گلستانی ها هفتم اسفند مشارکت ۸۱ درصدی حضور در پای صندوق های رای را رقم زدند، این در حالی است که در نیمی از حوزه ها انتخابات به دور دوم کشیده شده است.

همه نکات در مورد انتخابات دهمین دوره مجلس در گلستان+جدول

 به گزارش گلستان24، حماسه مردمی انتخابات هفتم اسفند نگارستان ایران را به نماد وحدت اقوام و مذاهب تبدیل کرد. رنگ رنگِ اقوام گلستانی که از ترک و لرُ، تا کرد و بلوچ، سیستانی و ترکمن و فارس را در خود جای داده است، با شکوه پای صندوق های رای آمدند و بار دیگر ثابت کردند پای آرمان های انقلاب خود ایستاده اند و نمی گذارند دشمن حتی گوشه چشمی به کشور داشته باشد.

مردم گلستان قبل از آغاز زمان رسمی رای گیری به شعبه های اخذ رای آمدند و مسئولان شعبه ها در شرایطی درب ها را باز کردند که صف و عریض و طویل مردم پشت آن ایستاده بودند.

از جمعیت یک میلیون ۲۳۳ هزار و ۵۰۰ نفر واجد شرایط گلستان یک میلیون و ۷۰ هزار نفر پای صندوق ها آمدند تا گلستان شاهد مشارکت بیش از ۸۰ درصدی مردم باشد.

استاندار گلستان ، ضمن تشکر از حضور گسترده مردم در انتخابات، این حضور پر شور را نشان دهنده فهم سیاسی مردمی دانست و اظهار کرد: برای تعیین آینده خود پای صندوق های رأی حاضر شدند و فارغ از هر نتیجه ای یقیناً پیروز واقعی مردمی خواهند بود که به یاوه گویی های بیگانگان پایان دادند.

حضور مردم غرور آفرین بود

حسن صادقلو افزود: انتخاباتی که همگان از آغازین ساعات روز، خود را برای شرکت گسترده در آن آماده کرده بودند تا بار دیگر صحنه ای حماسی، پرشور و غرورآفرین را در عرصه سیاسی کشور رقم زنند.

وی با بیان این که مشارکت در انتخابات خبرگان ۶.۳ درصد و در مجلس شورای اسلامی ۲.۳ درصد نسبت به دوره گذشته افزایش یافته است، تصریح کرد: میانگین مشارکت مردم استان در انتخابات ۸۱ درصد برآورد شد.

در انتخابات مجلس خبرگان رهبری در استان گلستان یک خانم و ۱۴ مرد ثبت نام کردند که پس از اعلام انصراف ها، تغییر حوزه ها و احراز صلاحیت ها، سه نفر به مرحله نهایی راه یافتند که شامل آیت الله سید کاظم نورمفیدی، آیت الله سید عبدالهادی هاشمی شاهرودی و آیت الله حسینعلی سعدی می شدند.

آیت الله نورمفیدی که نماینده ولی فقیه در گلستان است به همراه آیت الله شاهرودی که پیش از این نماینده مردم گلستان در خبرگان رهبری بودند، پس از انتخابات به نوعی با رای مردم گلستان در سمت خود ابقاء شدند.

 

 

در انتخابات مجلس خبرگان رهبری آیت الله سید کاظم نورمفیدی با کسب ۵۱۴ هزار و ۵۷۲ و آیت الله سید عبدالهادی حسینی شاهرودی با کسب ۳۹۴ هزار و ۹۲۰ رأی به عنوان دو نماینده استان گلستان، در پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری برگزیده شدند.

اما در انتخابات مجلس شورای اسلامی تعداد ثبت نامی بسیار بیشتر از دوره های گذشته و بنا بر اعلام ستاد انتخابات گلستان، در ابتدا حدود ۳۰۵ نفر بود.

در مراحل بعدی و پس از اعلام انصراف ها، احراز صلاحیت ها و همچنین جابجای چند حوزه انتخاباتی، ۱۳۹ نفر در عرصه انتخابات باقی مانند که رشد ۱۰۰ درصدی را نسبت به نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نشان می دهد.

فهرست ها تنور انتخابات را داغتر کرد

رفته رفته و باز نزدیک شدن به ایام تبلیغات فهرست های ائتلاف ها جمع بندی شدند. در گلستان دو فهرست اصلی با عنوان لیست امید شامل ائتلاف صلاح طلبان و اعتدال گرایان و ائتلاف بزرگ اصولگرایان اعلام شد. فهرست صدای ملت هم در گلستان چند نماینده داشت که البته خیلی مورد استقبال قرار نگرفت.

با اعلام اسامی فهرست ها و همچنین نزدیک شدن به ایام انتخابات بازار انصراف و حمایت از نامزدهای فهرست ها هم داغتر شد. تا جایی که در روز انتخابات از ۱۳۹ نماینده راه یافته به عرصه تبلیغات فقط ۱۰۶ نفر باقی ماندند.

در ایام تبلیغات که فضای پرشوری بود شاهد روش های نوین تبلیغاتی هم بودیم. در این میان شبکه ها مجازی نقش دوم تبلیغات را داشتند و عمده کارها در فضای ستادی بود. البته برخی ها هم که فقط برای حضور آمده بودند و امیدی به رای آوردن نداشتند و به شبکه های مجازی بخصوص تلگرام بسنده کردند.

یکی در غرفه خود پزشک عمومی آورد و رایگان ویزیت کرد، یکی دیگر هم به نانوایی رفت و نان پخت

اما برخی نیز دست به خلاقیت زدند. یکی در غرفه خود پزشک عمومی آورد و رایگان ویزیت کرد. یکی دیگر هم به نانوایی رفت و نان پخت و عده ای جوانترها را بسیج می کردند تا در خیابان ها کارناوال راه بیاندازند.

برخی هم با شابلون در حمایت از کاندیدای خود روش ماشین هایی که مایل بودند شعار می نوشتند. البته بازار شام هم بخصوص در روزهای آخر گرم و معمولا بعد از سخنرانی های شبانه «خیرین» که مشخص نبودند چرا فقط در زمان انتخابات کار خیر انجام می دهند، به شنوندگان سخنرانی ها شام می دادند. فضای انتخابات با همه نقاط مثبت که حضور پر شور بود و نقاط منفی که هزینه های گزاف تبلیغاتی و کثیف شدن چهره شهر بود، تمام شد تا نوبت حماسه آفرینی مردم شود.

استان گلستان

 

تعداد واجدین رأی دادن:

یک میلیون و ۲۳۳ هزار و ۵۰۰ نفر

درصد مشارکت: ۸۱

تعداد رأی دهندگان:
یک میلیون و ۷۰ هزار نفر

 

گروه پیروز: انتخابات در اکثر حوزه ها به دور دوم کشیده شد

 

ردیف

حوزه انتخابیه

نماینده منتخب

تعداد آراء

گرایش

راه یافتگان به دور دوم

 

۱

گرگان و آق قلا

عبدالغفور امان زاده

۴۷ هزار و ۸۹۴ رأی

مستقل

*

نورمحمد تربتی نژاد

۴۷ هزار و ۴۶۷ رأی

اصلاح طلب

*

نبی هزار جریبی

۴۵ هزار و ۹۰۴ رأی

مستقل

*

سید علی طاهری

۴۲ هزار و ۸۲۸ رأی

اصول گرا

*

۲

گنبدکاووس

قره جه طیار

۵۰ هزار و ۸۲۲ رأی

اصلاح طلب

 

۳

علی آبادکتول

اسدالله قره خانی آلوستانی

۴۴ هزار و ۵۴۷

مستقل

 

۴

رامیان و آزادشهر

علی رضا ابراهیمی

۲۷ هزار و ۸۳ رأی

مستقل

 

۵

کردکوی، بندرگز، بندرترکمن و گمیشان

رامین نورقلی پور

۳۲ هزار و ۵۶۵ رأی

اصلاح طلب

*

رحمت الله جلالی

۲۴ هزار و ۷۳۳

اصولگرا

*

۶

مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه تپه

شهرام کوسه غراوی

۴۱ هزار و ۲۷۴ رأی

مستقل

*

سید نجیب حسینی

۳۸ هزار و ۷۳۶ رأی

مستقل

*

در اکثر شهرها و روستاهای گلستان صف های طولانی تشکیل شد آنقدر این صف ها طول کشید تا مسئولان برگزاری مجبور شدند انتخابات را تا ساعت ۱۱ شب چند بار تمدید کنند. صندوق های سیار را حتی به روستاهای دور دست فرستادند تا همه بتوانند از حق رای خود استفاده کنند. حتی در رامیان در مسیر یکی از روستاها کوه رانش کرد ولی با همت مردم و مسئولان راه باز شد و صندوق ها به روستا رسید.

اعلام نتایج انتخابات مجلس در حوزه های گلستان

با پایان رای زمان رای گیری شمارش آراء هم آغاز شد تا نتیجه دهمین رقابت احزاب سیاسی و چهره ها مشخص شود. در حوزه گرگان و آق قلا که دارای دو کاندیداست، در فهرست اصلاح طلبان نام نورمحمد تربتی نژاد و عبدالغفار راد مهر بود و در فهرست اصولگرایان هم سید علی طاهری و عیسی امامی. پس از اعلام نتایج از مجموع ۲۵۶ هزار و ۱۴۴ آراء مأخوذه آقایان عبدالغفور امان زاده با کسب ۴۷ هزار و ۸۹۴ رأی، نورمحمد تربتی نژاد با ۴۷ هزار و ۴۶۷ رأی، نبی هزار جریبی با ۴۵ هزار و ۹۰۴ رأی و سید علی طاهری با کسب ۴۲ هزار و ۸۲۸ رأی باید برای کسب دو کرسی حوزه گرگان و آ ق قلا در مجلس شورای اسلامی، به رقابت در مرحله دوم انتخابات دهمین مجلس شورای اسلامی بپردازند.

