منابع غربی ادعا می‌کنند جنگنده F۱۶ اردن هنگامی که پرواز شناسایی بر فراز شهر «الرقه» پایگاه گروه تروریستی داعش انجام می‌داد، توسط سامانه دفاع موشکی سوریه ساقط شده است.

روایتی جدید از سقوط جنگنده اردنی در «الرقه»

اخباری از پایتخت‌های کشورهای غربی گزارش می‌شود مبنی بر اینکه جنگنده F16 اردن که خلبان آن به دست گروه تروریستی داعش اسیر شده، با موشک دفاع هوایی سوریه در شهر الرقه ساقط شده است.

به گزارش گلستان 24، منابع غربی اعلام کردند آمریکا از اینکه انگشت اتهام به سمت دولت سوریه نشانه رود، مخالفت می‎کند و تنها به ذکر این مطلب اکتفا می‌کند که داعش این هواپیما را ساقط نکرده است. با این حال آمریکا دلایلی که گمانه‌زنی‌ها درخصوص سقوط هواپیما از جمله «نقص فنی» را توجیه کند، ارائه نمی‌دهد.

منابع غربی سخنان «معاذ الکساسبه» خلبان اسیر اردنی در مصاحبه با مجله داعش موسوم به «دابق» را که گفته است جنگنده‌اش توسط یک موشک حرارتی ساقط شد، تایید می‌کنند.

بر اساس این گزارش، بعید نیست سامانه دفاع موشکی سوریه از روی عمد اقدام به سرنگون کردن این جنگنده اردنی با هدف ارسال چندین پیام به‌ویژه به آمریکا و کشورهای همپیمان آن، کرده باشد و مهم‌ترین هدفی که سوریه از این اقدام دارد این است که نشان دهد مجهز به موشک‌هایی است که می‌تواند هواپیماهای آنها را سرنگون کند و از این موشک‌ها در زمانی که خود مناسب ببیند، استفاده خواهد کرد.

منابع دفاعی در لندن احتمال می‌دهند که سوریه ممکن است به موشک‌های مدرن ضد هوایی  «S 300» روسیه مجهز شده و این جنگنده اردنی نیز توسط یکی از این موشک‌ها منهدم شده است.

یک دیپلمات عربی در گفت‌وگو با رای الیوم در پاسخ به میزان صحت این روایت جدید و غافلگیر کننده گفت: «این جنگنده اردنی فعلا با یک موشک ساقط شده است ولی داعش این نوع موشک را در اختیار ندارد.»

تا زمانی که طرف‌های سوریه، آمریکا و اردن سکوت پیشه کنند، تایید این روایت جدید دشوار است و از این‌رو ادعای داعش مبنی مسئول بودن این گروه تروریستی در این حادثه همچنان پابرجاست تا زمانی‌که خلاف آن رسما ثابت شود.

ارسال نظر

آخرین اخبار