بیمارستان بزرگ الکندی؛

ارتش سوریه توانست بیمارستان "الکندی" واقع در شمال شهر حلب از بزرگترین بیمارستان‌های خاورمیانه را از گروه‌های تروریست بازپس بگیرد.

سند جنایات تکفیری‌ها در حلب + عکس

به گزارش گلستان 24،  گروه‌های تروریست و در صدر آنها گروه "فجر الشام" - که اکثر عناصر مسلح آن را اتباع ترکیه تشکیل می دهند – به همراه گروه احرام الشام و جبهه النصره این بیمارستان را ویران کرده‌اند.

 

 

این گروههای تروریست بعد از حمله شدید خود در اواخر سال 2013 میلادی توانسته بودند که بیمارستان الکندی را به تصرف خود در بیاورند. این حمله با دو عملیات انتحاری با استفاده از دو کامیون حاوی 40 تن مواد منفجره در اواخر سال 2013 میلادی آغاز شد.

تعداد عناصر مسلح در حمله به بیمارستان الکندی در اواخر سال 2013 میلادی هزاران نفر بود اما مدافعان بیمارستان، حدود 40 سرباز ارتش سوریه بودند که یکسال کامل در محاصره عناصر مسلح بوده و از این بیمارستان دفاع کردند که در نهایت نیمی از آنها شهید یا زخمی شدند و 15 نفر دیگر نیز اسیر شدند. آنها تا آخرین رمق خود از بیمارستان الکندی دفاع کردند.

عناصر تروریست‌ها چند ماه بعد از تصرف بیمارستان الکندی، تجهیزات و وسایل و محتویات بیمارستان به ارزش میلیاردها لیره را به سرقت برده و در ماه مه سال 2014 میلادی آن را منفجر کردند. عناصر مسلح در توجیه منفجر کردن بیمارستان الکندی گفتند که این بیمارستان را به خاطر پیشروی ارتش سوریه در اطراف آن و شکستن محاصره زندان مرکزی حلب و نزدیک شدن به آن منفجر کردند.

ویران کردن بیمارستان الکندی در چارچوب عملیات خرابکاری، سرقت و چپاول گری گروه‌های تروریست صورت گرفت. این چپاولگری با گروه مسلح موسوم به تیپ التوحید آغاز شد که کارخانه‌های شهر حلب را سرقت و چپاول کرد و تجهیزات آن را در راستای ویران کردن اقتصاد سوریه به ترکیه برد؛ زیرا اقتصاد سوریه شاهد جهش و شکوفایی مهمی قبل از جنگ علیه این کشور بود.

بیمارستان 700 تختخوابی الکندی از بزرگترین بیمارستان های خاورمیانه برای درمان بیماریهای سرطان است؛ به گونه ای که در طول 50 سال گذشته پذیرای میلیونها بیمار بوده و آنها را رایگان درمان کرده است. این بیمارستان دارای اتاق و بخش های پزشکی متعددی بود که حدود 250 پزشک و بیش از 650 پرستار و پرسنل اداری در آن کار می کردند و علاوه بر خدمات پزشکی و درمانی، بیمارستان الکندی خدمات علمی و آموزشی برای دانشجویان مقاطع بالا و دانشجویان دانشکده پزشکی دانشگاه حلب و دانشجویان دانشکده‌های دیگر پزشکی ارایه داده است.

این بیمارستان روی تپه‌ای احداث شده که مشرف به اردوگاه حندرات در شمال حلب است و از سمت شمال شرقی در نزدیک زندان مرکزی شهر حلب قرار دارد. این بیمارستان در مسیر جاده حلب به المسلمیه واقع است که به ریف شمالی شهر حلب منتهی می‌شود. منطقه العویجه بیمارستان الکندی را از جنوب و منطقه صنعتی الشقیف این بیمارستان را از غرب حلب جدا می کند. بیمارستان دو کیلومتر با میدان الجندول فاصله دارد که ورودی محله های شرقی شهر حلب از محور شمالی این شهر به شمار می رود.

نام این بیمارستان برگرفته شده از یکی از فلاسفه مسلمان به نام ابو یوسف یعقوب بن اسحاق الکندی است که در علم نجوم، فلسفه، شیمی، فیزیک، پزشکی، ریاضیات، موسیقی، روانشناسی و منطق تبحر داشت.

منبع : تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار