اگر خواص یک جامعه به انحراف کشیده شوند و نتوانند در مواقع حساس بین حق و باطل انتخاب درستی نمایند قطعا کار آن جامع به جایی کشیده می شود که یا همچون علی(ع) عزل می شود و یا حسین(ع) به مسلخ کربلا برده می شود.

فتنه 88 و "سکوت خواص" یادآوری تلخ سکوت خواص در فتنه سال 62 هجری

به گزارش گلستان24، اگر خواص یک جامعه به انحراف کشیده شوند و نتوانند در مواقع حساس بین حق و باطل انتخاب درستی نمایند قطعا کار آن جامع به جایی کشیده می شود که یا همچون علی(ع) عزل می شود و یا حسین(ع) به مسلخ کربلا برده می شود. 


بنا بر این گزارش در تاریخ اسلام هر کجا خواص سکوت کردند فتنه های بزرگی روی داده است و در تاریخ انقلاب اسلامی هم خواصی بودند که در آزمون شکست خوردند و باعث بوجود آمدن فتنه های گوناگونی همچون حوادث سال 88 شدند.

به گزارش خبرنگار ما نمونه های بسیاری در تاریخ صدر اسلام وجود دارد که می توان به آنها اشاره نمود و سعد ابن ابی وقاص از صحابه برجسته و از شخصیت های شجاع صدر اسلام یکی از این افراد بود که در جنگ بدر و احد حضور فعال داشت. قادسیه و مدائن به فرماندهی او فتح شد، امّا وی در دوران حساس پس از رحلت پیامبر اعظم (ص) نتوانست در مسیر حق باقی بماند و عافیت طلبی و دنیاگرایی و رفاه زدگی او را فریفته ساخت و در سقیفه زمین گیر ساخت!

همچنین طلحه و زبیر از دیگر نمونه های خواص شکست خورده تاریخ صدر اسلام هستند. زبیر بن عَوام از برجسته ترین خواص صدر اسلام می باشد. وی از نخستین کسانی بود که به اسلام گروید و در دوران رسول الله (ص) از نزدیک ترین یاران حضرت بود. او چنان در راه اسلام می جنگید که به "سیف الاسلام" ملقب گشت. زبیر پس از جریان سقیفه وقتی دید حضرت علی (ع) را با اهانت به مسجد می برند، در حمایت از امیرالمومنین (ع) شمشیر برکشید. اما وی به همراه طلحه یکی دیگر بزرگان صدر اسلام بر روی امیرالمومنین(ع) شمشیر کشیدند و جنگ جمل از شاهکارهای این دو می باشد.

شَبث بن ربعی یکی از صحابی بود که در فتنه سال 62 هجری مردود شد. وی  در شورش های دوران عثمان علیه خلیفه نقش اساسی داشت. وی حتی در جنگ صفین از جانب حضرت علی (ع) برای مذاکره با معاویه انتخاب شد، اما وقتی جریان حکمیت پدید آمد، وی بصیرت و شناخت کافی نسبت به قضایا بدست نیاورد و از همین رو پس از جریان حکمیت به صف خوارج پیوست و رویاروی علی (ع) قرار گرفت. البته وی با تلاشهای حضرت علی(ع) از آن مهلکه خارج شد.
 
اما شبث در روزگار امام حسین (ع) نیز نتوانست جبهه حق را از باطل تشخیص دهد. وی با وجود آنکه به ابی عبدالله (ع) نامه نوشته بود و حضرتش را به کوفه دعوت کرده بود، اما با تهدید و تطمیع ابن زیاد در برابر کاروان امام حسین (ع) صف آرایی نمود!!...

و نمونه هایی از این دست برای بازگویی بسیار زیاد است و نشان از این دارد که چه وظیفه ای بر عهده خواص یک جامعه می باشد.

به گزارش عصر امروز لذا در انقلاب ما نیز «فتنه 88 و سکوت خواص» در آن برهه حساس بزرگترین قفل برای انقلاب اسلامی بوده است. که چه بسیار از یاران امام(ره) نتوانستند مرز جبهه حق و باطل را تشخیص بدهند و یا به کارزار باطل پیوستند و یا سکوت پیشه کردند که این نیز از اولی دست کمی ندارد. 

بنابراین اگر دولت آقای روحانی در پی حل و برداشتن مشکلات از مسیر انقلاب است، بجای سخن از رفع حصر باید کلیدی برای بازگشایی قفل دهان برخی از خواص بسازد تا در آینده و انتخابات دوره های بعدی، اتفاقاتی نظیر فتنه 88 را شاهد نباشیم.

منبع: عصرامروز

ارسال نظر

آخرین اخبار