تحقیر عارف توسط ارگان خانواده هاشمی‌رفسنجانی

کارگزاران و حامیان روحانی نیز از همان ایام پیش از انتخابات عارف را فردی ناتوان برای ریاست مجلس تلقی می کردند.

اختلافات اصلاح‌طلبان در گزینه ریاست مجلس دهم/موضع متفاوت کارگزاران سازندگی با سایر احزاب اصلاح‌طلب

به گزارش گلستان24، موضوع ریاست مجلس دهم، یکی از چالش های پیش روی اصلاح طلبان است که این روزها با آن دست و پنجه نرم می کنند. روز گذشته آرمان روزنامه نزدیک به هاشمی رفسنجانی آب پاکی را روی دست عارف و اصلاجح طلبان ریخت و در گزارشی مدعی شد که توافقی برای ریاست لاریجانی صورت گرفته است.

تحقیر عارف

این روزنامه در گزارش خود«تکلیف کرسی ریاست مجلس» را روشن کرده و در مطلبی که با عکس مشتریک از لاریجانی و هاشمی رفسنجانی منتشر شده است نوشته است: اکنون تکلیف این کرسی تا حدودی مشخص شده است و به نظر می رسد از میان عارف از طیف اصلاح طلبان و لاریجانی از اردوگاه میانه روها یکی بر کرسی ریاست خواهند نشست. البته باید این موضوع را مدنظر داشت که طیف گسترده ای از اصلاح طلبان تمایل به بقای لاریجانی بر کرسی ریاست مجلس دارند و بر این اعتقاد هستند قدرت رایزنی و تاثیرگذاری او به مراتب بیشتر از عارف است. لاریجانی با مراجع و بزرگان قم ارتباط نزدیکی دارد و از آنجا که سال ها بر کرسی سیاست حضور داشته است تعامل با گرایشات مختلف را به خوبی آموخته و اجرا می کند. عارف بیش از لاریجانی در فضای دانشگاهی و علمی دارای تجربه است و قدرت رایزنی که لاریجانی از آن برخوردار است را دارا نیست که دلیلش هم شخصیت ذاتی اوست.

تحقیر عارف از سوی روزنامه هاشمی رفسنجانی در حالی صورت میگیرد که کارگزارانی ها و طیف نزدیک به هاشمی رفسنجانی نیز همین نظر را دارند. حسین مرعشی گفته است: ما دو خیر داریم. یک خیر این است که مجلسی می خواهیم که حامی دولت و اصلاح طلب باشد که آقای عارف از این جهت بهترین گزینه برای ریاست است. از طرف دیگر نمی خواهیم آقای لاریجانی که گام بزرگی را در جهت اصلاح جناح اصولگرا و جدا کردن اصولگرایان اصیل از جبهه پایداری برداشت نادیده گرفته یا به آن بی توجه باشیم.

این موضوع یک موضوع بین الخیرین است. نمی خواهیم آقای لاریجانی را نادیده گرفته یا به او بی توجه باشیم. آقای لاریجانی و آقای عارف باید با هم صحبت کنند. آقایان لاریجانی و عارف، می توانند برنده بحث ریاست باشند؛ همچنین هردو می توانند بازنده این بحث باشند.

ماهها پیش از انتخابات نیز عطریانفر گفته بود:  با اکثریت اصولگرا حتماً‌ آقای لاریجانی را ترجیح می‌دهیم چرا که خروجی «نقد قابل اعتماد» جناب آقای لاریجانی احتمالاً برای ما مناسب‌تر از «موقعیت نسیه و غیر نقد» آقای عارف است که نمی‌دانیم چه اتفاقی خواهد افتاد. آقای لاریجانی قاب کوچکتری از شخصیت آقای ناطق نوری است. از این رو به دوستان همفکرمان توصیه کردم اگر مجلس آینده با ترکیبی مانند مجلس پنجم شکل بگیرد از ریاست کسی مانند علی لاریجانی باید حمایت کنند.

در این بین یکی از مسائل مهم تحقیرهای پیاپی عارف توسط هاشمی رفسنجانی و بخش قابل توجهی از اصلاح طلبان است. برخی منابع حتی نقل کرده اند که هاشمی رفسنجانی درباره عارف گفته است، او می تواند به عنوان نائب رییس فعالیت کند. این مطلب را یکی از سایت های نزدیک به روحانی نیز منتشر کرده و نوشته بود: شانس لاریجانی برای رسیدن به کرسی ریاست مجلس دهم و نزدیک شدن به رکورد هاشمی رفسنجانی، بیش از محمدرضا عارف است. عارف می‌تواند نایب رئیس اول لاریجانی در مجلس دهم باشد و جای خالی باهنر را در این مجلس پر کند.

روزنامه آرمان از پیش از انتخابات حتی با تحقیر مضاعف عارف تلاش می کرد، کمترین گمانه ها برای رییاست عارف را از بین ببرد، چنان که در یکی از گزارشهای خود مدتها قبل از انتخابات 7اسفند مب نویسد: اصلاح‌طلبانی هستند که حضور و پررنگ شدن نام لایجانی در انتخابات مجلس را برابر با خداحافظی کاندیدای خود برای کسب کرسی ریاست مجلس دهم می‌بینند. این موضوع هم قابل درک است اما آیا آنها سندی برای مدیریت جناحی لاریجانی در مجلس دارند که تصور می‌کنند اگر او بار دیگر بر کرسی ریاست مجلس بنشیند حقوق این طیف در پارلمان تضعیف خواهد شد و سوال مهم‌تر اینکه اکنون اصلاح‌طلبان گزینه قوی‌تر و باتجربه‌تر از لاریجانی در لیست خود دارند که از حضور و پررنگ شدن نام رئیس فعلی مجلس هراس دارند؟ آیا تردیدی در این موضوع است که او بارها در دفاع از حقوق اصلاح‌طلبان هجمه بخشی از اصولگرایان را پذیرا شد اما تکلیف خود که همان اعتدال است را فراموش نکرد؟

عارف که طی دوسه سال گذشته به انحاء مختلف از سوی اصلاح طلبان تحقیر شده است، روز گذشته در واکنشی سریع به مطلب روزنامه آرمان گفته است:  اگر روزنامه آرمان  و رسانه دیگری تعیین تکلیف می‌کند و دستور می‌دهد، چشم.

تحقیر عارف تا جایی است که او هنوز هم محافظه کارانه اظهار نظر می کند. پرویز امنی تحلیلگر مسائل سیاسی، چندی پیش از انتخابات 7اسفند درباره تحقیرهای پیاپی و مضاعف اصلاح طلبان و عارف در یادداشتی نوشته بود: علی‌رغم اینکه اصلاح‌طلبان بر روی مطهری به عنوان بخشی از برند فهرست خود سرمایه‌گذاری کرده‌اند، اما وی را نتوانسته‌اند در چارچوب سیاست‌های خود مدیریت کنند و حتی وی حاضر نشده است جناب عارف را به عنوان مهمترین نامزد اصلاحات، در ائتلافی که ایجاد کرده است، بپذیرد. یعنی یک فعال سیاسی منفرد و محدود، بیش از کل جریان اصلاحات میدان‌دار انتخابات کنونی است.

عارف اما این روزها ائتلاف و توافق برای ریاست لاریجانی را تکذیب می کند تا مگر از حجم این تحقیرها بکاهد. او دیروز در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که آیا توافقی بین شما و آقای لاریجانی برسر کرسی ریاست مجلس صورت گرفته است؟ افزود: تکذیب می‌کنم و هیچ صحبتی نشده است؛ فقط آقای دکتر لاریجانی با بنده تماس گرفت و پیروزی ما را تبریک گفت و ما فقط همین ارتباط را داشتیم.

برخی سایت های نزدیک به عارف و اصلاح طلبان نیز از این موضوع عصبانی اند و حتی در نوشته های خود تلویحا، به هاشمی رفسنجانی نیز به خاطر حمایت از لاریجانی انتقاد کرده اند. یک سایت نزدیک به عارف نوشته است: حمد رضا عارف با سابقه‌ی سال‌ها وزارت و معاونت اولی دولت اصلاحات سرلیست اصلاح‌طلبان تهران بود و با رای بسیار خوبی نفر اول تهران شد، داستان لاریجانی اما بسیار متفاوت است: علی لاریجانی با اعلام کاندیداتوری مستقل خود و با پاس گل اصلاح‌طلبان در تهیه‌ی لیست قم، باز هم نفر دوم انتخابات قم شد تا نشان دهد مردم قم چندان هم از نماینده‌ی کنونی خود راضی نیستند. هرچند این تصمیم مردم قم تاثیری بر عزم راسخ علی لاریجانی برای تصاحب کرسی ریاست خانه‌ی ملت نگذاشته و او تا کنون با بیش از ۱۳۰ منتخب مجلس دهم وارد گفتگو شده است، اما رویکرد برخی بزرگان اصلاحات در حمایت از منتخب دوم قم برای کسب کرسی ریاست مجلس موجب تعجب است، چون با وجود موج عظیم مطالبات مردم که باعث حماسه‌ی ۷ اسفند شد و علم به اینکه عدم پرداختن به این خواسته‌ها موجب دلسردی بدنه‌ی اجتماعی و از بین رفتن پایگاه اجتماعی اصلاحات می‌شود، سپردن دوباره‌ی فرمان مجلس دهم به وی، چه تغییری در موضع‌گیری‌های هیات رئیسه ایجاد خواهد کرد؟

به هر روی آنچه بیش از همه گمانه زنی ها قابل توجه است، تحقیر پیاپی و مضاعف اصلاح طلبان توسط هاشمی رفسنجانی و جریان نزدیک به اوست. کارگزاران و حامیان روحانی نیز از همان ایام پیش از انتخابات عارف را فردی ناتوان برای ریاست مجلس تلقی می کردند و با اینکه وی نفر اول تهران در انتخابات 7اسفند بوده است، هنوز تحقیر می شود!

منبع: سراج 24

ارسال نظر

آخرین اخبار