محسنی اژه‌ای: دستگیری جاسوس هسته‌ای درست است.

اخبار منتشر شده درباره دستگیری "جاسوس دوتابعیتی مرتبط با سرویس‌های بیگانه عضو تیم مذاکره‌ کننده هسته‌ای " توسط مقامات امنیتی در روزهای گذشته ابتدائاً با تکذیب وزارت خارجه همراه شد و سخنگوی این وزارت خانه این مسئله را ادعائی بی پایه و اساس، بی ربط، کذب محض و قولی غلط خواند؛ اما عمر این تکذیب چند روز بیشتر دوام نیافت چرا که محسنی‌ اژه‌ای معاون اول قوه‌ قضائیه در نشست روز اخیر خود با خبرنگاران مسئله دستگیری این جاسوس هسته‌ای را تائید کرد؛ موضوعی که حکایت از نادرستی موضع دستگاه دیپلماسی کشور داشته و تردید‌های فراوانی را در برابر سایر مواضع و واکنش‌های وزارت امور خارجه ایجاد می‌کند.

وزارت خارجه چه چیزی را درباره عضو نفوذی تیم هسته ای تکذیب کرد!؟ / تکذیب "نقض شدن برجام از سوی امریکا" هم با همین منطق صادر می شود!؟
به گزارش گلستان24،خرداد ماه سال گذشته گزارش‌های هشدار دهنده از حضور یک عنصر مشکوک دو تابعیتی در تیم مذاکراتی هسته‎ای توسط رجانیوز منتشر شد و بعدتر نیز جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با مجله "رمز عبور" دستگیری جاسوس  در تیم مذاکره کننده  کشورمان را مطرح کرد و در این باره گفت: جاسوس ۱۰ روز پیش در سفر محمد جواد ظریف به ترکیه جزء تیم سفر بوده اما از همان داخل هواپیما دستور بازداشت وی صادر می شود و وی از داخل هواپیما در ترکیه پیاده نمی شود و به ایران بازگردانده می شود.
 
 
 
در ادامه و با سر زبان افتادن این مسئله جعفری دولت آبادی، دادستان تهران نیز  خبر از بازداشت یک متهم "ایرانی دو تابعیتی" مرتبط با "سرویس جاسوسی انگلیس" و فعال در حوزه اقتصادی مراتبط با ایران داد.
 
 
گفتنی است که پس از انتشار این اخبار   ابتدا یک منبع آگاه وزارت امور خارجه  مسئله بازداشت جاسوس هسته ای حاضر در تیم مذکره کننده را تکذیب کرد. بعدتر نیز بهرام قاسمی، سخنگو و رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه  با تکذیب قوی این مسئله گفت: «سخنان منتشر شده در یکی از رسانه های کشور به نقل از آقای کریمی قدوسی نماینده محترم مجلس شورای اسلامی مبنی بر حضور فرد دستگیر شده در هیات  همراه وزیر محترم امور خارجه در سفر اخیر به کشور ترکیهادعائی بی پایه و اساس، بی ربط، کذب محض و قولی غلط است.چگونه ممکن است آقای قدوسی که نمایندگی مردم محترم و صادق مشهد مقدس را در مجلس محترم شورای اسلامی بر عهده دارند، در عصر ارتباطات گسترده که دسترسی به اطلاعات صحیح پیرامون یک سفر سیاسی بسیار سهل و آسان است به خود اجازه می دهد مطالبی غلط را عجولانه و بدون هیچ گونه بررسی اولیه بیان کند.بی شک علل و انگیزه های آشکار و نهان اظهار چنین سخنان بی اصل و اساسی کاملا واضح و روشن است. وزارت امور خارجه با مدنظر قرار دادن مصالح و منافع ملی جمهوری اسلامی ایران قصد ورود به اینگونه دروغ پردازی های واهی و بازی های سیاسی ناصواب را ندارد و تاکید می کند که عده ای معدود نباید منافع و امنیت ملی را قربانی اهداف و اغراض زودگذر جناحی و شخصی خود کنند.»
 
