هشدار صریح به دولت؛

بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران معتقدند پیوستن ایران به FATF می‌تواند اسناد حساس مالی را در اختیار دشمنان قرارداده و همچنین سیستم بانکی کشور را از همکاری با نهادها و اشخاصی که در لیست تحریم‌های بین‌المللی هستند، باز دارد.

مسئولین و کارشناسان درباره تهدیدات FATF چه گفتند؟

به گزارش گلستان 24، اعلام خبر پیوستن ایران به کارگروه اقدام مالی و اجرای تعهدات این سازمان که باعنوان سیاست های استاندارد پولی- بانکی شناخته می‌شوند، موجی از نارضایتی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و کارشناسان و خبرگان کشور را به همراه داشته است.

 به موجب این توافق، ایران برای خروج از لیست سیاه کشورهای غیرهمکار FATF باید کلیه اطلاعات اقتصادی و مالی خود را برای راستی آزمایی درباره عدم حمایت مالی از تروربیسم و همچنین مقابله با پولشویی در اختیار این مجموعه قرار دهد.
 
به همین منظور در اقدامی که اخیرا رسانه‌ای شد، تعدادی از بانک های داخلی اقدام به تحریم نهادهای انقلابی به دلیل وجود نام آن ها در لیست تحریم های بین المللی نمودند.
 
در ادامه به تعدادی از واکنش های افراد مطلع نسبت به این تعهد دولت یازدهم خواهیم پرداخت: 
 

ویرایشتوافق با FATF به صلاح کشور نیست

علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درخصوص توافق باFATF گفت: توافق FATF به صلاح کشور نیست.

وی ادامه داد: هدف دستگاههای مالی بین‌المللی محدود کردن ایران از امکانات مالی و تسهیلات مالی بین‌المللی و یک نوع تحریم و محدود کردن فعالان اقتصادی ایران است که نباید از آن تبعیت کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما باید با این نوع تحریمها مبارزه کنیم و نباید از آنها تبعیت کنیم.

ویرایشمردم و رهبری اجازه چنین تحقیری را نخوهند داد

حمیدرضا حاجی‌بابایی نماینده مردم همدان در مجلس و عضو برنامه و بودجه مجلس شورای، با اشاره به قصد دولت برای اجرای تحریم‌های غرب در داخل کشور با توافق FATF اظهار داشت: دستاورد 37 ساله انقلاب اسلامی اقتدار و امنیت ملی است که بر پایه احکام نورانی اسلام و انقلابی‌گری شکل گرفته است.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: اکنون این برنامه اقدام یا همان FADF یک اشتباه استراتژیکی است.

وی بر همین اساس اضافه کرد: در حقیقت تن دادن به قرارداد FATF اقتدار و امنیت ملی را نشانه رفته است. آنها با این عمل انقلابی‌گری را به گروگان می‌برند و از این بابت ملت ما را به دلیل تحریم داخلی تحقیر می‌کنند.

ویرایشامکان جلوگیری مجلس از پیوستن ایران بهFATF

منصور حقیقت‌پور مشاور رئیس‌مجلس، درباره برخی خبرها مبنی بر موافقت اولیه برای الحاق دولت ایران به «کارگروه اقدام مالی» موسوم بهFATF و مسئله مبارزه با تروریسم، اظهار داشت: در نظام جمهوری اسلامی چند اصل مهم داریم که غیرقابل عبور هستند؛ توجه به منافع ملی، از جمله این اصول است و هر معامله ای که منتج به تضعیف منافع ملی شود قابل قبول نیست.

مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در حال حاضر کمیسیون های امنیت ملی و اقتصادی مجلس در حال بررسی الحاق ایران به FATF هستند، تصریح کرد: مجلس با استفاده از همه ظرفیت های ملی و کارشناسی این مساله را بررسی می‌کند و اگر به این نتیجه برسیم که این الحاق، اصول منافع ملی و عزت ایرانی و اسلامی را خدشه‌دار می‌کند، به وظیفه خود عمل خواهیم کرد و این می‌تواند شامل منع الحاق به FATF هم باشد.

وی درباره مهمترین بخش های چالش برانگیز الحاق ایران به FATF اظهار داشت: زیر سوال بردن اقداماتی که مربوط به سازمان های وابسته به سپاه پاسداران از جمله قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) است، از جمله این بخش‌هاست.

ویرایشهمکاری بانک مرکزی FATFباید در مجلس بررسی شود

عبدالله رضیان نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هیچ‌گونه اطلاعاتی نباید در قالب سیستم بانکی به کشورهای دیگر ارائه شود، اظهار کرد: قبل از اجرای مفاد قراردادFATF باید آن را به‌درستی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داد.

وی افزود: اگر این کار بدون تحقیق و در نظر گرفتن منافع ملی کشور انجام شود ممکن است لطمات جبران‌ناپذیری برای ایران به بار آورد.

رضیان بیان کرد: کشورهایی که ایران را جزو کشورهای تروریستی می‌دانند یقیناً با دست‌یابی به سیستم اطلاعاتی کشور می‌توانند تحریم‌هایی جدید برای کشور طراحی کنند.

رضیان تصریح کرد: همکاری بانک مرکزی ایران با این اتحادیه باید در صحن علنی مجلس بررسی و پالایش شود چرا که این مرجع مالی به تک‌تک حساب‌های شخصی افراد دسترسی دارد و ممکن است این اطلاعات درز پیدا کند.

ویرایشتوافق با FATF در صلاحیت بانک مرکزی نیست

حسین صمصامی عضو هیات علمی داشگاه شهیدبهشتی در مورد توافق انجام شده بانک مرکزی با کارگروه اقدام مالی (FATF) با بیان اینکه این کارگروه 40+9 توصیه برای مقابله با پولشویی و حمایت مالی از تروریسم دارد، گفت: اگر این توافق شامل رعایت بعضی استانداردها جهت شفاف سازی اطلاعات در اقتصاد ما و ارائه این اطلاعات مالی و بانکی به کارگروه باشد، قطعا توافق انجام شده در صلاحیت بانک مرکزی نیست.

وی اضافه کرد: چون این اطلاعات با امنیت کشور گره خورده، لازم است در شورای عالی امنیت ملی، مجلس و یا سایر نهادهای ذیربط مورد بررسی قرار گیرد.

عضو هیات علمی داشگاه شهیدبهشتی با بیان اینکه یکی از مسائلی که گریبان گیر کشور است و باعث فساد و رانت شده و همینطور باعث شده که سیاست های اقتصادی دولت اجرا نشود و یا هدفمند نباشد، عدم شفافیت های مالی و عدم اطلاع دقیق از اوضاع کشور است، افزود: ایجاد شفافیت جهت اداره امور داخلی کشور در صلاحیت بانک مرکزی است، اما اگر این اطلاعات در اختیار کارگروه FATF قرار بگیرد و یا به خارج درز پیدا کند، این مسئله به امنیت کشور باز می گردد و در صلاحیت بانک مرکزی نیست.

ویرایشپیوستن به FATF بسیار خطرناک است

آیت‌الله علی معلمی نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری درباره توافق با سازمان بین‌المللی مبارزه با پول‌شویی(FATF) اظهار کرد: این هم یک ترفند خطرناکی است گاهی یک پیشنهاد به ظاهر فریبنده با عنوان مبارزه با پول‌شویی که عنوان خوبی است ارائه می‌شود اما پیدا است قدرت‌های استکباری پشت این عنوان به دنبال اهداف دیگری هستند.

وی بیان کرد: عوامل استکبار قصد دارند از اسرار بانکی و امکانات مالی خبردار شوند؛ مگر متقابلاً کشورهای دیگر اسرار مالی خود را در اختیار ما قرار می‌دهد؟

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اطلاعات بانکی جزء اسرار کشور بوده و باید محفوظ و مکتوم بماند، اضافه کرد: این پیشنهاد بسیار خطرناک است اگر بدون دقت و تأمل پذیرفته شود.

 

ویرایشتوافق با FATF با منافع تک تک ایرانیان درگیر است

احمد توکلی درباره تفاهم دولت با کارگروه اقدام مالی تصریح کرد: مشکل اصلی از این ناشی می شود که دولت شفاف عمل نمی کند. وقتی fatf ما را به طور موقت و یکساله از اقدام متقابل تعلیق کرد یعنی کارهای ما را می بندد و یکسال فرصت به ما می دهد. می خواهیم بدانیم دولت چه تعهداتی داده که این را گرفته ؟ آیا می ارزیده است؟

توکلی افزود: چون در این باره نمی گویند پس این موضوع زیر سوال است که لابد چیزهایی هست که قابل دفاع نمی بینند این به ذهن هر کسی خطور می کند در نتیجه اشکال از این موضوع آغاز می شود. نماینده پیشین چهار دوره مجلس شورای اسلامی تاکید کرد : به عنوان دیدبان شفافیت و عدالت معترضیم و دولت باید اعلام کند که در تفاهم با fatf چه کرده است ؟

توکلی افزود: در قانون مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم آمده است که همه اطلاعات مربوط به اشخاص مشکوک که یکجا جمع می شود به مراجع ذیربط داده خواهد شد . عبارت مراجع ذیربط ده بار در این قانون تکرار شده است اما هیچ جای قانون نگفته اندکه این مراجع ذیربط کجاست ؟

این اقتصاد دان تصریح کرد: اینکه بانک مرکزی ادعا می کند که اگر زیاده خواهی کنند جلویشان ایستادگی می کنند ، این شعارها به درد سخنرانی می خورد. توکلی گفت : طبق ماده 12 قانون پولشویی به صراحت آمده است که اگر ایران با هر کشوری معاضدت قضایی داشته باشد باید اطلاعاتش را تبادل کند، این ها حد یقفی ندارد ؛ کجا می ایستند؟ حساب چه کسانی را می خواهند کنترل کنند ؟ بعد به سپاه پاسداران و حزب الله لبنان می رسند و هر چه دلشان بخواهد.

توکلی افزود: این برای آینده کشور مسئله درست می کند؛ ما برای مبارزه با تروریسم تعریف خود را داریم و از همه دنیا بیشتر با آن مخالفیم ، در گذشته بابتش هزینه دادیم و اکنون نیز هزینه می دهیم . وی با اشاره به جنایات داعش علیه پیروان همه ادیان گفت : کدام کشور جز ایران جلوی آنان را گرفته است ؟ پس ما در مبارزه با تروریسم هزینه می دهیم آنان که هزینه نمی دهند.

این اقتصاد دان هشدار داد: توافق با fatf با منافع تک تک ایرانیان درگیر است زیرا حسابهای همه ما را کنترل می کند و نمی گذارد پول ما جابجا شود . توکلی گفت : به عنوان نمونه کسی که بیماری دارد و می خواهد پولی را به خارج ارسال کند نمی گذارند یا اگر برای تحصیل فرزندانش در خارج بخواهد پولی را واریز کند می توانند مانع شوند پس منافع همه ما را در خطر قرار می دهد.

ویرایشمجلس درباره توافق با FATf تصمیم گیری می‌کند

محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی در صحن علنی مجلس خطاب به رئیس جمهور گفت: براساس توافقی که در تعهدات مالی مربوط به انگلیسی FATF که اخیرا به عنوان ذیل مجموعه گروه G7 انجام شده است قرار است ایران درباره بحث پولشویی و تامین مالی تروریسم تعهداتی انجام دهد.

وی با اشاره به جلسه کمیسیون اقتصادی با مسئولین بانک مرکزی و وزارت اقتصاد خطاب به رئیس جمهور خاطرنشان کرد: درخواست ما این است تعهدات کشور باید براساس مبانی نظام جمهوری اسلامی ایران باید صورت گیرد و اگر قرار است در آنجا موضوع بحث تعهداتمان براساس کار گروه ویژه اقدام مالی موجب زیان برای کشور شود از نظر ما قابل قبول نیست و این اکشن پلن آن را سریعا به مجلس باید ارائه کند تا براساس محتویات و ریز اطلاعات تعهدات جمهوری اسلامی مشخص می‌کند تصمیم گیری کنیم.

ویرایش

 

برجام بانکی به بانک مرکزی تحمیل شد

محمد نبی حبیبی دبیر کل حزب موتلفه اسلامی که در پایان اجلاس دبیران حزب متبوعش سخن می‌گفت با اشاره به اینکه هیئت نظارت بر برجام تاکنون خروجی دقیقی نداشته است، از اعضای این هیئت خواست تا به وظایف قانونی خود عمل کنند.

وی همچنین با برشمردن موارد نقض برجام در خصوص توافق صورت گرفته بین بانک مرکزی و کارگروه اقدام مالی (FATF) اظهار داشت: توصیه‌ها و شرایط کارگروه اقدام مالی که تحت عناوینی نظیر مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم به بانک مرکزی تحمیل شده تعهدات سنگین و پیچیده ای است که می‌تواند به نوعی یک "برجام بانکی” برای کشور تلقی شود و تبعاتی مشابه برجام هسته ای برای کشور به ارمغان بیاورد که در آن داده ها و ستانده ها متوازن نیست.

ویرایش

مردم تحقیرتوافق FATF را تحمل نمی‌کنند

غلامعلی حدادعادل عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در واکنش به قصد دولت برای اجرای تحریم‌های غرب در داخل کشور و توافق FATF اظهار داشت: مسلماً چنین محدودیت‌هایی قابل اجرا نیست.

وی تصریح کرد: مردم و رهبری این نوع تحقیرها، دخالت‌ها و تسلیم‌ها را تحمل نمی‌کنند و دولت هم که همه جا خودش را تابع رهنمودهای مقام معظم رهبری می‌داند طبعاً نمی‌تواند غیر از این عمل کند.

 

ویرایشتلاش برای اجرای تعهدات FATF خیانت ملی است

سعید یاری رئیس کمیته هسته‌ای جبهه اصلاح‌طلبان، در مورد اقدامات دولت در تعهد خود مقابل FATF اظهار داشت: مقوله FATF به دولت فعلی آمریکا بر نمی‌گردد و نهادهای حاکمیتی ایالات متحده آمریکا و شورای سیاستگذاری آنان براساس نظریه برخی تندروها صورت گرفته است.

وی افزود:FATF نوعی دخالت در امور داخلی کشورهای مورد هدف تلقی می‌شود و در مورد این موضوع برای ایران باید گفت چون هنوز حلقه تحریم‌ها در مرحله پوسته بیرونی قرار دارد در دستور کار قرار گرفتن این مقوله تندروی است.

یاری خاطرنشان کرد: کدام کشور نهادهای متعهد به خود همچون سپاه، وزارت اطلاعات، ارتش، جهاد دانشگاهی و حوزه‌های مربوط به مالک اشتر را توسط خود خفه می‌کند اگر چنین کاری بخواهد صورت بگیرد این اقدام بدتر از کاپیتولاسیون محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: هرگونه تلاش برای اجرای تعهدات ناشی از FATF توسط عناصری در داخل ایران علیه جمهوری اسلامی ایران نوعی خیانت ملی آشکار است و به طور کامل از سویی هر شخصیت و جایگاهی محکوم است.

FATFویرایش با اقتصادمقاومتی در تعارض است

حجت‌الاسلام سید ناصرموسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان و نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای ، با اشاره بهقصد دولت برای اجرای تحریم‌های غرب در داخل کشور با توافقfatf اظهار داشت: با وجود اینکه به صورت مکرر مقام معظم رهبری تذکر دادند که سعی کنیم به داشته‌های خودمان تکیه کنیم، اما معمولا تحریم‌های داخلی بیشتر به ما ضربه زده تا تحریم‌های خارجی.

وی افزود: fatf با روح اقتصاد مقاومتی که مدنظر مقام معظم رهبری است تعارض دارد یعنی یک برنامه‌ریزی شده که ما قرارگاه خاتم، سپاه و یا نیروهای دیگر را تحت فشار قرار دهیم یعنی با خودتحریمی‌ها و فشارهایی که در داخل وجود دارد آنها را از کارکرد و عملکردهایی که باید داشته باشند بازمی‌داریم و درحقیقت پیشرفت‌های قابل توجه این نهادها با (fatf) متوقف می‌شود.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: کارشناسانی که اطلاعات دقیق تر در این زمینه دارند عنوان می‌کنندکه با (FATF) این اجازه را می‌دهیم که به حساب‌های ما سرکشی کنند.

وی برهمین اساس اضافه کرد: اکنون برخی از بانک‌ها به قرارگاه خاتم و سپاه گفته‌اند شما باید حسابتان را از بانک ما بیرون ببرید تا ما بتوانیم عضو fatf شویم لذا این موضوع وابستگی کشور ما را زیاد می‌کند یعنی ما باید دقت کنیم که تن به هر قراردادی در کشور ندهیم چون یکی از مشکلاتی که ما قبل از انقلاب داشتیم این بود که برخی کشورها خودشان را از ما بالاتر می‌دانستند و اکنون تقریبا به همان مسیر در حال حرکت هستیم.

ویرایشتوافق با FATF خود تحریمی است

حجت‌الاسلام حسن نوروزی نماینده مردم رباط‌کریم در مجلس شورای با اشاره به تعهدات ایران در چارچوب FATF آن را نوعی «خودتحریمی» گفت: مذاکره و توافق با دشمن صرفاً در محدوده‌ای که اصول و آرمان‌های انقلاب اجازه می‌دهد، مجاز است.

وی با اشاره به محدودیت‌هایی که پذیرش FATF برای نهادهای داخلی جمهوری اسلامی ایران ایجاد می‌کند، تصریح کرد: انقلاب اسلامی که با شعار حمایت از مظلومان جهان پیروز شده است، نه تنها از این شعار دست نمی‌کشد، بلکه تن به تحدید تحمیلی بر نهادهای انقلابی خود از جمله وزارت دفاع، صنایع موشکی و . . . به‌واسطه FATF نخواهد داد.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی به حمایت همیشگی و تغییرناپذیر ایران اسلامی از محور مقاومت ازجمله حزب‌الله لبنان اشاره کرد و گفت: اصول انقلاب و استقلال کشور، اجازه نمی‌دهد جمهوری اسلامی ایران زیر بار ایجاد محدودیت در داخل کشور برای نهادهای انقلابی و پاسدار ارزش‌های نظام همچون سپاه برود.

ویرایشپذیرش شرایط FATF باعث ذلت و خواری است

سیدمحمد حسینی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی ، پیرامون اقدامات دولت برای پذیرشFATF و در نتیجه تحریم‌ نهاد‌های داخلی به دست خودمان، گفت: یکی از اشکالاتی که در بحث برجام مطرح بود این بود که ما امتیازات نقد را دادیم ولی طرف مقابل امتیازاتی بصورت نسیه داده‌ است.

حسینی تصریح کرد: حرف اصلی در طول مذاکرات آن هم با توجه به این همه امتیازاتی که داده شد، این بود که طرف مقابل دیگر چنین شرط هایی را برای برداشتن تحریم‌ها نگذارد. معنا ندارد در دوره‌ای که پسابرجام نام گرفته با پذیرش FATF خود تحریمی را در داخل انجام دهیم. در گذشته نیز که تحریم‌های سختی علیه کشور وجود داشت ما چنین شرایط نادرستی را نمی‌پذیرفتیم.

وزیر دولت دهم با بیان اینکه پذیرش اینگونه شرایط یعنی تحمیل خواسته غربی‌ها به ما، گفت: برای ما ذلت و خواری محسوب می‌شود اگر شرایط FATF را پذیرا شویم. حتما باید با این مسئله مخالفت کرد.

حسینی با بی‌سابقه خواندن تحریم نهادهای داخلی به دست خودمان، گفت: متأسفانه مشاهده می‌کنیم برخی بانک‌ها به برخی نهادهای داخلی اعلام کردند براساس ضوابط اتحادیه اروپا شما در لیست تحریم قرار دارید و ما نمی‌توانیم به شما خدمات ارائه دهیم.

وی با بیان اینکه دشمن این شرایط را قطعا به موارد دیگر از جمله گروه‌های مقاومت منطقه و حزب‌الله تعمیم می‌دهد، گفت: کار به جایی می‌رسد که ما خودمان به دست خودمان حامیان انقلاب اسلامی را تحریم کنیم و این یک مورد عجیبی است که در دوران انقلاب اسلامی سابقه نداشته است.

ویرایشاحتمال استیضاح وزیراقتصاد بخاطر FATF

حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای‌ با اشاره به اعتراض نمایندگان به اجرای FATF گفت:‌ این اقدام در واقع نوعی دسترسی به اسرار مردم است.

وی اضافه کرد: طبق FATF خارجی‌ها می‌توانند به حساب‌های مردم سرکشی کرده و ببینند کدام ایرانی چه مبالغی دارد و کجا این پول‌ها را رد و بدل می‌کند.

حاجی‌دلیگانی در همین زمینه تصریح کرد: بنده و سایر نمایندگان به نیابت از مردم ایران با هر کسی که بخواهد سرکشی در زندگی مردم و حساب‌های آنها را دنبال کند برخورد خواهیم کرد. اگر نیاز باشد سوال یا استیضاح وزیر اقتصاد را به جریان خواهیم انداخت.

ویرایشقرارداد FATF فاجعه‌آمیزتر از کاپیتولاسیون است

فؤاد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا و عضو هیئت علمی دانشگاه ، با اشاره به برنامه دولت برای اجرای تحریم‌های غرب در داخل کشور با توافقFATF اظهار داشت: اتفاقی که در قالب توافقFATF در حال رخ دادن است، خاص کشور ما نیست و آمریکا سال‌هاست برای فشار بر کشورهایی که با آنها مشکل دارد، از این روش استفاده می‌کند و نسبت به برخی گروه‌ها مانند حزب‌الله لبنان از این روش فشار استفاده کرده است.

ایزدی ادامه داد: چیزی که عملکرد دولت را نسبت به قبل متفاوت می‌کند این است که تا قبل از دولت یازدهم هیچ یک از دولت‌های جمهوری اسلامی این سیستم سلطه بانکی و محدودیت‌های مالی را نمی‌پذیرفتند و آن را ظالمانه می‌دانستند اما دولت یازدهم تصمیم گرفت نه تنها این سیستم ظالمانه را بپذیرد بلکه کارگزار آن باشد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل قرارداد FATF را فاجعه‌آمیزتر از کاپیتولاسیون عنوان کرد و اظهار داشت: کاپیتولاسیون صرفاً ایجاد مصونیت برای اتباع آمریکایی در ایران بود که اگر یک فرد آمریکایی خطایی می‌کرد سیستم قضایی ما نمی‌توانست با آن برخورد کند اما این قرارداد به مراتب بدتر و فاجعه‌آمیزتر از کاپیتولاسیون است، چرا که حداقل در آن اقدام سیستم قضایی کشورمان عامل اجرای اوامر آمریکا نبود و فرد خاطی حداقل بدون محاکمه از کشور خارج می‌شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این در حالی است که با قراداد FATF سیستم حکومتی ما عامل اجرای طرف مقابل می‌شود و ما دچار خود تحریمی نهادهایی همچون سپاه و وزارت دفاع می‌شویم که کار آنها تامین امنیت کشور است و این از نظر آمریکا مطلوب نیست و در این توافق دولت ایران موظف می‌شود با آنها برخورد کند؛ متاسفانه این فاجعه دستپخت دوستان در وزارت خارجه است که استقلال کشور را دچار خدشه می‌کند.

ویرایشورود دادستانی کل کشور به توافق FATF

جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای ، با اشاره به حساسیت نمایندگان خانه ملت بر FATF اظهار داشت: دادستانی کل کشور به این موضوع ورود کرده و آن را بررسی می‌کند.

وی با بیان اینکه ما با اجرای FATF خودمان را از داخل تحریم خواهیم کرد، گفت: تحریم داخلی برای کشور مانند سم است و نباید به چنین چیزی تن دهیم.

کریمی قدوسی همچنین استفاده از نرم افزار آمریکایی را عاملی برای این دانست که طرف غربی بر مباحث مالی ما مسلط شود و این موضوع را عاملی برای تضییع حقوق ملت توصیف کرد.

FATFویرایش می‌تواند اقتصاد کشور را فلج کند

رئیس اندیشکده یقین بابیان اینکه FATFسیستمی است که می‌تواند اقتصاد یک کشور را فلج کند، ادامه داد: نباید به دشمن اعتماد کرد و تمام اطلاعات را در اختیارش قرار داد.

عباسی بیان کرد: به فرموده خداوند هیچ راهی وجود نداردکه کافران بر مؤمنان سیطره داشته باشند و اگر راهی بود که کافران به مؤمنان سلطه پیدا کردند خودتان این راه را ایجاد کرده‌اید اما برخی در کشور در حال ایجاد این راه هستند.

وی تصریح کرد: FATF در ابتدا ارقام و آمار حساب‌ها را به غربی‌ها می‌دهد و بعد به بانک‌ها اعلام می‌کند که دیگر نمی‌توانید با بانک‌ها و نهادهای دیگرکار کنید.

ویرایشسیف بدنبال ماست‌مالی کردن سیاست‌هایFATF است

حجت‌الله عبدالملکی‌ درباره کارگروه بین‌الدولی اقدام مشترک مالی مشهور به FATF گفت: زمانی که در توصیه‌ها و دستورالعمل‌هایFATF تصریح وجود دارد، برداشت گزینشی آقای سیف و بانک مرکزی از برخی از دستورالعمل‌های کارگروه اقدام مالی مشترک چیزی جز ماست مالی کرن مسئله نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه FATF یک بدعت در حوزه حقوق بین‌الملل است، گفت: اگر قرار بود این کارگروه اقدام مالی مشترک یک نهاد بین‌المللی قابل ارجاع باشد، قدرت‌های بین‌المللی باید سازوکاری جهانی در قالب شورای امنیت سازمان ملل یا مجمع عمومی سازمان ملل تهیه و تنظیم می‌کردند و همه کشورها را جمع می‌کردند و با یک اجماع بین همه کشورها آیین‌نامه‌ای تنظیم می‌کردند که در آن صورت این نهاد مورد پذیرش همه کشورها بوده و اجرای قواعد آن الزامی بود.

این استاد دانشگاه با اشاره به روند حاکم بر FATF ، توضیح داد: این نکته بسیار مهم و حائز اهمیت است که در هر جلسه‌ای که مجمع عمومی درFATF برگزار شود امکان تصویب دستورالعمل‌های جدید وجود دارد و این دستورالعمل‌های جدید برای کشورهای عضو و کشورهایی که قصد ورود به این عرصه را دارند لازم الاجرا خواهد شد.

عبدالملکی با بیان اینکه به رسمیت شناختن FATF شبیه به رسمیت شناختن اسراییل است، تصریح کرد: به نظر بنده رسمیت اسراییل از رسمیت FATF در عرصه بین المللی بیشتر است چراکه اسراییل عضو سازمان ملل متحد است و ما به عنوان انقلاب اسلامی تا کنون زیر همچین حرف زوری نرفته‌ایم و نخواهیم رفت اما حالا باید با تدبیر بانک مرکزی زیر حرف چند کشور محدود برویم که یتوانند بعدا دستورالعمل های جدیدی تصویب کنند چنانکه به عنوان مثال همین الان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از جمله گروه های تروریستی مورد توصیه در دستورالعمل‌های FATF طبقه‌بندی شده است.

وی در ادامه گفت: در تفاهم نامه مرتبط با FATF که منتشر شده ظاهرا این مطلب قید شده است که اطلاعات مربوط به تراکنش‌های مالی در صورت مطالبه FATF باید در اختیار مطالبه‌کننده قرار داده شده و با FATF به اشتراک گذاشته شود.

عبدالملکی در ادامه گفت: لازم به ذکر است ما در جریان تحریم های شدیدی که داشتیم از طریق شبکه های رسمی به عنوان مثال سوئیفت برای متحدان منطقه‌ای و هسته‌های مقاومت تبادلات مالی انجام می‌دادیم و دشمن متوجه نمی‌شد اما درصورت تفاهم با FATF ما هر راهکاری که برای دور زدن سیستم مالی و بانکی غربی که منحصر به خودمان است را باید در اختیار FATF قرار دهیم.

ویرایشبهانه عجیب بانک مرکزی برای توجیه اشتباهش

ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از عیوب بزرگ دولت یازدهم این است که قراردادهایی که به سرنوشت مردم وابسته است را محرمانه اعلام می‌کند که از جمله آن می‌توان به بحث برجام اشاره کرد.

ابوترابی با اشاره به قراردادهایFATF خاطرنشان کرد: این قراردادهای بانکی سونامی خطرناکی از نظر امنیتی است و شورای عالی امنیت ملی در نامه‌ای به بانک مرکزی عنوان کرده است که محتوای قرارداد به اطلاع مردم برسد و این قرارداد از محرمانه بودن خارج شود.

وی در پایان گفت:بانک مرکزی در پاسخ به نامه شورای عالی امنیت ملی با بهانه‌ای که آورده است گفته است که ما قرارداد را امضا کرده‌ایم و با این اظهارات نسبت به خواسته شورای عالی امنیت ملی تمکین نکرده است.

ویرایشهدف آمریکایی‌ها از پیوستن ایران به FATF

محسن کوهکن نماینده مردم لنجان در مجلس شورای در واکنش به قصد دولت برای حضور ایران در توافق «F.A.T.F»، گفت: این سیستم به صهیونیستها و امریکاییها اجازه می‌دهد تا از حساب ایران سرکشی کنند و کاملاً به گردشهای پولی و بانکی تمامی دستگاههای نظام دسترسی داشته باشند.

وی افزود: نقشه اصلی این سیستم کاملاً آشکار است. امریکاییها و غربیها بدنبال این هستند تا با ضربه زدن به حزب‌الله لبنان امنیت رژیم صهیونیستی را تأمین کنند.

ضرر جبران ناپذیرتوافق «F.A.T.A»به اقتصاد کشور

محمدجواد ابطحی نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای درباره حضور ایران در توافق«F.A.T.F»، گفت: این توافق باعث می‌شود تا غربی‌ها به اطلاعات مالی ما دسترسی پیدا کنند.

وی افزود: در شرایط کنونی غربی‌ها با این توافق به دنبال دسترسی به اطلاعات مالی، گردش‌های پولی و بانکی دستگاه‌های دولتی، نیمه دولتی و حتی خصوصی هستند، از این رو این تشکیلات صهیونیستی برای تسلط بر اطلاعات کشورهای مختلف به ویژه کشورهای مخالف نظام استکبار به شگردهای این‌ چنینی دست می‌زنند.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس تصریح کرد: اگر این توافق حداقل منافعی داشته باشد، قطعاً ضرر و تبعات آن بسیار بیشتر از سود آن است، بنابراین توافق «F.A.T.A»، صدمه جبران ناپذیری به اقتصاد کشورمان می‌زند.

ویرایشابلاغیه بانک مرکزی به بانک ها برای تحریم نهادهای انقلابی

سید ناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان در مجلس با انتقاد از خود تحریمی بانک ها علیه نهاد های اقتصادی وابسته به سپاه پاسداران ادامه داد: مخالفان FATF معتقد بودند با پیوستن به این معاهده بین المللی ایران به بیگانگان و دشمنان اجازه می دهد در حساب های نهاد های امنیتی و نظامی سرکشی کنند و علاوه بر این برای بدست آوردن امتیاز پیوستن به این معاهده، حساب های نهادهای تحریم شده از سوی غرب باید از بانک ها خارج شود که این اقدام نوعی خود تحریمی است.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی اظهار داشت: یکی از آثار پیوستن به چنین معاهده ای، ابلاغیه اخیر بانک ها به مجموعه های اقتصادی سپاه از جمله قرارگاه خاتم الانبیاء مبنی بر لزوم خروج حساب های این شرکت ها از بانک ها به دلیل تحریم های بین المللی سپاه است.

وی ادامه داد: در صورتی که بانک ها بخواهند به این معاهده بپیوندند باید قرار گاه های اقتصادی سپاه که در لیست تحریم های اروپا و آمریکا قرار دارند حساب هایشان را از بانک ها خارج کنند.

موسوی لارگانی افزود: خود تحریمی ها قبل از برجام بیشتر از تحریم ها به ما آسیب رساند امروز هم دوستان در قالب پیوستن به معاهده بین المللی در راستای ادامه تحریم ها قدم بر می دارند.

ویرایشتوافق با FATF حتما باید اصلاح شود

رئیس سازمان پدافند غیرعامل در خصوص کنترل حساب‌های ایران توسط کارگروه ویژه مقابله با تأمین مالی تروریسم «FATF»، تصریح کرد: موافقتنامه اولیه‌ای که بین کارگروه مالی در این موضوع و بعضی از بخش‌های کشور بسته شد، دارای موردهای مشکل‌داری است و باید حتماً اصلاح شود.

جلالی ادامه داد: امکان دسترسی اطلاعاتی در نظام و زیرساخت‌های مالی به بهانه پولشویی می‌تواند تسلط اطلاعاتی دشمن را در این زمینه توسعه دهد.

وی با تأکید بر اینکه تعریف مبهم از تروریسم و پولشویی باعث می‌شود که نهضت‌های آزادی‌بخش مثل حزب‌الله لبنان و کسانی را که از کشور خود دفاع می‌کنند در بر بگیرد، اظهار داشت: تعریف ما از حزب‌الله به عنوان جریانی است که از کشور خود دفاع می‌کند و اگر قرار باشد تعریف آنها اعمال شود، با سیاست‌های کشور ما تناقض دارد و باید کنترل شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: یکی از شرط‌های کارگروه مالی این است که تحریم‌های بانکی که علیه اشخاص و مؤسسات ما انجام داده‌اند، در داخل کشور اجرایی شود که به معنای اجرای تحریم در داخل کشور به وسیله خود ماست و بسیار مضر و مخل امنیت است. این بخش حتماً باید اصلاح و حذف شود.

جلالی در پایان اظهار داشت: از نگاه تولید آسیب‌پذیری و امکان نفوذ دشمن در زیرساخت‌های مالی، این توافقنامه باید مجدداً بررسی شود.

ویرایشنگرانی مجلس از امضای تعهدات حساس توسط مسئولان

محمد دهقان عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس، با اشاره به جلسه چند روز پیش معاونان بانک مرکزی با این کمیسیون در ارتباط با پیوستن ایران به نهاد مالی FATF اظهار داشت: در این جلسه، مقامات مسئول گزارشی در مورد روند پیوستن ایران به این سازمان مالی ارائه دادند ولی از آنها درخواست شد که یک گزارش مکتوب جامع در این راستا تهیه کنند.

عضو کمیسیون حقوقی مجلس تصریح کرد: ما به هیچ مرجعی اجازه نداده و نخواهیم داد که سازمان‌های آزادی‌بخشی را که برای آزادی ملت‌ها از دست استکبار و ستمگران تلاش می‌کنند، تحت فشار قرار دهند و ایران را به خاطر حمایت از آنها مورد بازخواست قرار دهند.

دهقان با اشاره به اینکه در نزد جمهوری اسلامی ایران گروه‌هایی همچون انصارالله و حزب‌الله، گروه‌هایی مشروع و آزادی‌بخش هستند، ادامه داد: برخی از کشورهای غربی از جمله آمریکایی‌ها، این گروهها را تروریستی قلمداد می‌کنند.

این نماینده مجلس در مورد نگرانی‌های مجلس در ارتباط با پیوستن ایران به سازمان مالیFATFتصریح کرد: ما نگران این هستیم که برخی از مسئولان در خلأ شفافیتی که وجود دارد، برخی از اقدامات را انجام داده باشند و اسنادی را به امضاء رسانده باشند که به ضرر منافع ملی کشور و سازمان‌های آزادی‌بخش باشد.

وی با ابراز گلایه از دولت به خاطر اینکه تاکنون هیچ گزارش جامعی در مورد پیوستن ایران به این سازمان مالی ارائه نکرده است، ادامه داد: در جلسه‌ای که چندی پیش با معاونان بانک مرکزی و وزارت اقتصاد داشتیم از آنها خواستیم که گزارش مکتوبی را در این ارتباط ارائه دهند.

FATFویرایش خطرناکتر از برجام

ابراهیم کارخانه ای رئیس سابق کمیته هسته‌ای مجلس گفت: مساله ورود ایران به FATF عملاً به مراتب خطرناک­تر از آن حواشی برجام است. آمریکایی ­ها با توجه به اینکه عملاً ساختارها تحریم ­ها را نگه داشته ­اند و بخش قابل توجه و مهم تحریم ­ها همچنان باقی مانده است و از یک طرف فضای عمومی کشورمان هم فشاری را بر دولت وارد می­ کنند، برای اینکه از این جریان شانه خالی کنند، به نحوی فریبکارانه و رِندانه مساله FATF را مطرح کرده‌اند، اما واقعیت این است که این یک سازمان بین­ المللی تحت نفوذ آمریکاست.

چون این سازمان در سال ۱۹۸۹ توسط آمریکا و گروه G۷ تاسیس شد و این سازمان هم اهرمی است که بتوانند فعالیتهای بانکی کشورها را کاملاً تحت کنترل خودشان در بیاورند تا در جهت اهداف سیاسی خودشان از آن بهره ­برداری کنند.

هم توسط آمریکا و هم­دستانش تاسیس شده است تا بتوانند قدرت­های مالی بانک­ها را در کشورها کاملا تحت مدیریت و کنترل خودشان دربیاورند تا در جهت اهداف سیاسی از آنها استفاده کنند. این را هم اضافه بکنم حتی سازمان تجارت جهانی WTO به عنوان اهرمی است در دست قدرت­های بزرگ عملا سیاست­های اقتصادی خودشان را بتوانند پیش ببرند.

آنها با این کار و به بهانه شفاف شدن آنچه بدنبالش هستند، می‌خواهند مانع کمک ایران به گروههای مقاومت از قبیل حزب­ الله شوند؛ چون آنها حزب ­الله قهرمان و محور مقاومت را به عنوان یک گروه تروریستی می ­شناسند و می‌گویند که هیچ کشوری نباید با آنها ارتباط داشته باشد.

آمریکایی­ها از FATF به عنوان یک پوشش استفاده می­ کنند که تحریم ­ها کنار نرود. الان تحریم ­ها را به FATF گره می­زنند و اعلام کردند تا زمانی که ایران به حزب­ الله کمک می ­کند، حامی تروریسم است و باید مساله خودش با FATF حل کند تا ما تحریم ­ها را برداریم.

 

ویرایشمجلس و شورای عالی امنیت ملی به این توافق ورود کنند

زاکانی در پاسخ به سوالی درخصوص تبعات پیوستن ایران به FATF اظهار داشت: وقتی دولت شعار می‌داد که نباید به زندگی مردم سرک کشید، سال قبل در کمیسیون تلفیق نماینده دولت گفت دولت به زندگی همه سرک می‌کشد و نمی‌توان این کار را انجام نداد.

دبیرکل جمعیت رهپویان تاکید کرد: رویه‌ای که برای مبارزه با پولشویی گرفته شده راه پرخطری برای امنیت ملی کشور است. می‌گویند دل‌بخواهی است در صورتی که بارها اعلام شده است که اجباری است. در قانون شورای عالی امنیت ملی داریم که تشخیص چنین مسائل و رویه‌هایی می‌تواند تفسیرپذیر باشد و آنها می‌توانند هر چیزی را مصداق تروریسم قرار دهند.

