رحیم‌پور ازغدی در گردهمایی «هنر انقلابی در آیینه راهیان نور»:

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: باید شهدا در همان منطقه‌ای که شهید شده‌اند دفن شوند. مانند امامزاده‌ها که در همان مناطق دورافتاده که به شهادت رسیده‌اند دفن شده‌اند.

جنگ «نوستالوژی» نیست/ با تشییع پیکر شهدا به شکل کنونی مخالفم

 به گزارش گلستان24، حسن رحیم پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در نخستین گردهمایی «هنر انقلابی در آیینه راهیان نور» که در سالن بصیرت لانه جاسوسی سابق برگزار شد، گفت: نشان دادن عشق به دفاع مقدس کار انسان های مخلص است؛ بعضی از قلم ها و دوربین ها چون ارتباط عشقی و عاطفی به دفاع مقدس در آن ها است، انگار در دوران جنگ بوده اند و می توانند مقصود خود را کامل به بیننده برسانند.


وی با اشاره به اینکه در حوزه انقلاب اسلامی در نگاه عام در مورد راهیان نور، جهاد و شهادت با سه مولفه هنرمند، ابزار و موضوع روبرو هستیم، عنوان کرد: در مورد موضوع "ابزار" یک دیدگاه اشتباه بین اهالی هنر اسلامی وجود دارد که توجه به بعد منفی تکنولوژی است که چون ابزار هنرهای جدید مانند سینما در 100 سال اخیر و تمدن های غیراسلامی ساخته شده هرکاری از این هنرها بیرون آید، مبدأ و غایت آن غیردینی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: نحوه استفاده از ابزار است که باید مورد قضاوت قرار گیرد و بعضی ها توجه ندارند که ابزار مدرن بنیادش در تمدن اسلامی است.

وی با عنوان اینکه عقیده و اراده هنرمند مسلمان مانند آبی است که باید در شوره زار هنر ببارد و آن زمین را احیا کند و این از هنرمندی بر می آید که قلب زنده داشته باشد، تصریح کرد: در سی سال گذشته بودند کسانی که بدون گذراندن دوره و آموزش در جریانات هنر انقلابی درخشیدند.

وی درباره مسئله هنرمند و موضوع بیان کرد: چرا در هیچ کجای دنیا جنگی نبوده که بعد از 30 سال مردم برای زیارت به آن جا بیایند در صورتی که همان جنگ ها نیز برای ما رخ داده و ما مانند کشورهای دیگر و عراقی ها کشته، جانباز و مفقود دادیم اما کشته های ما شهید هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه گفت: جنگ نوستالژی نیست؛ نگاه مقدس گرایانه به استخوان، پلاک و چفیه اعتقادی مادی گرایانه است و خلاف نگاه اسلامی به شمار می رود. هنر اسلامی باید هنری باشد که وقتی آن هنر دیده می شود، بیننده حسرت بخورد نه اینکه دلش برای رزمندگان بسوزد.

وی با اشاره به اینکه نباید اجازه دهیم فرهنگ جهاد و شهادت تنها به مناطق جنگی اختصاص پیدا کند، اظهار داشت: راویان نباید دوران دفاع مقدس را معکوس روایت کنند و شلمچه و اروند و دیگر مناطق جنگی به دلیل وجود آدم های خالص و پاک مقدس و قابل احترام هستند.

رحیم پورازغدی با عنوان اینکه با نقل و انتقال و تشییع پیکر شهدا به این شدت در سطح شهر مخالفم، تصریح کرد: باید شهدا در همان منطقه ای که شهید شده اند دفن شوند مانند امامزاده ها که در همان مناطق دورافتاده که به شهادت رسیده اند دفن شده اند و پیام شهادت و جهاد را به همه انتقال دادند.

وی با اشاره به اینکه هنر در انقلاب یک بنای زوال ناپذیر دارد که آن هنرمندان است، عنوان کرد: هنرمندان واقعی کسانی هستند که زندگی و مرگشان هنری است و هنر اصلی، هنر زندگی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) فرمودند شهادت هنر مردان خداست و هنرمند کسی است که این هنر را به طور درست به مخاطب بشناسد و خون شهدا خطوط قرمزی را برای نظام رسم کرده است که هنرمند باید از خطوط قرمز نظام محافظت کند.

وی با اشاره به اینکه درخت هنر اگر در خاک خون آلود شهدا رشد نکند، بی هنری است، اظهار داشت: هیچ هنر آزادی وجود ندارد و هنر همواره متعهد به اهداف هنرمند است و زیبایی هنر توأم با اهداف الهی است.

سراج24

ارسال نظر

آخرین اخبار