چرا امریکا برای ارائه اینترنت رایگان جهانی میلیاردها دلار هزینه کرده و تاکنون چندین ماهواره تخصصی برای اینکار به فضا پرتاب نموده است؟ چه منفعتی برای آنها در ورای این اقدامات نهفته است؟

استفاده از فضای مجازی برای نفوذ

به گزارش گلستان 24، شورای عالی فضای مجازی که متولی ساماندهی حوزه فضای مجازی کشور مسئولیتی بزرگی را بر عهده دارد. تا جاییکه رهبر انقلاب می گویند «اگر می توانستم خودم مسئولیت این شورا را به عهده می گرفتم.»

این حرف نشان دهنده میزان بالای اهمیت در این موضوع است که متاسفانه در دو سال دولت یازدهم این شورا به تعطیلی کشیده شده بود. و پس از گذشت سه سال از تشکیل این شورا هیج کدام از 4 بند و 40 ماده شرح وظایف شورای عالی فضای مجازی اجرایی نگردیده است. فضای مجازی مجرای نفوذ دشمنان در دل اطلاعات موبایلی و کامپیوتری و ... مردم و بخصوص شخصیت های مهم مانند دانشمندان است. از طرفی هم جای پیشرفت زیادی دارد. یعنی اگر در این مسئله با حفظ مسائل امنیتی پیشرفت کنیم به نفع تمام عرصه ها در کشور است، چه عرصه نظامی چه عرصه دانشگاهی و پژوهشی و...

اجرای پروژه شبکه ملی اطلاعات در کشور به فراموشی سپرده شده و واردات پهنای باند به کشور از سوی عده ای دلال به واسطه برخورداری از حمایت های دولتی رکوردزنی کرده است تا کشور از محصولی کاملا امریکایی برای نیاز خود بهره گیری کند.

و در مقابل امریکا نیز از این فضای ایجاد شده برای نفوذ کمال استفاده را کرده است. بر اساس یکی از این اسنادِ فوق سریِ افشاشده، آژانس امنیت ملی آمریکا در پروژه‌ای تحت عنوان PRISM، از سال ۲۰۰۷ به سرورهای گوگل، مایکروسافت، یاهو، فیس‌بوک، پل‌تاک، یوتیوب، اسکایپ، ای‌اوال و اپل دسترسی کامل دارد. درک عمق فاجعۀ افشاشده در این سند، زمانی دردناک تر می‌شود که بدانیم فضای مجازی ایران رسماً در تسخیر محصولات و تارنماهای این کمپانی‌ها است.

سند دیگری به نام Boundless Informant نشان می‌دهد آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA)  در ایران نقطه کور اطلاعاتی ندارد و آمریکا موفق شده است در یک ماه، ۱۴ میلیارد قطعه-داده از شبکه‌های تلفن و رایانه کاربران ایرانی جاسوسی کند. این سندِ ننگین بیانگر این است که کشورمان از نظر امنیت فضای مجازی، ناامن‌ترین کشور جهان است و اگر در سال‌های گذشته طبق دستور رهبر معظم انقلاب «فضای مجازی کشور به بالاترین سطح از امنیت» رسیده بود، امروز این اتفاق جبران‌ناپذیر رخ نداده بود.

در کنار این اسناد پروژه حیاتی ارائه اینترنت رایگان ماهواره ای جهانی از سوی دولت امریکا را نیز باید اضافه نمود که هم اکنون مشغول ارائه این سرویس بصورت محدود بوده و وعده داده است که تمام دنیا تا سال ۲۰۲۰ از اینترنت رایگان ماهواره ای امریکایی تا سرعت ۵۱۲ کیلوبایت بر ثانیه بهره مند خواهند شد و این سوال را در ذهن متبادر می کند که چرا امریکا برای ارائه اینترنت رایگان جهانی میلیاردها دلار هزینه کرده و تاکنون چندین ماهواره تخصصی برای اینکار به فضا پرتاب نموده است؟ چه منفعتی برای آنها در ورای این اقدامات نهفته است؟

 

ارسال نظر

آخرین اخبار