همچنین در بحبوی همین تکذیب‌ها ناگهان  "عبدالرسول دری اصفهانی" -شخصی که اکثر رسانه‌ها وی را به عنوان فرد دستگیر شده معرفی کرده بودند- در مصاحبه‌ با برخی سایت‌های ناشناخته بازداشت خود را به دلیل جاسوسی تکذیب کرد    و با محضک خواندن اخبار حاشیه‌ای علیه خود مدعی شد که هم‌‌اکنون در بانک‌ مرکزی قرار دارد.؛ ولی با گذشته چند ساعت این خبر از خروجی سایت مذکور خارج شد.
 
 
اما مدتی زیادی از نفی این مسئله توسط وزارت امور خارجه  نگذشته بود که غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگو و معاون اول قوه‌ی قضاییه در یکصد و یکمین نشست خبری خود در هفته دولت با اصحاب رسانه با تائید دستگیری یک عامل نفوذی در تیم هسته‌ای عملاً تمام ادعاهای وزارت امور خارجه را نادرست خواند و تصریح کرد: اصل دستگیری درست است و تحت تحقیب قرار داشت و بعد از چند روز با قرار وثیقه آزاد شد. 
 
 
گفتنی است که سخنان محسنی اژه‌ای و تائید "اصل دستگیری و آزادی با قرار وثیقه" هرچند پایانی بر ادعاهای غلط وزارت امور خارجه به حساب می‌آید اما این پرسش را ایجاد می‌کند که اگر مواضع وزارت امور خارجه به این راحتی نادرست و غلط از آب درمی‌آید پس چگونه می‌توان به سایر ادعاهای این وزارت‌خانه که ماموریت‌های بسیار مهمی چون گفت‌وگوهای هسته‌ای به آن سپرده شده اعتماد کرد؟ در واقع جای سوال است که چگونه می‌توان از دیپلمات‌هایی که در عرض کم‌تر از چند روز خلاف بیانشان به اثبات می‌رسد انتظار داشت که در پیگیری برجام کاملاً دقیق و کارشناسی عمل کنند؟ از کجا معلوم که صحت و سقم سخنانی از این دست که "طرف مقابل هنوز برجام را نقض نکرده"  نیز تنها محدود به چند ساعت و چند روز باشد و بعدها از ایرادات بنیادین آن رونمایی نشود؟
 
مگر نه‌اینکه مواضع عجیب و غریبی از این جنس، در نهایت واکنش رهبر معظم انقلاب را نیز به همراه داشته و ایشان عدم توجیه بدحسابی، بد‌قلقی و خیانت طرف مقابل دربرجام را از دولت‌مردان مطالبه کردند؟
 
لذا پرواضح است که وزارت خارجه با مواضع غیرکارشناسی، غلط و غیر دقیق خود به تنهایی درحال تثبیت این اصل است که در بسیاری از مواقع نمی‌توان انتظار شنیدن حقایق امور را از زبان دستگاه دیپلماسی داشت.
 
همچنین ناگفته نماند که از این دست اظهارات و مواضع اختصاص به زمان فعلی ندارد و طی سه سال اخیر و روی کار آمدن دولت تدبیر و امید به وفور شاهد تناقضات گفتاری و رفتاری دیپلمات‌های وزارت خارجه بوده‌ایم؛ یکی از بارزترین موارد نیز زمانی رخ داد که اکثر اعضای تیم مذاکره کننده وزارت خارجه مدعی رعایت کامل همه خطوط قرمز وضع‌شده رهبر معظم انقلاب در توافق هسته‌ای شده بودند اما محمد جواد ظریف در دیدار خصوصی با مقام معظم رهبری اعتراف کرده بود که قادر به حفظ برخی  خطوط قرمز نشده است؛ موضوعی که رهبر معظم انقلاب در سخنان ابتدای سال خود به آن پرداخته و در این‌باره خاطرنشان کردند: وزیر خارجه‌ی محترم ما در مواردی به بنده گفت که ما [مثلاً] اینجا را یا این خطّ قرمز را دیگر نتوانستیم حفظ کنیم. 
 

منبع:رجانیوز

ارسال نظر

آخرین اخبار