با مخالفت برخی دموکرات ها با توافق هسته ای؛

با اعلام مخالفت شماری از دموکرات های کنگره، وضع برای تصویب توافق هسته ای ایران در کنگره بیش از هر زمانی نامساعد شده است، امری که می تواند سنگین ترین لطمه حیثیتی تاریخ را به کاخ سفید و شخص رئیس جمهور در جامعه بین المللی تحمیل نماید.

زلزله سناتورها در کاخ سفید

به گزارش گلستان۲۴  در حالی که جمهوری خواهان یک صدا مخالفت خود با هرگونه وضعی توافقی در رابطه با برنامه هسته ای ایران را اعلام کرده اند، شماری از اعضای مجلس نمایندگان و سنای آمریکا که به حزب دموکرات وابسته اند نیز مخالفت صریح خود با این توافق را اعلام نموده اند، مخالفتی که می تواند برای اولین بار زمینه تضعیف جدی جایگاه آمریکا و شخص رئیس جمهور را در سطح جامعه بین المللی در پی داشته باشد.

بنابر توافق حاصل شده میان تهران و شش قدرت جهانی و تصویب قطعنامه ای در این باره در شورای امنیت سازمان ملل متحد، ایران متعهد شده محدودیت هایی را در ازای رفع کامل تحریم هایش بپذیرد، حال و با مخالفت شماری از اعضای ارشد حزب دموکرات به جایگاه رئیس جمهور برای وتو طرح پیشنهادی از سوی جمهوری خواهان بیش از هر زمانی سست به نظر می آید.

به نوشته ی نیویورک تایمز آرزوهای باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا برای پابرجا ماندن توافق هسته‌ای که میان ایران و قدرت های گروه 1+5 منعقد شد، با مانع ربرو شده است. دو عضو بلندپایه یهودی در حزب دموکرات که یکی از آن ها عضو مجلس سنا و دیگر عضو مجلس نمایندگان است، مخالفت خود را با توافق هسته ای با ایران اعلام کردند، مساله ای که می تواند به دو دستگی در فراکسیون دموکرات در دو مجلس بیانجامد و تصویب توافق نامه را در کنگره، دشوار کند.

روز گذشته نخستین مناظره مقدماتی داوطلبان کسب نامزدی حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ در شهر کلیولند ایالت اوهایو برگزار شد. تمامی نامزدها متفق القول مخالفت خود با توافق هسته ای با ایران را صراحتا بیان کردند.

به گزارش رسانه های آمریکایی در حالی دموکرات ها خود را به پشتیبانی نمایندگان شان در سنا و مجلس نمایندگان ( در هر دو مجلس دموکرات ها در اقلیت اند) برای مخالفت با رای اکثریت جمهوری خواه مجهز می دیدند، سناتور ارشد چاک شومر که احتمالا رهبر آینده اقلیت دموکرات در سنای آمریکا خواهد بود، مخالفت خود را با توافق اتمی میان قدرت‌های جهانی و ایران اعلام کرده است. به جز این سناتور ارشد، الیوت انگل، یک عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا نیز از دیگر هم‌حزبی‌های باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده است که اعلام کرده در رای‌گیری کنگره به این توافق رای منفی خواهد داد.

اگرچه اکثر دموکرات‌هایی که تاکنون نظر خود را درباره توافق اعلام کرده‌اند، با آن موافق بوده‌اند اما این حزب در هر دو مجلس سنا و نمایندگان کنگره آمریکا در اقلیت قرار دارد و دولت اوباما، به حمایت قاطع آن ها برای جلوگیری از رای منفی کنگره نیاز دارد.

جان کری وزیرامور خارجه آمریکا روز جمعه با دستپاچگی گفته است که با استدلال‌های دو نماینده ارشد حزب دمکرات در کنگره برای رد توافق هسته‌ای ایران، به شدت مخاف است. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جان کری که در ویتنام به سر می‌برد، گفته است: «به رغم احترامی که برای چاک شومر، سناتور ارشد دمکرات، و الیوت انگل، عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس نمایندگان، قائل است ولی استدلال‌های آن ها بر پایه واقعیت نیست.»

جان کری می‌گوید در صورت رد این توافق هسته‌ای، نگرانی‌ها درباره از سر گیری فعالیت‌های هسته‌ای ایران افزایش می‌یابد، در نتیجه «مردم برای اقدام نظامی فشار وارد خواهند کرد.»

موقعیت متزلزل کاخ سفید جهت تایید توافق هسته ای در حالی است که آیپک لابی قدرتمند حامی اسرائیل در ایالات متحده، کمپین وسیعی برای رد این توافق در کنگره آغاز کرده است. رئیس‌ جمهور آمریکا هشدار داده که با رد توافق هسته‌ای در کنگره، تنها گزینه‌ای که برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران باقی می‌ماند «جنگ» است. اوباما صراحتا اذعان کرده است که در صورت رد این توافق در کنگره وجهه بین المللی آمریکا به شدت خدشه دار شده و دیگر هیچ کشوری حاضر به پایبند ماندن به تحریم ایران نخواهد بود.

سی ان ان نیز در گزارشی اعلام کرده است که اوباما در درون حزب خودش برای توافق هسته ای ایران با مشکل مواجه شده است. بر اساس گزارش سی ان ان، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به سختی در تلاش است تا توافق هسته ای وین را در آمریکا بقبولاند. زمان رای گیری کنگره در این خصوص به سرعت در حال نزدیک شدن است. در این اثنا، یک اتفاق نامطلوب برای اوباما رخ داده است و آن اینکه سناتور چاک شومر، سناتور برجسته دموکرات از ایالت نیویورک، اعلام کرده است به این توافق رای منفی خواهد داد. با این اوصاف، اوباما یکی از چهره های کلیدی دموکرات ها را برای همراهی با توافق هسته ای ایران از دست داده است. شومر گفته است به نظر او ایران تغییر نخواهد کرد و رای منفی به توافق هسته ای، اقدام درست است.

سناتور شومر علاوه بر این که سومین مقام بلند پایه حزب دموکرات در مجلس سنا و یکی از اعضای اصلی جمع آوری کمک های مالی برای این حزب است، متنفذ ترین عضو یهودی کنگره نیز محسوب می شود. تصمیم وی ممکن است بر آرای دیگر قانون گذارانی که در این زمینه مردد هستند، تاثیر بگذارد. حمایت از توافق هسته ای ایران مهمترین تصمیم قانون گذاران آمریکایی در سیاست خارجی این کشور از زمان جنگ عراق است و مخالفان این توافق مبارزه چند میلیون دلاری سختی را برای شکست آن به راه انداخته اند.

روزنامه نیویورک تایمز نیز در این باره نوشته است که تصمیم چاک شومر برای مخالفت با توافق هسته ای ایران، سد دفاعی دموکرات ها را لرزاند. به نوشته این نشریه آمریکایی مقاومت در مقابل این توافق در میان دموکرات ها در دو منطقه مهم یهودیان آمریکا یعنی نیویورک و جنوب فلوریدا متمرکز شده است. در هفته های اخیر شماری از دموکرات ها از این توافق حمایت و برخی با آن مخالفت کرده اند.

کنگره آمریکا چهار هفته دیگر فرصت دارد تا توافق جامع هسته‌ای را تایید یا رد کند. در صورت رای منفی کنگره، باراک اوباما می‌تواند آن را وتو کند مگر این که حداقل دو سوم اعضای کنگره به آن رای منفی بدهند.

ارسال نظر

آخرین اخبار