تکذیب حضور شماری از کشورها در ائتلاف به رهبری سعودی در حالی صورت پذیرفته که یک مقام نظامی عربستانی جهت حضور ایران در ائتلاف به رهبری ریاض شروطی تعیین نموده اند!

شروط ریاض برای عضویت تهران در ائتلاف! +تصاویر

تنها چند روز از اعلام ائتلاف ضد تروریستی 35 کشور به رهبری عربستان سعودی از سوی محمد بن سلمان وزیر دفاع سعودی می گذرد که شماری از کشورها عضو ائتلاف از اعلام عضویت شان در این ائتلاف ابراز شگفتی نموده اند.

  به گزارش گلستان24، سه‌شنبه ۱۵ دسامبر بود که در بیانیه مشترکی تشکیل ائتلاف نظامی اسلامی برای مبارزه با تروریسم با حضور ۳۵ کشور اعلام شد. بر مبنای بیانیه ی صادر شد کشورهای عربستان سعودی، اردن، امارات متحده عربی، پاکستان، بحرین، بنگلادش، بنین، ترکیه، چاد، توگو، تونس، جیبوتی، سنگال، سودان، سرالئون، سومالی، گابون، گینه، فلسطین، جمهوری کومور، قطر، کوت دی فوار، کویت، لبنان، لیبی، مالدیو، مالی، مالزی، مصر، مغرب، موریتانی، نیجر، نیجریه. یمن و اوگاندا تصمیم گرفته‌اند اتحادیه‌ای به رهبری عربستان برای مقابله با ترورسیم تشکیل دهند که مرکز فرماندهی آن، برای هماهنگی عملیات نظامی، در ریاض خواهد بود.

خبرگزاری رویترز از قول محمد بن سلمان، وزیر دفاع عربستان، نقل کرده است که این «اتئلاف» برای مقابله با تروریسم در عراق، سوریه، لیبی، مصر و افغانستان دست به اقداماتی خواهد زد. با این همه جزئیات بیشتری در این مورد بیان نشده است.

وزیر دفاع سعودی از ایجاد ائتلافی متشکل از 35 کشور اسلامی جهت مقابله با تروریسم خبر داد.

از دیگر سو وزیر دفاع عربستان در پاسخ به این پرسش که آیا این اقدامات بر مبارزه علیه گروه موسوم به داعش متمرکز خواهد بود، پاسخ داده است نه فقط آن گروه که «هر سازمان تروریستی که در برابر ما قرار گیرد».

هنوز 72 ساعت از انتشار اعلام چنین ائتلافی نگذشته که شماری از کشورهایی که نام آنان جزو ائتلاف یاد شده قرار داشته از حضور کشورشان در ائتلاف یاد شده ابراز شگفتی نموده اند. اعزاز چودری احمد، قائم مقام وزیر خارجه پاکستان، به روزنامه انگلیسی زبان داون چاپ پاکستان گفته است که از اعلام نام کشورش در میان کشورهای عضو این ائتلاف شگفت زده است و از سفیر این کشور در عربستان سعودی خواسته تا ماجرا را روشن کند. وزارت خارجه اندونزی گفته که آن ها هم هنوز برای پیوستن به ائتلاف تصمیم نگرفته‌اند. سخنگوی وزارت خارجه اندونزی به یک روزنامه چاپ این کشور گفت که فعلا دولت منتظر دیدن شیوه ائتلاف نظامی عربستان است و آن را زیر نظر دارد. هشام الدین حسین، وزیر دفاع مالزی از این هم فراتر رفته و ضمن اعلام حمایت از این ائتلاف گفته که کشورش وارد بخش نظامی نخواهد شد.

وزیر خارجه پاکستان از عضویت کشورش در ائتلاف ابراز شگفتی نموده است.

در لبنان، واکنش مقام‌های ارشد آن کشور با یکدیگر در تناقض بود، در حالی‌که نخست‌وزیر از آن حمایت کرده است، وزارت خارجه حضور لبنان در این ائتلاف را رد کرده است. یمن دیگر کشوری‌ست که نام آن در فهرست عربستان سعودی آمده است. این در حالی‌ست که دولت یمن به رهبری عبد ربه منصور هادی، که از حمایت ریاض برخوردار است، خود درگیر نبردهای داخلی‌ست و بر بخش اندکی از کشور استیلا دارد. سایر اعضای ائتلاف نظیر سومالی، سودان، نیجریه، فلسطین و.. نیز با وجود آن که همچنان عضویت خود در این ائتلاف را تایید نکرده اند یا دچار جنگ داخلی اند و یا فاقد قدرتی برای مشارکت در ائتلاف.

شروط ریاض برای عضویت تهران در ائتلاف!

تشکیل ائتلاف یاد شده در حالی که از سوی دولت های مختلف مورد تکذیب قرار گرفته و زمینه استهزا دولت سعودی را فراهم آورده، موجب توهم شماری از رهبران سیاسی و نظامی ریاض را در برداشته است. در همین زمینه سرتیپ احمد عسیری، مشاور وزیر دفاع سعودی و سخنگوی ائتلاف عربی حمله کننده به یمن، گفت که ورود ایران به ائتلاف اسلامی و نظامی اخیر که از سوی پادشاهی سعودی اعلام شده، منوط به پایان دادن به سیاست های خصمانه این کشور نسبت به کشورهای عربی، اسلامی و حمایت های این کشور از تروریسم است.

