رسیدگی و پیگیری امور روستا بر اساس قانون از وظایف شوراهای روستاها است اما برخی از اعضای شوراهای روستا در این خصوص بعضی اوقات با برخوردهای ناهنجاری از جانب برخی افراد مواجه می‌شوند.

حمله به رئیس شورای روستایی در بخش لوه گالیکش

صبح یکی از روزهای مهرماه امسال رییس شورای روستایی در بخش لوه در حین بردن دانش آموزان به مدرسه با دهقانان کشاورزی که بومی این روستا نبوده و اقدام به ایجاد سد معبر در ابتدای راه ورودی روستا برای امور کشاورزی خودکرده بودند مواجه می‌شود.

به گزارش گلستان24، این رییس شورادرباره این رویداد گفت: طبق وظیفه ذاتی شورایی خویش که مردم به من محول کرده‌اند و صدالبته اجرایی کردن فریضه "امربه‌معروف و نهی از منکر" به دهقانان در خصوص مشکلاتی که اقدام آنها برای مردم ایجاد کرده گوشزد و به راه خود ادامه دادم.

حمله به رئیس شورای روستایی

این شورای وظیفه‌شناس افزود: اقدامات دهقانان و اعتراض مردم روستا را پس از گوشزد به دهقانان به سید غلامرضا قاضوی بخشدار بخش لوه شهرستان گالیکش اعلام کردم و پس‌ازآن بخشدار بخش لوه نیز مراتب را به اطلاع پلیس‌راه رساند.

به گفته این عضو شورا پلیس‌راه بخش لوه با حضور در محل سد معبر دهقانان، به آن‌ها برای رفع هر چه زودتر سد معبر تذکر داده است.

وی تصریح کرد: غروب همان روز از سرکار به خانه‌بر می‌گشتم که توسط کشاورزی که دهقانانش اقدام به سد معبر کرده بودند فراخوانده شدم و سپس این کشاورز به من گفت چرا مزاحم دهقان من می‌شوید.

شورای روستا دراین‌باره به کشاورز خاطی می‌گوید: دهقانان شما سد معبر کردند بنده هم نماینده مردم و دولت هستم به دهقانتان تذکر دادم.

در این زمان کشاورز خاطی اقدام به توهین و واردکردن ضربه‌ای به دهان این شورا می‌کند که پس‌ازآن دهقانان وی که پیش‌ازاین اقدام به سد معبر کرده بودند با "چهارشاخ" (ابزار کشاورزی) و سنگ به عضو شورای روستا حمله‌ور شده و ضمن توهین اقدام به ضرب و شتم وی می‌کنند.

به گفته نماینده مردم این روستا به همراه اعضای شوراهای دو روستای هم‌جوارمان که از مشکل کم‌آبی رنج می‌بریم موقع نشای شالی پس از بازدید از مجتمع آب‌رسانی روستایمان می‌خواستیم بازدید میدانی از چاه‌های غیرمجاز و سطح زیر کشت شالیزارهای منطقه داشته باشیم که زمان بازدید از مزرعه این کشاورز خاطی مورد توهین دهقانانش قرار گرفتیم.

عضو شورا گفت: پس از مشاجره با کشاورز خاطی در خصوص موضوع سد معبر وی خطاب به من گفت اگر روزی که از چاه مزرعه من بازدید می‌کردید حضور داشتم شمارا داخل چاه گذاشته و درب آن را قفل می‌کردم.

به گفته این رییس شورای روستایی بخش لوه بارها دهقانان این کشاورز غیربومی همگام شخم زدن مزرعه خود آسفالت جاده روستا را تخریب کرده‌اند.

وی تصریح کرد: وقتی فردی در منطقه استحفاظی روستا به اموال مردم و دولت خسارت میزند طبق وظیفه‌ای که به امانت به ما سپرده‌شده است نباید ساکت نشست و در حدی که قانون اجازه می دهد باید اقدام کنیم.

حال تمامی اعضای شورای این روستا خطاب به بخشدار گفته‌اند اگر در این مورد از رییس شورای آنها حمایت نکند استعفا خواهند کرد.

باید دید مسئولین در این خصوص چه اقدامی خواهند کرد.

وظایف و اختیارات شورای اسلامی روستا عبارت است از:

الف ـ نظارت بر حسن اجرای تصمیم‌های شورای اسلامی روستا

ب ـ بررسی و شناخت کمبودها، نیازها و نارسایی‌های موجود در روستا و تهیه طرح‌ها و پیشنهادهای اصلاحی و عملی در این زمینه‌ها و ارائه آن به مقامات مسئول ذی‌ربط

ج ـ جلب مشارکت و خودیاری مردم و همکاری با مسئولین اجرایی وزارتخانه‌ها و سازمان‌هایی که در ارتباط با روستا فعالیت می‌کنند و ایجاد تسهیلات لازم جهت پیشبرد امور آن‌ها

د ـ تبیین و توجیه سیاست‌های دولت و تشویق و ترغیب روستاییان جهت اجرای سیاست‌های مذکور

هـ نظارت و پیگیری اجرای طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی اختصاص‌یافته به روستا

و ـ همکاری با مسئولان ذی‌ربط برای احداث، اداره، نگهداری و بهره‌برداری از تأسیسات عمومی، اقتصادی، اجتماعی و رفاهی موردنیاز روستا در حدود امکانات

ز ـ کمک‌رسانی وامداد در مواقع بحرانی و اضطراری مانند جنگ و وقوع حوادث غیرمترقبه و نیز کمک به مستمندان و خانواده‌های بی‌سرپرست با استفاده از خودیاری‌های محلی

ح ـ تلاش برای رفع اختلافات افراد و محلات و حکمیت میان آن‌ها. ط ـ ایجاد زمینه مناسب جهت اجرای مقررات بهداشتی و حفظ نظافت و تأمین بهداشت محیط

ی ـ همکاری با نیروهای انتظامی جهت برقراری امنیت و نظم عمومی

ک ـ ایجاد زمینه مناسب و جلب مشارکت عمومی در جهت اجرای فعالیت‌های تولیدی وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی

ل ـ جلب مشارکت و همکاری عمومی در انجام امور فرهنگی و دینی

م ـ انتخاب فردی ذیصلاح به سمت دهیار برای مدت چهار سال بر اساس آیین‌نامه مربوط و معرفی به بخشدار جهت صدور حکم

تبصره ـ عزل دهیار بارأی اکثریت اعضای شورای اسلامی روستا بر اساس آیین‌نامه مربوط انجام می‌شود و به بخشدار جهت صدور حکم عزل اعلام می‌گردد.

منبع:ترکمن سسی

ارسال نظر

آخرین اخبار