آیا طیف همسو با دولت در مجلس مقابل بی‌قانونی در اجرای برجام می‌ایستد؟‌

علاوه بر عجیب بودن، دستاورد خواندن «مبادله اورانیوم غنی شده با کیک زرد»، پیام صریح این بخش از اظهارنظر آقای روحانی این است که یکی از خطوط قرمز اصلی و شرط رهبر انقلاب برای اجرای برجام را نادیده می‌گیرد.

روحانی صراحتاً بر نادیده گرفتن شرط رهبر انقلاب تاکید کرد؛ «از هفته های آینده مبادله اورانیوم آغاز می شود»

به گزارش گلستان24، رئیس جمهور در آیین افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات که به دلیل برخورد چکشی دولت با رسانه های منتقد نسبت به سالهای گذشته کم فروغ است، بار دیگر منتقدان دولت به ویژه به منتقدان هسته ای تاخت.

روحانی

اظهارات تند و تهدیدآمیز آقای روحانی در نمایشگاه مطبوعات نسبت به منتقدان برنامه هسته‌ای بیانگر آن است که دولت تلاش دارد انتقادات صحیح و فنی درباره برجام و نحوه اجرای آن را با اظهارات تهدید آمیز و توقیف برخی رسانه‌ها در نطفه خفه کند.

این گزاره زمانی تقویت می شود که وی در خلال تهدیداتش علیه رسانه‌های منتقد خبر اجرایی شدن مبادله اورانیوم از هفته آینده را اعلام کرد.

رئیس جمهور در بخشی اظهاراتش، مبادله اورانیوم غنی شده با کیک زرد(محصولی که در مرحله ابتدایی شروع فعالیت تبدیل اورانیوم به دست می آید و ۴ مرحله قبل تر از غنی سازی اورانیوم است) را یک دستاورد اعلام کرد: ما تجارت در حوزه هسته‌ای را به دست آورده‌ایم، ما از هفته‌های آینده UF۶ را می فروشیم و کیک زرد را می‌گیریم یعنی در بازار تجارت هسته‌ای وارد می‌شویم.

علاوه بر عجیب بودن، دستاورد خواندن «مبادله اورانیوم غنی شده با کیک زرد»، پیام صریح  این بخش از اظهارنظر آقای روحانی این است که یکی از خطوط قرمز اصلی و شرط رهبر انقلاب برای اجرای برجام را نادیده می‌گیرد.رهبر  انقلاب تاکید کرده است که مبادله اورانیوم صرفا باید پس از مختومه شدن موضوع PMD صورت گیرد.

ایشان درنامه

تاریخی خود درباره اجرای برجام، علاوه بر شروط نه گانه مجلس و ده گانه شورای امنیت ملی ، خود بر ۹ مساله مهم در اجرای برجام تاکید کردند.

شرط سوم مورد اشاره در نامه رهبر انقلاب به مختومه شدن موضوعات حال و گذشته (PMD) باز می گردد. ایشان تاکید کردند در صورتی که موضوع PMD توسط آژانس مختومه اعلام شد باید اقدامات مربوط به آب سنگین اراک و مبادله اورانیوم اجرایی شود.

 

در نامه رهبر معظم انقلاب آمده است:

 

«ثالثاً: اقدامات مربوط به آنچه در دو بند بعدی آمده است، تنها هنگامی آغاز خواهد شد که آژانس، پایان پرونده‌ی موضوعات حال و گذشته (PMD) را اعلام نماید.

 

رابعاً: اقدام در مورد نوسازی کارخانه‌ی اراک با حفظ هویّت سنگین آن، تنها در صورتی آغاز خواهد شد که قرارداد قطعی و مطمئن درباره‌ی طرح جایگزین و تضمین کافی برای اجرای آن منعقد شده باشد.

 

خامساً: معامله‌ی اورانیوم غنی‌‌شده‌ی موجود در برابر کیک زرد با دولت خارجی در صورتی آغاز خواهد شد که قرارداد مطمئن دراین‌‌باره همراه با تضمین کافی منعقد شده باشد. معامله و تبادل مزبور، باید بتدریج و در دفعات متعدّد باشد.»

 

بر اساس توافقات صورت گرفته میان ایران ، آژانس و کشورهای ۱+۵، دبیرکل آژانس قرار است گزارش خود درباره موضوع PMD را ۱۵ دسامبر (۲۵ آذر) ارائه بدهد.

پس از ارائه گزارش آمانو، این گزارش باید در شورای حکام آژانس مورد بررسی قرار بگیرد و هنگامی که این شورا حکم بر مختومه شدن موضوع PMD بدهد،مقامات ایرانی اجازه پیدا خواهند کرد تعهدات خود درباره آب سنگین اراک و مبادله اورانیوم را اجرایی کنند. هر چند که با توجه به اخبار منتشر شده گزارش آمانو بیش از آنکه به حل و فصل PMD کمک کند به ابهامات موجود در این باره می افزاید.

در چنین شرایطی رئیس جمهور اعلام کرده است که از هفته های آینده یعنی در زمانی که موضوع PMD ایران مختومه نشده، فاز اجرایی مبادله اورانیوم کلید می خورد. این در حالی است که رهبر انقلاب با وضع خطوط قرمز درباره مبادله اورانیوم و آب سنگین اراک در کنار ۷ شرط دیگر ، مصوبه شورای امنیت ملی درباره اجرای برجام را مشروط به درنظرگرفته شدن این مسائل کرده است و اگر دولت بخواهد بدون توجه به شروط یاد شده اقدامی انجام دهد مصوبه شورای امنیت را نقض کرده و قانونا اجازه اجرای برجام را نخواهد داشت.

خطر نادیده گرفته شدن شروط رهبر انقلاب درباره اجرای برجام زمانی جدی تر می شود که پیش از این نیز علی اکبر صالحی در گفتگویی پس از انتشار نامه رهبر انقلاب درباره شروط برجام ، گفته بود: برای آغاز اقدامات درباره آب سنگین اراک و خارج کردن قلب راکتور منتظر دستور رئیس جمهور هستم.

این در حالی است همانگونه گفته شد، هراقدامی درباره آب سنگین اراک باید پس از مختومه شدن PMD باشد.

طبیعی است اقدام رئیس جمهور در نادیده گرفتن شروط رهبر انقلاب بر خلاف قانون است و انتظار می رود نمایندگان مجلس در راستای وظیفه قانونی خود جلوی هرگونه اقدام غیرقانونی درباره اجرای برجام را بگیرند. هر چند که طیف قابل توجهی از نمایندگان مجلس نشان داده اند کاملا همسو و همراه سیاست های هسته ای آقای روحانی هستند. /رجانیوز

ارسال نظر

آخرین اخبار