وزیر دفاع مالزی هم اظهار داشته کشورش وارد این ائتلاف نخواهد شد.

اظهارات سرتیب عسیری در حالی است که تهران نه تنها تا کنون نسبت به عضویت در چنین ائتلافی ابراز تمایل نشان نداده بلکه همواره عربستان سعودی را به عنوان بزرگترین حامی مالی و تسلیحاتی جریان های تروریستی در منطقه قلمداد نموده است. 

عسیری این سخنان را در گفتگو با روزنامه الریاض چاپ سعودی، و در حاشیه سفر روز سه شنبه 15 دسامبر وزیر دفاع سعودی به کشور مصر مطرح کرد. عسیری همچنین اظهار داشته که: «ما اکنون در باره عملیات نظامی برای مبارزه با تروریسم سخن می گوییم، و اگر ایران مایل است که به این ائتلاف بپیوندد، باید به سیاست های زیان بار خود در سوریه و یمن پایان دهد، و از تروریسم در لبنان و عراق هم پشتیبانی نکند.»

او افزوده: «اینها گروه های تروریستی هستند که ایران آنها را بوجود آورده است. برای ایران اولین قدم برای پیوستن به این ائتلاف دست برداشتن از سیاستهای خصمانه نسبت به کشورهای عربی و اسلامی است.»

سرتیپ عسیری

ناظرین منطقه ای هدف ریاض از ایجاد چنین ائتلافی را ممانعت این کشور از به حاشیه راندنش از تحولات سوریه و یمن عنوان نموده اند. گفتگوهای مستقیم آمریکا با روسیه و مشارکت بیش از پیش تهران در معادلات منطقه ای در کنار حمایت های پیدا و پنهان سعودی و ترکیه از تروریست ها موجب کاهش نقش و صداقت آن ها در قبال بحران سوریه شده است. مقامات ارشد آمریکا در طول دو سال اخیر مکررا به نقش منفی ترکیه و سعودی در قبال رشد تروریست ها به گونه ای مستقیم و غیر مستقیم اذعان داشته اند. فضای فوق و تلاش برای مهار داعش موجب آغاز گفتگوهایی میان آمریکا و روسیه و مشارکت ایران در گفتگوهای منتهی به آتش بس احتمالی شده است.

برآورد اقدامات سعودی به ویژه پس از قدرت گیری ملک سلمان نشان می دهد که رهبران این کشور بر خلاف اسلاف خویش بر مشی محافظه کارانه ریاض خط بطلان کشیده و با در پیش گرفتن سیاستی تهاجمی و بعضا متفاوت با آمریکا در راستای مقاصد خویش گام بر می دارد. بی گمان هدف از ایجاد ائتلاف فوق به چالش کشیدن هرگونه گفتگویی است که منجر به در راس قدرت ماندن بشار اسد در سوریه شود. عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی اذعان نموده که دولتش به هروسیله ای متوسل خواهد شد تا بشار اسد را از قدرت ساقط نماید.

به واقع طرف سعودی بر آن است با اخذ حمایت شماری از کشورهای منطقه نظیر ترکیه، مصر، قطر، بحرین، اردن و... ضمن تقویت مواضع منطقه ای اش، مانع از نفوذ بیش از پیش تهران و مسکو در سطح منطقه گردد، ولو این که این اقدام در تقابل با مواضع آمریکا در سطح منطقه قرار داشته باشد. انتشار خبر مشارکت نظامی احتمالی شورای همکاری خلیج فارس به بهانه مقابله با داعش در سطح منطقه و تشکیل ائتلاف یاد شده نشان می دهد که سعودی در پی آن است با اتکا به برخی کشورهای همسو و مجزا از خواست آمریکا در راستای منافعش در منطقه از طرق گوناگون گام بر دارد.

مقابله با گروه های نزدیک به ایران در منطقه نظیر حزب الله تحت عنوان مبارزه با تروریسم از اهداف سعودی می باشد.

کشورهای دچار بحران امنیتی و یا مالی نظیر مصر، بحرین و اردن نیز جهت کسب رضایت سعودی حاضر به پیروی از سیاست خصمانه سعودی ها شده اند. از همین روست که رسانه های عربستانی امروز مبادرت به انتشار خبری نمودند که بر مبنای آن دربار در این کشور اعلام کرده که ریاض در نظر دارد، طی پنج ‌سال مبلغ هشت میلیارد در مصر دلار سرمایه‌گذاری کند. خبرگزاری دولتی عربستان هم اعلام کرده که این کشور همچنین مصر را در تهیه نفت مورد نیازش یاری خواهد رساند. مصر هم‌پیمان عربستان سعودی در یمن‌ و عضو ائتلاف اسلامی است.

 ترکیه و قطر نیز بسان بازندگان تحولات منطقه در این راستا از اقدام سعودی ها در تشکیل ائتلاف حمایت نموده اند.

برآورد مواضع رهبران جنگ طلب سعودی از زمان قدرت گیری ملک سلمان نشان می دهد که اتکا به بازوی نظامی لزوما به تامین مقاصد سعودی منجر نشده و حتی ممکن است منجر به خدشه دار شدن جایگاه عربستان در سطح منطقه گردد. ناکامی نه ماهه در قبال بحران یمن پس از مشارکت مستقیم نظامی و نهایتا تن دادن به گفتگو با انصارالله در این کشور در همین راستا قابل ارزیابی است.

فرهنگ نیوز

ارسال نظر

آخرین اخبار