تذکری که مغفول ماند؛

رهبر انقلاب در حالی که همواره از جوانان انقلابی حمایت کرده‌اند،تذکرات و گاهی اوقات گله‌هایی نیز مطرح می‌کنند؛ گله‌هایی از جنس عدم توجه به عواقب رفتارهایی که شاید درظاهر انقلابی باشد اما در واقع به ضرر جریان انقلابی است.

گلایه رهبر انقلاب از طلاب و دانشجویان انقلابی چه بود؟

به گزارش گلستان24، رهبر معظم انقلاب در دیدار صمیمی با دانشجوان در ماه مبارک رمضان، در بخشی از سخنان خود نسبت به ایجاد تجمعات غیرقانونی با پوشش آرمانخواهی انتقاد کردند. انتقادی که از نگاه رسانه‌ها مغفول ماند.

ایشان با اشاره به تجمع برخی از دانشجویان و طلاب در زمان بررسی برجام در مجلس بیان کردند: «اجتماعات دانشجویان خوب است اما قانونی و به شیوه درست. این که علیه برجام بروند در جلوی مجلس اجتماع کنند فکر نمی‌کنم منطق درستی باشد اجتماع درست این است که بروند سالن بگیرند و دو یا سه نفر از دانشجویان با استدلال صحبت کنند.»

گلایه صریح رهبری به این نوع شیوه بیان انتقاد در حالی است که ایشان در چند مرحله نسبت به بروز چنین رفتارهایی تذکر داده‌اند.

ماجرای تحصن در مقابل مجلس برای موضوع هسته‌ای 

در این ماجرا درحالی‌که مجلس ذیل کمیسیون ویژه در حال بررسی موضوع برجام بود عده‌ای از جوانان، دانشجویان انقلابی و طلاب با این توجیه که می‌خواهند مخالفت خود را نسبت به تأیید برجام در مجلس نشا دهند، با برگزاری تجمع و تحصن عجولانه انتقاداتی را نسبت به برجام ابراز داشتند که این موضوع بیشتر سبب ایجاد فشار بر روی کمیسیونی بود که بدین خاطر تشکیل شده بود.

در همان زمانف بعضی از اعضای کمیسیون برجام اعلام کردد با این اقدام جوانان و طلاب، فشار از سوی حامیان مجلس بیش از پیش شده بود در حالی که کمیسیون برجام با جدیت و تلاش شبانه روزی در حال پیگیری نظارت بر برجام بود.

در همان زمان نیز اخباری منتشر شد که نشان می‌داد رهبر انقلاب نسبت به برگزاری چنین اجتماعاتی نظر مخالف دارند.

در این رابطه، نشریه مکتوب پایگاه اطلاع‌رسانی مقام معظم رهبری- در سومین شماره خود نوشت: «یکی از این متحصنین در گفتگو با رسانه‌ها گفت: از چند مسیر موثق، مطلع شدیم که رهبر معظم انقلاب با ادامه این تحصن مخالف هستند. عمارلو در این خصوص گفت: پس از اطلاع یافتن از موضع دفتر معظم له مبنی بر اتمام تحصن، ما نیز همانند سربازی مطیع فوراً اقدام به اتمام تحصن کردیم. درعین‌حال که رهبر انقلاب همواره بر لزوم نقد صحیح تأکید داشته‌اند اما بارها در سال‌های اخیر در چند سخنرانی، نارضایتی خود را نسبت به اقدامات غیرمتعارف، غیرقانونی و ناشایسته اعلام کرده بودند.»[1]

تحصن و شعار علیه مجلس در ماجرای وقف دانشگاه آزاد

موضوع تجمع در مقابل مجلس در خصوص دانشگاه آزاد و اتفاقات سفارت انگلیس ازجمله مواردی است که رهبر معظم انقلاب نسبت به این موارد نیز انتقاداتی را مطرح کردند و درعین‌حال که انتقاد از مسئولین توسط دانشجویان را امری پسندیده دانستند به آن‌ها توصیه کردند که خود نیز نقدپذیر باشند.

