جوان لرستانی مخترع ماسک‌های آروماتیک:

مبتکر بروجردی با بیان اینکه دولتی‌ها بی‌کیفیت‌ترین اجناس خارجی را می‌خرند گفت: اگر قراردادهای دولتی با تولیدکنندگان منعقد شود کار بیشتری با کارگران بیشتری در چرخه فعالیت اقتصادی شکل می‌گیرد.

دولتی‌ها بی‌کیفیت‌ترین اجناس خارجی را می‌خرند

به گزارش گلستان24، در سال‌های گذشته با توسعه تجارت چین به کشورهای مختلف دنیا و شکستن قیمت‌ها و صادرات کالاهای نامرغوب باقیمت کمتر از هزینه‌های تمام‌شده یا به‌عبارتی‌دیگر فروش کالا در خارج به قیمتی کمتر از قیمت داخلی که اصطلاحاً از آن به‌عنوان «دامپینگ» یا بازارشکنی یاد می‌شود، بیشتر کشورهای دنیا با اعمال سیاست‌های اقتصادی در مقابل این تجارت سودجویانه و مشکل‌ساز تولید داخلی ایستاده و اقداماتی مقابله‌ای برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی انجام داده‌اند.

مبتکر

دامپینگ چینی‌ها در بازار تولیدات ایرانی

یکی از مشکلات عمده تولیدکنندگان داخلی سایه تیره تولیدات بی‌کیفیت خارجی و عمدتاً چینی در بازار ایران و عرضه آن با کمتر از نرخ تمام‌شده در کشور است که تولیدکنندگان داخلی را با مشکل عرضه تولیدات مشابه خود مواجه کرده است. این تولیدات که اغلب نمونه‌های خارجی آن از کیفیت مرغوبی برخوردار نیستند نتوانسته‌اند در بازارهای هدف داخلی و خارجی پا به‌پای تولیدات ارزان‌قیمت دیگر کشورها ایستادگی کرده و جایی برای فروش به دست بیاورند اینجاست که دولت‌ها با حمایت از تولید داخلی مانع اعمال‌نفوذ تولیدکنندگان خارجی و ورشکستگی آن‌ها می‌شوند اما تاکنون دولت سیاست‌های مقابله‌ای مناسبی در این راستا اعمال نکرده است.

محمد مقدسی مدیرعامل جوان شرکت رایحه ماندگار غرب، کارآفرین برتر بروجردی و مبتکر خلاق ماسک‌های تنفسی نانو آنتی باکتریال گیاهی آروماتیک در دنیا در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار تسنیم با شرح نوآوری خود در تولید ماسک‌های نانو آنتی باکتریال آروماتیک به سختی‌های کار تولید در کشور پرداخته که در ادامه این گفت‌وگو را می‌خوانید.

مبتکر ماسک‌های نانو آنتی باکتریال آروماتیک در جهان

تسنیم: خودتان را به‌صورت کامل معرفی کنید.

مقدسی: محمد مقدسی 27 ساله مدیرعامل شرکت رایحه ماندگار غرب شهرستان بروجرد هستم که از سن 20 سالگی با ورود به عرصه کار و تلاش در این بخش موفق به کارآفرینی شده و از سال  89 شروع به تولید ماسک‌های تنفسی نانو آنتی باکتریال گیاهی کرده‌ام.

تسنیم: ماسک‌های تنفسی نانو آنتی باکتریال گیاهی چه قابلیت‌هایی دارد؟

مقدسی: این ماسک‌ها برای نخستین بار در جهان طراحی و ساخته‌شده که هم خاصیت پیشگیری و هم درمانی دارد و قابلیت جذب ذرات از دودهم   تا 300 میکرون رادارند و می‌توانند بیش از 654 نوع باکتری و ویروس را حذف کنند. علاوه بر آن، این ماسک‌ها خاصیت آروما تراپی یا رایحه و عطر درمانی دارند.

