سیاسی آنها توجه کنیم» اما ابتکار دور هم جمع‌کردن اصولگریان و اصلاح‌طلبان در یک سالن و سخنرانی افراد شاخص آنها، چندان هم بی‌حاشیه‌نبود. 

شرق در بررسی حواشی این ضیافت آورده است: یکی از سخنرانان این مراسم، «غلامحسین کرباسچی» دبیرکل حزب کارگزاران بود؛ اما سخنان او چندان به مذاق برخی میهمانان اصولگرا خوش نیامد و برخی از آنها ضیافت را ترک کردند. «محسن کوهکن» نایب‌رئیس جبهه پیروان درباره ترک جلسه از سوی اصولگرایان به «فارس» گفته است: «آقای کرباسچی نیز در این دیدار ضمن تطهیر سران فتنه گفت که این سید مظلوم (میرحسین موسوی) کلان نظام را قبول دارد و نیت بدی نداشت». «محمد پهلوان» یکی از فعالان اصولگرا که در این نشست شرکت کرده بود، به «فارس» می‌گوید: «پس از سخنان کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در حمایت از سران فتنه و نام‌بردن از آنان و تقاضا برای رفع حصر، ضیافت افطاری روحانی با شخصیت‌های سیاسی را ترک کردند». حجت‌الاسلام «غلامرضا مصباحی‌مقدم» سخنگوی جامعه روحانیت مبارز، نیز با اشاره به ترک جلسه ضیافت افطاری رئیس‌جمهور، از سوی برخی اصولگرایان، گفت: «بنده ضیافت افطاری رئیس‌جمهور را به دلیل حمایت‌هایی که از سران فتنه در این جلسه مطرح شد، ترک کردم». او ادامه داد: «آقای کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران، در این جلسه میرحسین موسوی را به سید مظلوم تعبیر کرد درحالی‌که اگر بناست او سید مظلوم باشد، لابد ظلم‌کننده به او نیز، نظام است».سخنگوی جامعه روحانیت تأکید کرد: «این در حالی است که او ظلم بزرگی نسبت به نظام مرتکب شده و ازاین‌رو به نظر بنده نشستن در فضای این جلسه مشروعیت ندارد.»

"حذف لیدر اصلاح‌طلبان خیلی مؤثر است"، بخشی از سخنان غلامرضا مصباحی مقدم در مصاحبه با ایسنا است که مورد توجه شرق قرار گرفته است: غلامرضا مصباحی‌مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز به تأثیر حذف لیدر در جریان اصلاحات اذعان و بر نتیجه آن در رقابت‌های سیاسی تأکید کرد. با طرح این ادعا که «اصلاح‌طلبان در شرایط حاضر کم آورده‌اند» گفت: «لااقل برخی از آنها احساسشان این است و به‌دنبال این هستند که معتدلین دو جناح به هم بپیوندند و انتخابات آینده را رقم بزنند. باید دید آیا مبانی آن‌قدرها مشترک هست که اینها فهرست مشترک بدهند یا نه؟ من احساس می‌کنم در مبانی تفاوت‌های جدی وجود دارد.» او در گفت‌وگو با  ایسنا افزود: «طبعا حذف‌شدن لیدر اصلاح‌طلبان بسیار مؤثر است. زیرا آنچه می‌تواند محور جمع باشد و متفرقات را مجتمع کند لیدر مجموعه است. وقتی لیدر با مشکل سیاسی روبه‌رو است حتما مجموعه کم می‌آورد و نمی‌تواند احساس کند در شرایط بسیار‌مساعدی از نظر سیاسی قرار دارد». او افزود: «برای من خیلی‌روشن نیست و گمان من این است که اصلاح‌طلبان اگر بخواهند در انتخابات آینده به شکل جدی وارد شوند، باید مرز بین اصلاح‌طلبان و سران فتنه را کاملا شفاف کنند. اگر این شفافیت نباشد و موضع ابراز مخالفت با اتفاقاتی که در فتنه ٨٨ رخ داد نباشد، خیلی میدان را برای حضور و ورود لیدرهای این مجموعه مساعد نمی‌بینم.»

جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده مجلس، در گفتگو با شرق گفته که احمدی نژاد باید طی یک نامه سرگشاده از مردم به دلیل تخلفات اطرافیانش عذرخواهی کند: ضعیت اطرافیان احمدی‌نژاد از «محمدرضا رحیمی»، معاون‌اول رئیس دولت گذشته گرفته تا «حمید بقایی» معاون اجرائی «احمدی‌نژاد» چندان مساعد نیست، یکی به جرم ارتشا روانه زندان اوین شده و دیگری نیز بدون بیان جزئیات مسئله این‌روزها در زندان به سر می‌برد و به‌زودی حاشیه‌های دیگر حکم او مشخص خواهد شد. رحیمی به پنج‌سال‌و٩١ روز حبس و میلیاردها تومان جزای نقدی و رد مال محکوم و ٢٦ بهمن سال گذشته راهی زندان اوین شد. هرچند دختران او روایت دیگری از حکم پدر ارائه کرده‌اند و از آن احکام تبری جسته‌اند اما روند علنی‌ترشدن تخلف‌ها در دولت گذشته حالا به احکام قضائی رسیده است و یکی پس از دیگری علنی می‌شود. غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با «شرق» تأکید دارد که احمدی‌نژاد باید به‌جای دفاع از متخلفان، نامه‌ای سرگشاده به مردم بنویسد و درباره اختلاس اطرافیانش عذرخواهی کند. بازداشت رحیمی و بقایی در شرایطی اتفاق می‌افتد که نه‌تنها سعید مرتضوی و پرونده تأمین‌اجتماعی رفته‌رفته به حکم نهایی نزدیک می‌شود که باید دیر یا زود منتظر حکم نهایی مسعود زریبافان و پرونده تخلف در بنیاد شهید بود. 

