علی طاهری در مکه:

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: رژیم آل سعود مقصر اصلی فجایع انسانی در سرزمین منا است و باید از لجاجت و بی‎شرمی دست بردارد و مسئولیت اتفاقات پیش آمده را قبول کند.

70 درصد جان‎باختگان منا قابل نجات بودند
حجت‎الاسلام سیدعلی طاهری که برای انجام مناسک حج به سرزمین وحی مشرف شده و اکنون نیز در عربستان است صبح امروز اظهار کرد: قطعا با حوادثی که در حج امسال اتفاق افتاد بی‎لیاقتی و بی‎برنامگی آل‎سعود قطعی است و آنها باید به خاطر فجایع انسانی در مناسک حج امسال عذرخواهی کنند.
 
به گزارش گلستان24، وی تصریح کرد: دولت عربستان همکاری لازم را با سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری نداشته تا مفقودین شناسایی و مصدومین و جان‎باختگان به مراکز درمانی منتقل شوند، حتی از صدور ویزا برای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خودداری کردند که این مسائل نشان می‎دهد کوتاهی دولت عربستان محرز و مشهود است.
 
نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی افزود: جهان اسلام باید نسبت به قضایایی که در سرزمین وحی اتفاق افتاد واکنش نشان دهد و به دلیل بی‎کفایتی آل‎سعود خواستار تغییر در نحوه مدیریت کنگره حج شوند.
 
70 درصد جان‎باختگان قابل نجات بودند
 
طاهری بیان داشت: زمانی که فاجعه انسانی در منطقه منا اتفاق افتاد دولت عربستان بلافاصله فضا را امنیتی کرد، به سختی نیروهای امدادی به افراد آسیب‎دیده کمک می‎کردند، بسیاری از زائران در اثر شرایط سخت به رحمت خدا می‎رفتند اما مسئولان امداد به هیچ‎وجه کمک‎رسانی لازم را انجام ندادند.
 
وی با اشاره به اینکه 70 درصد جان‎باختگان و قربانیان حادثه منا قابل نجات بودند، گفت: بسیاری از زائران به دلیل گرما، فشار زیاد و تشنگی از دنیا رفتند و مسئولان امدادی در چند ساعت اولیه از امدادرسانی دریغ کردند و زائران مورد رسیدگی قرار نگرفتند همه این عوامل در کنار بی‎برنامگی و بی‎لیاقتی آل سعود سبب شد تا شمار زیادی از زائران به لقاءالله شتافتند.
 
زائران مسلمان قربانی بی‎کفایتی مسئولان حج شدند
 
نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی افزود: بعد از وقوع حادثه بسیاری از زائران بی‎هوش شدند مسئولان امدادی به جای اینکه به شناسایی این افراد پرداخته و جان آنها را نجات دهند با کمال تاسف افراد را در داخل کانتینر ریخته و منتقل کردند، البته مسئولان ایرانی پیگیر ماجرا بودند اما ساعت‎ها طول کشید تا به آنها اجازه کمک‎رسانی داده شود.
 
طاهری با اشاره به اینکه زائران مسلمان قربانی بی‎کفایتی مسئولان حج شدند، گفت: واقعه غم‎انگیزی در منا اتفاق افتاد و منجر به کشته و زخمی شدن شمار زیادی از زائران بیت‎الله الحرام شد، بنده توفیق پیدا کردم به چادر تعدادی از مجروحین و آسیب‎دیدگان استان گلستان در حادثه منا سرکشی کرده و از نزدیک جویای احوالات این عزیزان شدم.
 
وی در خصوص وضعیت جسمانی خود بعد از واقعه منا گفت: بنده در صحت و سلامت کامل قرار داشته و آرزوی رحمت واسعه از درگاه خداوند باریتعالی برای عزیزان از دست رفته دارم و امیدوارم مفقودین حادثه به آغوش گرم خانواده برگردند و حجاج آسیب‎دیده نیز شفای عاجل پیدا کنند.
 
سعودی‌ها مسئولیت بی‎برنامگی خود را در حج امسال قبول کنند
 
نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی در خصوص بازگشت خود از عربستان به گلستان پس از انجام مناسک حج بیان داشت: به ما اعلام شده که ان‎شاءالله عصر جمعه ساعت 15 تا 16 و 30 دقیقه به فرودگاه بین‎المللی گرگان عزیمت کنیم.
 
طاهری در پایان ابراز امیدواری کرد که مسئولان عربستان مسئولیت بی‎برنامگی و بی‎کفایتی خود را در حج امسال قبول کنند و بیش از این نمک به زخم حادثه غمگینی که بر دل هزاران مسلمان نشست، نپاشند و حداقل جبران قصور خود را کنند.

ارسال نظر

  • ناشناس
    0

    خدا شمارو برای ما حفظ کنه.

آخرین اخبار