برخی پیش بینی کرده اند که عدم حضور رسانه های منتقد موجب خواهد شد تا رییس جمهور خود به نمایشگاه برود و از دیدن رسانه های طرفدار دولت سرذوق بیاید.

شعار خنده دار نمایشگاه مطبوعات برای رسانه های طرفدار دولت/ معاونت مطبوعات دولت یازدهم با آزادی بیان چه کرد؟

به گزارش گلستان 24، خبرگزاری ها، روزنامه ها و رسانه های متعددی از حضور در این دوره نمایشگاه بین المللی مطبوعات امتناع کرده اند.

بسیاری از این رسانه ها دلیل عدم حضور خود را کج سلیقه گی، برخورد غیرشفاف دولت با مقوله اطلاع رسانی، محدود کگردن آزادی بیان، توقیف و تذکر مکرر به رسانه های منتقد دولت، عدم شفافیت یارانه های مطبوعاتی و تحرکات ضدونقیض حسین انتظامی معاونت مطبوعاتی ارشاد و ... عنوان کرده اند.

نمایشگاه مطبوعات

بیش از دوسال است که از انتظامی به سمت معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد علی جنتی برگزیده شده است. در این میان توقیف های مکرر و رفتارهای سخیف فراوانی از سوی جریان حاکم بر معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد که جمله گی از خبرنگاران و فعالین سایت خبر آنلاین هستند، سرزده است. معاونت مطبوعاتی ارشاد در برخورد با موارد توهین سایت هایی که خود راه انداخته است، به سکوت اکتفا می کند، اما برای رسانه های منتقد به طور مرتب خط قرمز های جدید تعریف می کند، تا جاییکه هاشمی رفسنجانی نیز به خط قرمز جدید معاونت مطبوعات علی جنتی تبدیل می شود. تاجایی که علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و مدیرمسئول سابق هفته‌نامه پنجره از شکایت معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از وی خبر می دهد و می گوید: آقای انتظامی معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌دلیل انتشار مطلبی علیه آقای هاشمی رفسنجانی در نشریه پنجره از بنده شکایت کرده است.

نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها  با هدف آشنایی مردم با رسانه ها و فعالیت های موثرآنها شروع به برگزاری کرد تا نهایتا به دولت یازدهم رسید. رویه برگزاری نمایشگاه در سال گذشته باعث شد، بسیاری از رسانه ها و مطبوعات حضور در بیست و یکمین دوره  این نمایشگاه را زیرسوال ببرند.

چندی پیش وطن امروز فاش کرد: آقای حسین انتظامی براساس آگهی رسمی ثبت شرکت «توسعه مکتب خبر ایرانیان» مدیرعامل و عضو هیات مدیره این شرکت بوده است و براساس دستورالعمل وی در معاونت مطبوعاتی، رسانه‌های وابسته به این شرکت، یعنی روزنامه خبر ورزشی، روزنامه خبر جنوب و سایت خبر آنلاین در هر دوره پرداخت یارانه - دوره 6 ماهه- در مجموع بیش از یک میلیارد تومان یارانه گرفته‌اند! در رتبه‌بندی دریافت یارانه مطبوعات، 2 روزنامه وابسته به شرکت توسعه مکتب خبر ایرانیان در رتبه‌های 2 و 3 قرار دارند! روزنامه خبر ورزشی با 532 میلیون تومان و روزنامه خبر جنوب با 480 میلیون تومان در رتبه‌های 2 و 3 دریافت یارانه قرار دارند! جالب اینکه رتبه اول نیز به روزنامه‌ای اختصاص دارد که در تهیه و تصویب دستورالعمل یارانه مطبوعات در معاونت آقای انتظامی، نقش ویژه‌ای داشته است! این ارقام فقط یارانه این روزنامه‌ها در 3ماهه اول سال 93 است!

این روزنامه همچنین نوشت: در کنار شائبه‌های فراوانی که نسبت به عملکرد معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد و رفتار تبعیض‌آمیزی که بویژه در حوزه تخصیص یارانه‌ها وجود دارد، اما موضوع نگران‌کننده اصلی این است که او اکنون وکیل مدافع اهالی رسانه در هیات نظارت بر مطبوعات است. اگر همین فرمول تخصیص یارانه را به نوع عملکرد وی در این هیات تعمیم دهیم قطعا نگرانی‌های ویژه‌ای به‌وجود می‌آید. رفتار و عملکرد آقای انتظامی در هیات نظارت باید مبتنی بر شناخت ماهیت رسانه و تکالیف آن و همچنین پایبندی وی به این تکالیف باشد. نماینده مطبوعات در هیات نظارت باید وکیل مدافع اهالی رسانه باشد. اما آیا حضور وی در دولت و دفاع او از دولت می‌تواند با دفاع او از نشریات و مطبوعات یکجا جمع شود؟ طی سال گذشته هیات نظارت بر مطبوعات به روزنامه‌های منتقد دولت، تذکرات فراوانی داده است و برخی رسانه‌های منتقد دولت نیز با رای این هیات توقیف شده‌اند!

به گزارش یک سایت خبری نمایشگاه مطبوعات در سال گذشته با یک سال وقفه در حالی برگزار شد که حتی امکانات اولیه در اختیار بسیاری از رسانه ها برای سامان دادن غرفه های خود قرار نگرفته بود و از طرف دیگر رسانه های دولتی و صاحب نفوذ ضمن برخورداری از غرفه های بزرگ، کلیه نمایشگاه را به بنرهای تبلیغاتی خود مزین کرده بودند. بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و رسانه ها در سال جاری نیز با ادامه روند سال گذشته در حال برگزاری بود که اعتراضات گسترده ای از سوی رسانه های مختلف در خصوص روند برگزاری این نمایشگاه صورت گرفت.

به همین دلیل بسیاری از رسانه های تاثیرگذار از جمله خبرگزاری فارس، خبرگزاری تسنیم، خبرگزاری نسیم، روزنامه وطن امروز،‌ روزنامه جوان، هفته‌نامه 9 دی، سایت‌ مشرق نیوز، جهان نیوز، رجانیوز، کیهان رسانه‌هایی هستند که اعلام کرده‌اند به دلیل عدم وجود فضای آزاد رسانه‌ای از حضور در نمایشگاه مطبوعات انصراف می‌دهند.

البیته چند ده سایت رسمی و شبکه خبری نیز از حضور در نمایشگاه امتناع کرده اند.

آغاز این اعتراضات از چندی پیش به خاطر رفتار بد دولت در مورد آزادی بیان شکل گرفت، در همین زمینه، رضا شکیبایی سردبیر روزنامه وطن امروز با اعلام اینکه این روزنامه امسال در نمایشگاه مطبوعات شرکت نمی‌کند، در اینستاگرامش نوشت: طنز روزگار؛ شعار نمایشگاه امسال «نقد منصفانه، پاسخ مسئولانه» است. دولتی که نقد را نمی‌پذیرد و با دادگاه و فشار امنیتی انتظامی اقتصادی پاسخ رسانه‌های منتقد را می‌دهد و حتی برای تیتری درباره پادشاه خبیث سعودی، رسانه را روانه دادگاه می‌کند و فقط به عنوان نمونه یارانه مطبوعات را اینگونه توزیع می‌کند که معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد به روزنامه استانی خبر جنوب در شش ماهه امسال 600 میلیون تومان و به روزنامه خبر ورزشی 400 میلیون تومان یارانه پرداخت کرده، سهم روزنامه وطن امروز 70 میلیون تومان بوده است.

به نظر می رسد با عدم حضور رسانه هایی که نام برده شد، قطعا جذابیت نمایشگاه و ادعای حضور همه طیف ها در نمایشگاه که از سوی انتظامی مطرح می شود زیر سوال است. البته برخی پیش بینی کرده اند که عدم حضور رسانه های منتقد موجب خواهد شد تا رییس جمهور خود به نمایشگاه برود و از دیدن رسانه های طرفدار دولت سرذوق بیاید.

سراج 24

 

ارسال نظر

آخرین اخبار