در استانه نهمین سالگرد نماینده فقید خبرگان رهبری :

به مناسبت نهمین سالگرد آیت الله سید حبیب الله طاهری گرگانی ستاره استرآباد و خط مقدم مقابله با نفوذ منافقین و منحرفین در گلستان زندگی نامه و فعالیت های آن روحانی فقید را مرور می کنیم .

مروری بر زندگی و فعالیتهای آیت الله طاهری گرگانی ستاره استرآباد

حضرت ایت الله سید حبیب الله طاهری گرگانی بعد از گرفتن مدرک کلاس ششم برای تحصیل علوم دینی وارد مدرسه سادات گرگان شده و از آنجا به مدرسه آقا محسن رفتند.

به گزارش گلستان24، مرحوم آیت‌الله طاهری‌گرگانی پس از حدود سه سال تحصیل در گرگان، در سال 1325 هجری شمسی به حوزه علمیه قم عزیمت کردند و حدود 9 سال در آنجا به ادامه تحصیل پرداختند.

وی ادبیات و بخش اعظم سطوح عالیه را در گرگان و قم به پایان رساندند و در سال 1333 با صبیه مرحوم آیت‌الله سید سجاد علوی(ره) وصلت کردند و برای ادامه تحصیل به نجف اشرف مشرف شدند.

آیت‌الله طاهری‌گرگانی پس از هفت سال اقامت در نجف، در سن 30 سالگی سه مدرک اجتهاد از مرحوم آیت‌الله العظمی شاهرودی و مرحوم آیت‌الله العظمی میرزا باقر زنجانی و مرحوم آیت‌الله العظمی میرزا هاشم آملی دریافت کردند و پس از گرفتن مدرک اجتهاد 10 سال دیگر در نجف اشرف به تحصیل ادامه دادند (در ضمن تحصیل فقه و اصول، بخش مهمی از منظومه ملاهادی سبزواری و بخشی از اسفار را خدمت فیلسوف بزرگ آیت‌الله شیخ صدرا بادکوبی فرا گرفتند)

وی پس از 17 سال اقامت و تحصیل در نجف اشرف و در کنار بارگاه ملکوتی امیرالمؤمنین علی(ع)، در سال 1350 به گرگان بازگشتند و از آن زمان تا پایان حیاتشان در میان مردم منطقه به ارشاد و موعظه و حل و فصل مشکلات اجتماعی اشتغال داشتند.

اساتید معظم‌له در سطوح عالیه:

1-  مرحوم آیت‌الله العظمی مرعشی‌نجفی(قم)

2-  شهید علامه آیت‌الله مطهری (قم)

3-  شهید آیت‌الله صدوقی(قم)

4-  مرحوم حضرت آیت‌الله مشکینی(قم)

5-  مرحوم آیت‌الله سلطانی طباطبائی(قم)

6-  مرحوم آیت‌الله شیخ صدرا بادکوبی(نجف)

7-  مرحوم آیت‌الله شیخ مجتبی لنکرانی(نجف)

8-  مرحوم آیت‌الله سید عبدالاعلی سبزواری(نجف)

دروس خارج :

1-  مرحوم آیت‌الله العظمی سیدمحمود حسینی شاهرودی (خارج فقه عبادی)

2-  مرحوم آیت‌الله العظمی میرزا محمدباقر زنجانی (خارج اصول فقه)

3- مرحوم آیت‌الله العظمی میرزا هاشم آملی (خارج مکاسب)

فعالیت‌های دینی و اجتماعی:

1- نظارت بر مدرسه جعفری در نجف اشرف (که توسط مرحوم آیت‌الله العظمی شاهرودی در مقابل مدارس دولتی تاسیس شده بود).

2- عضو بعثه مرحوم حضرت آیت‌الله العظمی شاهرودی در سفر حج تمتع (آیت‌الله طاهری از شاگردان مورد توجه خاص آن مرجع عالیقدر شیعه بودند و در مسائل اجتماعی مورد مشورت ایشان قرار می‌گرفتند).

3- تولیت و تجدید بنای مدرسه علمیه امام صادق(ع) مدرسه محمدتقی خان سابق ـ ویژه برادران در گرگان و تربیت طلاب علوم دینی که بسیاری از آنان به مدارج علمی بالا دست یافته یا در مسئولیت‌های مهم اشتغال دارند، این مدرسه همچنین پس از پیروزی انقلاب، 12 شهید بزرگوار را تقدیم انقلاب کرده است.

4- تولیت مدرسه علمیه صدیقه فاطمه (س) ویژه خواهران در گرگان که از مدارس ممتاز محسوب می‌شود.

5- تأسیس مجتمع علمی، فرهنگی و مذهبی استان گلستان در کنار حوزه علمیه امام صادق(ع)گرگان که در سال 1386 به همت مرحوم آیت‌الله طاهری آغاز و هنوز در حال ساخت است.

6- وی در سال 1350 پس از بازگشت از نجف اشرف، امامت جماعت مسجد الرضا(ع) آذربایجانی‌ها را که یکی از مساجد محوری استان است به عهده گرفت.

7- برگزاری نخستین کلاس‌های تابستانی قرآن و معارف دینی به سبک جدید در گرگان (از سال 1352) در مدرسه علمیه امام صادق(ع).

8- برگزاری جلسات تجوید و صوت و لحن قرآن کریم در مدرسه علمیه امام صادق (ع) توسط قاری ممتاز استاد حجت‌الاسلام سید علی طاهری(فرزند معظم‌له).

تشییع باشکوه پیکر آیت‌الله طاهری‌گرگانی

فعالیت‌های علمی:

1- تدریس سطوح عالیه مکاسب، رسائل و کفایتین در نجف و گرگان و مدرس خارج اصول فقه در گرگان بود.

2- مفسر قرآن کریم (که فرازهایی از تفسیر آن در بانک نوار مدرسه علمیه امام صادق (ع) موجود است)

3- تدریس معارف اسلامی در آموزشگاه عالی جنگل (دانشگاه علوم کشاورزی فعلی) به طور رایگان قبل از انقلاب برای دانشجویان شامل 1- بحث توحید، عدالت و امامت 2- جلسه پرسش و پاسخ راجع به مسائل سیاسی (به واسطه کلاس‌های فوق آیت‌الله طاهری و دانشجویان شرکت‌کننده مرتبا تحت تعقیب قرار گرفته به ساواک احضار می‌گردیدند)

4- تألیف و تقریر درس خارج اصول فقه مرحوم آیت‌الله العظمی میرزا باقر زنجانی هنوز به چاپ نرسیده است.

مبارزات سیاسی قبل از انقلاب اسلامی:

1- پخش اعلامیه‌های امام راحل(ره) و نگهداری رساله عملیه ایشان و سایر کتب ممنوعه (گفتنی است اعلامیه‌های امام خمینی(ره) توسط فرزندان ایشان دکتر حاج سید محمدصادق طاهری و شهید مفقودالاثر سردار حجت‌الاسلام سیدمحمدطاهر طاهری با دست و استفاده از کاغذ کاربن تکثیر و مخفیانه پخش می‌شد).

2- افشاگری علیه رژیم سفاک پهلوی در سخنرانی‌هایی که در مدرسه امام صادق (ع) (در چهلم شهدای قم)،مسجد گلشن(به مناسبت چهلم شهدای تبریز) و مسجد جامع گرگان (چهلم شهدای یزد) برگزار شد.

3- پس از آنکه سخنرانی‌های مکرری در شهر برگزار شد روز پانزدهم خرداد سال 1357 مردم دست به راهپیمایی زدند که شب همان روز ایشان را بازداشت و چند روز در زندان نگهداری کردند.

4- پس از چند روز نگهداری در زندان ایشان را به یاسوج تبعید کردند و از آنجا به انارک نایین و سپس به سقز (یکی از شهرهای کردستان) انتقال دادند (ایشان نخستین تبعیدی در میان علمای استان بودند)

5- پس از بازگشت از تبعید که مجموعا بیش از پنج ماه طول کشید مورد استقبال بی‌نظیر مردم منطقه قرار گرفتند، ایشان در مراسم استقبال در کردکوی سخنرانی به‌یادماندنی و مؤثری علیه رژیم طاغوت ایراد کردند.

6- پس از آمدن به گرگان به مبارزه علیه طاغوت ادامه دادند و یکبار هم توسط پلیس وقت مورد ضرب و شتم بی‌رحمانه قرار گرفتند که منجر به بستری شدن ایشان شد.

7- شرکت در تحصن عمومی جلوی دادگستری برای استخلاص عده‌ای از انقلابیون که با موفقیت انجام شد.

8- شرکت در تحصن دانشگاه تهران همراه با علمای انقلابی سطح کشور و حضور در سالن تشریفات استقبال امام خمینی(ره)

فعالیت‌های سیاسی بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی:

1- مبارزه سرسختانه علیه منافقین، لیبرال‌ها و سایر عوامل ضدانقلاب و سلطنت‌طلبان

2- ایشان در چهار مرحله توسط منافقین ترور شده که به درجه رفیع جانبازی نائل آمدند.

پذیرش مسئولیت‌های ذیل:

1- مسئولیت یکی از چهار کمیته انقلاب در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی.

2- نمایندگی خبرگان قانون اساسی در سال 1358 (همراه با شهید آیت‌الله هاشمی‌نژاد و آیت‌الله جوادی‌آملی) .

