جنبش «شب‌بیداری» روزها را هم به اعتصاب کشاند؛

در حالی که قرار است از 10 ژوئن رقابت‌های قهرمانی فوتبال اروپا در فرانسه آغاز گردد، وضعیت فوق‌العاده همچنان توسط مجلس این کشور تمدید می‌شود و مخالفت‌ها با قانون کار به تعطیلی پالایشگا‌ه‌ها و نیروگاه‌ها و راه‌بندان خیابان‌ها انجامیده است.

اوج‌گیری اعتصاب و خشونت در فرانسه + تصاویر
به گزارش گلستان24، . 40% از جایگاه‌های سوخت در فرانسه تعطیل شده یا رو به تعطیلی است. این مهمترین خبری است که خشم مردم را از مقاومت دولت در برابر اتحادیه های کارگری برانگیخته است. 
 
اوج گیری اعتصاب و خشونت در فرانسه
فراسینس دیزو رئیس شرکت نفتی Exxon Mobile به رادیو فرانسه گفته که به دلیل تعطیلی پالایشگاه‌ها، از سیلوهای ذخیره استفاده می‌کند اما تأکید کرده که نمی‌توان به این وضعیت برای چندماه ادامه داد. دست‌کم 6 پالایشگاه به دلیل اعتصاب کارگران بسته شده است.

اعتصاب درحوزه انرژی و حمل و نقل نیز دردسرساز شده است. به گزارش دیلی‌تلگراف، در حالی که 80 درصد از برق فرانسه در رآکتورهای هسته‌ای تولید می‌شود، تنها 3 نیروگاه هسته ای (از 19 نیروگاه) به تغذیه مدارها ادامه می‌دهند. تظاهرکنندگان به بستن خیابان‌ها و پل‌ها اقدام می‌کنند و رانندگان قطار به جای مأموریت خود در تظاهرات شرکت می‌‌کنند. بسیاری از پروازها به دلیل عدم حضور کارکنان به تأخیر افتاده است.

لایحه قانون کار ابتدا با طومار یک میلیون امضای مخالفان روبرو شد اما پس از عدم ترتیب اثر دولت، جنبش «شب‌بیداری» در چندین شهر شکل گرفت و حالا روز به روز بر خشونت مخالفان افزوده می‌شود. با این وجود، والز نخست‌وزیر فرانسه صرفاً به احتمال انجام اصلاحاتی در لایحه قانون کار اشاره کرده است.

 
 

 این لایحه که به نام وزیر کار، به لایحه الخمری نیز مشهور شده، تسهیلاتی برای کارفرمایان قائل شده تا موجب افزایش استخدام دائمی کارگران شود، اما کارگران آن را ظالمانه می‌دانند. هدف اعلامی از ارائه لایحه، کاهش بیکاری (که اکنون دست‌‌کم 10% جامعه فرانسه را در برگرفته) و بدهی دولت (که می‌رود در سال آتی به 98% بودجه کشور برسد) است.

خشونت‌ها در پاریس، گرونوبل، نانت و بوردیوکس بیش از شهرهای دیگر رخ می‌دهد. پلیس از باتوم و گاز اشک‌آور بری متفرق‌کردن تظاهرکنندگان بهره می‌گیرد. نیروهای پلیس پاریس به یک آپارتمان حمله کردند و مردی را که قصد بکارگیری بمب گازی را داشت، دستگیر کرده و به بیمارستان روانی بردند.

خشونت نه تنها علیه مردم معترض بلکه علیه نیروهای پلیس نیز تشدید شده و مردم با پرتاب سنگ از پلیس پذیرایی می‌‌کنند. در شهر بوردیوکس، حدود 100 معترض به یک ایگاه پلیس حمله کردند و بعد از تخریب شیشه‌ها و ایراد صدمات به ساختمان، ماشین پلیس را به آتش کشیدند. 

 
اوج گیری اعتصاب و خشونت در فرانسه
 
دیروز وزیر کشور و رئیس پلیس اعلام کردند 19 هزار نیرو برای برقراری امنیت در خیابان‌ها بکارگرفته شده است که درپی آن، 77 نفر از تظاهرکنندگان دستگیر شده و 15 پلیس در جریان اعتراضات زخمی شده‌اند. اتحادیه های کارگری به ویژه اتحادیه تندرو سی‌جی‌تی که هماهنگ‌کننده اصلی اعتصاب‌ها هستند، از تظاهرات 300 هزار نفری خبر می‌دهند اما پلیس به نصف این عدد معتقد است. 

به گزارش اکسپرس، تظاهرات اخیر علیه قانون کار که از اواسط مارس آغاز شده، ضربه مهلکی به صنعت گردشگری فرانسه زده است. تنها در سال گذشته 22.4 میلیون گردشگر به پاریس آمدند اما حالا از انگلیس خبر می‌رسد در پی اوج‌گیری خشونت‌ها در هفته اخیر، هزاران نفر سفر آخر هفته خود را به فرانسه لغو کرده‌اند. 

 
 

افزایش خشونت در شهرهای مختلف پاریس در حالی رخ می‌دهد که از زمان حمله تروریستی نیروهای موسوم به «دولت اسلامی» با 130 جان‌باخته، مجلس فرانسه با تمدید وضعیت فوق‌العاده موافقت کرده است. قرار است 10 ژوئن رقابت‌های فوتبال اروپا در فرانسه کلید بخورد و 56% از مردم این کشور گفته‌اند احتمالاً تظاهرات علیه قانون کار، مسابقات فوتبال را به هم خواهد زد. 


منابع:مشرق

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار