از سقط جنین تا روابط نامشروع؛

حواشی دهه آخر ماه آوریل در میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نکات بسیاری را در خود داشت. از انتقادهای کلینتون به ترامپ و کروز گرفته تا چالش شدید میان ترامپ و کروز و از اظهارات صلح‌طلبانه سندرز گرفته تا رویکرد گفتار نرم کسیچ.

تمام جنجال‌های اخیر نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا +تصاویر
به گزارش گلستان24، در روزهای اخیر که هفته پایانی مارس را شامل می‌شد، نامزدهای انتخاباتی آمریکا ابا اظهارنظرات جالب و گاها حمله به یکدیگر، صفحات اول روزنامه‌ها و وب‌سایت‌های داخلی و بین‌المللی را به خود اختصاص دادند. جبهه جمهوریخواهان، به سبب رفتارهای غالبا عجیب نامزدهای این حزب، جنجال بیشتری را به خود دید.
 
حواشی روزهای اخیر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا


مسئله مسلمانان و محله‌های مسلمان‌نشین
«دانلد ترامپ» در جدیدترین اقدام خود در تماس با «وولف بلیتزر» که یکی از خبره‌ترین و تواناترین مجریان خبری و سیاسی آمریکاست و مدیریت «اتاق وضعیت» (اتاق مدیریت بحران) شبکه سی ان ان را بر عهده دارد، سیاست آمریکا در قبال مسلمانان را تاکنون احمقانه دانست. او بار دیگر خواستار اعمال شدید شکنجه و بخصوصغرق مصنوعی شد. وقتی از او سوال شد که آیا «صلاح عبدالسالم» متهم ردیف اول حملات پاریس را شکنجه خواهد کرد، پاسخ داد که بی شک این کار را می‌کند چرا که عبدالسالم تحت شکنجه همه چیز را خواهد گفت.

ترامپ همچنین موافقت خود را با تفکر «تد کروز» مبنی بر نظارت بر محله‌های مسلمان‌نشین شهرهای آمریکا اعلام کرد و گفت: «هر چه گروه خلافکار است از همین محله‌ها بیرون می‌آید. اتفاقا پلیس محلی آمریکا به خوبی گروه‌های خلافکار مخفی را می‌شناسد و در خیلی از مواقع به رویش نمی‌آورد». «تد کروز» هم از مواضع خود در قبال مسلمانان دفاع کرد و در گفتگو با بلیتزر اظهار داشت: «من قویا معتقدم که باید محله‌های مسلمان‌نشین را کنترل کرد. باید مسلمانان را مورد شنود و بازرسی قرار داد. اجرای قانون باید آنقدر در چنین جاهایی سختگیرانه باشد که از دل آن محله‌ها مسلمان تندرو بیرون نیاید و تمامی گروه‌های زیرزمینی خلافکار کشف و دستگیر شوند. به نظر من کنترل مسلمانان را باید «مایکل بلومبرگ» شهردار نیویورک یاد بگیریم که به لطف کنترل شدید پلیس، به خوبی مسلمانان را تحت نظر دارد. «جان کسیچ» هم در گفتگو با بلیتزر ابراز داشت: «جنگ ما با اسلام نیست بلکه با اسلام تندرو است. قرار نیست ما در کشورمان تبعیض داشته باشیم و بگوییم: «خیلی خب، تو مسلمانی و باید بر تو نظارت داشته باشیم». 


حاشیه‌های مربوط به ترامپ و کروز

کلینتون در یکی از جدیدترین اظهارنظرات خود، ترامپ را فاقد استقامت و قدرت کافی برای ریاست جمهوری دانست و توهین‌های وی را آنقدر پوچ و بی‌ارزش دانست که اصلا نیازی به پاسخ ندارد. وی سیاست‌های ترامپ در قبال داعش را بسیار نابخردانه دانست و اعلام کرد که با رویکرد ترامپ بی‌شک آمریکا به سمت قهقرای سیاسی سیر خواهد نمود و دیگر نه تنها نمی‌تواند از شرکایش حمایت کند بلکه آبروی گذشته را هم نخواهد داشت. کلینتون، همچنین رویکرد ترامپ در مورد مسلمانان و تجدیدنظر در همکاری با ناتو، و رابطه خوب وی با «ولادیمیر پوتین» را بسیار خطرناک دانست و اخطار داد که در صورت جلوس وی بر کرسی ریاست جمهوری، در کاخ کرملین جشن بر پا خواهد شد. 
 
حواشی روزهای اخیر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا


«نیوت گینگریچ» -رییس سابق کنگره- نیز طی دیدار با ترامپ در بالتیمور، به حمایت تمام‌قد از وی پرداخت و گفت: «چطور می‌توان مردی که برج ترامپ را دارد و صدها مجموعه زیر نظر وی فعالیت می‌کند را احمق دانست؟ مردی که هر روز صدها مدیر ارشد و برجسته را مدیریت می‌کند را چگونه می‌توان شایسته رهبری جامعه آمریکا ندانست؟!». 
 
حواشی 10 روز اخیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا /// تصاویر + فیلم /// آماده جهت ملاحظه


از طرف دیگر، سناتور «پل رایان» -رییس کنگره- در مورد پیشروی ترامپ و خطری که وی می‌تواند برای آبروی جمهوریخواهان داشته باشد، گفت: «من اصلا نگران نیستم. چرا که جمهوریخواهان آنقدر برنامه و هوشمندی دارند که کشور را در مسیر درست قرار دهند. از طرف دیگر، سناتور «لو بارلتا» قویا از سیاست‌های ترامپ دفاع کرده و وی را رهبر آینده‌ساز آمریکا دانسته و خود را مفتخر به حمایت از چنین سیاستمدار واقعی و دلسوزی خوانده است. 

 

حواشی روزهای اخیر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

 

بارلتا

 

جب بوش که اخیرا تد کروز را یک سیاستمدار زیرک و مناسب برای ریاست جمهوری دانسته، قویا از سوی ترامپ مورد حمله و نقد قرار گرفته و وی در توئیتر خود، او را یک بزدل خوانده که حالا که 150 میلیون دلار هزینه تبلیغات نتوانست او را در کورس رقابت حفظ کند، پشت سر کروز که همانا از او نفرت دارد قرار گرفته است.

یکی دیگر از حواشی‌های اخیر، حضور «بن کارسون» رقیب سابق ترامپ در برنامه The View شبکه ای بی سی و دفاع تمام قد وی از ترامپ بود. وقتی وی از سیاست‌های ترامپ حمایت کرد، ووپی گلدبرگ که یکی از مجریان برنامه بود با اکراه تمام پرسید: «شما بن کارسون هستی و چگونه می‌توانی از مردی که یک زن‌ستیز و نژادپرست به تمام معناست، اینگونه دفاع کنی؟». کارسون پاسخ داد: «خب هیچکس کامل نیست. اما باید عمیق‌تر نگاه کرد. وقتی به مجموعه‌های تفریحی که متعلق به ترامپ است نگاه کنید، متوجه خواهید شد که پر از سیاهپوست و یهودی است و این یعنی ترامپ به اقلیت‌ها احترام می‌گذارد؛ فارغ از اینکه من و شما هر چه می‌خواهیم در مورد او فکر کنیم». 
 
کارسون در برنامه  The View / دانلود


یکی دیگر از چالش‌های ده روز اخیر مربوط به مطلب «نشنال انکوآیرر» بود که در آن کروز را به داشتن پنج رابطه نامشروع متهم کرد. کروز این اتهام را چرت و پرت محض خواند و این افترا را زاییده شیطنت ترامپ و «راجر استون» -مشاور سیاسی وی- دانست. کروز در توئیت جدید خود، این اتهام را یک دروغ کثیف خواند و بانی آن را ترامپ و دار و دسته‌ اجیر شده وی در روزنامه مذکور دانست. او، رفتار ترامپ را بی‌شرفانه خواند.
 
حواشی 10 روز اخیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا /// تصاویر + فیلم /// آماده جهت ملاحظه


ترامپ هم بلافاصله واکنش نشان داد و با لقبی که همیشه کروز را به آن خطاب می‌کند، گفت: «شکر خدا من مثل «تد دروغگو»  نیستم که زد و بند کثیف سیاسی کنم و آدم داشته باشم و بعد بیایم و مظلوم‌نمایی کنم. داستان افشای گندکاری‌های او کار من نیست. مشکل او با آن روزنامه به خودشان مربوط است اما منطق قضیه و تجربه تاریخی نشان می‌دهد که روایت نشنال انکوآیرر در مورد «او. جی . سیمپسون»، «جان ادواردز»، و خیلی‌های دیگر حقیقت داشت اما {literal}{{/literal}با اینکه بعید است{literal}}{/literal} امیدوارم که در مورد تد کروز حقیقت نداشته باشد». برخی از منابع آگاه نزدیک به جمهوریخواهان به روزنامه «دیلی بیست» گفته‌اند که این اتهام و شیطنت‌های پشت پرده از «مارکو روبیو» آب می‌خورد.