وی افزود: طبق FATF اگر کشوری نتواند در بعد تکنولوژی پاسخگوی این رویه‌ها باشد می‌تواند از یک شرکت خارجی کمک بگیرد که من شنیدم از یک شرکت آمریکایی کمک می‌گیرند و این خطرناک است.

دبیرکل جمعیت رهپویان تاکید کرد: رویه FATF که دوستان می‌گویند برای تمام کشورها وجود دارد باید گفت که برای هر کشور تفسیر جداگانه‌ای وجود دارد و طبق FATF می‌توانند برای ایران تفسیر دیگری را انجام دهند. البته اینجا شورای امنیت ملی و مجلس باید ورود کنند و جلوی این مسئله را به طور جدی بگیرند.

ویرایشمهار منطقه ای ایران، هدف دشمنان از FATF

حشمت الله فلاحت پیشه ، با اشاره به موضوعات و ابهامات مطرح شده درباره حضور ایران در توافق F.A.T.F، گفت: قطعا وضعیت جدیدی در شرایط ایران پس از اجرای برجام وجود دارد، به طوری که ایران پس از توافق هسته ای، مناسبات منطقه ای خود را در حال ارتقا در سطح بین المللی است.

وی افزود: در شرایط کنونی با توجه به مسائل مطروحه دو سوال قابل طرح است، نخست اینکه آیا همکاری های بین المللی ایران امری مثبت است؟ که به نظر من این مسئله می تواند مفید و مثبت باشد، از طرف دیگر این موضوع مطرح است که با توجه به اینکه در شرایط کنونی ایران جزء کشورهایی است که بیشتری دشمنیها با آن میشود، باید امور و مسائل را با دید و رویکرد صیانتی مورد توجه قرار دهد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: با توجه به موضوع مطرح شده، قطعا باید هر گونه توافقی که میان ایران با کشورهای دیگر صورت می گیرد، دارای توجیه صیانتی باشد، بنابر این هیچ رفتار بین المللی نباید موجب تضعیف مولفه های امنیتی جمهوری اسلامی شود. البته مولفه های امنیتی ما با مولفه های امنیتی دیگر کشورهای منطقه متفاوت است، زیرا مولفه های ایران در تمام زمینه های امنیتی، خوداتکا است.

وی گفت: از طرف دیگر جمهوری اسلامی درشرایط کنونی دارای واقعیتی مبنی بر عمق استراتژیک است، از این رو اولویت این مسئله بر موضوعات دیگر اهمیت بیشتری دارد، به طورمثال اگر عمق استراتژیک جمهوری اسلامی وجود نداشته باشد، رژیم صهیونیستی برای مقابله و تجاوز به کشورمان وارد عمل می شود. اما چون توان بازدارندگی ایران با توجه به عمق استراتژیکش در منطقه بسیار بالا است، به همین دلیل این موضوعات هیچ زمانی نباید تحت تأثیر تعاملات بین المللی ازجمله توفق های پولشویی قرار گیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، تصریح کرد: به نظر من هدف کشورهای غربی برای انجام توافق های بین المللی با ایران، بازداشتن جمهوری اسلامی از حضور موثر و همچنین اجبار ایران به شکستن برخی مولفه های امنیتی خود است.

 

FATFویرایش ابزار استعمار نوین

اکبر رنجبرزاده نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی ، با اشاره به برنامه بانک مرکزی برای عضویت ایران در FATF گفت: استکبار جهانی درصدد است تا با استفاده از ابزارهای اجتماعی و اقتصادی و حتی گردشگری به کشورهای هدف خود نفوذ و آنها را به استثمار خود درآورد و برای این کشورها وابستگی ایجاد کند.

رنجبرزاده خاطرنشان کرد: کشور باید یک استراتژی مقاومت برای مقابله با آمریکا داشته باشد. ما در هیچ زمان و در هیچ زمینه‌ای نباید در تقابل با آمریکا ذره‌ای کوتاه بیاییم و اینطور نباید باشد که در یک عرصه جلوی آمریکا بایستیم و در عرصه‌های دیگر راه را برای نفوذ دشمن باز بگذاریم و اینطور نباشد که ما در جبهه نظامی به مقابله بپردازیم و در جبهه‌های فرهنگی و اقتصادی و ... دشمن ما را محاصره کند.

وی در پایان افزود: FATF به خودی خود نوعی تحریم محسوب می‌شود و ما از این طریق خودمان را محدود می‌کنیم و اختیار را از خودمان سلب می‌کنیم و در اختیار آنها قرار می‌دهیم.

ویرایشسرمایه FATF را صهیونیست ها تامین می‌کنند

محمدجواد کریمی قدوسی ، با اشاره به موضوعات و ابهامات مطرح شده درباره حضور ایران در توافق F.A.T.F، گفت: یک سیستمی در دنیا وجود دارد، که عنوان آن مبارزه با پولشویی است ولی این سیستم در دست یک بخش خصوصی بوده که سرمایه این بخش را صهیونیست ها و آمریکایی ها تأمین می کنند.

وی گفت: بر اساس توافق F.A.T.F، اقتصاد یک کشور توسط این سیستم پالایش میشود و از لحاظ امنیتی نیز تمام افرادی که با سیستم سرمایه داری مخالف هستند، تحت نظارت و کنترل این سیستم قرار می گیرند.

کریمی قدوسی افزود: همان طور که اطلاع دارید، در ایام مذاکرات هسته ای، مسئله ای در رسانه ها مطرح شد که مذاکره کنندگان علاوه بر توافق مذکور، یک توافق جداگانه ای را منعقد کرده اند، البته در آن زمان جزئیات آن مطرح نشد، از این رو در شورای عالی امنیت ملی، ظریف وزیر امور خارجه از رئیس جمهور درخواست می کند که در صورت امکان محورها و جزئیات این توافق را علنی کند.

وی تصریح کرد: مشاهده می کنیم که در سایه توافق F.A.T.F، ایران قرار است که عضو کنوانسیون پالرمو شود، که هدف اصلی این کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان یافته است، البته هدف اصلی غربی ها از تشکیل این سیستم نیز ضربه زدن به حزب الله لبنان بوده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، گفت: البته در شرایط کنونی غربی ها برجام را به مسائلی مانند توافق F.A.T.F گره زده اند و آن ها از آغاز اجرای توافق، بر مسئله لزوم پایبندی ایران به روح برجام تأکید کرده اند که قطعا این روح برجام همان توافق F.A.T.F است.

ویرایشخطر انتشار مبادلات مالی ایران توسط FATF

سیدحسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به موضوعات و ابهامات مطرح شده درباره حضور ایران در توافقF.A.T.F، گفت: عضویت ایران در این توافق از راه کارها و سبک های غربی برای مجبور کردن کشورها جهت پذیرش اصول لیبرالیستی است، از یان رو آن ها در حاشیه یک توافق، موضوعات و مسائلی را مطرح می کنند، که کشور مربوطه عملا آن را مورد پذیرش قرار می دهد، به طور مثال در موضوع همایش ایران کانکت 2016 که یک نشست تخصصی و کارشناسی در حوزه ارتباطات بود، انگلیسی ها مواردی همچون عدم حضور افراد حاضر در لیست تحریم در همایش مذکور را مطرح کردند.

نقوی حسینی گفت: یکی دیگر از محورهای توافق مذکور، انتشار مبادلات مالی ایران با گروه های مقاومت است، که این مسئله از موضوعات دیگر دارای اهمیت و ابعاد خطرناک تری است، حال آیا کشورهای دیگر از جمله آمریکا خود می توانند صورت حساب های مالیشان و کمک های مالی به گروه های تروریستی را منتشر کند.

ویرایشپیوستن به FATF ضد امنیت کشورمان است

محمدجواد جمالی نوبندگانی نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی ، با اشاره به موضوعات و ابهامات مطرح شده درباره حضور ایران در توافقF.A.T.F، گفت: جمهوری اسلامی نسبت به حضور نظارتی غرب در مسائل مالی و تبادلات پولی و بانکی خود بسیار حساس است.

ویادامه داد: غربی ها نیز قوانین را در اختیار دارند که بر اساس آن اقدامات مالیشان امری پنهانی و قابل انتشار است، از طرف دیگر من شخصا موضوع پیوستن ایران به توافق F.A.T.F و نظارت غرب بر سیستم مالی کشور را از عراقچی معاون وزیر امور خارجه سوال کردم که وی در این رابطه اعلام کرد که چنین موضوعی اصلا وجود ندارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با اعلام اینکه موضوع پیوستن ایران به توافق F.A.T.F ضد امنیت کشورمان است، گفت: کاملا واضح است که غربی ها با استفاده از این توافق به دنبال دسترسی و کنترل ایران هستند و مسائلی مانند پولشویی مسئله ظاهری است.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با اشاره به موضوعات مطرح شده درباره تعهد ایران در توافق F.A.T.F برای انتشار مبادلات مالی خود با گروه های مقاومت، افزود: اگر چنین موضوع وجود داشته باشد، قطعا کاملا اشتباه و نادرست است و اقدامات بر خلاف امنیت جمهوری اسلامی است.

ویرایشبررسی توافق با FATF در کمیسیون امنیت ملی

حجت الاسلام مجتبی ذوالنور عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با اشاره به ابهامات مطرح شده درباره حضور ایران در توافقF.A.T.F، اظهار کرد: این سیستم تحت نظر صهیونیستها و امریکاییها‌ و بسیار خطرناک است. هدف آنها رصد اقتصادی کشورها، فعل و انفعالات تجاری و گردش اعتبارات و قراردادهای اقتصادی آنهاست.وی افزود: در صورت حضور ایران، اقتصاد کشورمان توسط این سیستم نظارت و پالایش می‌شود و از لحاظ امنیتی خطرات جدی برای نظام متصور است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: در سایه این توافق قرار است ایران عضو کنوانسیون پالرمو شود که هدف اصلی این کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان یافته است، البته شگرد اصلی غربیها از تشکیل این سیستم ضربه زدن به حزب الله لبنان است.وی افزود: این موضوع در کمیسیون امنیت ملی مجلس تحت بررسی ویژه قرار می‌گیرد و بدانید هیچ‌گاه نظام از حمایت خود در قبال حزب‌الله لبنان دست بر نخواهد داشت.

ویرایشاکشن پلن محرمانه توافق با FATF 

توکلی گفت: دولتی که از شفافیت دفاع می کند، در عمل شفاف برخورد نمیکند. به چه دلیلی وقتی به یک نهاد بین دولتی تعهدی سپرده می شود نباید این تعهد علنی شود. این روش غیر شفافی است که تفاهم ملی را مخدوش می کند.

احمد توکلی گفت: درجلسه روز یکشنبه اکشن پلان در اختیار ما قرار نگرفت اما دستور العمل های FATFصراحتا می گوید کشورهای عضو باید این توصیه ها و تعهدات کارگروه را پیاده کنند.

ویرایشهدف FATF متهم کردن ایران به پولشویی است

محمود بهمنی در مورد توافق FATF و آثار آن اظهار داشت: هدف از این کار متهم کردن ایران به پولشویی است.

 

وی با بیان اینکه پادشاهان ایران میلیاردها تومان پول در حساب رمزدار ذخیره کرده بودند که بعد از انقلاب از بین رفت، عنوان کرد: آنها در حال پولشویی هستند و بزرگترین پولشویی دنیا در آمریکا در حال انجام است؛ اما با توافق بانک مرکزی با FATF خودمان عملا اعلام می‌کنیم که کشور فاسدی هستیم.

وی با بیان اینکه تبعات FATF بسیار خطرناک است و این موضوع از سوی مجلس در حال پیگیری است،گفت: اگر کشوری بپذیرد که پولشویی کرده است تمام دنیا می‌توانند این کشور را تحریم کنند.

ویرایش ظاهر FATF مقابله با پولشویی و باطنش جاسوسی است
 
حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به تبعات پیوستن ایران به FATF ضمن بیان اینکه این سازمان یکی از ابزارهای تجسس مالی و اقتصادی غرب است اظهار داشت: پیوستن به FATF نوعی مشروعیت بخشی به جاسوسی غرب علیه سیستم بانکی و گردش مالی ایران است. 

هانی‌زاده ادامه داد: FATF فاقد هویت کاملا مشخصی است و ظاهری برای مبارزه با پولشویی دارد ولی پولشویی مورد توجه این نهاد بین‌المللی نیست؛ بلکه آنچه مسلم است این است که این سیستم برای این به وجود آمده که بداند کشورهای اسلامی با چه نهادهای منطقه‌ای در ارتباط هستند. 

وی با بیان اینکه پیوستن به این سازمان نوعی نظارت رسمی این سازمان بر گردش مالی ایران است، گفت: پیوستن کشورمان به FATF استقلال اقتصادی و مالی ایران را خدشه دار می‌کند و با موازین جمهوری اسلامی ناسازگار است. 
 

منبع: مشرق

ارسال نظر

آخرین اخبار