در همین راستا، رهبر انقلاب در دیدار دانشجویان در رمضان سال 89 نیز چنین گفتند:‌

«بحث تجمع در برابر مجلس را مطرح کردید که من البته در آن مورد هیچ اظهارنظری نمی‌کنم؛ فقط همین‌قدر به شما بگویم که شما همه‌اش گله دارید که چرا مسئولین نقدپذیر نیستند؛ خوب، شما هم نقدپذیر باشید! نقدپذیری که فقط مخصوص مسئولین نیست؛ خوب، بالاخره اگر بر دانشجو هم نقدی وارد است، باید نقدپذیری کند. جمعیت زیادی آمدند در مقابل مجلس جمع شدند، شعارهایی هم دادند، شعارهایشان هم بد نبود، یک گروهی هم آن وسط شعارهای تند دادند.

البته من نمی‌گویم آن‌ها آدم‌های بدی‌اند، نابابی‌اند؛ نه، بالاخره تندی کردند، جوانی کردند؛ اما اگر شما هم معتقدید که این شعارها افراطی بود، زیادی بود، حقش نبود، قبول کنید. این‌جور نباشد که بگوئید بالاخره هرچه که گوشه قبای دانشجو را بگیرد - که دانشجوها قبا هم ندارند! - مورد اعتراض قرار بدهیم. ممکن است به شما هم نقدی وارد باشد؛ نقد را قبول کنید.»[2]

باز هم تذکر به دانشجویان و جوانان، این‌بار در قضیه ورود به سفارت «انگلیس خبیث»

رهبر انقلاب در دیدار دانشجویی در مردادماه سال 1391، باز هم نسبت به شور انقلابی اما عجولانه دانشجویان در ماجرای ورود به سفارت انگلیس، تذکر جدی دادند و فرمودند: «در قضیه اخیر اشغال آن سفارت خبیث، احساسات جوانان درست بود. ولی رفتنشان درست نبود.»[3]

موضوع اصلی در بیانات رهبر معظم انقلاب ورود شایسته و منطقی و قانونی به موارد اختلافی و انتقادی است. رهبر انقلاب همواره از قشر جوان و دانشجویان و نخبگان حمایت کرده و توانایی و انگیزه آنان نیروی مضاعفی برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی دانسته‌اند اما در این موارد همواره بر اضافه کردن حرکت هوشیارانه و درست به چاشنی انتقادات دانشجویی را موضوع مهم برای رسیدن به مطلوب عنوان و بدان تأکید کرده‌اند.

نسبت بین آرمان‌گرایی و واقع‌بینی ازجمله موضوعات مهمی است که رهبر انقلاب در سال‌های اخیر به آن اشاره کرده‌اند. به‌عنوان‌مثال ایشان در دیدار با دانشجویان در تیرماه امسال (سال۹۴) چنین فرمودند: «اولین فریضه دانشجویی عبارت است از آرمان‌خواهی. یک عدّه‌ای تبلیغ می‌کنند و وانمود می‌کنند که آرمان‌خواهی مخالف واقع‌گرایی است؛ نه آقا، آرمان‌خواهی مخالف محافظه‌کاری است، نه مخالف واقع‌گرایی. محافظه‌کاری یعنی شما تسلیم هر واقعیتی -هرچه تلخ، هرچه بد- باشید و هیچ حرکتی از خودتان نشان ندهید؛ این محافظه‌کاری است. معنای آرمان‌گرایی این است که نگاه کنید به واقعیّت‌ها و آن‌ها را درست بشناسید؛ از واقعیّت‌های مثبت استفاده کنید، با واقعیّت‌های سلبی و منفی مقابله کنید و مبارزه کنید. این معنای آرمان‌گرایی است. چشمتان به آرمان‌ها باشد. این اولین فریضه دانشجو است.»[4]

واقع‌گرایی در سخنان رهبر معظم انقلاب بنیان آرمان‌گرایی و انقلابی‌گری را تشکیل می‌دهد و حرکت هوشیارانه می‌تواند این مهم را به سرمنزل مقصود برساند. ایشان برخی از تحرکات احساسی و غیرواقع‌بینانه را بیهوده و بی‌فایده و برخی موارد را مضر دانستند که تأکیدی بر این موضوع دارد که برای رسیدن به مقصد درست باید از راه صحیح استفاده کرد.

..............................


[1] -http://khabaronline.ir/detail/468367/Politics/leader

[2] -http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=9925

[3] -http://farsi.khamenei.ir/print-content?id=28758

[4] -http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=30255

 

منبع: مشرق

ارسال نظر

آخرین اخبار