اول آنکه ایران می‌تواند بر اساس قانون «صلاحیت دادگستری جمهوری اسلامی ایران برای رسیدگی به دعاوی مدنی علیه دولت‌های خارجی» مصوب مجلس شورای اسلامی در سال 1378 به مقابله به مثل بپردازد. گفتنی است که تاکنون شکایت دریافت شش میلیارد دلار خسارت به‌خاطر اقدامات تروریستی آمریکا در دادگاه‌های داخلی مطرح شده است که البته به نظر می‌رسد با تعلل قوه قضائیه هنوز به حکم نهایی نرسیده است! این اقدام حتی اگر منتج به نتیجه هم نشود در سطح بین‌المللی بار روانی ایجاد خواهد کرد.

باب غارت پسابرجامی باز شد؛ ارقام بعدی، دو رقم میلیارد دلاری است/ سه راه‌کار جهت مقابله با اقدام خصمانه آمریکا

به گزارش گلستان24، در دوران پسابرجام و در زمانی که مطابق با برجام باید بخشی از دارایی‌های بلوکه شده ایران آزاد می‌شد، دیوان عالی آمریکا حکم به برداشت دومیلیارد دلار از این دارایی‌ها به به نفع خانواده پترسون داده است.

 
درمقابل دیپلماسی انفعالی دولت یازدهم دولت ایالات متحده آمریکا از حکم صادر شده اعلام حمایت کرده است.
 
اما موضوع مهمی که در شرایط فعلی باید به آن اشاره کرده آن است که اگر غارت دو میلیارد دلاری پسابرجامی با واکنش قاطع ایران مواجه نشود، باب غارت باز خواهد شد.
 
 
بر اساس اطلاعات مؤثق در حال حاضر بیش از 50 میلیارد دلار حکم قضایی دادگاه‌های آمریکا در خصوص دریافت غرامت از ایران صادر شده است. آخرین این احکام، پرداخت 10 میلیارد دلار بابت دخالت ایران در حادثه یازده سپتامبر است! حکم دادگاه آمریکا در اینجا قابل مشاهده است.
 
گفتنی است که پیش از این نیز 226 نماینده جمهوری‌خواه و دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را به تصویب رساندند که مطابق آن به دولت آمریکا اجازه می‌دهد یک میلیارد و هفتصد میلیون دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران را برداشت نماید.
 
خطرناک‌تر اینکه برخی پول‌های ایران در خارج از آمریکا نیز بر اساس همین احکام قضائی (غیر قانونی) توقیف شده که از جمله آن 2 میلیارد دلار در کشور لوکزامبورگ است.
 
به همین جهت در شرایط فعلی اگر مقامات دولت یازدهم و وزارت امورخارجه کماکان دیپلماسی انفعال و التماس را در پیش بگیرند با باز شدن باب، این‌کار عادی سازی شده و به نوبت همه پول‌ها توسط ایالات متحده آمریکا برداشته می‌شود. لذا نه‌تنها در پسابرجام اموال ایران بازگردانیده نخواهد شد بلکه شاهد ادامه دست‌اندازی آمریکا به آن‌ خواهیم بود.
 
در حال حاضر در باره این مسئله می‌توان چند اقدام را مدنظر قرار داد: 
 
اول آنکه ایران می‌تواند بر اساس قانون «صلاحیت دادگستری جمهوری اسلامی ایران برای رسیدگی به دعاوی مدنی علیه دولت‌های خارجی» مصوب مجلس شورای اسلامی در سال 1378 به مقابله به مثل بپردازد.  گفتنی است که تاکنون شکایت دریافت شش میلیارد دلار خسارت به‌خاطر اقدامات تروریستی آمریکا در دادگاه‌های داخلی مطرح شده است که البته به نظر می‌رسد با تعلل قوه قضائیه هنوز به حکم نهایی نرسیده است! این اقدام حتی اگر منتج به نتیجه هم نشود در سطح بین‌المللی بار روانی ایجاد خواهد کرد.
 
راه‌حل دوم هم اعلام نقض برجام است که به‌نظر می‌رسد دولت‌مردان و دیپلمات‌های وزارت امور خارجه با وجود تمامی اقدامات خصمانه ایالات متحده قصد انجام چنین کاری را ندارند. البته ناگفته نماند که ضعف حقوقی برجام نیز خود باعث ایجاد محدودیت‌هایی در انجام این کار می‌شود که نتیجه کم‌دقتی تیم مذاکره کننده در مذاکرات هسته‌ای می‌باشد.
 
راه حل سوم و پایانی نیز ایجاد یک ایجاد مطالبه عمومی برای برای مقابله به مثل و ایجاد بازدارندگی است که خود این مسئله نیز به همت دولت‌مردان باز می‌گردد که باید به جای اتهام به  دولت گذشته درصدد رفع این مشکل برآیند.
 
منبع: رجا نیوز

ارسال نظر

آخرین اخبار