شرق در گزارشی به ابعاد شکست داعش در تل ابیض سوریه توسط کرده ها پرداخته است: حوادث چند روز اخیر «گری سپی» (تل ابیض)، بار دیگر توجه تحلیلگران را متوجه کُردهای سوریه کرده است. شعبه سوری «پ.ک.ک»، یعنی نیروهای حزب اتحادیه دموکراتیک کردستان سوریه (PYD)، به رهبری «صالح مسلم» موفق شدند در آن‌سوی مرزهای ترکیه، شهر ‌گری سپی را از چنگ داعش آزاد کنند. با این اتفاق، دو کانون خود‌گردان جزیره و کوبانی پس از ماه‌ها به یکدیگر متصل شدند و نیروهای کُرد سوری چند گام به پایتخت داعش، یعنی شهر «رقه»، که اهمیتی ایدئولوژیک و نمادین برای این گروهک تروریستی دارد، نزدیک شدند. شهر‌ گری سپی موقعیت راهبردی خاصی برای داعش داشت، چرا‌که از طریق این مرز امکان انتقال تجهیزات و تدارکات و نیز ورود و خروج نیروها برای داعش از طریق خاک ترکیه مهیا می‌شد و با ازدست‌رفتن این منطقه، نیروهای داعش شکست توجه‌برانگیزی متحمل شدند. مرز‌ گری سپی نزدیک‌ترین و راهبردی‌ترین مسیر به رقه، یعنی پایتخت داعش، برای دسترسی به خارج، به‌ویژه کشور ترکیه، محسوب می‌شد. این شهر در مرز ترکیه قرار دارد و شهر عمدتا عرب‌نشین «آقچه قلعه» ترکیه، روبروی‌ گری سپی و آن‌سوی مرز است. ‌گری سپی در همسایگی شرقی شهر کوبانی قرار دارد. شکست داعش در برابر نیروهای کُرد سوری چند کارکرد و پیام منطقه‌ای و بین‌المللی دارد. نخست آنکه، شکست‌های اخیر داعش در منطقه نوار مرزی ترکیه موجب شده است روزبه‌روز دامنه اقتدار PYD در حوزه کُردی سوریه تقویت شود. کُردهای سوری اینک در حال تحکیم موقعیت خود در برابر داعش هستند. وضعیت حاضر موازنه قوا را در مرزهای سوریه به‌ضرر داعش رقم می‌زند؛ امری که چندان مطلوب حامیان داعش نیست. دوم آنکه، کُردهای سوری در چند سال گذشته نشان داده‌اند حاضر نیستند بازیگر بازی پیچیده‌ای باشند که ترکیه و عربستان و قدرت‌های دیگر بازیگردان اصلی آن هستند و هدف‌شان را بر سرنگونی نظام سیاسی حاکم بر سوریه و بشار اسد متمرکز کرده‌اند؛ ازهمین‌رو، در چهار سال گذشته ضمن آنکه کُردهای سوریه به تحکیم موقعیت خود پرداخته‌اند، اما از درگیری و جنگ، هم با ارتش سوریه و هم با جبهه معارض سوری ازجمله ارتش آزاد سوریه، خودداری کرده‌اند و هراز‌گاهی در مقابله با داعش، حتی از یاری این دو جبهه متعارض، یعنی نیروهای دولتی و نیز ارتش آزاد سوریه سود برده‌اند. روابط «پ.ک.ک» با دولت سوریه سابقه چند‌‎دهه‌ای دارد و رهبر دربند پ.ک.ک، که اینک در زندان امرالی ترکیه محبوس است، سال‌ها در خاک سوریه اقامت داشت و روابط این حزب و نظام حاکم بر سوریه هیچ‌گاه تنش‌آلود نبوده است. در دوره اخیر نیز برخی گزارش‌های رسانه‌ای حاکی از هماهنگی میان نیروهای ارتش سوریه و کُردهای سوریه به رهبری «پ.ی.د» در عملیات‌های نظامی است. به دیگر سخن، این حزب در راهبردهای خود جایی را برای تغییر نظام سوریه تعریف نکرده و نشان داده است در میان گروه‌هایی که خواستار سرنگونی نظام حاکم بر سوریه هستند، جای نمی‌گیرد. سومین کارکرد تغییر موازنه نیروها در جبهه گرسی سپی، ابعاد فرامرزی دارد و ممکن است بر نگرانی دولت ترکیه از وضعیت جدید، بیش از گذشته بیفزاید. برخی خبرهای غیررسمی، حتی حکایت از آن دارد که استمرار این وضعیت ممکن است زمینه دخالت نظامی ارتش ترکیه در سوریه را بیش از گذشته افزایش دهد. دولت ترکیه نگران توسعه قدرت شعبه سوری «پ.ک.ک» در حاشیه نوار مرزی خود است. 

