تحلیلی بر فضای انتخابات خبرگان در استان

تلاش مضاعف هواداران آیت الله به این دلیل است که آیت الله را با رای بالایی به مجلس خبرگان بفرستند تا پشتوانه ای باشد برای دو سمت انتصابی دیگر که احتمال دارد با نفر دوم شدن ایشان و یا رای کم به مخاطره بیفتد .

 به گزارش گلستان24،  یک هفته ای از زمان تبلیغات نامزدهای مجلس خبرگان رهبری در استان گلستان می گذرد . در طول 37 سال گذشته همیشه انتخابات خبرگان در گلستان حساس و پرشور گزارش می شده اما در این دوره هنوز آن طراوت احساس نشده است .

16 نفر در انتخابات پنجمین دوره خبرگان ثبت نام کرده اند که از این 16 نفر فقط 3 نامزد ( آیت الله نورمفیدی ، آیت الله شاهرودی ، آیت الله سعدی ) باقی مانده اند که باید برای کسب دو کرسی استان در مجلس خبرگان تلاش کنند که طبعا کار برای آنها خیلی راحت است .

در این بین علی القاعده برای انتخاب اول همه انگشت ها به سمت آیت الله سید کاظم نورمفیدی نشانه می رود و گزارش های میدانی و شواهد هم حکایت از این موضوع دارد .

با علم به این گمانه زنی ، باید ایشان کم کارترین نامزد و آیت الله شاهرودی و آیت الله سعدی که برای کرسی دوم تلاش می کنند فعال ترین کاندیداها باشند ، اما این موضوع کاملا بر عکس شده است ، یعنی امروز شاهد تلاش های مضاعف آیت الله نورمفیدی و اعضای ستادهایش در سطح استان هستیم .

این موضوع در کنار کم تحرکی دو کاندیدای دیگر که قاعدتا باید برای کسب کرسی دوم سر از پا نشناسند ابهاماتی را ایجاد کرده است که می توان به فرضیه هایی در این رابطه رسید .

هزینه های سنگین تبلیغاتی

تبلیغات خبرگان که در همان ساعات اولیه شروع شد ، خیلی زود فضای دیوارهای های شهر ، دیوار موزه گرگان ، ایستگاه اتوبوس ها ، روی درختان و هر جایی که فکر نمی کردید ، پوسترهای آیت الله نورمفیدی نصب شده بود .

برخی افراد این موضوع را با شهردار گرگان در میان گذاشتند که چطور پارچه ها و بنرهای اباعبدالله الحسین (ع) در اغاز محرم مبلمان شهری را بهم می زد اما این تبلیغات نه ، که شهردار با اظهار بی اطلاعی دستور جمع آوری را صادر کرد که امروز روی درختان شاهد هیچ پوستری نبودیم .

IMG 0603

IMG 0604

از طرفی در هر شهرستان چندین نفر در ستاد آیت الله عضو شده و حکم گرفتند و دفاتر ستاد نیز با مبالغی فراوان جهت اجاره در نظر گرفته شد . همچنین هزینه های ایاب و ذهاب و پول شام و ناهار اعضای ستاد و فعالین نیز روی هم رفته نشان دهنده یک حجم عظیمی از سرمایه گذاری این نامزد برای مجلس خبرگان می باشد .

بماند از چند ماه قبل چندین فعال شبکه های اجتماعی نیز با تشکیل گروهها و کانالهای مختلفی وظیفه انتشار مطالب هدفمند به نفع آیت الله و بعضا تخریب برخی چهره های دیگر و نامزدها را در دستور کار قرار دادند .

اما سوال اصلی اینجاست که چرا همه منتقدین و هواداران آیت الله با اینکه می دانند در این سه نفر او رای اول را دارد باز هم اینگونه تلاش می کنند ؟ برخی کارشناسان مسائل سیاسی دلایل خاصی را برای تبلیغات وسیع آیت الله نورمفیدی ذکر کرده اند .

دو دلیل مهم برای تبلیغات گسترده

برای باز شدن این موضوع باید این نکته را بدانیم که آیت الله نورمفیدی علاوه بر این سمت اکتسابی یعنی نماینده مجلس خبرگان دو نهاد انتصابی دیگر نیز همزمان دارد .

ایشان نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه گرگان می باشد و در ماههای اخیر انتقادهای زیادی علیه ایشان صورت گرفت که بخشی از آنها به دلیل عدم برائت از فتنه گران و عدم حضور در مراسم 9 دی بود و بخشی نیز ناظر به سوالات برخی خواص و جریانات می شد.

بنظر می رسد تلاش هواداران آیت الله به این دلیل است که هر چه در چنته دارند رو کنند و آیت الله را با رای بالایی به مجلس خبرگان بفرستند تا پشتوانه ای باشد برای دو سمت انتصابی دیگر که احتمالا با نفر دوم شدن ایشان و یا رای کم به مخاطره بیفتد .

گمانه زنی دیگر از این تکاپوهای گسترده این است که هواداران وی می خواهند رای بالایی از مردم بگیرند تا به عنوان چماق بر سر مخالفین و منتقدین بکوبند که این انتقادها از سر هوچی گری است و دلیل آن هم اینست که مردم با رای بالایی که به ایشان داده اند او را دوست دارند .

اصلاح طلبان به آیت الله نیاز دارند نه بالعکس

در کنار این تلاش ها که بخشی به صورت مردمی و سنتی توسط مردم صورت می گیرد چون گروههایی از مردم آیت الله نورمفیدی را از قدیم الایام دوست می دارند و با او ارتباط دارند ، گروه موسوم به اصلاح طلبان هم از ایشان حمایت کرده است .

این نکته به این معنی نیست که آیت الله نیاز به این گروه دارد بلکه این اصلاح طلبان گلستانی هستند که برای بقا و دوام خود دست به دامن آیت الله نورمفیدی شده اند . در دولت تدبیر و امید به این گروه بها داده نشده اما آنها همین که حمایت آیت الله نورمفیدی را داشته باشند آن را غنیمتی بزرگ می دانند .

اصولگرایان همچنان سرگردان !

اما جریان انقلابی و اصولگرا در استان گلستان همچنان بعد از آیت الله طاهری گرگانی سرگردان است و برنامه ای برای انتخابات خبرگان در گلستان ندارد . مشکل اصلی این گروه نداشتن لیدر معنوی ، فکری و تشکیلاتی است که بتواند به گروه انسجام لازم را بدهد .

اشتباه بعدی اصولگرایان این بود که نتوانستند پشت سر فردی واحد جمع شوند و متاسفانه بروز برخی منیت ها و خودخواهی ها باعث شد تا با تکثر کاندیداها و حذف همگی آنها نتوانند به نتیجه دلخواهی برسند . نتیجتا آیت الله دکتر حسینعلی سعدی ، آیت اللهی جوان و البته ناشناخته برای مردم استان پای در رقابت با بزرگان استان گذاشت که تاکنون بخش هایی از اصولگرایان از او استقبال کرده اند .

مردم گلستان معتقدند اگر اصولگرایان و جریان انقلابی استان از آیت الله قدمی حمایت می کردند قطعا ایشان پتانسیل بالاتری برای کسب آرای مردمی داشت ، چه اینکه ایشان هم در بین ترکمن ها و هم در سیستانی ها و هم در فارسها در شهرهای مختلف رای بالایی داشت و خیلی ها او را یکی از دو گزینه انتخابی مردم استان می دانستند .

به هر حال بعید است در این دوره هم اتفاق خاصی بیفتد و بنظر می رسد همین دو نماینده فعلی به مجلس خبرگان بروند .

 اما سوال اینجاست که جریان اصولگرا بعد از انتخابات چطور می خواهد با جریان رقیب خود دست و پنجه نرم کند ؟ آیا فضای معادلات استانی با تغییر نمایندگان مجلس و یک دست شدن دولت و مجلس شکل جدی تری بخود می گیرد ؟ آیا کسی برای انسجام بخشی و رهایی از سرگردانی نیروهای انقلابی و ارزشی استان اقدام موثری انجام می دهد ؟ آیا فاصله 8 ساله تا خبرگان بعدی و 4 ساله تا مجلس یازدهم ، زمان مناسبی برای حل پاره ای از مشکلات تشکیلاتی و ساختاری است ؟

اینها سوالاتی است که بزرگان اصولگرای کشور و استان باید پاسخگوی آن باشند .

انتهای پیام /

منبع: گلستان ما

ارسال نظر

آخرین اخبار