گفت‌وگوی تفصیلی فارس با نماینده «عصائب اهل‌الحق» در ایران

ناگفته‌هایی از عملیات‌های مقاومت در عراق/ حضور حاج‌قاسم در آمرلی در زمان محاصره/ کشف سکوهای موشک کروز در مسیر کاروان‌های اربعین/ حاج‌قاسم در اتاق جنگ مقاومت نماینده عصائب اهل‌الحق در ایران گفت: باید صراحتا بگویم حاج‌قاسم از تخریب مجدد حرمین عسکریین جلوگیری کرد و اگر شخص خود او نبود، این حرم بسیار بدتر از گذشته تخریب می‌شد و ان‌شاءالله روزی خود او این ماجراها را بازگو کند.

ناگفته‌هایی از عملیات‌های مقاومت در عراق

مهدی بختیاری: 31 سالش است و نمایندگی یکی از مهمترین گروههای مقاومت عراقی را در ایران بر عهده دارد.

مقاومت روزها و ماههای شلوغی را پشت سر می‌گذارد و معلوم نبود اگر در سوریه جلوی تکفیریها نایستاده بودند، اوضاع امروز در عراق چقدر بدتر از این می‌شد.

آمرلی، جرف الصخر و بیجی آزاد شدند و حالا مقاومت عراق گام های بعدی را تا رسیدن به موصل برمی‌دارد.

شیخ جابر رجبی اگرچه ایرانی الاصل است اما وقتی در نجف درس حوزه می‌خواند، با فتوای مراجع سلاح در دست گرفت تا جلوی اشغالگران آمریکایی را که حالا به نجف رسیده بودند، بگیرند.

او نماینده عصائب اهل الحق در ایران به دبیرکلی قیس خزعلی است؛ گروهی که در سال 2004 اعلام موجودیت کرد و حالا در کنار دیگر گروههای عراقی نظیر بدر، کتائب حزب‌الله و ... مشغول پاکسازی بازماندگان رژیم بعث و تکفیری‌های داعش است.

با شیخ جابر در مجالی کوتاه به گفتگو نشستیم تا برایمان از عراق بگوید، از عملیات هایی که انجام شده، از آینده و از یک نام. کسی که این روزها بیشتر در صحنه های نبرد عراق چشم می‌آید و هر فریم عکسش برای دوست و دشمن پیام دارد. سردار حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران.

ماحصل این گفتگو را در زیر می‌خوانید:

* «ولایت فقیه» محدود در مرزهای جغرافیایی نیست

رجبی در خصوص پیشینه و اهداف تشکیل گروه «عصائب اهل حق» اظهار داشت: عصائب در گذشته با عنوان «مجامیع خاصه» فعالیت می‌کرد که در زمان صدام شامل تعدادی از مجاهدین می‌شد که علاوه بر فعالیت‌های دینی و نظامی، به رصد اعضای حزب بعث نیز می‌پرداختند و برخی از آنها حتی در انتفاضه شعبانیه هم نقش داشتند.

وی ادامه داد: پس از اشغال عراق توسط آمریکایی‌ها، عصائب حول شخصیت شهید محمد صدر و سید کاظم حائری جمع شدند که بر سر مسئله ولایت فقیه گروه عصائب نظر ویژه‌ای دارد چون شهید صدر کتاب ولایت فقیه را به صورت بسیط نوشت و بر آن تکیه داشت.

رجبی با بیان اینکه «عصائب» همزمان با اعلام موجودیت رسمی در سال 2004، بر موضوع «ولایت فقیه» تاکید داشت، افزود: ما خود را ملتزم به ولایت فقیه می‌دانیم و معتقدیم نمی‌توان ولایت فقیه را در موضوعات ایرانی و عربی و یا در داخل مرزهای جغرافیایی محدود کرد.

* 5هزار عملیات عصائب علیه آمریکا طی 7سال در عراق

وی خاطرنشان کرد: عملیات‌های «عصائب» علیه نیروهای اشغالگر از همان سال 2004 آغاز شد و تا سال 2011 قریب به 5 هزار عملیات متمایز صورت گرفت که یکی از بزرگترین آنها عملیات «کربلا» بود که طی آ،ن نیروهای اشغالگر از این شهر در سال 2006 خارج شدند.

* شلیک موشک به سفارت آمریکا/ از حزب‌الله تاسی کردیم

نماینده عصائب اهل حق در ایران افزود: در سال آخر حضور آمریکایی‌ها در عراق که اکثر نیروهای مقاومت به خاطر انعقاد معاهده‌ای‌، سلاح خود را زمین گذاشتند، عصائب اعلام کرد با تآسی از برادران خود در حزب‌الله لبنان که می‌گفتند تا حضور آخرین اشغالگر مقاومت می‌کنند، ایستادگی می کند و حتی در روزهای آخر هم چند موشک به سفارت آمریکا که در حقیقت یک پادگان با 1300 نفر نیروی نظامی بود، شلیک کردیم.

* از انهدام هواپیما تا اسارت ژنرال ارتش آمریکا

رجبی اظهار داشت: یکی از ژنرال‌های آمریکایی در سال 2010 در یک نشست محرمانه در کنگره اعلام کرد که 73 درصد از ضربات به نیروهای ما -آمریکایی‌ها- در عراق، از جانب عصائب است. در یکی دیگر از عملیات‌های ما، وقتی یک هواپیمای بزرگ لجستیک آمریکایی به دیاله آمد، 3 نفر از نیروها وارد پادگان آمریکایی‌ها شده و آن را منهدم کردند و بدون دادن تلفات بیرون آمدند و یا یک مرتبه دیگر، یکی از ژنرال‌های آمریکایی را اسیر و بعدها با آنها معاوضه کردیم.

وی ادامه داد: از آنجا که ما نمی‌دانستیم اشغالگران تا چه زمانی در عراق خواهند ماند، شروع به بومی‌سازی سلاح‌ها کردیم و «عصائب» کم کم به یک نیروی منسجم مقاومت مردمی تبدیل شد. آنها هم چون دیدند نمی‌توانند مستقیما با مقاومت روبرو شوند، به جنگ نیابتی روی آوردند.

 نماینده عصائب اهل حق در ایران با بیان اینکه البته پیشنهادهایی هم مبنی بر واگذاری مناصب دولتی نظیر وزارتخانه‌های امنیتی و غیره به ما شد، اظهار داشت: ولی عصائب در سال آخر حضور آمریکایی‌ها اعلام کرد که هر نیروی نظامی آمریکایی در خارج از پادگان‌ها را هدف قرار می‌دهد و این کار را هم کرد.

* برای مقاومت، مرزهای جغرافیایی قائل نیستیم

رجبی به موضوع دفاع از حرم حضرت زینب(س) در سوریه در مقابل تکفیری‌ها اشاره کرد و گفت: ما حتی پیش از جریانات سوریه اعلام کردیم که برای مقاومت، مرزهای جغرافیایی قائل نیستیم. در حقیقت مرزهای جغرافیایی برای ما عقیده و انسانیت است و اعلام کردیم به عنوان یکی از اعضای حلقه مقاومت، هر جا که باشد، با دشمن مقابله می‌کنیم و به آرمان فلسطین و نابودی اسرائیل -همان طور که شهید صدر از اول شعار «کلا کلا آمریکا» و «کلا کلا اسرائیل» سرداد- پایبندیم.

* مقاومت در عراق «متحد» است

وی «عصائب» را یک گروه تاثیرگزار در حدفاصل پایان اشغال تا ثبات سیاسی عراق در کنار نیروهای دیگر مثل سپاه بدر یا کتائب حزب‌الله عنوان کرد و در عین حال افزود: این اسامی نباید دشمن را به اشتباه محاسباتی بیندازد و فکر کند اینها نشانه تفرقه است. در روزهای گذشته عملیات بزرگی در دیاله به اتمام رسید که فرماندهی آن در یک اتاق و فرمان‌ها از یک نفر اما با مشورت بقیه صادر می‌شد.

نماینده عصائب اهل حق در ایران هدف اصلی مقاومت را نابودی استکبار ذکر کرد و گفت: ما این منطقه را جغرافیای مهدویت می‌دانیم و برای همین آنها باید از اینجا خارج شود.

* می‌خواهیم ریشه داعش را بخشکانیم

رجبی تاکید کرد: این طور نیست که ما امثال داعش را بیرون کنیم و آنها دوباره قدرت بگیرند و برگردند. ما می‌خواهیم پس از اخراج و نابودی، ریشه عقیدتی و سیاسی شان را هم بخشکانیم.

وی ادامه داد: وقتی رهبر مسلمین جهان صراحتا از حمایت گروه‌های مقاومت در مقابل استکبار سخن می‌گوید، این یک پیام صریح است که در عمل هم ثابت شد.

نماینده عصائب اهل حق در ایران افزود: حماس و جهاد اسلامی در فلسطین گروه‌های سنی مذهب هستند ولی چون آرمان آزادیخواهانه دارند، ایران از آنها حمایت می‌کند.