 مهر تایید شورای نگهبان/  صدارت فانی باقی ماند/  اصلاح استراتژیکی

روزنامه سیاست روز، با تیتر" مهر تایید شورای نگهبان" به تصویب طرح الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته ای در شورای نگهبان پرداخته است.این طرح چند روز پیش با رای قاطع مجلس تصویب شده بود و برای قانونی شدن باید در شورای نگهبان نیز تایید می شد: یک روز پس از تصویب قانون صیانت از حقوق و دستاوردهای هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان طرح الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌ای را تأیید کرد. نجات‌الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگو با فارس اعلام کرد طرح «الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌ای» مصوب دوم تیرماه ۱۳۹۴ در جلسه دیروز شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مغایر با شرع و قانون اساسی شناخته نشد و با اکثریت آرا به تأیید اعضای شورای نگهبان رسید. متن کامل مصوبه سه شنبه مجلس به شرح زیر است:  ماده واحده: در راستای صیانت از منافع ملی و رعایت مقررات پادمان معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، هر گونه نتایج مذاکرات هسته‌ای با کشورهای ۱+۵ در صورتی معتبر است که الزامات ذیل به صورت شفاف رعایت شود:  ۱- همه تحریم‌ها به عنوان بخشی از توافقنامه در روز توافق به طور کامل و یکپارچه لغو شود.  ۲- در چارچوب مصوبات شورایعالی امنیت ملی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مجاز به انجام نظارت‌های متعارف از سایت‌های هسته‌ای است. دسترسی به کلیه اماکن نظامی، امنیتی و حساس غیرهسته‌ای، اسناد و دانشمندان ممنوع است.  ۳- هیچ محدودیتی برای کسب دانش و فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و تحقیق و توسعه پذیرفته نیست و باید مصوبات شورایعالی امنیت ملی رعایت شود.  تبصره یک: بر‌اساس اصول ۷۷ و ۱۲۵قانون اساسی، نتیجه مذاکرات باید جهت تطبیق با قانون اساسی و مصوبات قانونی به مجلس ارائه شود.  تبصره دو: وزیر امور خارجه موظف است روند اجرای توافقنامه را هر شش ماه یکبار به مجلس شورای اسلامی گزارش دهد. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هر شش ماه یکبار گزارش روند حُسن اجرای توافقنامه را به نمایندگان ارائه می‌کند.

رای اعتماد دوباره مجلس به علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش، با تیتر" صدارت فانی باقی ماند" در سیاست روز مورد توجه قرار گرفته است: علی‌اصغر فانی با دفاع از عملکرد خود در جلسه استیضاح توانست رای اعتماد مجلس را برای ابقا در سمت وزارت آموزش و پرورش کسب کند. این درحالی است که علی‌رغم آنکه گفته می‌شد استیضاح وزیر آموزش و پرورش سیاسی بود اما عملکرد و رای نمایندگان نشان داد که این جلسه استیضاح برای اصلاح امور معلمان و صنفی بود. جلسه استیضاح وزیر آموزش و پرورش پس از یک هفته تعویق در جلسه علنی دیروز مجلس برگزار شد. پس از سخنرانی نمایندگان موافق و مخالف و دفاع فانی از خود، نمایندگان مجلس با ۷۶ رای موافق استیضاح، ۱۶۷ رای مخالف استیضاح و ۱۳ رای ممتنع از مجموع ۲۵۶ کارت توزیع شده مجددا به وزیر آموزش و پرورش رای اعتماد دادند. این در حالی بود که فانی در دور اول ۱۸۵ رای داشت که این تعداد به ۱۶۷ رای تقلیل یافت. طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش هفته گذشته با ۴۹ امضا تقدیم هیأت رئیسه مجلس شده بود. فانی دومین وزیر کابینه دولت یازدهم بود که در عرصه محک مجدد نمایندگان مجلس قرار گرفت.  جبار کوچکی‌نژاد، نادر قاضی‌پور، مهدی موسوی‌نژاد، حامد قادر‌مرزی، فرهاد بشیری، محمد‌سعید انصاری، محسن علیمردانی، محمود شکری، قسیم عثمانی، حسین نقوی‌حسینی و احمد آریایی‌نژاد نمایندگان موافق برکناری فانی بودند و غلامرضا تاجگردون و غلامرضا مصباحی‌مقدم در دفاع از او سخنرانی کردند.  در جلسه استیضاح وزیر آموزش و پرورش اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت، مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، محمود علوی وزیر اطلاعات و چند عضو دیگر کابینه حضور داشتند اما حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران دراین جلسه حاضر نبود. جلسه استیضاح در غیاب علی لاریجانی رئیس مجلس، توسط نایب رئیس آن محمد حسن ابوترابی‌فرد اداره شد. 

سرمقاله امروز سیاست روز با عنوان " اصلاح استراتژیکی"، به کارنامه دوساله دولت یازدهم و تعهد آن به شعار همدلی و همزبانی دولت و ملت، اشاره دارد و اینکه از دولت خواسته تا با تکیه بر  استعدادها و منابع داخلی، راه را برای رونق و پیشرفت هموارتر سازد: فصلی از سال «همدلی و همزبانی» دولت و ملت سپری ‌شد، با گذشت دو سال از دوران خدمت‌گزاری دولت یازدهم با کلید واژه تدبیر و امید، عمر دولت مستأجل هم به نیمه می‌رسد. انتظار می‌رفت رئیس محترم دولت «اعتدال» که تجربه همکاری با دولت‌های گذشته را در کارنامه اجرایی خود دارد با بهره‌گیری از آنها و سایر ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخل کشور به وعده‌های داده شده به مردم جامه عمل بپوشاند. برخی از نظرسنجی‌ها از مردم در مورد عملکرد دولت یازدهم و مقایسه آن با نظرسنجی‌های سال گذشته نشان می‌دهد نه تنها انتظارات مردم از دولت تدبیر و امید برآورده نشده است بلکه از میزان رضایتمندی آنها نیز تا حدودی ولوکم کاسته شده است. که می‌باید مورد توجه استراتژیست‌ها و برنامه‌نویسان دولت محترم قرار گیرد. البته در یک نگاه واقع‌بینانه هیچ عقل سلیمی انتظار معجزه از دولت برای حل مشکلات ریز و درشت مردم حتی در زمان دوران خدمتگزاری چهارساله را نیز ندارد چه برسد به اینکه در طی دو سال انجام شده چراکه برخی از مشکلات کشور به ویژه اقتصادی به ساختارهای آن بر می‌گردد. اقتصادی که قریب به هشتاد درصد آن دولتی و یا شبه‌دولتی بوده و همزمان تک‌محصولی و وابسته به نفت و رانتیسم است. اما نگاه به داخل و تکیه بر استعدادها و توانمندی‌های داخلی و استمداد از خود مردم و نخبگان جامعه برای مشارکت بیشتر و همراهی و همدلی با دولت مورد انتظار بوده است. متأسفانه به این مطالبه به حق مردم که از طریق مقام معظم رهبری در نامگذاری و شعار سال تجلی یافته است، پاسخ در شأنی داده نشده است. 

در ادامه این یادداشت می خوانیم: آمریکا با بهانه‌تراشی‌های واهی و طولانی کردن زمان مذاکرات درصدد یافتن جای پایی در افکار عمومی برای دو‌قطبی کردن جامعه ایران که جمعی را طرفدار توافق و عده‌ای را نیز مخالف توافق هسته‌ای ایران با کشورهای ۱+۵ نشان دهد برآمد. که اعلام شعار سال مبنی بر «همدلی و همزبانی» دولت و ملت ایران از طرف رهبری این ترفند و شگرد آنان را نیز نقش بر آب کرد و برای حراست از منافع ملی و آرمان‌های انقلاب اسلامی همه نهادهای حاکمیتی منسجم شده و یک‌صدا در پشتیبانی از دولت و هیئت مذاکره‌کننده برآمدند. به نظر می‌رسد وقت آن رسیده باشد که دولت محترم به جای فرافکنی و ایراد به کجی‌زمین و تخریبی خواندن انتقادات رقیبان که در نظام‌های دموکراسی وجود رقیب و رقابت از الزامات آن محسوب می‌شود با خود صادقانه برخورد کرده و تدبیر و هنر خویش را به نمایش بگذارد و با اصلاح رویکرد دولت از خارج به داخل و تکیه بر توانمندی‌های ملی آنگاه خواهد دید که مردم چگونه قدرشناس دولتمردان می‌باشند.

توافق‌هسته‌ای در ایستگاه آخر /  بابک زنجانی سوم شناشایی شد؟/ شیخ نور با دبیران کل احزاب دیدار می‌کند/ معاوضه «گردنه حیران» با ویلا!

روزنامه اصلاح طلب آرمان در شماره امروز خود به خوشبینی درباره توافق هسته ای پرداخته و باتیتر "توافق‌هسته‌ای در ایستگاه آخر "، این موضوع را مورد بررسی قرار داده است:  نبض مذاکرات هسته‌ای در هفته پیش رو تندتر از هر زمان دیگری می‌زند. مذاکره کنندگان هر دو طرف پس از نزدیک به دو سال جلسات فشرده، سخت و هدفمند هرچه رشته و مهیا ساخته‌اند اکنون روی میز خواهند گذاشت تا بالاخره پس از ۱۲سال پرونده پرمناقشه هسته‌ای به ساحل آرامش و نقطه غایی رهنمون شود. بی‌شک هفته طوفانی و پرتلاطمی پیش روی دیپلمات‌ها قرار خواهد داشت و ماراتن نهایی در اوج حساسیت پی گرفته خواهد شد و به احتمال قریب به یقین همانند لوزان کار به جلسات چند ساعته و بی‌وقفه و تمدید مدت و وقت اضافه خواهد کشید؛ در چنین شرایط سخت و فرسایشی سخنان رهبر معظم انقلاب در تمجید و تایید مذاکره‌کنندگان و روحیه‌بخشی به آنان در این مصاف و کارزار سخت نقشی سترگ و بی‌بدیل خواهد داشت. حمایتی که در رسانه‌های بین‌المللی نیز انعکاس گسترده‌ای یافته و توشه مذاکره کنندگان را وزانت و جلوتی نمایان بخشیده و آنان را با اطمینان خاطر دوچندان به مصاف عالی‌ترین دیپلمات‌های شش قدرت برتر جهانی خواهد فرستاد. اکنون غربی‌ها می‌دانند که تکیه بر بهانه‌های واهی یا اصرار بر حفظ اهرم‌های فشار فایده‌ای نخواهد داشت و اگر خواهان توافقی هستند که با توجه به شرایط منطقه‌ای و نیز ملاحظات سیاسی درونی و صرف هزینه‌های بسیار برای رسیدن به توافق، اینچنین می‌نماید، باید در هفته نهایی فارغ از فشارهای شرکای خارجی و زیاده‌خواهی‌های منتقدان توافق با اراده سیاسی لازم انعطاف معطوف به نتیجه‌ای از خود نشان داده و با اعتنا به دیپلماسی سازنده و تعاملی و متوازن کار را تمام کنند. گرچه منتقدان داخلی نیز که پیش از این سعی در تخریب وجهه تیم مذاکره‌کننده کشورمان داشتند -برای نمونه می‌توان به خائن خطاب شدن وزیر خارجه در جلسه غیرعلنی ماه گذشته مجلس اشاره کرد- نیز حساب کار دستشان آمد.

در ادامه این گزارش می خوانیم: مذاکرات هسته‌ای مهم ترین لحظات خود را پیش رو دارد و با حضور وزرای خارجه روند کار بی‌گمان متفاوت خواهد شد و از کندی و فشلی چند وقت اخیر بیرون خواهد آمد. این نکته بر کسی پوشیده نیست که تمامی طرفین انجام توافق هسته‌ای را خواهان بوده و منافع آنان در گرو برون رفت معقولانه و متوازن از این چالش بیش از یک دهه‌ای است اما این نکته را هم نباید فراموش کرد که با همه این اوصاف فشار مخالفان و تحرکات پشت پرده آنان جدی‌تر شده و از طرف دیگر طرفین بدون شک برای کسب امتیازات مضاعف و سنگین کردن کفه خود در معادلات به چانه‌زنی‌های پایانی بسیار دلخوش کرده‌اند و در این میان همه این وزنه‌ها بر پای دیپلمات‌ها سنگینی کرده و باید منتظر ماراتنی سخت و نفسگیر در روزهای پایانی بود.

آرمان در تیتری با عنوان " بابک زنجانی سوم شناشایی شد؟" به خبر شناسایی یک دلال نفتی دیگر پرداخته که در دولت یازدهم مامور فروش نفت ایران بوده است:  هنوز حرف‌وحدیث‌ها در خصوص بدهی 3/5 میلیارد دلاری(م.س) دلال نفتی (بابک زنجانی دوم) به اتمام نرسیده که خبرهای جدیدی از جمله دریافت حق دلالی 5 دلاری به ازای هر بشکه نفت خام و ورود وی به بازار ارز و فراورده به گوش می‌رسد. در این میان برخی از منابع مطلع از تشکیل شرکت‌های دلالی توسط برخی از مسئولان ارشد صنعت نفت در امارات و ورود به کار دلالی در صادرات نفت و فراورده نفتی خبر می‌دهند.ظاهرا یکی از این دلالان که تحت حمایت سه مدیر ارشد صنعت نفت مشغول به کار صادرات فرآورده نفتی است (ر) نام دارد. این فرد توانسته شرکت بازرگانی را در امارات به ثبت رسانده و با حمایت برخی از مدیران صنعت نفت اقدام به دلالی فرآورده نفتی کرده  و از این طریق پول‌های کلانی را برای خود و حامیانش به ارمغان آورده است.

"شیخ نور با دبیران کل احزاب دیدار می‌کند "، عنوان گزارشی است از آرمان که به موضوع دعوت از شخصیت ها و مقامات توسط علی اکبر ناطق نوری در ضیافت افطاری اشاره می کند که بنا است با دعوت از آنان، راه کارهای حضور در انتخابات را بررسی کنند:  دبیران کل احزاب امروز با حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق‌نوری، رئیس اسبق مجلس دیدار و در مراسم ضیافت افطاری وی شرکت خواهند کرد. جمشید ایرانی، دبیر مراسم بزرگداشت هفته احزاب و شهدای هفتم‌تیر عنوان کرد: بنا داریم با شخصیت‌های تاثیرگذار و بزرگ نظام دیدار و گفت‌و‌گو کنیم و در همین راستا، پس از این دیدار با رئیس تشخیص مصلحت نظام نیز نشستی خواهیم داشت. سیاست در نور با یک خانواده شناخته می‌شود و برای شناخت مشی این شهر نیازی به توضیح نیست چراکه تنها نام «ناطق‌نوری» کافی است تا همگان متوجه باشند زیبایی آفتاب اعتدال حاصل هوای بارانی نور است.

در ادامه می خوانیم: علی‌اکبر و احمد ناطق‌نوری دو برادری هستند که از ابتدای انقلاب دارای مناصب مختلفی بودند. شیخ نور لقب حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق‌نوری است که این روزها هر دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب کشور درصدد جلب نظر او هستند چراکه می‌دانند در فضایی که پس از انتخابات 24 خرداد 92 در کشور پدید آمد، اعتدال بیش از هر مشی دیگری مطلوب جامعه است. نخستین انتخابات پیش رو، انتخابات مجلس دهم است اما علی‌اکبر ناطق‌نوری تا امروز اشاره‌ای به حضور خود در این انتخابات به‌عنوان کاندیدا نکرده است که البته اگر او چنین تصمیمی داشته باشد به‌طور حتم کرسی ریاست در اختیارش قرار خواهد گرفت اما از شواهد فضای سیاسی طی سال‌های اخیر چنین برداشت می‌شود که او دیگر تمایلی به کاندیداتوری ندارد و ترجیح می‌دهد در نقش یک مصلح به ایفای نقش بپردازد همانطور که در سال 92 هم فارغ از گرایشات اصولگرایانه یا اصلاح‌طلبانه در کنار آیت‌ا... هاشمی و سیدحسن خمینی به حمایت از حسن روحانی پرداخت. روایت برادر او اما متفاوت است. احمدناطق‌نوری شهرت برادر را ندارد اما بعید است در برهه‌های حساس که برادر دارای منصب مهمی بود، به یاری او در پشت صحنه نپرداخته باشد. اکنون با توجه به اینکه برادر بزرگتر تمایلی برای حضور در انتخابات مجلس دهم از خود نشان نداده است باید این گمانه را مطرح کرد که احمد ناطق‌نوری به نمایندگی از وی در این انتخابات حضور پیدا کرده و با حمایت‌های شیخ نور بر کرسی بهارستان بنشیند. شاید علی‌اکبر ناطق‌نوری اکنون تکلیف خود را تلاش برای فرستادن یک معتمد به مجلس می‌داند تا از طریق او به اشاعه مشی میانه‌روی در بهارستان کمک کند. ناطق‌نوری که تنها در زمانی که علی‌اکبر ناطق‌نوری وزیر کشور بود در خانه ملت حضور نداشت، آن‌قدر از حفظ کرسی خود در پارلمان مطمئن بود که حتی در مراسم معارفه خود به نمایندگان با بیان اینکه «احمد ناطق‌نوری، این دوره هم هستم» خود را معرفی کرد. شاید هم همین حضور در هفت دوره مجلس سبب شد تا هوادارانش با انتشار عکسی از او که در وبلاگ حامیان ناطق‌نوری منتشر شد، او را «پدر پارلمانی ایران» بنامند.

"معاوضه «گردنه حیران» با ویلا! "، عنوان گزارشی است از آرمان که به موضوع زمین خواری در نواحی شمالی کشور پرداخته است: «مدتی است دیگر کسی برای گرفتن استعلام مراجعه نمی‌کند. زمین‌خواری رو به گسترش است و هر روز بخش‌هایی از جنگل و کوه‌های صخره‌ای بلعیده می‌شود، گردنه شبیه شهرک ویلایی شده و منظر طبیعی آن از بین رفته است. دیگر از حیرانی در «گردنه‌ حیران» خبری نیست.» حیران، نام روستایی است در شهرستان آستارا واقع در استان گیلان.این روستا به دلیل زیبایی طبیعی آن، به‌عنوان یکی از منطقه‌‌های نمونه گردشگری در ایران به شمار می‌‌رود و با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب در سالیان اخیر، مورد توجه گردشگران قرار گرفته و ساخت و ساز بنا‌های تفریحی و گردشگری در آن افزایش یافته ‌است.زمین‌خواری‌ها در گردنه حیران و مشخصا روستای هدف گردشگری حیران و بیشتر با انگیزه ویلاسازی در حال گسترش است، چند سالی می‌شود به بهانه تعریض جاده نیز کارخانه شن و ماسه شروع به بلعیدن طبیعت و صخره‌های حیران کرده است، با این همه واکنش‌ها درباره آنچه در حال وقوع است چندان صریح نبوده، حرف‌هایی که تابه‌حال گفته شده بیشتر شبیه دادنِ یک هشدار لفظی است تا عمل به یک اقدام جدی. سروصدای زمین‌خواری در گردنه حیران و روستای حیران از سال 1390 بلند شد، اما تا امروز حرکت اساسی برای جلوگیری یا کنترل آن صورت نگرفته است.

ترکیه، عربستان و قطر مرکز فرماندهی داعش/ «آقا» بازی آمریکا را به هم ریخت

"ترکیه، عربستان و قطر مرکز فرماندهی داعش"، تیتر روزنامه کیهان از انتشار اسناد محرمانه توسط ویکی لیکس است که در برخی از آنها، به همدستی برخی از کشورهای منطقه خاورمیانه در تجهیز و حمایت از گروههای تروریستی برای ساقط کردن نظام سوریه، اشاره شده است: اسناد محرمانه جدید منتشر شده توسط ویکی‌لیکس فاش کرد از همان آغاز بحران سوریه، عربستان، ترکیه، قطر و جریان غربگرای 14 مارس از تروریست‌ها و مخالفان سوریه تمام قد حمایت کرده‌اند.«طرح آل سعود در سال 2012 برای فروپاشی نظام سوریه بر مبنای تشکیل کمیته نظامی مشترک با ترکیه و قطر به شکل تجهیز عناصر مسلح و کمک به حامیان مخالفان سوریه» از جمله اسنادی است که سایت ویکی‌لیکس آنها را منتشر کرده است. در میان هزاران سندی که ویکی‌لیکس از رسوایی‌های آل‌سعود منتشر کرده است، اسناد فوق محرمانه‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد سعودی‌ها از همان ابتدای بحران سوریه اهتمام زیادی به مسئله نظامی و تسلیحاتی مخالفان سوریه داشته‌اند. هماهنگی سعودی‌ها با ترکیه برای حمایت از مخالفان مسلح سوری که بعد از سفر آوریل 2015 «محمدبن نایف» ولیعهد عربستان به آنکارا در رسانه‌ها انعکاس یافت در حقیقت از 3 سال قبل شروع شده بود.

در ادامه این گزارش آمده است: طبق گزارش ویکی‌لیکس «آل سعود با ترکیه و قطر برای ایجاد کمیته یا هیئتی از نظامیان ارشد به‌عنوان رابط بین شورای ملی سوریه و ارتش آزاد به توافق رسیدند تا در سایه آن بتوانند فشار بیشتری بر نظام سوریه وارد کنند.» در این توافق قرار بود که این کشورها میزان سلاحی را که تروریست‌ها نیاز دارند تامین کنند تا به اصطلاح خود، کار نظام سوریه را یکسره کنند. گفتنی است این هماهنگی‌ها به طور قطع زیر نظر آمریکا و رژیم صهیونیستی انجام شده است چرا که واشنگتن بارها به تروریست‌های تکفیری کمک مالی و تسلیحاتی کرده است. همچنین آموزش تروریست‌ها در ترکیه یا اردن توسط افسران آمریکایی انجام می‌شود. آمریکایی‌ها از گفتن این حقایق نیز هیچ ابایی ندارند و تنها با تغییر نام تکفیری‌ها به «مخالفان» یا «میانه‌روها» اقدام به فریبکاری می‌کنند.

"«آقا» بازی آمریکا را به هم ریخت"؛ عنوان یادداشت امروز کیهان است که به بررسی نقش راهبری رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیشبرد سیاست های هسته ای و  مذاکرات با قدرت های جهانی اشاره دارد که توانسته با بیانات و مواضع خود، موضع دولت را دربرابر زیاده خواهی های آمریکا، مستحکم تر کند:  اواخر اسفند 1393 دو نشریه آمریکایی به ارزیابی ‌نقش و اهمیت مدیریت رهبر عالی ایران در مذاکرات هسته‌ای پرداختند. واشنگتن پست آن زمان از قول یک کارشناس بنیاد دفاع از دموکراسی تصریح کرد «آیت‌الله خامنه ای توانسته توازن را بین اصولگراها و تکنوکرات‌ها حفظ کند و جبهه واحدی را در مذاکرات به نمایش بگذارد». چارلز هارکینسون همین تحلیل را در نشریه واشنگتن اگزماینر بسط داد و نوشت «ایران در مذاکرات با اتفاق نظر قابل توجهی در مذاکرات حاضر شده و آیت‌الله خامنه‌ای اختلافات را مدیریت کرده است. علی آلفونه کارشناس مسایل ایران در بنیاد دفاع از دموکراسی‌ می‌گوید موضع رهبر ایران مبنی بر اینکه آمریکا باید امتیاز دهد موضع دولت را در مذاکرات تقویت کرده است. همچنین ری تکیه کارشناس مسایل ایران در شورای روابط خارجی در گزارشی با تحسین نبوغ رهبر عالی ایران می‌نویسد ایران بارها با موضعی ضعیف وارد مذاکرات شده اما با مدیریت رهبر با دستی پر ظاهر شده است.»

در ادامه یادداشت آمده است: بیانات دقیق و متقن رهبر انقلاب در جمع مسئولان ارشد نظام بار دیگر چیدمان بازی آمریکایی‌ها را در مذاکرات به هم ریخته است. آمریکا به عنوان یک استراتژی چند لایه چنان نقش‌آفرینی می‌کند تا قوت‌ها و ظرفیت‌های ایران را پای میز مذاکرات به عنوان نقطه ضعف جا بزند و هر چند به خاطر احتیاج راهبردی درخواست مذاکره کرده‌، اکنون با جا خالی دادن، ایران را بر صندلی متهم بدهکار بنشاند. آمریکایی‌ها برخلاف برخی خوش‌بینی‌های داخلی درباره برد-برد، درصددند با همین شیوه جابجایی صندلی، امتیازهای بزرگ به دست آورند و فراتر از این اخذ امتیاز، مشخصاً به ناظرانی که از 3 دهه اقتدار ایران الهام گرفته‌اند، پیام شکست ایران را ارسال کنند. دولت اوباما به عنوان «بی‌دستاوردترین دولت سده اخیر آمریکا»، «بدهکارترین دولت جهان با 18 هزار میلیارد دلار بدهی» و «ادامه دهنده شکست‌های نومحافظه‌کاران طی 15 سال اخیر در غرب آسیا» به شدت نیازمند چنین برد و باختی در مذاکرات است و پیروزی خود را منحصراً در شکست ایران می‌داند. اما تازه‌ترین بیانات رهبر حکیم انقلاب، نامعادله‌سازی آمریکا از مذاکرات را به هم زد و واقعیت‌های قدرت ایران و خطوط قرمز را از نو یادآوری کرد.در مقابل آمریکا با وجود نیازهای راهبردی مایل است با تردستی و عملیات روانی و ایجاد خطای محاسبه؛ الف- برنامه هسته‌ای ایران را ریشه‌کن کند یا از ارزش صنعتی پویا ساقط نماید. ب- از لغو فوری و مؤثر تحریم‌ها با بهانه‌های مختلف طفره برود و عملاً امتیازی به ایران ندهد. ج- بدتر از همه مذاکره را تبدیل به محاکمه، معامله و توافق را تبدیل به سند اتهام، و پرونده سیاسی مذاکرات را تبدیل به یک پرونده ضدامنیتی شبه حقوقی علیه ایران (با امضای خود ایران) کند. به عبارت دیگر نه تنها تحریم‌های ظالمانه را به شکل مؤثر لغو نکند، بلکه از ایران امضا بگیرد و ادعای خود را تبدیل به سند حقوقی توافقی کند مبنی بر اینکه قدرت فناوری ایران، تهدید علیه امنیت جهانی است و ایران باید تحت قرنطینه و بازرسی و بازجویی قرار گیرد! 

"افشای کمک مالی آل‌سعود مدعیان اصلاح‌طلبی را سرافکنده کرد"، عنوان یکی از خبرهای ویژه کیهان است که به موضوع بورس فرزند عطالله مهاجرانی توسط دولت آل سعود اشاره دارد: روزنامه‌های زنجیره‌ای مدعی اصلاح‌طلبی درباره اسناد حمایت مالی رژیم آل‌سعود از این طیف سکوت کرده‌اند. به تازگی برخی اسناد وزارت خارجه عربستان از سوی ویکی‌لیکس فاش کرد که ارتباط مالی عناصری مانند عطاءا... مهاجرانی وزیر ارشاد اصلاحات با آل‌سعود را نشان می‌دهد. در این اسناد مردی که از سوی مدعیان اصلاح‌طلبی«زینت کابینه اصلاحات» معرفی می‌شد و پشت صحنه حمایت از نشریات زنجیره‌‌ای (پایگاه مطبوعاتی دشمن) قرار داشت، رسما به نام بورسیه فرزند خود درخواست پول از وزارت خارجه دولت فخیمه عربستان می‌کند و سعودی‌ها نیز قریب 70 میلیون پوند (رقمی بالغ بر 360 میلیون تومان) را به عنوان «هدیه» به وی می‌پردازند. انتشار این خبر هرچند سروصدای بسیاری در  محافل عمومی و رسانه‌ها به راه انداخت، اما در روزنامه‌های زنجیره‌ای - اجاره‌ای که بسیاری از آنها شروع فعالیت خود را مدیون حمایت‌های وزارت ارشاد مهاجرانی می‌دانند، به طور کامل سانسور شد. برخی از همکاران نشریات مورد اشاره هم‌اکنون همکاری گسترده‌ای با شبکه العربیه دارند و در تامین محتوای مغرضانه این شبکه کمک می‌رسانند. گفتنی است ششم مرداد 1389 آیت‌الله جنتی در خطبه‌های نمازجمعه تهران برای نخستین بار فاش کرد که «آل سعود یک میلیارد دلار به سران فتنه داده است تا به وسیله آن سبزها کار براندازی جمهوری اسلامی ایران را تمام کنند.»

ارسال نظر

آخرین اخبار