3- عضو مجلس خبرگان قانون اساسی و عضو گروه قوه مجریه که اصل ولایت فقیه در این گروه مطرح شد و ایشان یکی از مدافعان این اصل بودند.

4-   نمایندگی دوره دوم و سوم و چهارم در مجلس خبرگان رهبری.

5-  تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی گرگان و سرپرستی آن به مدت چند سال.

6-  عضو و سخنگوی جامعه روحانیت استان مازندران.

7-   اجازه دریافت وجوهات شرعیه از مراجع عظام از جمله امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب.

8-  روحانی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گرگان در ابتدای تاسیس.

سایر ویژگی‌های شخصی:

1- مرحوم آیت‌الله طاهری حافظ کل قرآن کریم و مسلط بر زبان عربی بود.

2-شهید زنده و جانباز انقلاب اسلامی (ترور ایشان توسط منافقین صورت گرفت که یکی از طلاب ایشان به نام شهید سید کریم حسینی در این ترور به شهادت رسید).

3- پدر بزرگوار سردار شهید مفقودالاثر حجت‌الاسلام سید محمدطاهر طاهری (لیسانس الهیات و مسئول عقیدتی سیاسی لشکر 5 نصر خراسان).

بعضی از ویژگی‌های دیگر ایشان عبارت است از:

حضور فیاض و با معنویت در خطوط مقدم جبهه‌های نبرد به منظور تقویت روحیه رزمندگان اسلام ، ساده‌زیستی و ارتباط دائمی با مردم بدون هیچ‌گونه تشریفات و حضور همیشگی در مجامع مردمی و نیروهای حزب‌اللهی و بسیجی

- دفاع از نظام مقدس جمهوری اسلامی و ارزش‌های والای امام خمینی(ره) بدون چشمداشت به مسائل مادی

- نماینده بنیاد بین‌المللی غدیر در استان گلستان

- توفیق 73 مرتبه زیارت با پای پیاده از نجف تا کربلا و احیاگر سنت زیارت علی ابن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام با پای پیاده و 16 مرتبه تشرف از گرگان به مشهد مقدس که به حمدالله در منطقه رواج یافت که سرانجام در روز عید غدیر خم سال 1386 به دیدار حضرت محبوب شتافت و روحش در کنار جدش امیرالمؤمنین علی‌بن‌ابیطالب (ع) آرامش ابدی یافت.

پیام‌های تسلیت مقام معظم رهبری و شخصیت‌ها

در پی درگذشت عالم خدمتگزار مرحوم آیت‌الله سید حبیب‌الله طاهری‌گرگانی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی پیام تسلیت صادر فرمودند.

متن پیام به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

درگذشت عالم خدمتگزار مرحوم آیت‌الله سیدحبیب‌الله طاهری‌گرگانی را به مردم شریف گرگان به خصوص ارادتمندان و علاقمندان به ایشان و بالاخص به خانواده‌ی مکرم و بازماندگان مصیبت دیده تسلیت می‌گویم.

این عالم بزرگوار از دوران مبارزات اسلامی تا زمان رحلت همواره در خدمت انقلاب و هدف‌های آرمانی آن بودند.

حضور ایشان در مسئولیت‌های گوناگون، به ویژه در مجلس خبرگان در دوره‌های متعدد در شمار ذخایر معنوی این عالم خدوم و موجب اجر و پاداش الهی است.

ان‌شاءالله رحمت و مغفرت پروردگار را برای روح مطهر آن مرحوم و صبر و اجر برای خانواده مصاب مسئلت می‌کنم.

والسلام علیکم و رحمة‌الله

سید علی خامنه‌ای 9 دی ماه 1386

به‌ مناسبت درگذشت آیت‌الله طاهری‌گرگانی، یحیی محمودزاده استاندار گلستان و آیت‌الله سیدکاظم نورمفیدی نماینده ولی فقیه در این استان در پیام مشترکی درگذشت آیت‌الله سیدحبیب‌الله طاهری‌گرگانی نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری را تسلیت گفتند.

هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس مجلس خبرگان رهبری وقت در پیامی درگذشت سیدحبیب‌الله طاهری، نماینده مردم استان گلستان در مجلس خبرگان رهبری را تسلیت گفت.

دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری نیز با انتشار اطلاعیه‌ای رحلت آیت‌الله طاهری‌گرگانی را تسلیت گفت.

در پی رحلت نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری از سوی استاندار گلستان سه روز عزای عمومی در این استان اعلام شد.

آیت‌الله سیدحبیب‌الله طاهری‌گرگانی نماینده مردم استان گلستان در مجلس خبرگان رهبری که مدت‌ها از بیماری کبد رنج می‌برد، در روز عید غدیر خم دارفانی را وداع گفت و به دیدار حق شتافت.

انتهای پیام /

منبع: گلستان ما

ارسال نظر

آخرین اخبار