رجبی درخصوص اهمیت کمک‌های ایران به جبهه مقاومت، اظهار داشت: کمک ایران به ما مانند کمک آنها به حماس و جهاد بود. ایران در فلسطین کاری کرد که خود مردم غزه از غزه دفاع کردند. در عراق هم همین طور است. امروز مردم عراق هستند که از کشور خودشان دفاع می‌کنند و این هنر ایران بود.

* عکس‌های حاج قاسم با لباس غیرنظامی پیام دارد

وی در بخش دیگری از گفتگو با فارس به نقش سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه در عملیات‌های مقاومت در عراق اشاره کرد و گفت: وقتی «حاج ‌قاسم» با لباس غیرنظامی در پایان پیروزی عملیات، در میان همه نظامیان عکس می‌اندازد، این یک پیام دارد؛ یعنی من با سلاح نیامدم.

* ایران فرقی میان گروههای مقاومت عراق قائل نیست

نماینده عصائب اهل حق در ایران، بزرگترین کار حاج ‌قاسم را ایجاد اتحاد در میان مبارزین عنوان کرد افزود: دشمن باور نمی‌کرد که مردم آمرلی و جرف‌الصخر از شهرشان دفاع کنند. البته ایران همه نوع کمکی انجام داد و هیچ فرقی هم میان عصائب،‌ کتائب، حماس، حزب‌الله و دیگران قائل نیست.

رجبی به اهمیت نقش رهبری اشاره کرد و گفت: ما نباید رهبری انقلاب را محدود به مرزهای جغرافیایی کنیم وقتی ما با امام خامنه‌ای در قم اعلام بیعت کردیم، همه رسانه‌های دشمن بخصوص العربیه مانور زیادی روی این قضیه دادند اما ما این اقدام را کردیم تا چشم آنها کور شود.

وی تصریح کرد: این تبعیت تنها بُعد سیاسی ندارد که برخی به اشتباه آن را سیاسی‌کاری اعلام کنند. شهید صدر در زمان صدام که ارتباطی بین دو کشور نبود، کتاب «ولایت فقیه» را نوشت و اشعاری در مدح امام خامنه‌ای داشت و یا مواضع شهید حکیم نیز همین طور بود.

نماینده عصائب اهل حق در ایران با بیان اینکه همه گروه‌های مقاومت امروز حول کلمه ولایت فقیه جمع شدند، اظهار داشت: شما نگاه کنید اوباما یک روز اعلام می‌کند داعش خوب است یک روز می‌گوید بد است. یک روز تروریست‌های سوریه را آزادیخواه می‌نامد و یک روز با آنها مقابله می‌کند اما امام خامنه‌ای از همان روز اول یک خط را دنبال کرد و ما هم ولایت فقیه را بحثی فراتر از جغرافیا و مرز می‌دانیم.

* ایران بود که به کمک کردستان عراق آمد

رجبی خاطرنشان کرد: امروز نه تنها مردم عراق بلکه در دنیا نیز هیچ کس حتی مغرضین نمی‌توانند یکسری مسائل را کتمان کنند. برای مثال شما ببینید آمریکایی‌ها با چه سر و صدایی برای کمک به کردستان عراق آمدند؟ این واضح است که کردستان سال‌ها هم پیمان آمریکا بود اما آیا در لحظه سختی، آمریکا به آنها کمک کرد؟ آیا کمک‌های آمریکا بود که اربیل را نجات داد؟ نه، دستی که به سمت آنها دراز شد، دست مقاومت، ‌دست ایران و حاج‌قاسم بود.

وی اضافه کرد: وقتی مردم کردستان این را می‌بینند علیرغم همه تبلیغات دشمن، خودشان متوجه می‌شوند که چه کسی به آنها کمک کرد.

* مجاهدین مسلح مقاومت نیروهای حاج قاسم هستند

نماینده عصائب اهل حق در ایران ادامه داد: شما نگاه کنید حاج‌قاسم چقدر دشمن دارد و چقدر هزینه می‌کنند تا ردی از او بزنند؟ اما وقتی او می‌آید در منطقه نظامی، در حالی که دور و برش افراد مسلح عراقی حضور دارند و با آنها عکس می‌گیرد، پیام آن این است که حاج قاسم به اینها اعتماد کامل دارد و در واقع اینها نیروهای خودش هستند.

قاسم سلیمانی

* مقاومت در عراق دنیا را مبهوت کرد

رجبی افزود: حاج‌قاسم به جای ماهی، به ما ماهیگیری یاد داد و ثمره آن همین شد که امروز مقاومت عراق دنیا را مبهوت کرده است.

