اینفوگرافیک فوق به تفصیل نیاز مبرم اروپا به گاز روسیه را به تصویر می کشد.

تهدید اروپا با سلاح گازی پوتین + اینفوگرافیک

به گزارش گلستان24، تنش ها میان روسیه و اتحادیه اروپا در رابطه با آینده اوکراین هم چنان فروکش نکرده و طرفین در طول ماه های اخیر مبادرت به وضع فشارهایی علیه یکدیگر جهت تسلیم طرف مقابل نموده اند.

به گفته یک سخنگوی ارتش اوکراین طی ۲۴ ساعت گذشته طی درگیری میان جدایی‌طلبان طرفدار روسیه و نیروهای دولتی در شرق اوکراین ۲ سرباز ارتش این کشور کشته شده‌اند. خبرگزاری فرانسه به نقل از آندره لیسنکو، سخنگوی ارتش اوکراین اعلام کرده که طی این درگیری‌ها ۱۴ نیروی نظامی هم زخمی شده‌اند.

از کشور روسیه در جهان به عنوان بزرگترین صادر کننده گاز نام برده می شود. قریب به 25 درصد ذخائر گازی در جهان در این کشور وجود داشته و هم اکنون بخش عظیمی از نیاز انرژی اروپا توسط مسکو تامین می شود. ناظرین اروپا بر این باورند ابزار فوق می تواند در شرایط اضطراری مورد بهره گیری روسیه قرار گرفته و اروپا را وارد به انعطاف نماید. نرمش بیش از اندازه اروپایی در قبال روسیه را نسبت به آمریکا صرفا می توان در نیاز مبرم این قاره و این اتحادیه به گاز روسیه جستجو نمود.

در اینفوگرافیک زیر به وضوح و به شکلی کامل به نحوه وابستگی اتحادیه اروپا به گاز روسیه اشاره شده است. در تصویر اول نقشه اروپا و روسیه و مسیرهای انتقالی گاز از روسیه به این قاره نشان داده شده است. بر این اساس چهار خط انتقال گسترده وجود داشته که اولی ( به ترتیب از بالا به پایین) از دریای بالتیک عبور کرده و مستقیما به شمال آلمان می رسد، دومی از بلاروس و لهستان عبور کرده و به آلمان منتهی می شود، سومین خط لوله اما از اوکراین عبور می کند و از طریق اسلوونی به قلب اروپا می رشد. چهارمین خط نیز از طریق دریای سیاه به شمال غربی ترکیه رسیده و از آن جا به یونان، بلغارستان و جنوب شرقی اروپا منتهی می شود.

 

نقشه اروپا. گفتنی است که قریب به هشتاد درصد از سرزمین های روسیه در آسیا قرار گرفته و در نقش فوق نشان داده نشده است.

در اولین نمودار زیر نقشه به میزان طول هر یک از خطوط اشاره شده است. نکته حائز اهمت این که خط لوله ای که از اوکراین عبور می نماید مهم ترین مسیر انتقالی گاز از روسیه به اروپا می باشد و همین امر به تنهایی برای اهمیت خاص اوکراین برای طرفین کفایت می کند. روسیه چندین بار از صدور گاز به اوکراین به بهانه های مختلفی من جمله عدم پذیرش قیمت مد نظر از سوی اوکراین امتناع ورزیده است. اوکراین نیز گاها مانع از انتقال گاز به اروپا شده است. به ترتیب بلند ترین خط لوله های عبوری عبارتند از: اوکراین، بلاروس، دریای بالتیک و ترکیه. در جلوی هر یک از خطوط اعدادی نوشته شده است که بیانگر حجم گازی است که از آن خط به اروپا ارسال می شود که به ترتیب خطوط عبور شده از اوکراین، بلاروس، ترکیه و دریای بالتیک بیشترین حجم گاز انتقالی را تشکیل می دهند.

نمودار دوم بزرگترین صادرکنندگان گاز به اروپا را در حد فاصل سال های 2010 تا 2013 نشان می دهد. نگاهی به این نمودار به وضوح حکایت از موقعیت برتر روسیه در این زمینه است. پس از روسیه به ترتیب نروژ، هلند، بریتانیا، الجزایر و قطر بزرگترین صادرکنندگان گاز به اروپا می باشند. اعداد نوشته شده بر روی نمودار بر مبنای میلیارد متر مکعب می باشد.

 

شماری از مقامات غربی پوتین را به تلاش برای احیای قدرت اتحاد جماهیر شوروی متهم می نمایند.

آخرین نمودار نیز به میزان صادرات گاز روسیه به اروپا در سال 2014 اختصاص دارد و نشان می دهد که با وجود افزایش تنش ها میان طرفین بر میزان صادرات گاز روس ها افزوده شده است. در این نمودار به تفکیک میزان گاز ارسالی به میلیارد متر مکعب به هر یک از کشورهای اروپایی به شکلی مجزا مشخص شده است. در این میان به ترتیب آلمان، ترکیه، ایتالیا، بریتانیا، لهستان، فرانسه، جمهوری چک، مجارستان، اسلواکی و استونی ده کشوری هستند که بیشترین حجم گاز را از روسیه وارد می کنند.

 

برای مشاهده جدول در ابعاد بزرگتر اینجا کلیک نمایید.

در ایفوگرافیک دوم به ارائه برنامه های آتی روسیه در در قبال صدور گاز در آینده اشاره شده است. بر این اساس شرکت گازپروم بزرگترین شرکت گازی روسیه تصمیم دارد با احداث چهار خط لوله جدید تا سال 2018 که سه تای آن ها مستقیما از دریای سیاه عبور می کنند از میزان اهمیت خط لوله عبوری از اوکراین بکاهد. نقشه ابتدای اینفوگرافیک به این امر اختصاص یافته و دو خط لوله ی جدید که پس از عبور از دریای سیاه به ترکیه می رسند با رنگ قرمز مشخص شده است. خط لوله ی دیگری ستقیما از دریای سیاه به بلغارستان خواهد رفت. چهارمین خط که در نقشه ترسیم نشده است به احداث خط دومی اختصاص دارد که آن از بلاروس عبور می کند.

آلمان بزرگترین وارد کننده گاز از روسیه در اروپا می باشد، لذا نسبت به شرکای غربی اش موضع ملایم تری در قبال مسکو  دارد.

دو نمودار خطی زیر نقشه فوق ظرفیت احتمالی هر یک از خطوط احداث شده و در حال احداث در آینده را نشان می دهد. با این حال و با وجود ظرفیت بالای خط لوله ی انتقالی از اوکراین (142 میلیارد متر مکعب)، روسیه تصمیم به کاهش انتقال گاز از این مسیر با احداث مسیرهای جدید دارد. بنابر آن چه در نمودار اول مشخص شده است روسیه تصمیم دارد که 78 میلیارد متر کعب گاز در طول سال از دو مسیر ترکیه و بلاروس که در آینده احداث می شوند به اروپا انتقال دهد.

نمودار خطی سوم که به شکلی خاکستری ترسیم شده است به حجم گاز انتقالی از طریق خطوط مختلف در سال 2013 اختصاص دارد. در این نمودار نقش ویژه خط لوله ی انتقالی از اوکراین مشخص شده است. در بازه ی زمانی فوق یانکوویچ رئیس جمهور نزدیک به روسیه در اوکراین حاکم بود.

شرکت دولتی گازپروم روسیه بزرگترین شرکت صادر کننده گاز جهان می باشد.

در زیر سه نمودار خطی، دو نمودار در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. در نمودار سمت راستی که به شکلی خطی ترسیم شده است به سهم گاز ارسالی روسیه به اروپا (منهای ترکیه) از طریق اوکراین در حدفاصل سال های 1998 تا 2014 اشاره شده است. نمودارفوق به وضوح نشان می دهد که در سال های اخیر میزان گاز ارسال از طریق اوکراین بسیار کاهش یافته است.

در نمودار سمت راستی به میزان حجم گاز صادر شده به اروپا و ترکیه از طریق اوکراین اشاره شده است. در این نمودار رنگ آبی میزان واقعی صادرات گاز بر مبنای میلیارد متر مکعب را نشان داده و رنگ خاکستری ظرفیت موجود در این مسیر را نشان می دهد. این نمودار بیانگر آن است که علی رغم حجم بالایی که خط لوله ی انتقالی از اوکراین دارد، به واسطه تنش های سیاسی میان کیف و مسکو بسیار کمتر مورد بهره برداری قرار گرفته است.

 

رهبران اروپا تا کنون تحریم های سنگینی را بر علیه مسکو وضع نموده اند، با این حال نگران اقدام روسیه مبنی بر بهره گیری این کشور از ابزار گاز می باشند.

نمودار انتهایی به کشورهایی اختصاص دارد که در سال های 2013 و 2014 از طریق اوکراین گاز خود را از روسیه وارد کرده اند. بر این اساس در سال 2014، 13 کشور اروپایی نیاز انرژی خود را از طریق خطوط احداث شده در اوکراین تامین کرده اند. میزان گاز وارداتی از طریق اوکراین در سال 2013 با رنگ خاکستری مشخص شده و در سال 2014 با رنگ آبی. بر این مبنا به ترتیب گروه متشکل اول متشکل از اتریش، ایتالیا، مجارستان، اسلوونی و کرواسی بیشترین حجم گاز را وارد کرده اند. نکته مهم این بخش کاهش قابل توجه گاز انتقالی در سال 2014 نسبت به 2013 می باشد.

 

/فرهنگ نیوز

ارسال نظر

آخرین اخبار