این روز ها صحبت از افزایش قیمت نان در گوشه و کنار شهر پیچیده به طوری که این روزها جوانان انتقادات خود را بگونه ای طنز آمیز از طریق ساختن جک های پیامکی منتشر می کنند و این افزایش قیمت موجب اعتراض و نگرانی اقشار کم در آمد در گرگان شده است .

گرانی اولین دستاورد سفر دولت به گلستان بود !!

بالاخره پس از مدت ها کش‌وقوس ، شایعه ، تایید و تکذیب در خصوص نحوه افزایش قیمت نان که چند روز قبل با اعلام محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت ، بنا بر خواسته اتحادیه نانوایان در روز۱۰ آذر ۹۳ حداکثر به میزان ۳۰ درصد اعلام شده بود ، شنبه ۱۵ آذر ماه در دومین جلسه ساماندهی یارانه گندم و آرد گلستان که بعد از سفر رئیس جمهور و هیئت دولت با موضوع تعیین نرخ جدید انواع نان برگزار شد و قیمت جدید انواع نان در گلستان تعیین شد.

به گزارش گلستان 24، این افزایش قیمت که قرار بود در برخی استان ها اعمال شود به ظاهر دارد در تمام استان ها کشور اجرایی می شود و این موضوع فشار بیشتری را نسبت به قبل بر سبد غذایی مردم به خصوص اقشار کم در آمد استان گلستان خواهد داشت.

البته نکته دیگری که در این افزایش قیمت نان در استان ها به چشم می خورد افزایش قیمت آرد تحویلی به نانوایی ها است که بین 10 تا 12 هزارتومان افزایش داشته است و خود این موضوع می تواند دلیل افزایش قیمت نان باشد .

گویا افزایش قیمت نان به مزاق مردم خوش نیامده و موجبات ناراحتی شهروندان از یک سو به دلیل افزایش قیمت نان و از سویی دیگر عدم ارتقاء کیفیت نان فراهم شده است و گویی داستان مرحله نخست افزایش قیمت نان شامل عرضه نان بی کیفیت تنها با قیمت بالاتر در حال تکرار شدن است.

انتقاد شهروندان گرگان به افزایش قیمت نان

یکی از شهروندان گرگانی که برای خرید نان جلوی یکی از نانوایی های مرکز شهر ایستاده است در خصوص افزایش قیمت نان می گوید بازهم افزایش قیمت بدون تغییر کیفیت را شاهد هستیم که این تنها سود صاحب نانوایی را بیشتر می کند.

IMG 9364

وی ادامه می دهد این تغییر قیمت را موکول به بعد از سفر ریس جمهور کردند که مردم در این خصوص گلایه نکنند و مبادا این اعتراض به گوش مسولین برسد .

محمد که دانشجویی 23 ساله است می افزاید: بسیاری از مردم قوت غالبشان نان است و این موضوع گرانی های اخیر بر اقشار کم در آمد فشار زیادی را وارد می کند ، آنها که تا چندی پیش حتی برای تهیه نان با همان قیمت قبل با مشکل مواجه بودند در این وضعیت چه می کنند آیا مسولین یک بار از خودشان این را پرسیده اند.

در همین بین خانم میان سالی وارد بحث می شود و می گوید مسئولین در بالا بردن قیمت ها همه چیز را در نظر می گیرند بجز مردم آخر درآمد مردم چه تغییری ایجاد شده که همه چیز قیمتش بالا می رود هر گوشه بازار را که نگاه کنیم قیمت های متفاوت از یک جنس و کالای مصرفی مردم وجود دارد در صورتی در کیفیت تفاوتی نیست.

این خانم که می گوید یک فرهنگی است ادامه داد: این افزایش قیمت به هیچ وجه اصولی نیست، زیرا اکثر مردم منطقه از افراد کم درآمد هستند و این افزایش قیمت در حالی که یارانه اضافه نشده است، می‌تواند برای این خانوارها کمرشکن باشد.

عرفان جوانی است که با دوچرخه برای خرید نان آمده است و از افزایش قیمت نان بسیار ناراحت است گفت: بعنوان مثال نان بربری عرضه شده از سوی نانوایی محل ما را تنها باید داغ داغ مصرف کرد و اگر یک ساعت بماند، سیاه شده و دیگر قابل استفاده نیست و انگار نان چند روز مانده است و باید نعمت خدا را دور ریخت  و به همین خاطر مجبور هستم به این نانوایی بیایم تا نان بهتری را برای مصرف خریداری کنم.

شاطر نانوایی که عرق های خود را پاک می کند وارد بحث می شود و با اشاره به اینکه از وضعیت معیشت مردم آگاه است، گفت : ما نانوا ها تمام تلاش خود را انجام می دهیم که نان با کیفیت تحویل مردم دهیم ولی در کیفیت آرد ها تغییری ایجاد نشده که بتوانیم کیفیت را بالا برد و رضایت مشتری را به دست بیاوریم.

IMG 9359

سید مرتضی ادامه داد : به ظاهر قیمت نان افزایش یافته و نانواها سود می کنند اما اعلام نشد که قیمت آرد تحویلی هم بالا رفته و برخی کارگران ماهر نیز در خواست افزایش حقوق داده اند و قاعدتا این موضوع سود را کاهش می دهد و فرقی به حال نانواها نمی کند.

دوران احمدی نژاد برای ثابت بودن قیمت نان نانوایی های آزاد پز به نرخ دولتی بازگردانده شدن

وی افزود: قرار بود این افزایش قیمت به خاطر افزایش دست مزد ها و هزینه های نانوایی باشد ولی این افزایش قیمت نه به نفع مردم و نه به نفع نانوا است بلکه بیشترین سود را کارخانجات آرد می برند.

شاطر مرتضی با بیان اینکه افزایش قیمت ممکن است تا یک ماه باعث خلوت شدن نانوایی ها شود ولی بعد از گذشت مدتی باز به حالت عادی برمی گردد ، تصریح کرد: در دوران احمدی نژاد نانوایی های آزاد پز به نرخ دولتی برگردانده شدند تا قیمت نان یکی باشد ولی قرار است از ابتدای ماه آینده مجدد نانوایی هایی که در گرگان در گذشته آزاد پز بودند به حالت قبل برگردند.

به یکی از نانوایی های شهر گرگان می رویم جایی که مصرف نان زیادی دارد چون اکثر مردم این منطقه از قشر کارگر و متوسط جامعه هستند، جوانی که در جلوی نانوایی نشسته تا نوبتش شود که برای صبحانه نان خریداری کند به خبرنگار ما گفت: این روزها به جای آن که شاهد ثبات قیمت باشیم می بینیم که قیمت ها دارد افزایش می یابد این قیمت فشار زیادی را به مردم وارد می کند.

IMG 9363

حامد دیگر مشتری نانوایی نیز با بیان اینکه، نانوایان قشر زحمتکش جامعه هستند و شغل نانوایی به خصوص در فصل تابستان بسیار سخت و طاقت فرسا است، معتقداست: این نانوایی لواشی انصافا نان خوبی به مردم تحویل می دهد و در این چند روز گذشته نیز مقداری وزن و کیفیت نان خود را افزایش داده است.

یک خانم جوان که نان ها را برای چیدن در سبد آماده می کند، گفت: این افزایش کیفیت و وزن شاید تا یکی دو ماه ادامه یابد اما دوباره اوضاع به روال قبلی بر می گردد چرا که نظارت درستی بر روی کار نانوایان نیست و تنها اگر خود نانوا انصاف داشته باشد، حقوق مشتری را رعایت می کند.

این شاطر نانوایی که مردم از کار او رضایت نسبی دارند، تصریح کرد: متاسفانه مردم از زمانی که شنیدن قیمت نان افزایش یافته انتظارشان خیلی بالا رفته و فکر می کنند با این وضعیت آردها نانوایان می توانند معجزه کنند و دائما در صف نانوایی غر می زنند.

ارسال نظر

آخرین اخبار