* داعش کشته‌هایش را در چاه ریخت تا معلوم نشود

وی با اشاره به عملیات آزادسازی جرف‌الصخر، برخی حوادث این عملیات را عجیب توصیف کرد و گفت: ما فیلم‌هایی داریم که داعش چاه‌های بزرگی کند و جنازه‌های کشته‌هایش رادر آن ریخت تا معلوم نشود.

* حضور حاج قاسم در اتاق جنگ مقاومت

نماینده عصائب اهل حق در ایران تصریح کرد: حاج‌قاسم به همراه برخی دیگر در اتاق فرماندهی حضور دارد و مشورت می‌دهد اما فرماندهان اصلی میدان عملیات‌ها، عراقی هستند.

وی در عین حال با بیان اینکه حضور حاج قاسم در عراق، سفرها و برنامه‌هایش با همکاری و هماهنگی دولت عراق است، گفت: در عراق مستشاران نظامی زیادی حتی از آلمان و آمریکا و ... وجود دارند ولی حاج قاسم به عنوان مشورت در اتاق های جنگ مقاومت حضور دارد.

* پیرزن عراقی می‌گفت: بگذار بکشند، پسرم قاسم می‌آید

نماینده عصائب اهل حق در ایران به میزان محبوبیت سردار سلیمانی در میان مبارزین و مردم عراق اشاره کرد و با ذکر خاطره‌ای گفت: در نزدیکی بغداد شهری به نام ابوغریب هست که ساکنان آن، اهل سنت هستند. یک مرتبه که خودم با نیروهایم در آنجا حضور داشتیم، در راه به پیرزنی برخورد کردیم. خیلی حیران بود. از او پرسیدم چه شده؟ به عربی شروع کرد خطاب به داعش صحبت کردن و گفت «بکشید، اما قاسم می‌آید. پسرم قاسم می‌آید.» ما ابتدا فکر کردیم قاسم، پسر اوست اما در خلال صحبت‌هایش فهمیدیم که منظورش حاج قاسم سلیمانی است. این قبل از زمانی است که عکس‌های حاج‌قاسم منتشر شد. این یعنی امید داشتن و این امید، مردم عراق را زنده نگه داشته است.

* اگر شخص حاج قاسم نبود، حرمین عسکریین نابود می‌شد

رجبی تصریح کرد: باید صراحتا بگویم که حاج‌قاسم از تخریب مجدد حرمین عسکریین جلوگیری کرد و اگر شخص خود او نبود، این حرم بسیار بدتر از گذشته تخریب می‌شد و انشاءالله روزی خود او این ماجراها را بازگو کند.

* حضور حاج قاسم در «آمرلی» در زمان محاصره

وی در بخش دیگری از گفتگو با فارس به اهمیت مقاومت در شهر «آمرلی» اشاره کرد و برای تبیین سختی این کار گفت: موصل با 3.5 میلیون جمعیت، ظرف یک صبح تا ظهر سقوط کرد ولی آمرلی با 15 هزار نفر که تعداد زیادی از آنها کشاورز و زن و بچه بودند، 80 روز مقاومت کرد. این خیلی مهم است. این جالب است که بدانید حاج‌قاسم حتی قبل از آزادی آمرلی و وقتی که این شهر در محاصره قرار داشت، به آمرلی رفت و آنجا با مردم صحبت کرد.

نماینده عصائب اهل حق در ایران ادامه داد: در این عملیات نیروهای مقاومت چنان هماهنگ با یکدیگر عمل کردند که کسی متوجه نمی‌شد اینها عضو یک گروه نیستند.

* آمریکا توان حضور در «جرف الصخر» را نداشت

رجبی افزود: آمرلی درحقیقت تمرینی بود برای آزادی جرف‌الصخر که باید در میدان همان مناطق توضیح داده شود تا حق مطلب ادا شود. ما در این عملیات‌ها تاکتیک شکستن محاصره را تمرین کردیم. جرف‌الصخر آنقدر سخت بود که آمریکایی‌ها نتوانستند به آن وارد شوند اما مقاومت شهر را در یک نصف روز آزاد کرد.

* برآورد اولیه برای موفقیت در «بیجی» 30درصد بود

وی همچنین به عملیات اخیر مقاومت در آزادسازی شهر «بیجی» اشاره کرد و گفت: این شهر به خاطر وجود پالایشگاه در آن، یکی از شهرهای مهم محسوب می‌شود که اگر دست داعش می‌افتاد بسیار خطرناک بود. حتی خلیفه ملعون آنها هم در فایل صوتی که از او منتشر شد به این عملیات اشاره می‌کند و فیلم‌هایی در اختیار ما قرار گرفت که نشان می‌داد آنها چقدر برای فتح کامل این شهر که آن را یکی از شاهرگ‌های اقتصادی عراق می‌دانند، برنامه‌ریزی کرده بودند.

