حواشی پررنگ تر از متن

در چند روز اخیر، اخبار و حواشی ضیافت های افطاری ریاست جمهوری با اظهارات برخی از شخصیت های سیاسی، بسیار حاشیه ساز شده است.

ضیافتی به نام رمضان به کام فتنه گران

به گزارش گلستان 24، ماه رمضان در ایران، با مهمانی ها و ضیافت های آن شناخته شده است. معمولا خانواده ها و به خصوص بزرگان فامیل سعی می کنند که با دعوت از اعضاء خانواده و خویشاوندان به مهمانی در لحظه افطار، شیرینی این لحظه را با دیدو بازدید و همبتسگی میان یکدیگر، بیشتر کنند. سنت حسنه ای که در میان سیاسیون نیز همیشه وجود داشته و شخصیت ها و مقامات سیاسی نیز، با دعوت از هم قطاری های خود و در برخی موارد رقبای سیاسی، بر سر یک سفره می نشینند و در این میان گفتگوها و سخنرانی های نیز صورت می پذیرد. 

امسال نیز مانند سال گذشته، حجت الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهور کشور، سفره ضیافت افطاری خود را بر روی شخصیت های سیاسی و مقامات کشور گشود و آنها را به مهمانی خود دعوت کرد. هر چند سال گذشته اصلاح طلبان و اصولگرایان به صورت جداگانه در این ضیافت شرکت کردند، اما، در این رمضان، آنها باهم دعوت شدند. دعوتی که با گله مندی برخی از احزاب مستقل نیز همراه بود که چرا آنها را دعوت نکرده بودند. این اقدام توسط رئیس جمهور، امری پسندیده است که می تواند در نزدیک کردن احزاب در جهت نیل به برآورده کردن اهداف و منافع ملی با وحدت و هماهنگی بیشتر، مثمرثمر باشد. جریان ها و شخصیت هایی که در طول سال به نقد عملکردهای یکدیگر می پردازند، این فرصت را دارند که در سایه دولت، گردهم جمع شوند و از نقطه نظرات یکدیگر آگاه شوند.

تطهیر سران فتنه با طعم افطار

اما در این میان برخی از اظهارنظرات صورت گرفته در ضیافت افطار روحانی، خبرساز شده اند. در اولین ضیافت حسن روحانی، احزاب و شخصیت های جناحی اصولگرا و اصلاح طلب حضور داشتند. 6 نفر از دو جریان سخنانی را ابراز داشتند  غلامعلی حداد عادل، کاظم جلالی و اسدالله بادامچیان از اصولگرایان و غلامحسین کرباسچی، قدرت‌الله علیخانی، فاطمه راکعی و الهه کولایی هم از اصلاح‌طلبان پشت تریبون رفتند. 

کرباسچی؛ دبیرکل حزب کارگزاران در این میان، فرصت را غنیمت شمرد و در این جلسه سعی کرد با زمینه چینی مبنی بر مذاکره ملی برای رسیدن به توافق ملی، دست به تطهیر فتنه 88 و یکی از سران فتنه بپردازد. کرباسچی در شب چهارشنبه هفته گذشته، به پشت تریبون رفت و گفت: "بدون شک تجربه موفق اجماع ملی و حاکمیت یکپارچه در مذاکرات هسته‌ای می‌تواند در سیاست داخلی هم تکرار شود. شما به خوبی می دانید حتی افرادی  که در حصر هستند و بسیاری از فعالان سیاسی و حزبی که در زندان به سر می برند و امکان حضور در این جلسه را ندارند حتی در شرایطی که در اعتراض نسبت به مدیران وقت به سر می‌بردند ذره‌ای در ضرورت حفظ و دوام و بقای جمهوری اسلامی ایران تردید نداشتند و اگر امروز در بین ما بودند از توافق بر سر «منافع ملی» و «امنیت ملی» و «توسعه ملی» کشور حمایت  می کردند."

در واکنش به اظهارات دبیرکل حزب کارگزران و صاحب امتیاز برخی از نشریات زنجیره ای مانند هفته نامه صدا، برخی از شخصیت های سیاسی، جلسه افطاری روحانی را ترک کردند. محسن کوهکن نایب‌رئیس جبهه پیروان درباره ترک جلسه از سوی اصولگرایان به خبرگزاری فارس گفت: "آقای کرباسچی نیز در این دیدار ضمن تطهیر سران فتنه گفت که این سید مظلوم (میرحسین موسوی) کلان نظام را قبول دارد و نیت بدی نداشت." محمد پهلوان یکی از فعالان اصولگرا که در این نشست شرکت کرده بود، نیز عنوان کرد: "پس از سخنان کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در حمایت از سران فتنه و نام‌بردن از آنان و تقاضا برای رفع حصر، ضیافت افطاری روحانی با شخصیت‌های سیاسی را ترک کردند." حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز، نیز با اشاره به ترک جلسه ضیافت افطاری رئیس‌جمهور، از سوی برخی اصولگرایان، گفت: "بنده ضیافت افطاری رئیس‌جمهور را به دلیل حمایت‌هایی که از سران فتنه در این جلسه مطرح شد، ترک کردم."او ادامه داد: "آقای کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران، در این جلسه میرحسین موسوی را به سید مظلوم تعبیر کرد درحالی‌که اگر بناست او سید مظلوم باشد، لابد ظلم‌کننده به او نیز، نظام است" سخنگوی جامعه روحانیت تأکید کرد: "این در حالی است که او ظلم بزرگی نسبت به نظام مرتکب شده و ازاین‌رو به نظر بنده نشستن در فضای این جلسه مشروعیت ندارد."

هزینه های که فتنه گران به کشور وارد کردند

در انتخابات ریاست جمهوری 88، جریانی با عدم پذیرش نتیجه به دست آمده، آتش فتنه ای را شعله ور کرد که عواقب آن ثبات سیاسی و امنیت داخلی کشور را با چالش روبه رو ساخت. در حالیکه در آن برهه، برخی از مقامات و شخصیت های انقلاب، مانند علی لاریجانی و عسگراولادی، در جلساتی با نامزدهای معترض نتایج انتخابات، به خویشنداری و رعایت قانون آنها را توصیه کردند اما آنها اَعلم تقلب را برافراشتند و اردوکشی خیابانی را به میان کشیدند. آیا در آن روزها سران فتنه، به قول کرباسچی بر "ضرورت حفظ و دوام و بقای جمهوری اسلامی ایران "، علی رغم هشدارهای مکرر دلسوزان نظام، تردید نداشتند؟! در حالی که واضح و مشخص بود، دشمن در پی سواستفاده از این جریان است، چرا سران فتنه بازهم بر قانون شکنی و هنجارشکنی اصرار داشتند؟ 

در آن روزها، امنیت ملی و منافع ملی به خطر افتاده بود، چرا کسانی که روزگاری خود نخست وزیر، رئیس جمهور و رئیس مجلس بودند، چشمان خود را بسته بودند و نمی نگریسند که معرکه ای که آنها به نام تقلب راه انداخته اند، کیان کشور و نظام را با خطر روبه رو کرده است؟ حال اگر آنها به این خطرات آگاه بودند و به ادامه این مسیر اصرار می ورزیدند، نتیجه جز این می توان استنباط کرد که قصد آنها نیز غیر از ساقط کردن نظام چیز دیگری نبود؟ چون از کسانی که توانسته بودند زمانی جز مقامات کشور و نظام باشند، عدم عقلانیت و عدم آگاهی از چالش ها و خطرات محتمل برای کشور و نظام در صورت به راه افتادن بی ثباتی سیاسی و داخلی، دور از انتظار است. 

سخنانی که کرباسچی بیان کرد و در محضر بزرگان و شخصیت های جناحی وسیاسی، قصد مظلوم جلوه دادن سران فتنه را داشت، با عقل سازگار نیست. آیا بدون حضور کسانی که شمشیر را از رو برای کشور و نظام کشیده بودند، نمی توان به توافق ملی رسید. هر چند در اصل و موضوع "توافق ملی" مدنظر آقای کرباسچی نیز جای تردید و سوال است. اما باید این نکته را در نظر گرفت که از اوایل سال 88 که تبلیغات برای انتخابات ریاست جمهوری شروع شد، تا مدت ها بعد از انتخابات، کشور روی آسایش و آرامش را به خود ندید. بیانیه های تند و تیزی که از خروجی فتنه خارج می شدند، روش و رویکرد آنان را برای همگان آشکار کرد. 

پشت پرده جریان اصلاح طلب خود را به میان میدان انداخت و معرکه گیر آشوب ها و شورش های شد که حتی قداست روز عاشورا را نیز رعایت نکردند و به هلهله و شادی در عاشورای 88 پرداختند. اماکن عمومی، بانک ها و محل کسب و کار مردم به آتش کشیده شد. دانشگاه ها تعطیل شدند. جریان منافقین مانند موریانه به داخل کشور و شورش ها نفوذ کردند و از اسلحه گرم نیز استفاده کردند. بذر تفرقه و نفاق را در کشور پخش کردند و هر آنچه را که نباید می کردند را کردند. 

این در حالی است که علاوه بر سخنان کرباسچی در ضیافت افطار روحانی، نشریه منتسب به وی نیز در شماره هفته قبل، بر شروع فتنه جدید در آینده هشدار داده بود و در فراری رو به جلو، با ایجاد ابهام در سخنان آیت الله جنتی و محمد باقر قالیباف، اظهارات این دو را کاشتن بذر فتنه بعدی در نظر گرفته بود: «اما نکته اصلی که نباید فراموش شود، تاثیر چنین مواضعی بر فضای سیاسی و رادیگال شدن آن است. ..اگر فردا روزی بار دیگر اعتراضی در کشور برخاست و فضا غبار آلود شد، بدانند ریشه فتنه از کجاست. نمی توان باد کاشت و انتظار توفان نداشت.»(بیشتر بخوانید)

 از یکسو، کرباسچی و اصلاح طلبان، در پی تطهیر سران فتنه و رفع حصر و رفع ممنوع التصویری و ممنوع البیانی آنها هستند، از سوی دیگر در اندیشه فتنه نو به بهانه های واهی. فتنه قبلی را اعتراض مدنی می دانند و نسبت به فتنه جدید هشدار می دهند. به نظر می آید، حزب کارگزاران و نشریات و روزنامه های وابسته به آن، سعی دارند تا خطوط قرمزی را که نظام در رابطه با فتنه و سران آن طراحی کرده است، هر روز و به بهانه ای جدید، کمرنگ و کمرنگ تر سازند. امری که باعث رادیکال شدن این حزب و اصلاح طلبانی خواهد شد که در پی هنجارشکنی در جامعه و عرصه سیاسی کشور اند. 

ادیب، حاشیه ساز دومین مراسم ضیافت افطار حسن روحانی

اما حاشیه ها تنها به مراسم ضیافت افطاری روحانی با احزاب و جناح ها ختم نشد و در دومین ضیافت افطار رئیس جمهور با روحانیون نیز اظهارات حجت الاسلام ادیب، فعال اصلاح طلب و رئیس ستاد انتخاباتی موسوی در انتخابات 88 در استان قم، حاشیه ساز شد. وی نیز در سخنانی ساختارشکنانه به هنجارشکنی درباره فتنه و سران آن پرداخت. هر چند دعوت از چنین افراد سابقه داری، جای سوال و تردید دارد، مشخص نیست چرا کسانی که کار دعوت از مهمانان ضیافت افطار را برعهده گرفته اند، سخنرانان جلسه را از میان کسانی انتخاب می کنند که گذشته، مواضع رادیکال و هنجارشکنانه آنان را آشکار ساخته است. 

ادیب در اظهارات خود گفته بود: "انتظار از دولت تدبیر و امید این است که در مسیر رفع تنش‌های پیش آمده در گذشته قدم بردارد و برای ایجاد آشتی ملی تلاش کند." وی همچنین نسبت به لغو کنسرت های موسیقی نیز از روحانی خواسته تا جلو آن گرفته شود. ادیب یکی از مریدان آیت الله منتظری به شمار می رود و به نوشته صراط نیوز، در جریان سخنرانی یادبود منتظری در اصفهان درست یک هفته مانده به روز تاریخی 9 دی، به خاطر سخنان ساختارشکنانه و تشویش اذهان عمومی، بازداشت شده بود. همچنین ادیب یکی از اعضای ثابت جلسات باران ماهانه بنیاد باران به شمار می رود.

بنابراین از کسی مانند مسعود ادیب با چنین سابقه ای؛ آیا سخنانی غیر از اینکه در ضیافت روحانی ایراد کرد، انتظار می رفت. این در حالی است که رئیس جمهور و برخی از مقامات نیز در این ضیافت حضور داشتند و انتظار می رفت، روحانی به عنوان میزبان جلسه، نسبت به چنین هنجارشکنی های واکنش نشان دهد و با حساسیت بیشتری، امور مربوط به چنین جلساتی را پیگیری کند. از سوی دیگر، کار تنظیم سخنرانان، دعوت و گزینش آنان نیز برعهده نهاد ریاست جمهوری بوده است. کسانی که به این امر گمارده شده اند، باید این نکات و ظرافت ها را رعایت می کردند که چنین هنجارشکنی های صورت نمی پذیرفت. به هر حال این ساختارشکنی به پای دولت یازدهم نگاشته خواهد شد که اجازه طرح مسائل حاد و حساسی را در محافل عمومی داده است و پذیرفته نیست در سال همدلی و همزبانی، بار دیگر بر طبل فتنه فتنه گران نواخته شود. 

به طور مشخصی، در این دو ضیافت، خطوط قرمز نظام نسبت به فتنه رعایت نشده  و از سوی کسانی که منتسب به جریان فتنه هستند، سخنانی ایراد شده که نه تنها حاشیه هایی را در همان جلسه به دنبال داشته بلکه، با عدم واکنش رئیس جمهور، به نظر مجوز را برای ادامه این مسیر خطرناک و رادیکال دریافت کرده اند. 

 

انتهای پیام/فرهنگ نیوز

ارسال نظر

آخرین اخبار