افشاگری اخیر «جان ویوور» رییس ستاد جان کسیچ هم یکی دیگر از چالش‌های روزهای اخیر بود. او از حقیقتی پرده برداشت که مربوط به پشت صحنه روابط کسیچ و کروز قبل از چند مناظره اخیر بود. با هماهنگی مدیر برنامه‌های دو نامزد، قرار شده بود که آنها برای انداختن ترامپ به زیر، با هم در مناظره‌ها متحد شوند اما کروز که می‌دانست هرگز دستش به حد نصاب نمایندگان ایالتی نمی‌رسد، در مناظره‌های اخیر به زیر قول خود زد و مدام کسیچ را عامل بدبختی و کندی سرعت خود اعلام داشت. 

کمپین دموکرات‌ها و تنش کمتر


اما سناتور پیر و میانه‌رو «برنی سندرز» هم در سخنرانی اخیر خود در کنفرانس خبری سن دیه‌گو اظهار داشت: «چرا باید مردم ما 5 ساعت در صف رای معطل شوند؟ چرا باید بخشی از مردم نتوانند رای بدهند؟». وی در «پورتلند» نمایش باشکوهی از صلح و آرامش در میان طرفداران خود به رخ دیگر نامزدهای انتخاباتی کشید. سندرز، رای اعتماد کلینتون به جنگ علیه عراق را نشان از خشونت‌طلبی وی دانست. او، خواستار غیرنظامی شدن چهره پلیس و احترام به خواسته و امنیت و آرامش مردم شد. سندرز اظهار داشت: «چشم امیدم به مردم واشنگتن و اورگون است تا با رای‌شان به من، کشور را در مسیر انقلاب مطلوب و صحیح سیاسی قرار دهند. 

هیلاری کلینتون هم با دیدار از یکی از مراکز اتحادیه کارگری، رسما به نامه «دولورس هوئرتا» یکی از رهبران جنبش کارگری پاسخ گفت و وی را در آغوش گرفت تا نمایش انسان‌دوستی و مساوات‌‌گرایی خود را تکمیل‌تر کند. هوئرتا، در نامه‌ای که به کلینتون داده بود، سندرز را درست برخلاف آنچه ادعا دارد خوانده بود. وی سندرز، را دشمن جامعه لاتین آمریکا دانسته که فقط به خاطر جذب آرای لاتین‌ها در حال حاضر شیرین‌زبانی می‌کند. 

 

حواشی روزهای اخیر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

 

هوئرتا در آغوش کلینتون

 

از طرف دیگر موضوع جدا کردن دستشویی‌های عمومی دگرباشان جنسی و یا محروم کردن آنها از استفاده از توالت‌های عمومی، مورد اعتراض این دسته قرار گرفته است و بخصوص در کارولینای شمالی به اعتراض و گردهمایی پرداخته‌اند. هنوز هیچکدام از نامزدهای انتخاباتی دو حزب واکنشی به این اتفاق نشان نداده‌اند. 

از اتفاقات دیگر می‌توان به سخنان اخیر «لئون پانه‌تا» -وزیر سابق دفاع آمریکا- در مورد ترامپ و کروز اشاره کرد. وی، اظهارات دو نامزد انتخاباتی پس از حمله تروریستی بروکسل را بسیار نابخردانه و دور از شان رییس جمهور آینده آمریکا خواند. ترامپ و کروز بلافاصله پس از فاجعه بروکسل، خواستار کنترل شدید مسلمانان و ایجاد اقدامات سختگیرانه علیه آنها شدند. پانه‌تا، که به دعوت ستاد انتخاباتی کلینتون سخنرانی می‌کرد گفت: «اتحاد و رابطه با مسلمانان برای ما بسیار اهمیت دارد. متاسفم که نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا تا نوک بینی خود را بیشتر نمی‌بینند و گمان می‌کنند که مخاطب آنها فقط در آمریکاست. این اظهارنظرات سخیف آنها واقعا به وجهه بین‌المللی آمریکا لطمه می‌زند و دیگر کشورها از خود می‌پرسند که براستی آینده آمریکا به چه سمت می‌رود؟!». 

 

حواشی روزهای اخیر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

 

دانلد ترامپ اخیرا در گفتگو با شبکه MSNBC اظهار داشت که عمل سقط جنین یک عمل خلاف بوده و شخص مرتکب و پزشکی که او را یاری می‌دهد، باید به شدت مورد مجازات قانونی قرار بگیرند. این در حالی بود که در گردهمایی طرفداران ترامپ در ویسکانسین، یک دختر 15 ساله که مورد زورگیری جنسی قرار گرفته و در اثر اسپری فلفل آسیب دیده بود و در شرایط سقط جنین به سر می‌برد، حضور داشت.

 

حواشی 10 روز اخیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا /// تصاویر + فیلم /// آماده جهت ملاحظه

منبع: مشرق

 

ارسال نظر

آخرین اخبار