از افراد راه یافته عبدالغور امان زاده که از اهل تسنن شهرستان آق قلا است، چهره ای اصولگرا شناخته می شود که البته در این دوره مستقل وارد انتخابات شد. نورمحمد تربتی نژاد از چهره های دانشگاهی است که پیشتر سابقه مدیریت دانشگاه را داشته و کمتر در عرصه های سیاسی حضور پیدا کرده بود ولی در لیست اصلاح طلبان قرار گرفت.

 

 

نبی هزار جریبی، فرزند شهید هزار جریبی نماینده اسبق مردم گرگان و آق قلا است که در حادثه سقوط هواپیمای یاک ۴۰ درگذشت. او در سابقه خود رای دومی انتخابات چهارمین دوره مجلس شورای اسلامی را دارد و بسیار از اتحادیه انجمن های اسلامی حمایت می شد. او که توقع داشت در لیست اصلاح طلبان قرار بگیرد، با اعلام فهرستی که نامش در آن نبود خود را چهره ای مستقل و اصلاح طلب اعلام کرد.

اما سید علی طاهری نماینده دو دوره مجلس شورای اسلامی و فرزند مرحوم آیت الله طاهری نماینده فقید مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری است. او هشت سال در مجلس و عضو کمیسیون فرهنگی بود. حجت الاسلام طاهری به عنوان چهارمین نفر وارد مرحله دوم انتخابات شد.

اما مهمترین ناکامان انتخابات در این دوره عیسی امامی از چهره های اصولگرای استان که یک دوره و البته در مرحله دوم وارد مجلس شد و فعالیت های او در کمیسیون اقتصادی مجلس برای استان شناخته شده است.

در حوزه انتخابیه علی آباد که از حوزه های پرحاشیه بود از مجموع ۸۵ هزار و ۴۷۶ آراء مأخوذه آقای اسدالله قره خانی آلوستانی با کسب ۴۴ هزار و ۵۴۷ رأی به مجلس شورای اسلامی راه یافت. قره خانی چهره ای مستقل بود. اما رقیب سرسخت او رحمت اله نوروزی بود که در دو فهرست صدای ملت و اصولگرایان قرار داشت و یک دوره هم نماینده مردم منطقه در مجلس شورای اسلامی بود.

نوروزی که در کمیسیون کشاورزی عضو بود پیگیری های زیادی برای بخش کشاورزی داشت، اما انتقاد اصلی به او بر سر طرح احداث جاده در منطقه ابر وارد شد که یکی از وعده های انتخاباتی او در دوره های گذشته بود.

در حوزه انتخابیه رامیان و آزادشهر از مجموع ۱۰۰ هزار و ۲۴۸ آراء مأخوذه آقای علی رضا ابراهیمی با کسب ۲۷ هزار و ۸۳ رأی به مجلس شورای اسلامی راه یافت. او که مستقل وارد شده بود، رقابت سختی با کوهساری که در دو لیست اصلاح طلبان و صدای ملت بود، داشت. وی در ساعات پایانی شمارش آراء فاصله خود را با رقیب زیاد کرد و راهی بهارستان شد. ابراهیمی اصلاتا سیستانی است و برای اولین بار است که وارد مجلس شورای اسلامی می شود.

 

 

در حوزه انتخابیه گنبدکاووس از مجموع ۱۶۲ هزار و ۲۴۶ آراء مأخوذه آقای قرجه طیار با کسب ۵۰ هزار و ۸۲۲ رأی به مجلس شورای اسلامی راه یافت. طیار که از اهل سنت گنبد و چهره ای مستقل است در فهرست اصلاح طلبان قرار گرفت تا با اختلاف زیاد از رقیب خود یعنی سلیمان عباسی که نماینده سابق مردم منطقه هم بود جایگزین او در بهارستان شود.

در حوزه انتخابیه کردکوی، بندرگز، بندرترکمن و گمیشان از مجموع ۱۳۱ هزار و ۶۸۲ آراء مأخوذه آقایان رامین نورقلی پور از لیست اصلاح طلبان با کسب ۳۲ هزار و ۵۶۵ رأی و رحمت الله جلالی از لیست اصولگرایان با کسب ۲۴ هزار و ۷۳۳ رأی به مرحله دوم انتخابات راه یافتند. نماینده پیشین منطقه، محمد جواد نظری مهر بود که صلاحیت او در مرحله اول احراز نشد.

در حوزه انتخابیه مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه تپه از مجموع ۱۶۹ هزار و ۶۴ آراء مأخوذه آقایان شهرام کوسه غراوی با کسب ۴۱ هزار و ۲۷۴ رأی و سید نجیب حسینی با کسب ۳۸ هزار و ۷۳۶ رأی به مرحله دوم دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی راه یافتند. هر دو این افراد مستقل وارد انتخابات شدند و در هیچ فهرستی قرار نداشتند.

منبع: مهر

 

ارسال نظر

آخرین اخبار