خبر از تغییر تاکتیک روحانی؛

یکی از روزنامه‌های اصلاح‌طلب با اشاره به پیام سال رئیس‌جمهور پیش‌بینی کرد که آن سخنان هم حلقه دیگری از زنجیره اظهارات اخیر روحانی با بن مایه «‌انتخابات»‌ باشد.

پیش‌بینی رسانه اصلاح‌طلب درباره پیام سال رئیس‌جمهور
به گزارش گلستان24، تجزیه و تحلیل رفتار سیاسی حجت‌الاسلام حسن روحانی پیش و پس از انتخابات هفتم اسفند برای بسیاری از رسانه‌ها جالب‌توجه بوده است. از این رو روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد در مطلبی با عنوان «تغییر تاکتیکی روحانی»‌ نوشت که «دو، سه هفته‌ای است که حسن روحانی کمتر حرف‌ها را در دلش نگه می‌دارد؛ درست از روز هفتم اسفند به بعد. دو، سه هفته‌ای است که به نظر می‌رسد حسن روحانی همان حس بعد از انتخابات ۲۴ خرداد را دارد.»
 
پیام سال رئیس‌جمهور

اعتماد با تجزیه و تحلیل کنش‌های سیاسی رئیس‌جمهور مطرح کرد که در سخنرانی‌ها و پیام‌های اخیر روحانی موضوع انتخابات هفتم اسفند و حمله به منتقدان دولت یازدهم بیش از پیش قوت گرفته است.

این روزنامه اصلاح‌طلب در این باره مطرح کرد که فصل مشترک پیام انتخاباتی قبل و بعد از 7 اسفند و سخنرانی روحانی در میان مردم یزد و همچنین کنفرانس خبری که به یکباره توسط دولت ترتیب داده شد حمله به منتقدان بوده است.

روزنامه اعتماد در این باره نوشت:‌ «این را می‌شود از نخستین پیام سیاسی روحانی بعد از انتخابات هفتم اسفند فهمید. جایی که او در توییتر رسمی خود با یک جمله کوتاه، پیام مهمی را به جامعه و گروه‌های سیاسی منتقل کرد؛ «هنرمندانه با رأی خود فضای جدیدی خلق کردید.»

در ادامه این گزارش آمده است: « در برابر شما ملت بزرگ که افتخار تاریخ ایران‌زمین هستید به احترام می‌ایستم.» کمتر کسی است که متوجه رابطه مفهوم این پیام با نتیجه انتخابات هفتم اسفند، علی‌الخصوص در تهران نشود. چه آنکه او سه روز قبل از آن، در پیام توییتری دیگری که هدفش دعوت مردم به حضور پای صندوق‌های رأی بود، این‌گونه نوشت: «ملت ایران با رأی خود، به بداخلاقان نشان می‌دهند که تهمت، بددهنی، بداخلاقی و شکاف را نمی‌پذیرند». تنها همین دو پیام در کنار نتیجه انتخابات تشکیل‌دهنده مثلثی هستند که معنای آن برای حسن روحانی و همفکران او چکیده همین دو پیام توییتری، یعنی تقابل با آنچه «توهین» برخی سیاسیون می‌داند و رأی معنادار مردم در هفتم اسفند را به یکی از ستون‌های اصلی اظهارات دو هفته اخیر خود تبدیل کرده است تا بلکه از منظر منطق سیاسی از موضعی متفاوت با مخالفان خود سخن بگوید.»

این روزنامه اصلاح‌طلب می‌افزاید: «حسن روحانی کمتر از ۱۰ روز بعد از برگزاری انتخابات، به یک‌باره خبرنگاران را فراخواند تا پاسخگوی سؤالات آن‌ها باشد. اما بیشتر به نظر می‌رسید خود او حرف‌هایی برای گفتن دارد. حرف‌هایی که نیاز بود قبل از سؤالی مطرح شود تا رییس‌جمهوری پاسخی بدهد که قبلاً با تأمل بیشتری می‌داده است. نخستین جمله انتخاباتی حسن روحانی بعد از هفتم اسفند در همین مجال مطرح شد؛ «مردم در هفت اسفند پاسخ بداخلاقی را دادند و گفتند تهمت و افترا نتیجه معکوس می‌دهد.» نکته این اظهارنظر آن است که حسن روحانی نه در پاسخ به سؤال خبرنگاران، بلکه در سخنان ابتدایی و مقدماتی خود این‌گونه درباره انتخابات اظهارنظر کرده بود. این نشان می‌دهد که گفتن این حرف برای روحانی آن‌قدر مهم بوده که آن را موکول به پاسخ سؤالات خبرنگاران نکرده است.»

این روزنامه همچنین خبر داد که «او (روحانی) کمتر از یک هفته دیگر باید در آغازین دقایق سال جدید با مردم ایران سخن بگوید و از الآن می‌شود پیش‌بینی کرد که آن سخنان هم حلقه دیگری از زنجیره اظهارات اخیر روحانی بعد از هفتم اسفند باشد.»

البته حال که در پایان سال 94 قرار داریم اگر نظری به سخنان رئیس‌جمهور بیندازیم موج حمله به منتقدان را همواره در این سخنان مشاهده می‌کنیم؛ موج منفی با برخی از الفاظ تند که برخی از نمایندگان مجلس ازجمله علیرضا زاکانی را مجبور به واکنش کرد که روحانی باوجود شعار اعتدال با تندی و عصبانیت با منتقدان دولت خود برخورد می‌کند.[1]

از سوی دیگر موضوع سخنان انتخاباتی رئیس‌جمهور تا حدی بوده است که کارشناسان و فعالان سیاسی و دانشجویی از رئیس‌جمهور خواستند که به‌جای موارد سیاسی و انتخاباتی به مسائل کشور و جوانان بپردازند و آن را شیوه سخنرانی احمدی‌نژادی روحانی تعبیر کردند که می‌خواهد با سخنان حاشیه‌ای جامعه و رسانه‌ها را درگیر خود کند. این سخنان تا جایی پیش رفت که برخی از رسانه‌ها از قول افکار عمومی مطرح کردند که «شما دیگه رئیس دولتید دکتر نه نامزد انتخابات.»[2]

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد درحالی از تغییر تاکتیکی روحانی پس از هفتم اسفند سخن می‌گوید که موضوع اعتدال‌گرایی برای دولت یازدهم بیشتر به تاکتیکی برای تخریب رقیب سیاسی از سال 92 تا به امروز به کار رفته است. در این راستا به نظر می‌رسد بیش از اینکه اعتدال‌گرایی برای دولت یک ایدئولوژی و گفتمان باشد، تاکتیکی برای کسب وجهه در افکار عمومی و همچنین تخریب رقیب با برچسب‌های «تندرو»‌ و «دلواپس» بوده است.

دولت در این راستا بیش از اینکه به فضای اعتدالی کمک کند با دوقطبی‌سازی فضای سیاسی کشور، بیشتر بر طبل تندروی کوبیده و به شکل ابزاری از مفهوم اعتدال به نفع خود بهره‌برداری سیاسی کرده است که این موضوع در سخنان اخیر حسن روحانی که روزنامه اعتماد بدان پرداخته است به‌طور کاملاً آشکاری دیده می‌شود. البته با خبری که این روزنامه در مورد پیام سال رئیس‌جمهور درباره انتخابات مطرح کرد به نظر می‌رسد که دولت با انتخابات هفتم اسفند 92 وارد فاز انتخاباتی سال 96 می‌شود.

منبع: مشرق

ارسال نظر

آخرین اخبار