بیژن زنگنه دیروز در مجلس شورای اسلامی حاضر شد تا درباره آخرین اخبار و اطلاعات پیرامون تبعات و آسیب‌های نفت ۵۷ دلاری با نمایندگان گفت‌وگو کند.

نفت ۵۰ دلاری نتیجه چه بود؟

برخی نمایندگان از موافقت وزیر نفت با قطع وابستگی بودجه به نفت می‌گویند. همزمان زنگنه با عقب‌نشینی از مواضع ابتدایی خود در بحبوحه کاهش قیمت نفت، این اقدام عربستان را توطئه آل‌سعود علیه ثروت مسلمانان دانست و خبر داد که با برخی کشورها از جمله روسیه برای مقابله با این توطئه رایزنی‌هایی صورت گرفته است. روسیه در کنار ایران بزرگ‌ترین قربانیان توطئه نفتی آمریکا و عربستان هستند.

ب گزارش گلستان 24، توطئه‌ای که حالا فاش شده ۲ آذر امسال در وین و در هواپیمای وزیر خارجه سعودی‌ها میان سعودالفیصل و جان کری توافق شده بود. اقدامی که بدون تردید برای اثرگذاری بر مذاکرات هسته‌ای و فشار بیشتر به ایران صورت گرفت تا به عنوان یک نمونه ملموس و غیرقابل انکار از سیاست نسنجیده گره زدن اقتصاد به سیاست خارجی مطرح باشد.

همزمان با این اخبار، سفیر روسیه نیز به دیدار حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی رفت که هاشمی خواستار همکاری‌های ایران و روسیه برای مقابله با تحریم شد. هاشمی در حالی خواستار همکاری‌های ایران و روسیه علیه تحریم‌ها شد که اقدام عربستان‌سعودی به اذعان کارشناسان داخلی از جمله محسن رضایی به مراتب بدتر و اثرگذار‌تر از تحریم‌ها است و در واقع مکمل تحریم‌های غرب علیه ایران است. توطئه نفتی در واقع ضربه ناجوانمردانه‌ای برای اثرگذاری بیشتر تحریم بر اقتصاد ایران است. ضربه‌ای که خاندان سعودی به ایران وارد کرد؛ همان خاندانی که گویا بهترین مناسبات را با رفسنجانی دارد و برخی ساده‌لوحانه تصور می‌کردند مشکلات و اختلافات عقیدتی میان ایرانی‌ها و سعودی‌ها متاثر از روابط خاندانی است! به هر حال نفت ایران همچنان مفت است. و جماعتی که مسبب این دسته‌گل نفتی هستند؛ همچنان بر طبل وابسته کردن اقتصاد به سیاست خارجی می‌کوبند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار