پروژه پیمان گذار ۱۴۰۲

یادداشتی به قلم دکتر حسن بیارجمندی فارغ التحصیل دانشگاه وزارت خارجه روسیه با عنوان پروژه پیمان گذار ۱۴۰۲ منتشر گردید.

پروژه ابر آشوب از آمریکا و پیشنهاد سه سطحی از تجدیدنظر طلبان!

به گزارش گلستان۲۴، در قسمت های اول تا سوم یادداشت های اخیرم با عنوان "ایران و ایرانی ۲۰۲۵ "ابعاد ریزوم های آشوب ترکیبی و شناختی پاییز ۱۴۰۱ و پروژه ۱۰ساله تغییر ایران با شبیه سازی دهه ۶۰ را تبیین نمودیم که همگی براساس مستنداتی انکارناپذیر ترمیدور تاریخی ،اجتماعی ،فرهنگی و سیاسی به دهه اول انقلاب اسلامی (دهه‌ی ۶۰ ) را برای فراهم کردن زمینه های لازم بمنظور دستیابی به یک پیمان گذار ! را دنبال می نمایند.

براساس پروژه ایران 2040(استنفورد )بعنوان ابر شبکه جهانی دانشگاهی براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران با تمرکز بر پایش و رصد مستمر و مطالعات اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی و بحران های ناشی از آن ؛ کاملا پیداست که تمرکز عمده بر بخش های یاد شده بصورت ترکیبی صورت خواهد گرفت.

 پاییز سال ۹۶ هاله اسفندیاری مدیر بخش مطالعات خاورمیانه در اندیشکده ویلسون در مجله فارن افرز اولین اثر دانشگاهی با تمرکز بر بخش اقتصادی و اجتماعی تحت سرپرستی و تالیف دکتر میثاق پارسا ( استاد جامعه شناسی کالج دارتموث ایالت نیوهمشایر آمریکا ) با عنوان « کدام راه ، دموکراتیزه شدن ایران را رقم می زند : رفورم یا انقلاب » را معرفی می کند.

یک اثر با پشتوانه ۱۰ سال پژوهش و مطالعات تخصصی در بخش های اقتصادی و اجتماعی ایران و مطالعات تطبیقی مشابه بعنوان نسخه ای در راستای گسست ساختارهای اجتماعی و اقتصادی (آشفتگی یا بحران اجتماعی و اقتصادی) با هدف «ایجاد یک جنبش اجتماعی» و بعبارتی ایجاد اهرم فشار مشخص جهت تحقق مذاکره و پیمان گذار به دموکراسی لیبرال است.

از نکات بسیار قابل تامل و توجه گفتگوی مکتوب همین نویسنده با نشریه داخلی اعتماد _که با عنوان مذاکره نرم ترین راه گذار به دموکراسی در شماره ۳۹۰۰ مورخ ۱۶ شهریور ۱۳۹۶ منتشر شد_ است. در مقدمه این گفتگو صریحا به این پیمان گذار اشاره می شود :"«پیمان‌های گذار» محصول مذاکرات اپوزیسیون و هیات حاکمه‌اند و نقش مهمی در عبور کم‌هزینه جوامع گوناگون به یک نظم و نظام سیاسی دموکراتیک داشته اند"

این گفتگو شاه کلید یک تحلیل پویا از مجموعه آشوب های پاییزی_ آزمایشی سالهای بعد تا ابر آشوب پاییز ۱۴۰۱ و تحرکات شورای راهبردی پیمان گذار در ایران است.

میثاق پارسا در بخشی از این گفتگو می گوید: « توسعه دموکراسی فقط با بسیج و اعتراض عمومی و با گسست ساختارهای اجتماعی و اقتصادی برقرار می شود .اینکه فرجام این مسیر موفقیت آمیز است یا خیر ، در گرو تضادها و بحران های اقتصادی ، سیاسی و ایدئولوژیک است »وی در ادامه و در پاسخ به این سوال که : « مذاکره با مخالفان دموکرات غالبا برآمده از هراس حاکمان است یا گرایشات واقع بینانه ؟ » می نویسد : « موثرترین روش در شنوا شدن صاحبان قدرت و کشاندن شان به میز مذاکره ، ایجاد نوعی اهرم فشار مشخص است . به لحاظ تاریخی بسیج و فشار عمومی در ایجاد چنین اهرم فشاری موثر بوده اند .» 

در ۵سال گذشته در بستر اینترنت و شبکه های اجتماعی آشوب ها و بحران های ریزومی اقتصادی ،سیاسی و ایدئولوژیک بسیار ساخته و تحت آن جریان و جامعه هدف آن با محوریت زنان و نوجوانان و جوانان(سند شورای امنیت کاخ سفید۲۰۱۸ بعنوان سند پیوست امنیت ملی آمریکا_ایران) به تعبیر میثاق پارسا بسیج و به اعتراضات عمومی پیوستند.

و حالا آخرین روزهای پاییز ۱۴۰۱

آذر منصوری، دبیرکل حزب اتحاد ملت با گفتگو با فرارو جزئیات پیشنهاد «سه سطحی»[شما بخوانید پیمان گذار ] تجدید نظرطلبان به «حاکمیت» برای برون‌رفت کشور از وضعیت کنونی را ارائه نموده اند : "در سطح اول و در کوتاه مدت: با مردم گفت‌وگو کند، خطاها را بپذیرد، بلندگوهایی که نفرت می‌پراکنند و مردم را عصبانی می‌کنند، کنترل کند، (مثل برخی ائمه‌جمعه، تیترهای روزنامه کیهان را ببینید.)

در سطح دوم و میان مدت: از حالا مقدمات انتخابات ازاد و سالم و رقابتی را برای انتخابات ۱۴۰۲ فراهم کنید.

در سطح سوم بلند مدت: باید قانون اساسی مبتنی بر حقوق ملت و کاهش عواملی که این حقوق را تضعیف می کند، اصلاح شود."

و در انتها تاکید می کند که :" آنچه برای ما مطلوب است تحقق یک حکمرانی خوب در کشور است." یعنی همان نسخه میثاق پارسا برای گذار نرم به دموکراسی لیبرال ! اما آیا زمان شکار بوقلمون های آمریکایی در آستانه سال نو میلادی فرا رسیده است؟

دکتر حسن بیارجمندی فارغ التحصیل دانشگاه وزارت خارجه روسیه

ارسال نظر

آخرین اخبار