نماینده عصائب اهل حق در ایران تصریح کرد: این عملیات، بسیار سخت بود چون در ابتدا باید جلوی دشمن را می‌گرفتیم و بعد به آن حمله می‌کردیم. پیش از عملیات طبق برآوردهایی که داشتیم، میزان موفقیت 30 درصد برآورد شده بود که الحمدالله صد در صد به پیروزی رسیدیم.

* شیعیان در ورودی «موصل» آماده‌اند

رجبی با بیان اینکه امروز تنها منطقه شیعه‌نشین که در محاصره داعش قرار دارد، «تلعفر» است، افزود: این شهر، درگاه ورودی موصل محسوب می‌شود و بخاطر وجود شیعیان، آماده جهاد است.

وی با بیان اینکه نیروهای ما در موصل تمام تحرکات دشمن را زیر نظر دارند، گفت: این طور نیست که ما بدون اطلاعات دست به عملیات بزنیم. برای مثال قبل از عملیات جرف‌الصخر، 4 ماه کار اطلاعاتی شد.

* اسناد همکاری آمریکا و ترکیه با داعش را در اختیار داریم

نماینده عصائب اهل حق در ایران تصریح کرد: امروز اشراف اطلاعاتی ما کامل است و می‌دانیم که پهپادهای آمریکایی به آنها اطلاعات می‌دهند و اسنادی داریم که وقتی منتشر کنیم، هیچ کس نمی‌تواند ارتباط آمریکا و ترکیه با داعش را انکار کند.

* اربعین امسال یک رژه بزرگ نظامی است

رجبی در ادامه به موضوع اربعین و کاروانهای پیاده شیعیان در این روز اشاره کرد و درخصوص برقراری امنیت در این مناطق اظهار داشت: اربعین امسال یک رژه بزرگ نظامی زیر پرچم امام حسین(ع) است و حتی بسیاری از مردم اهل سنت عراق نیز در این روز به سمت کربلا پیاده‌روی می‌کنند.

* کشف سکوهای موشک کروز در مسیر کاروانهای اربعین

وی افزود: آزادی جرف‌الصخر به همین لحاظ اهمیت داشت چون مشکل اصلی برای زائران از همین جا بود و از همین منطقه موشک پرتاب می‌کردند و جالب است بدانید ما چندین سکوی پرتاب موشک کروز در این منطقه پیدا کردیم اما یک موضوع را نمی‌شود انکار کرد و آن اینکه بسیاری از انفجارها نه به خاطر قدرت داعش بلکه به خاطر خیانت است.

* امنیت اربعین را با کمک ایران تامین می‌کنیم

نماینده عصائب اهل حق در ایران ادامه داد: به هر حال بعثی‌ها سال‌های زیادی در عراق حکومت کردند و بر مناطق مختلف اشراف دارند و یا گروه‌هایی که در گذشته بوند مثل نقش‌بندی در زمان صدام سلاح‌های مدرن و به روز نداشتند اما با آمدن آمریکا این سلاح‌ها در اختیارشان قرار گرفت.

رجبی با بیان اینکه تاکنون چندهزار نفر از عوامل بعثی دستگیر شده‌اند، گفت: ما امسال با کمک دیگر نیروها و با همکاری ایرانی‌ها امنیت زائران را تامین می‌کنیم.

* به دنبال شکست حاج قاسم در عراق هستند

وی با بیان اینکه در سال گذشته بیش از 930 خمپاره آماده پرتاب را خنثی کردیم، اظهار داشت: دشمن به دنبال این است که القا کند ایران جنگجو به عراق فرستاده اما این طور نیست. آنها به دنبال یک شکست از مقاومت هستند تا بگویند قاسم سلیمانی هم آمد اما نتوانست کاری کند.

* هیچ امامزاده و یا مقبره‌ای از علما در تصرف داعش نیست

نماینده عصائب اهل حق در ایران در پایان تصریح کرد: ما امروز اعلام می‌کنیم که هیچ امامزاده و یا حتی مقبره‌ای از علما در تصرف داعش نیست چون مردم روی این موضوعات حساسند و عتبات و اماکن متبرکه را دوست دارند و برخی اخبار که به اشتباه منتشر می‌شود، آنها را نگران می‌کند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار