در تاریخ سیاسی آمریکا ده‌ها مورد پرونده رسوایی‌های اخلاقی وجود دارد. از زمان پدران بنیانگذار ایالات متحده گزارش‌گران پرده از بسیاری رسوایی‌های مقامات این کشور برداشته‌اند.

رسواترین رؤسای جمهور آمریکا

به گزارش گلستان24، نام شش رئیس‌جمهور آمریکا در لیست کسانی که روابط نامشروع داشته‌اند ثبت شده‌اند؛ از توماس جفرسون، یکی از پدران بنیانگذار و نویسنده اصلی اعلامیه استقلال تا بیل کلینتون، چهل و دومین رئیس‌جمهور آمریکا، که همسرش بخت نخست ریاست‌جمهوری آمریکا در انتخابات سال 2016 است.

توماس جفرسون (Thomas Jefferson)، پس از جرج واشنگتن (George Washingtom) و جان آدامز (John Adams) به‌عنوان سومین رئیس‌جمهور آمریکا برگزیده شد.

ادعاها درباره روابط نامشروع جفرسون از سال 1802 مطرح بود. بعدها روزنامه‌نگاری به‌نام جیمز کلندر (James Callender)،‌ پس از اینکه پست ریاست اداره پست را به وی ندادند، فاش کرد که رئیس‌جمهور از سالی همینگز (Sally Hemings) چندین بچه دارد.

همینگز خواهر ناتنی مارتا، همسر متوفی جفرسون، بود. در سال 1998، گروهی محقق یک آزمایش ژنتیکی روی نوادگان عمومی جفرسون انجام داده و آن را با دی‌ان‌ای نوادگان پسر همینگز به‌نام استون همینگز (Eston Hemings) تطبیق دادند. نتایج که در نشریه معروف نیچر (Nature) منتشر شد نشان داده که بین این دو گروه ارتباط ژنتیکی وجود دارد.

«بنیاد توماس جفرسون» اعلام کرده پس از اینکه آزمایش‌های دی‌ان‌ای منشتر شدند،‌ بخش اعظمی از تاریخ‌نگاران بر این اعتقاد شدند که جفرسون با همینگز رابطه داشته است.

بنیاد توماس جفرسون در سال 2000 گروهی از تاریخ‌نگاران را گرد هم آورد. گزارش‌ آنها اعلام می‌کرد که «مطالعه دی‌ان‌ای ... نشان می‌دهد به‌احتمال زیاد توماس جفرسون پدر استون همینگز است».

دیگر محققین می‌گویند مدارک برای اثبات اینکه جفرسون پدر استون است، کافی نیست. آنها می‌گویند احتمال دارد مردان دیگری از خانواده جفرسون شامل برادرش راندولف جفرسون (Randolph Jeferson) یا پنج پسر وی، پدر استون همینگز یا دیگر فرزندان سالی همینگز باشند.

اندرو جکسون (Andrew Jackson)، نماینده کنگره، سناتور، فرماندار فلوریدا و هفتمین رئیس‌جمهور آمریکا،‌ در سال 1791 با راشل دونلسون (Rachel Donelson) ازدواج کرد. این دو نفر فکر می‌کردند جدایی راشل از همسر الکلی‌اش، لوئیز روباردز (Lewis Robards) به پایان رسیده است. اما روباردز هیچ‌گاه کارهای اداری خود را به پایان نرسانده بود و همین امر منجر به ابطال ازدواج جکسون و راشل در سال 1791 شده و آنها مجبور شدند در سال 1795 بار دیگر ازدواج کنند.

تاریخ‌نگاران می‌گویند یکی از دوستان لوئیز روباردز مقاله‌ای دروغین در روزنامه خودش منتشر و اعلام کرده بود که جدایی این دو نهایی شده است. جکسون بعدها درباره این اقدام روباردز و نقش وی در این مقاله دروغین مطلع گشت. پس از آن راشل اطمینان حاصل کرد که طلاق نهایی شده است.

در تمام دوران کاری جکسون، رقیبانش همسر وی را به‌عنوان زنی شوهردار که با فرد دیگری ازدواج کرده بود ترسیم کردند. در دوران انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1828، حامیان جان کوینسی آدامز (John Quincy Adams)، رقیب جکسون، همسر وی را به چندشوهری متهم کردند. با وجود این اتهامات، جکسون توانست به یک پیروزی قاطع و سراسری دست یابد.

اندکی پس از انتخاب جکسون به‌عنوان رئیس‌جمهور در سال 1828 (پیش از مراسم تحلیف) راشل دچار یک فروپاشی عصبی شده درگذشت. جکسون اتهام‌زنی‌ها در زمان مبارزات انتخاباتی را عامل مرگ راشل می‌دانست.

جیمز بوچانان (James Buchanan)،‌ سناتور دموکرات، دیپلمات و رئیس‌جمهور آمریکا و ویلیام روفوس کینگ، که در دوران فرانکلین پیرس (Franklin Pierce) به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور فعالیت می‌کرد، متهم بودند که برای سال‌های طولانی در واشنگتن با یکدیگر رابطه همجنس‌بازی داشتند.

پیرس در سال 1853 و قبل از اینکه بوچانان به ریاست‌جمهوری برسد درگذشت. اندرو جکسون به کینگ با عنوان «نانسی خانم» اشاره می‌کرد.

گرووِر کلیولند (Grover Cleveland)، رئیس‌ جمهوری از حزب دموکرات بود. وی در انتخابات سال 1884 زمانی که هنوز مجرد بود، به زنی به‌نام ماریا کرافتز هالپین (Maria Crofts Halpin)  کمک‌‌هزینه بزرگ کردن کودک پرداخت می‌کرد اگرچه ممکن است وی پدر این پسر که در سال 1874 متولد شد، نبوده باشد.

هالپین با کسان دیگری چون اسکار فولسام (Oscar Folsom)، دوست و پدرزن آتی کلیولند، رابطه داشت. کودک وی نیز به‌نام فولسام نامگذاری شده بود. البته اینها ادعاهایی بود که برخی مورخین معتقدند کلیولند در جامعه شایع کرده بود تا با بدنام کردن هالپین از رسوایی تجاوز جنسی شانه خالی کند.

چارلز لاچمن (Charles Lachman) نویسنده کتاب «یک زندگی سری: دروغ‌ها و رسوایی رئیس‌جمهور گروور کلیولند»، وی را یکی از بدنام‌ترین رئیس‌جمهوران آمریکا می‌نامد که در حقیقت به هالپین تجاوز کرده بود. وی می‌نویسد:

آنچه بر اساس شهادتنامه هالپین رخ داد، امروز به‌عنوان تجاوز جنسی قلمداد می‌شود. هالپین می‌گوید کلیولند «با استفاده از زور و خشونت و بدون رضایت من» به او تجاوز کرد. زمانی که هالپین تهدید کرد که مقامات را در جریان بگذارد، کلیولند «به من گفت که اگر حتی 10 هزار دلار هزینه داشته باشد، مرا ویران خواهد کرد، حتی اگر به‌خاطر آن از گردن آویزان شود.» شش هفته بعد، هالپین متوجه شد که باردار است.

این ماجرا در انتخابات ریاست‌جمهوری بار دیگر به زبان‌ها افتاد. کلیولند  در کمپین انتخاباتی‌اش از هواداران می‌خواست: «حقیقت را بگویید.» این رویداد مخالفین کلیولند را بر آن داشت که شعاری مرتبط با آن برای خود برگزینند: «ماما، کجاست بابا؟» پس از اینکه کلیولند در انتخابات برنده شد پاسخی به این شعار داده شد: «رفته به کاخ سفید، ها، ها، ها!».

وارن هاردینگ (Warren Harding)، رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه، روابط نامشروعی با کری فیلیپس (Carrie Phillips) و نان بریتون (Nan Britton) در دهه‌های 1910 و 1920 داشت. هاردینگ در سال 1923 درگذشت.

بریتون در کتاب پرفروشی به‌نام «دختر رئیس‌جمهور» مدعی شد که دخترش وقتی هاردینگ سناتور بود متولد شد. ادعاهای وی بالاخره در آگوست 2015 و پس از انجام آزمایش دی‌ان‌ای ثابت شد، هاردینگ پدر الیزابت بود.

جان اف کندی (John F. Kennedy)، سی‌وپنجمین رئیس‌جمهور آمریکا،‌ در دهه 1940 و به‌عنوان یک مرد مجرد جوان با ایگنا آرواد (Igna Arvad)، روزنامه‌نگار دانمارکی، و نیز هنرپیشه‌ای به‌نام جنه تیرنی (Gene Tierney) رابطه داشت.

وی بعدها با چند زن و در حالی که متأهل نیز بود رابطه نامشروع برقرار کرد. برخی از این زنان عبارت بودند از، مریلین مونرو (Marilyn Monroe)، گونیلا وان پست (Gunilla von Post)، جودیث کمپل (Judith Campbell)، ماری پینچات میر (Mary Pinchot Meyer)، مارلین دیتریش (Marlene Dietrich)، می‌می آلفورد (Mimi Alford) و همچنین پاملا تورنور (Pamela Turnure)، منشی همسرش.

میزان رابطه کندی با مونرو هیچ‌گاه به‌صورت کامل مشخص نشد. البته گزارش شده که آنها در مارس 1962 و زمانی که کندی در منزل بینگ کروسبی (Bing Crosby) به سر می‌برد، آخر هفته را با هم گذرانده بودند. علاوه بر این، منشی مخابراتی کاخ سفید، ‌چندین تماس از مریلین مونرو ثبت کرده بود. جی. ادگار هوور،‌ رئیس اف‌بی‌آی، گزارش‌هایی درباره ماجراجویی‌های غیراخلاقی کندی دریافت می‌کرد.

بیل کلینتون (Bill Clinton)، رئیس‌جمهور دموکرات‌ها بود که افشای رابطه‌ جنسی‌اش با یکی از کارکنان کاخ سفید تبدیل به یکی از بزرگترین جنجال‌های سیاسی آمریکا شد. پس از انتشار اخبار رابطه جنسی مونیکا لوینسکی با کلینتون وی در 26 ژوئن 1998 در مقابل دوربین‌های تلویزیونی ظاهر شده گفت: «من با آن زن، خانم لوینسکی،‌ رابطه جنسی نداشته‌ام».

پس از انتخابات سال 1998، کلینتون به‌دلیل شهادت دروغ و جلوگیری از اجرای قانون در پرونده لوینسکی در مجلس نمایندگان استیضاح شد. کلینتون دومین رئیس‌جمهور تاریخ این کشور، پس از اندرو جکسون، بود که استیضاح می‌شد. استیضاح با این اتهام آغاز شد که کلینتون درباره رابطه‌اش با لوینسکی 22ساله که در آن زمان کارمند کاخ سفید بود دروغ گفته است.

استیضاح کلینتون اگرچه در مجلس نمایندگان رأی آورد اما در سنا 55 سناتور به بی‌گناهی وی رأی دادند. برای اینکه استیضاح رئیس‌جمهور به نتیجه برسد باید دوسوم اعضای سنا به آن رأی دهند.

انتهای پیام/ تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار