باز هم تناقض اظهارات در دولت امید

از هرچه بگذریم به این مطلب می رسیم که دولت خود خواسته بود که او را نقد کنند و به جای اینکه نسبت به رفع آنها اقدام کند، رسانه های منتقد را از دور خارج کرد. به گونه ای که شاهد انتشار نظرات رسانه های مختلف چه موافق و چه مخالف با نحوه برخورد دولت با رسانه ها بودیم. توقیف یالثارت و وطن امروز و ارسال پرونده 9 دی به قوه قضائیه، ماجرای جهان نیوز و دیگر نشریات از این دست موارد در دولت یاز دهم بوده است.

عدم سعه صدر رئیس جمهور برابر انتقادات/دولت رسانه های منتقد را دور میکند

اتفاق و رویدادی اطلاع رسانی نمی شود مگر با حضور افراد قلم به دستی که رسالت خبرنگاری و روزنامه نگاری شان را به انجام رسانند.

به گزارش گلستان24، مهمترین بخش در انعکاس خبر و دردهای جامعه، مشکلات و مسائل داشتن آزادی قلم و بیان است تا بتوان بدون هیچ ترسی  مسائل را منتقل کرد و در پس آن شاهد تغییرات مثبت و موثر بود.

در واقع به طور کلی می توان از مطبوعات و خبرنگاران به عنوان رابطین بین عموم مردم و مسئولین یاد کرد چراکه این افراد به خاطر رسالت شغلی که دارند، می توانند به مطالبه حقوق مردم و بیان معضلات و مشکلات جامعه بپردازند. در پی این انتقادات می توانیم شاهد رشد و شکوفایی جامعه باشیم اما وقتی در جامعه مطبوعات مورد غفلت و طرد واقع شوند، روز به روز از پیشرفت های آن جامعه در تمام بخشها کاسته می شود.

انتقاد در دولت روحانی

شعار تا عمل آزادی قلم خبرنگار

رئیس دولت یازدهم در زمان نامزدی اش به عنوان یکی از کاندیدای این مسند در بیان شعارهایش بر اهمیت بخش مطبوعات پرداخت به طوری که در پرسش و پاسخ های دانشجویی که در 16 اردیبهشت 92 برگزار می شد، چنین گفت: «آزادی قلم حافظ حقوق انسانهاست و برای حفظ حقوق انسانها باید مطبوعات را در چارچوب قانون گسترش داد.»

با این حال علیرغم تمام وعده وعیدهایی که داده شد، عملی شدن این شعار با موفقیت صورت نگرفت و دولت یازدهم با وادار کردن به سکوت برخی رسانه ها، توقیف آنها و یا تذکراتی آنها را از خود دور کرد.

 از هرچه بگذریم به این مطلب می رسیم که دولت خود خواسته بود که او را نقد کنند و به جای اینکه نسبت به رفع آنها اقدام کند، رسانه های منتقد را از دور خارج کرد. به گونه ای که شاهد انتشار نظرات رسانه های مختلف چه موافق و چه مخالف با نحوه برخورد دولت با رسانه ها بودیم. توقیف یالثارت و وطن امروز و ارسال پرونده 9 دی به قوه قضائیه، ماجرای جهان نیوز و دیگر نشریات از این دست موارد در دولت یاز دهم بوده است.

قانون و تخلفات رسانه ای 

در همین خصوص «محمدجواد آرین منش»، نماینده اصولگرای دوره‌های هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی و عضو پیشین شورای مهندسی فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ما می گوید:

باید بیان کنم که رسانه ها و مطبوعات جایگاه بسیار مناسبی دارند تا آنجا که قانون اساسی پیش بینی کرده که مطبوعات در بیان مطالب خود آزاد هستند و در این راستا قانون حدود آزادی، ممنوعیت و خطوط قرمز را مطرح و بیان کرده است که در این بخش می توان نبایدها را از جمله شامل فاش کردن اسرار نظام، اهانت به ارزشهای دینی و ملی و اختلال در آسایش را برشمرد.

همچنین قانون برای رسیدگی به امور مطبوعات، هیئت نظارت بر مطبوعات را پیش بینی کرده است که در این هیئت خرد جمعی متشکل از نمایندگان دولت- ملت و مطبوعات حضور دارند که برگزاری جلسه رسیدگی با حضور سه نماینده فوق انجام می شود که در غیر اینصورت با اجرای عدم عدالت و رسیدگی منصفانه مواجه خواهیم بود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا عملکرد دولت نسبت به مطبوعات مناسب بوده است یا خیر؟ می گوید: عملکرد دولت در این خصوص نسبی است در برخی مواقع خوب و در برخی مواقع مناسب نبوده که متاسفانه شخص رئیس جمهور در مقابل انتقاد برخی از مطبوعات و رسانه ها در خصوص عملکرد دولت سعه صدر لازم را نداشته و اعمال نکرده است.

آزادی بیان به سبک دولت یاز دهم

آرین منش با اشاره به دولت بعدی انتخابات ریاست جمهوری ابراز می کند: در واقع مردم بهترین قاضی هستند چراکه برنامه، شعار و اقدامات کاندیدا را گوش می دهند و سپس به مشخص کردن فرد مورد نظر اقدام می کنند و دولت را مورد نقد قرار می دهند پس در این وادی نمی توان نقش رسانه ها را منکر شد.

«منتقدان دولت، مخالفان دولت آزادند و آزاد خواهند بود اما بگذارید به همان اندازه همراهان دولت هم از آزادی و امنیت برخوردار باشند. نقد کنند مخصوصا نقد سازنده. این افتخار برای دولت است. من در هیئت وزیران و هم به مسئولان گفته‌ام یا شکایتی از طرف دولت نباید باشد، نسبت به روزنامه، رسانه و یا باید به حد اقل ضروری اکتفا شود. شما می بینید امروز انتقاد صریح می کنند که حق آنهاست. گاهی حتی اتهام می زنند، دروغ مطرح می شود. حتی نسبت به آن موارد هم دولت وارد عمل نشده و شکایتی را مطرح نکرده است. فقط از طریق مسئولان به آنها تذکر داده شده که این حرف ناصحیح و نادرست است.» این سخنان روحانی در آغازین ماه های دولت یاز دهم بود. 

به عبارتی به قول یکی از پایگاه های اطلاع رسانی آزادی بیانی به سبک دولت یاز هم! یعنی مطبوعات آزادند که نقد کنند و دولت نیز آزاد است که توقیف کند.

آرین منش هم  معتقد است؛  فلسفه آزادی بیان این است که همه صحبت ها گوش داده شود تا بهترین آن انتخاب شود و در این راستا می توان گفت هیچ دولتی بی نیاز از انتقاد نیست و دولت با استفاده از انتقادها می تواند به رفع آنها و کاستی های خود بپردازد.

در این میان آرین منش به سختی کار مطبوعات و مظلومیت آنها هم اشاره می کند و می افزاید: علیرغم سختی کار این قشر فعال و همیشه حاضر در صحنه، متاسفانه آنها از حقوق و مزایای خوبی برخودار نیستند. رسانه ها و مطبوعات هیچگاه به خودکفایی نمی رسند و به عنوان بنگاه های اقتصادی سودده نمی توان به آنها نگاه کرد در این راستا دولت با ارائه یارانه کاغذ و دیگر موارد می تواند در راستای حمایت از مطبوعات گام بردارد. 

مشت آهنین دولت در مقابل رسانه ها

با این حال به نظر می رسد دولت آنطور که باید به مطبوعات بها نداده و در مقابل انتقادات واکنش مناسبی نداشته است.

«نادری» مدیر مسئول سایت رجا نیوز پیش از این گفته بود:  متاسفانه دولت از ابتدای کار در قبال رسانه های منتقد مشت آهنین داشته و با تحقیر و بیان جملات لفظی، رسانه های منتقد را محکوم می کند که اگر با این رویه نتوانست جوابی برای رسانه های منتقد باشد، از ابزارهایی که دراختیار دارد مانند هیئت نظارت بر مطبوعات به شکایت از رسانه های منتقد استفاده می کند و همین ابزار دولتی هم متاسفانه خواسته های دولت را اجرا می کند.

علی جنتی وزیر ارشاد هم اواسط فروردین 95 با بیان این ادعا که در دولت یازدهم شاهد فضای باز رسانه ای بودیم عنوان کرده بود:  دولت از هیچ رسانه ای شکایت نکرده است.

اما این ادعا در حالی مطرح می شود که در دادگاه فرهنگ و رسانه چندین  پرونده مربوط به شکایت دولت از رسانه ها وجود دارد. با این حال «مصطفی فقیهی» مدیر مسئول پایگاه اطلاع رسانی انتخاب هم در این خصوص معتقد است؛ دولت حمایت از رسانه ها را به عنوان شعار در دستور خود داد و در ابتدای کارش شکایت از رسانه ها را پس گرفت ، اما الان نمیدانم چرا با برخی رسانه ها که منتقد هستند، چنین برخورد می کند.

این فعال رسانه ای با بیان اینکه  به نظر می رسد دولت در برخی موارد نتوانسته به وعده خود عمل کند! می افزاید:  موارد متعددی در این مورد می توان نام برد که نشان می دهد دولت نتوانسته پایبند وعده  خود باشد و در برخی موارد معدود رفتارهای سیاسی در قبال رسانه ها داشته است.

انتقاد  به رفتار رسانه ای دولت یازدهم 

وی عنوان می کند: در عین حال که نسبت به این رفتار دولت انتقاد دارم این را هم در نظر می گیرم که در برابر مواجهه بی سابقه رقبای سیاسی که حد و مرزها را شکستند؛ بعضاْ راه دیگری نبوده است و حتی شنیده ام که عمده  این توقیف ها در دولت یازدهم به خواست برخی سازمان های خارج از دولت بوده است.

به اعتقاد فقیهی  دولت در مواجه با مطبوعات قطعا عملکرد خوبی نداشته و به نظر می رسد اولویت دولت رسانه نیست. شاید دولت به این نتیجه رسیده که اگر بخواهد رسانه را اولویت خود قرار دهد؛ باید آفات همراه آن را نیز متحمل شود؛ لذا به این نتیجه رسیده که از اساس «رسانه» را از اولویت های خود خارج کند. 

وی می افزاید: البته این یک احتمال است که شاید چندان هم قوی نباشد. اما به هر حال به نظر می رسد با توجه به دیدگاههای امنیتی برخی اعضای شاخص دولت، عمده مشکلات رسانه ای و حتی غیر رسانه ای دولت به دلیل همین دیدگاه ها مربوط  باشد. 

فقیهی می گوید: به اعضای تیم رسانه ای دولت انتقاد وارد است و من قبل تر نظرات خود را در این باره گفته ام اما ممکن است مشکل کار فقط این اعضا نباشد؛ بلکه ماجرا حادتر و جدی تر و از نواحی  ستاد رپیس جمهور حاصل شده باشد.

شکایت معاون اول رئیس جمهور علیه سایت رجا نیوز و هفته نامه 9 دی به سبب نشر پرونده تخلفات جهانگیری، شکایت شهین دخت مولاوردی، معاون رئیس جمهور در امور زنان از هفته نامه یالثارات الحسین که در چند نوبت  با ادبیاتی تند به عملکرد  معاون رئیس جمهور پرداخته بود، شکایت از سایت «دولت بهار»، به اتهام  نشر اکاذیب، شکایت از وطن امروز برای 10 عنوان تیتر و گزارش این روزنامه که گفته می شد علیه دولت نوشته شده و ده ها مورد دیگر همه مصداقی عملی برای شعار حسن روحانی پیرامون آزادی رسانه ای است که امروز شاهد آن بودبم.

 #اقدام  و عمل

#کمک  به  دولت

 

ارسال نظر

آخرین اخبار