حجت الاسلام فرهادی در دیدار بسیج رسانه گلستان مطرح کرد:

حجت الاسلام محمد فرهادی از اساتید حوزه علمیه قم می گوید: اگر می خواهیم کار رسانه ای داشته باشیم. سعی کنیم درهر حوزه ی خبری که فعالیت داریم، هدفمند باشیم با اهداف گام برداریم،استکبار جهانی هدفش ضربه زدن به اسلام است. بنابراین سعی کنیم در جهت معرفی اسلام به جهان گام برداریم.

از ایجاد فضای نقادی،تا سرقت اطلاعات حرام

اردوی+طرح+ولایت+(6) حجت الاسلام  محمد فرهادی از اساتید حوزه علمیه قم می گوید: اگر می خواهیم کار رسانه ای داشته باشیم. سعی کنیم درهر حوزه ی خبری که فعالیت داریم، هدفمند باشیم با اهداف گام برداریم،استکبار جهانی هدفش ضربه زدن به اسلام است. بنابراین سعی کنیم در جهت معرفی اسلام به جهان گام برداریم.

به گزارش گلستان 24، به نقل از  کاوش نیوز، استاد حوزه و دانشگاه ، معتقد است که کاررسانه ایجاد فضای نقادیست، ایجاد فضای نقادی از وظایف رسانه است.یک شخص رسانه ای باید با خود عهد ببندد که طوری حرکت کند تا فضای نقادی در جامعه باز شود.یک فعال رسانه باید اهل کنکاش باشد تابتواند نشاط فرهنگی را به جامعه تزریق کند. کار رسانه و فعال رسانه ای باید طوری باشدکه دست اندرکار رسانه ای  و مخاطبان را با باید ها و نباید های دینی آشنا کند. کار رسانه فقط صرف تامین منافع نباشد که اگر فقط تامین منافع مد نظر باشد خطرناک بوده و از رشد و شکوفایی جامعه ممانعت بعمل می اورد.

تبلیغ علیه فقه از اهداف استکبار جهانی

این استاد حوزه علمیه قم در جمع اصحاب رسانه گلستان درجمکران تصریح می کند:سرآمد علوم شناخته شده و مادر علوم،  فقه است. علم فقه می تواند گره از بسیاری سوالات بگشاید. سوالاتی که انسان نمی تواند برای آن پاسخ عقلی داشته باشد درعلم فقه خداوند متعال بسیاری از باید ونباید ها را برای ما مشخص کرده است .

 در جامعه کنونی عده ای دارند علیه فقه تبلیغات می کنند و می گویند "خود انسان می تواند تشخیص دهد،  نیازی به فقه نیست" تبلیغ علیه فقه از اهداف استکبار جهانی است مثل اینکه مردم احساس کنند به رسانه نیازی نیست شما به آن نمره منفی خواهید داد پس بدون فقه هم انسان نمی تواند بهرمندی و رشد معنوی داشته باشد .جایگاه رسانه و فقه هردو لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

القاع مطلب کار دیگر رسانه

وی به یکی دیگراز وظایف رسانه اشاره می کند و می افزاید: کار دیگر رسانه القاع مطلب است. این کار بسیار ظریف  ماندگاری و اثر بیشتری خواهد داشت. دقت کنید به روش القاع،  مطلب ابقاء می شود. پس درانتشار مطالب با ظرافت بیشتری کار کنید. یک رسانه ای می تواند با اخلاق و رفتار خود مردم را به سمت و سوی دین دعوت کند. با ابزاررسانه می شود. هدایت گری کرد. این هدایت می تواند هم به سمت حق باشد و هم اینکه به سوی باطل صورت بگیرد. اما رسانه های اسلامی مسئولیت بیشتری دارند زیرا خدمت در سنگر رسانه هم احکام خاص خود را دارد. بنابراین  فقه رسانه در دهه های اخیر جایگاه ویژه ای دارد و جزء فقه مضاف محسوب می شود .

