از تحولات میدانی جاری در شهر حلب و ریف، چنان برداشت می‌شود که تدارکات لازم برای آغاز عملیات بزرگ آزادسازی این شهر توسط ارتش سوریه اتخاذ شده و باید در انتظار ساعت صفر آغاز این عملیات بود

حلب در انتظار  آغاز آزادسازی +عکس و نقشه

از نقشه‌ها و برنامه‌های عملیاتی اخیری که ارتش سوریه در شهر حلب، پایتخت اقتصادی سوریه پیش از بحران و ریف آن انجام داد، هیچ کس اطلاع چندانی ندارد. عملیات‌های ارتش سوریه در جبهه عملیاتی بدون نام و عنوان و شرح و تفصیل است، برعکس عملیات‌های گروه‌های مسلح که با جار و جنجال و عناوین پر طمطراق و تبلیغات رسانه‌ای گسترده همراه است.

 

نماهایی مختلف از شهر حلب پیش از آغاز بحران سوریه

 

ارتش سوریه در طول این مدت نشان داد که عملیات‌های بزرگ و سرنوست‌ سازش در شهر حلب و ریف آن، پس از مجموعه عملیات‌های کوچک و تکه تکه کردن مواضع و تجمعات گروه‌های مسلح و جدا کردن آنها از یکدیگر صورت می‌گیرد.

حدود یک سال پیش بود که گروه‌های مسلح تروریستی عملیاتی را تحت عنوان «بتر الکافرین» در دو محور آغاز کردند. یک: محور شمال حلب تا به واسطه آن مرکز اطلاعات هوایی ارتش سوریه را با هدف تسلط بر آن و از آنجا حرکت به سمت کوی‌ها و محله‌های غرب حلب که در کنترل ارتش سوریه است، آغاز کنند و دو: محور الراموسه در نزدیکی دانشکده پیاده نظام ارتش با هدف قطع راه‌ ارتباطی و امدادی ارتش سوریه از ریف حلب به داخل شهر حلب و به طور مشخص کوی‌های غربی آن؛ البته هدف مهمتر عملیات گروه‌های مسلح در این منطقه پس از تصرف آن، متصل شدن به گروه‌های مسلحی بود که در ریف شمالی حلب مستقر بودند و هدف از تمام این عملیات دور زدن کوی‌های غربی شهر حلب و محاصره آنها و فراهم کردن زمینه تصرف این کوی‌ها بود.

 

موقعیت استان حلب در سوریه و تقسیمات اداری آن

 

هنگامی‌که گروه‌های مسلح تروریستی این نبرد را آغاز کردند، یگان‌های ارتش سوریه به سمت ریف شرقی حلب سوق پیدا کردند و عملیات‌های خود را بر این منطقه متمرکز کردند، تا در پی آن امکان و زمینه آزادسازی شهر صنعتی حلب و شکست حصر زندان مرکزی حلب و آزادسازی آن فراهم شود.

نبرد «بتر الکافرین» در آن زمان با تبلیغات رسانه‌ای گسترده‌ای مواجه شد که هدف آن ایجاد رعب و وحشن در میان ساکنان شهر حلب و ریف‌های آن بود، اگرچه نبردهای گروه‌های مسلح نیز کمتر از این تبلیغات‌های رسانه‌ای نبود و با اینکه در 2 روز اول نبرد گروه‌های مسلح موفق شدند، در محور راموسه پیشروی‌هایی را محقق کنند، اما پس از آن و در محور اطلاعات هوایی زمین‌گیر شدند.

 

گوشه‌هایی از نبرد بتر الکافرین

 

پس از این نبرد، ارتش سوریه توانست موفقیت‌ها و پیروزی‌های نظامی مهمی در ریف جنوبی حلب و به خصوص اطراف کارخانه‌های وزارت دفاع و تپه عزان و خان طومان محقق کند و از آنجا که این پیروزی‌ها در محورهای بسیار مهم و استراتژیکی محقق شدند، به همین دلیل بازتاب‌های آن دو جبهه ادلب و ریف حماه را در برگرفتند.

علاوه بر موفقیت‌ها و پیروزی‌های ارتش سوریه در ریف‌های حلب، شاهد آغاز عملیات‌های ارتش سوریه در ریف حماه بودیم، تا به موازات آن، حقایق میدانی جدیدی بر مناطق مذکور حاکم شود که زمینه آزادسازی ریف حماه و مناطق استراتژیک ریف ادلب و ریف حلب را فراهم کرد.

 

تصویر اول نقشه حلب و محورهای درگیری آن؛ تصویر دوم زندان مرکزی حلب؛ تصویر سوم بیمارستان الکندی

 

هرچه دایره مناطق آزادشده توسط ارتش سوریه گسترش و توسعه می‌یافت، امکان مانور و اجرای عملیات‌های هرچه بیشتر برای ارتش سوریه فراهم می‌گردید، تا در مقابل قدرت گروه‌های مسلح و تروریست‌ها بیش از پیش کاهش یابد و تضعیف شود و زمینه را برای حملات توپخانه‌ای و هوایی ارتش سوریه فراهم کند.

در راستای تحولات میدانی اخیر ارتش سوریه، به ویژه پیروزی که این نیروها در جبهه «حندرات – سیفات» محقق کردند و یک گام مانده به آخرین مرحله جهت محاصره کوی‌های شرقی حلب شمرده می‌شود که در کنترل گروه‌های مسلح است و تاکنون بزرگراه کاستلو تنها راه ارتباطی آنها با مناطق خارجی شمرده می‌شود، تنها دو گزینه پیش روی این گروه‌ها باقی نمی‌ماند، یا «عقب نشینی» یا «تسلیم».

 

مناطق مختلف آزادشده در عملیات‌های ارتش سوریه در حلب

 

براساس گزارش‌های رسیده از حلب، مجبور بودن گروه‌های مسلح به انتخاب یکی از گزینه‌های فوق به شدت این گروه‌ها را تحت تاثیر قرار داده و موجب بروز اختلافات شدید و شکاف‌های جدید در آنها شده است و از اینجاست که می‌توان دریافت که چرا ارتش سوریه بزرگراه کاستلو را به حال خود و تنها زیر پوشش آتش خود رها کرده و عجله‌ای در تکمیل محاصره ندارد و این تاکتیک جدیدی در نقشه‌های نظامی ارتش سوریه نیست که بر محاصره کامل مناطق جز در موارد معدود و مشخص تکیه نمی‌کند، بلکه اجازه عقب نشینی گروه‌های مسلح را می‌دهد.

در این تاکتیک دو هدف مهم ارتش سوریه تامین می‌شود، اول: زمان نبرد اصلی را کوتاه می‌کند و دوم: گروه‌های مسلح را حین عقب نشینی با تحت پیگرد قرار دادن و هدف گرفتن آنها نابود می‌کند، یا اینکه با واداشتن این گروه‌ها به عقب نشینی، آنها را به جان هم می‌اندازد و این تجربه‌ای است که در مناطق مختلف سوریه و در این اواخر در ریف ادلب میان جبهه النصره و جبهه انقلابیون سوریه شاهد آن بودیم که بازتاب‌های آن تاکنون قابل مشاهده است.

 

بزرگراه کاستلو با خط سرمه‌ای مشخص شده

 

افزون بر استفاده از اختلافات و درگیری‌های مسلحانه گروه‌های مسلح با یکدیگر، ارتش سوریه اقدام به ارسال تجهیزات و استحکامات بسیار از جمله انواع زره‌پوش‌ها به حلب کرد که نشان از آغاز مرحله‌ای جدید در عملیات نظامی ارتش سوریه در تمام محورهای حلب دارد.

کسانی‌که وضعیت عملیاتی و میدانی حلب را دنبال می‌کنند، به خوبی می‌دانند که ماهیت و ساختار نبردها و عملیات‌های جاری در خطوط مقدم و تماس داخل شهر، ماهیت و بافت مختلفی دارد، به گونه‌ای که این خطوط شاهد درگیری‌های شبه روزانه‌ای است که اغلب آغاز کننده آن ارتش سوریه است و می‌توان آنها را عملیات‌ها و نبردهای فشار و گرفتن نبض قدرت آتش گروه‌های مسلح و تاکتیک‌ها و امکانات و توانمندی‌های آنها به شمار آورد، به ویژه آنکه ارتش سوریه در این نبض گیری‌ها درصدد آزمودن و دریافت میزان و قدرت ارتباط گروه‌های مسلح و تسلط و سیطره آنها بر مناطق تحت تصرف و حمایت‌ها و پشتیبانی‌های دریافتی از مناطق دیگر است.

گروه‌های مسلح هم اکنون به خوبی می‌دانند، در برابر مرحله جدیدی از رویارویی با ارتش سوریه قرار دارند که تفاوت‌های بسیاری با مراحل پیشین دارد، به همین دلیل تلاش می‌کنند، صفوف خود را متحد و یکپارچه سازند و در این راه ترکیه تلاش‌های بسیاری برای این امر از طریق تشکیل اتاق عملیات مشترک تحت اشراف و نظارت افسران ترکیه‌ای می‌کند، اقدامی که بارها آنکارا تلاش کرده، آن را محقق کند، اما نتوانسته آن را عملی کند و وضعیت این گروه‌ها را از آنچه هم اکنون هست، بهبود بخشد.

به همین دلیل می‌توان گفت، حلب در آستانه تحولات بزرگ است و پیروزی‌ ارتش سوریه در حلب سرآغاز پیروزی در سراسر سوریه است، به ویژه آنکه شاهد پیروزی‌های ارتش سوریه در جبهه‌های دیگر از جنوب سوریه در درعا و قنیطره تا شرق سوریه در حقل الشاعر و دیر الزور و از آنجا تا شمال شرقی سوریه در رقه خواهیم بود، بدون آنکه دمشق و ریف دمشق را نادیده بگیریم که در آستانه آزادسازی کامل و پاکسازی از عناصر مسلح تروریستی است.

ارسال نظر

آخرین اخبار