مقام معظم رهبری در این بخش از فرمایشات خود صراحتا به زمینه های نفوذ آمریکا با بیان این جمله که «آمریکاییها در جاهایی فرصت پیدا کردند» اشاره داشتند اما در طرح سفارشی «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» به هیچ یک از زمینه های نفوذ در نتیجه اجرای برجام اشاره نشده است.

کد صریح رهبر انقلاب برای نمایندگان مجلس چه بود!؟
به گزارش گلستان24، چند روز قبل از بررسی طرح یک فوریتی مرتبط با برجام در مجلس شورای اسلامی، رهبر معظم انقلاب در دیدار فرماندهان نیروی دریایی سپاه پاسداران، نکته مهمی را درباره برجام در فرمایشات خود مطرح کردند که می توان از آن با عنوان یک «کد علنی» و قابل استفاده برای نمایندگان مجلس در تصمیم گیریشان یاد کرد. 
 
به گزارش رجانیوز، رهبر معظم انقلاب در بخشی از سخنان خود در دیدار فرماندهان سپاه با اشاره به مذاکرات اخیر هسته ای گفتند: طرف‌های ایرانی بحمدالله حواس‌شان جمع بود امّا یک جاهایی بالاخره آنها [آمریکایی‌ها] فرصتهایی پیدا کردند، یک نفوذی کردند، یک حرکت مضرِّ برای منافع ملّی انجام دادند.
 
مقام معظم رهبری در این بخش از فرمایشات خود صراحتا به زمینه های نفوذ آمریکا با بیان این جمله که «آمریکاییها در جاهایی فرصت پیدا کردند» اشاره داشتند که عملا تایید کلی متن برجام را از سوی مجلس شورای اسلامی غیرقابل قبول خواهد کرد، چرا که تایید کلی و قانونی کردن طرحی که فرصت نفوذ و ضربه زدن به منافع ملی ایران را به امریکا داده باشد،  آنهم از سوی نمایندگان مجلس و مبدل کردن آن به یک قانون رسمی، نمی تواند هیچ توجیه حقوقی و قانونی داشته باشد.
 
این در حالی است که آنچه با عنوان طرح یک فوریتی «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» روز یکشنبه در دستور کار مجلس قرار گرفته است، نه تنها برنامه ای برای این منافذ مشهود و مسیرهای نفوذ دشمن در نظر نگرفته، بلکه در دل خود تایید و تصویب برجام را نیز نهفته دارد که می تواند مضرات فراوان و غیر قابل جبرانی برای منافع ملی ایران در بر داشته باشد.
 
این نکته به خوبی در گزارش کمیسیون ویژه برجام که نتیجه برگزاری نشست های تخصصی نمایندگان مجلس با اعضای تیم مذاکره کننده فعلی و سابق ایران، برخی وزرای کابینه ، کارشناسان و متخصصان برگزار شد، اشاره شده است اما نکته غیرقابل توجیه آن است که برخی نمایندگان بدون توجه به گزارش کمیسیون ویژه، طرحی را برای بررسی به مجلس آوردند که ویژگی اساسی آن، انتقال مسئولیت پیامدهای اجرای برجام، از دولت به مجلس است.
 
این در حالی است که در توجیه این طرح، آقای علی لاریجانی و برخی دیگر از نمایندگان در جلسه غیرعلنی مجلس به ارائه کد محرمانه از سوی مقام معظم رهبری استناد کرده و اعلام کرده اند که بررسی فوری برجام خواست دفتر ایشان است. اما نکته قابل توجه آنجاست که بر اساس کد علنی و تصریح رهبر معظم انقلاب، آنچه اهمیت ویژه داشته است، پیش از سرعت بررسی، بستن و اندیشیدن چاره برای بستن مسیرهای نفوذ از طریق این متن است.
 
به نظر می رسد سخن صریح رهبری معظم انقلاب تجدید نظر جدی نمایندگان در طرح ضعیف یک فوریتی که روزهای گذشته به تصویب کمیسیون امنیت ملی رسیده است را ایجاب کند. به نحوی که این مجلس نباشد که مسئول تصویب متن ضعیفی شود که مسئول اصلی آن دولت و دو سال مذاکره تیم مذاکراتی آن است.
/رجانیوز

ارسال نظر

آخرین اخبار