اصل رسانه خود قرآن است

حجت الاسلام فرهادی در بخش دیگر از سخنانش اشاره ای هم به رسانه ای اسلامی گذشته دارد و می گوید: رسانه های سنتی اسلامی در گذشته بسیار درتبلیغ و روشنگری مردم تاثیر گذار بودند. که امروز به فراموشی سپرده شده اند. جایگاه این رسانه ها اصیل کمرنگ شده است وظیفه ماست که به تقویت این رسانه های اصیل بپردازیم. مخاطبان را روشن کنیم .اصل رسانه خود قرآن است .در هیچ جای دنیا نمی توان چنین رسانه ای را پیدا کرد. خود پیامبر(ص)یک رسالت داشت وآن هم هدایت و آگاهی بخشی، که رسانه هم کارش همین است. روایت گری خود یک رسانه بوده ما بایدروایان را بشناسیم، و مردم را با روایت های آنان آشنا کنیم، 18 هزار راوی توانستند با روایت گری  و کار رسانه ای اسلام را زنده نگه دارند. همانطور که در تاریخ بسیاری از روایان در قالب شغل های که داشتند کار رسانه ای می کردند. با مردم درارتباط بودند پل ارتباطی می شدند بین امام معصوم (ع) و مردم، کتب مذهبی ، مساجد، منبر ها  و.. همه نقش رسانه را ایفا کرده اند. پس یک خبرنگار درهر قالبی که می تواند،از این رسانه ها نام ببرد از قرآن و آیات در بحث رسانه استفاده کند.از احادیث بهرمند شود. می تواند از جایگاه  و فضای مسجد در گزارش ها و مصاحبه ها استفاده کند. این  موارد می تواند در تبلغ رسانه های اصیل اسلامی موثر باشد.

 

با غیبت خبرنگار نشوید سرقت اطلاعات  شرعا حرام است.

فرهادی افزود؛  رسانه های صامت و ساکت هم هستند که اسلام بسیار تاکید بر آنها دارد. مثل احترام به والدین،و این رسانه صامت،  انسان را به هدف  نزدیکتر می کند. شخص به صلحه ارحام توجه کند، راه زندگی درست را پیدا خواهد کرد. بحث احکام شرعی که متاسفانه کمترازآن یاد می شود، آشنایی مردم با احکام اسلامی یعنی هدایگری به سوی هدف، واین کار رسانه است.با مطرح کردن احکام شرعی که خوداینها کار رسانه ای است می تواند بسیاری از توطئه های دشمنان را خنثی کرد.

یکی دیگر از وظایف رسانه ها تصفیه رسانه های کاذب است رسانه هایی که نام رسانه را یدک می کشند اما درعمل آفت جامعه هستند، همانطور که حضرت آقا رهبر معظم فرمودند:" اگر می خواهید رسانه گری شما بهایش  غیبت باشد، ادامه ندهید که بی نتیجه است". با غیبت خبرنگار نشوید این کار هیچ توجیح ندارد استهزاء در رسانه اگر صورت گرفت رسانه کاذب است و اثر منفی دارد. مردم آزاری، سرقت اطلاعات در گزارش کپی برداری از دیگران یک آفت است.و این کار شرعا حرام است سرقت اطلاعات اگر یک رسانه انجام شود. گناهش چندین برابراست زیرا در جامعه اثر وماندگاری بیشتری خواهد داشت.

خبرنگار الگو می شود وعملش در جامعه اثر دارد

استاد حوزه علمیه قم اهداف رسانه دینی را مطرح می کند و می گوید: یک رسانه مردم را به دنیا و آخرت دلگرم کند و در برخی از موارد مردم را از برخی کارهاو عواقب آن انذار کند و بترساند هدفش آشنا سازی اصول دین و فروع دین باشد و صفات انسان شایسته را معرفی کند.زیرا یک خبرنگار الگو می شود وعمل و رفتارش در جامعه اثردارد.

ایجاد ترس در دل دشمن، نگذاریم دشمنان احساس امنیت کنند

فرهادی در ادامه اشاره دارد: رفع اختلافات جامعه، عدالت سازی و عدالت محوری اسلام را گسترش دهیم. مردم جهان امروز در یک جهالت مدرن غرق شده اند و داعش بر مبنای همین جهالت مدرن دارد رشد می کند. تولید فرقه های انحرافی از همین جهالت است یک رسانه بیشترین نقش در از بین بردن این جهالت ها دارد .وظایف رسانه آسیب شناسی این جهالت است یک رسانه دینی صحت و درستکاری منبع خبر را تصفیه کند.اهل فسق و فجور منبع خبر خوبی نیستند. انتشاراخباری که منبع آن افرادی باشند که فسق و فجور دارند، مضراست.خوش قول بودن از صفات خبرنگاری است.این هم میتواند در انعکاس اخبار شما تاثیر گزار باشد.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

آخرین اخبار