درمان دارویی با استشمام رایحه گیاهان دارویی

تسنیم: آروماتراپی چگونه می‌تواند به درمان بیماری‌ها کمک کند؟

مقدسی: یکی از شیوه‌های نوین و به‌نوعی بهترین راه درمانی که علاوه بر هزینه‌های پایین آن عملکردی سریع، کم‌خطر و ایمن دارد استشمام دارویی است که در این روش درمان از طریق استشمام داروی موردنظر صورت می‌گیرد و به‌سرعت رایحه تنفس شده وارد ریه‌ها و ازآنجا به جریان خون وارد می‌شود و به سلول هدف بیمار می‌رسد که یکی از سریع‌ترین راه‌های انتقال دارو به بدن در درمان‌های نوین محسوب می‌شود.

بیش از 150 نوع گیاه‌درمانی در دنیا شناسایی‌شده است که تنها با استشمام آن‌ها می‌توان خواص این گیاهان را به بدن منتقل کرد و در طراحی و ساخت این ماسک‌ها با استفاده از اسانس‌های طبیعی گیاهان دارویی پرکاربردی همچون اسطوخودوس، محمدی، آویشن، بابونه، رز و اکالیپتوس خواص آن‌ها را از طریق رایحه‌درمانی حین تنفس به بدن منتقل می‌شود.

تسنیم: آیا ماسک آروماتراپی نمونه مشابه خارجی دارد؟

مقدسی: این ماسک‌ها برای نخستین بار توسط من طراحی و ساخته‌شده و در حقیقت سبک نوینی از درمان دارویی توسط استشمام گیاهان دارویی است که هنوز در کشور ما جای خود را به دلیل ناآشنایی مردم با شیوه‌های درمانی نوین باز نکرده و امید است با آشنایی آن‌ها با این شیوه کم‌خطر و سریع درمان بتوانیم داروهای بیشتری را از این طریق تولید و به بازار درمانی عرضه کنیم.

تسنیم: استفاده از ماسک‌های آروماتراپی چه عوارض جانبی دارد؟

مقدسی: این ماسک‌ها هیچ‌گونه عوارضی ندارد به‌عبارت‌دیگر استفاده از روش استشمام دارو از دیگر شیوه‌های درمانی همچون تزریق دارو، بلعیدن و نوشیدن عوارض بسیار کمتری داشته و لطمه‌ای به بدن وارد نمی‌کند.

در حال حاضر در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا همچون آمریکا قریب به 30 درصد استعمال داروها به سمت استشمام آن‌ها رفته چراکه این شیوه استعمال دارو از مطمئن‌ترین و سریع‌ترین راه‌های استفاده از داروهای درمانی است.

تسنیم: ماندگاری رایحه این ماسک‌ها تا چند روز است؟

مقدسی: رایحه موجود در این ماسک‌ها چهارتا پنج روز ماندگاری دارد علاوه بر آن، این ماسک‌ها قابلیت شستشو داشته و یک تا دو ماه قابل‌استفاده خواهد بود و رایحه گل رز آن برای تقویت تمرکز و حافظه اثری فوق‌العاده دارد همچنین افرادی که به بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا مبتلا شده‌اند می‌توانند از ماسک  تنفسی با رایحه اکالیپتوس جهت درمان خود استفاده کنند.

تسنیم: این ماسک‌ها بیشتر در چه مکان‌هایی قابلیت استفاده دارد؟

مقدسی: این ماسک‌ها در مناطق مختلف صنعتی و شهری برای حفاظت از آلودگی‌های هوا کاربرد دارد و در حال حاضر در بسیاری از مناطق صنعتی مختلف کشور عرضه می‌شود. رایحه گل محمدی این ماسک‌ها می‌تواند با بالا بردن تمرکز کارگران و شادابی آن‌ها سبب بالا بردن راندمان کاری کارگران در صنایع مختلف شود.

ورود ماسک حفاظتی بی‌کیفیت از چین

تسنیم: آیا تاکنون این ماسک‌ها در مناطق آلوده آب و هوایی کشور عرضه‌شده است؟

مقدسی: برای توزیع این ماسک‌ها در مناطقی همچون استان‌های سیستان و بلوچستان و اهواز که با بحران ریز گردها مواجه هستند به سازمان مدیریت بحران درخواست داده‌ایم چراکه همه‌ساله اعتباراتی برای این استان‌ها به‌منظور توزیع رایگان ماسک‌های حفاظتی در میان مردم در زمان تشدید آلودگی و افزایش ریز گردها در هوا تخصیص داده می‌شود که این اعتبارات را عمدتاً صرف واردکردن ماسک از کشورهایی همچون چین می‌کنند درحالی‌که با تولید نمونه‌ای بهتر از آن در داخل کشور و وجود این توانمندی در تولیدکنندگان داخلی نباید قرارداد واردکردن یک تا دو میلیون قطعه ماسک را با یک تاجر از چین منعقد کنند.

اگر قراردادهای دولتی با تولیدکنندگان منعقد شود کار بیشتری با کارگران بیشتری در چرخه فعالیت اقتصادی شکل می‌گیرد و این امر به جذب سرمایه و ممانعت از خروج ارز از کشور کمک می‌کند.

تسنیم: در راستای اطلاع‌رسانی و معرفی طرح خود به بازار هدف چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

مقدسی: در راستای اطلاع‌رسانی تولید این ماسک‌ها که نخستین بار در دنیا از فناوری آروماتیک  در تولید آن‌ها استفاده‌شده است تلاش‌های بسیاری در رسانه‌های مختلف تصویری و مکتوب صورت گرفته است اما در راستای حمایت از تولید این محصول هیچ کمکی از هیچ‌یک از نهادهای دولتی مرتبط دریافت نکرده‌ایم و تمام سرمایه اولیه این کار به‌صورت شخصی تأمین‌شده و مراحل صنعتی سازی محصول از صفرتا صد به‌صورت شخصی انجام‌شده و هیچ تسهیلات کمکی از سوی معاونت علمی فناوری و صندوق نوآوری و شکوفایی به من داده نشده و شاید تنها کارآفرین و شرکت دانش‌بنیانی در کشور باشم که به‌هیچ‌عنوان حتی هزار تومان از جایی دریافت نکرده‌ام.

تسنیم: با اجرای این خط تولید چند نفر مشغول به کارشده‌اند؟

مقدسی: با اجرای این طرح در شهرستان بروجرد در فاز نخست 25 نفر مشغول به کارشده‌اند که با توجه به تیراژ 30 تا 35 هزار قطعه‌ای آن در ماه و ظرفیت‌های موجود در کشور برای تولید و استفاده از این محصول دانش‌بنیان می‌توان خط تولید آن را گسترش داده و اشتغال‌زایی بیشتری در این شهرستان به وجود آورد.

تسنیم: در این راستا برنامه‌ها و اهداف آینده خود را شرح دهید.

مقدسی: راه‌اندازی مرکز ماساژ آروما تراپی، کافی‌شاپ گیاهان دارویی و کلینیک گیاه‌درمانی از برنامه‌های آینده ما برای توسعه استفاده از گیاهان دارویی در کنار شیوه‌های جدید استفاده از آن‌هاست که تمامی این طرح‌ها نیازمند تأمین منابع مالی است که تاکنون از سوی هیچ نهادی موردحمایت قرار نگرفته‌ایم.

انجام اقدامات آروماتراپی و عرضه دم‌نوش‌های سرد و گرم در کافی‌شاپ گیاهان دارویی ازجمله اقداماتی است که می‌توان در این مراکز برای توسعه ظرفیت این استان در راستای استفاده از گیاهان دارویی و رواج آن در میان مردم انجام داد.

متأسفانه انجام تمامی این طرح‌ها که درآمدزایی بالایی برای آن‌ها متصور است نیازمند تأمین و حمایت مالی است که در این راستا تاکنون با سرمایه‌گذاران بسیاری رایزنی کرده‌ایم اما به دلیل عدم شناخت صحیح سرمایه‌گذاران در این حوزه و نیز ریسک ناپذیری اغلب آن‌ها به اجرای این طرح‌ها تمایلی نشان نمی‌دهند و بیشتر به کارهای واسطه‌ای علاقه‌مند هستند و تمایل به کار تولیدی ندارند و این ضعفی بزرگ در کار دولت است که نتوانسته است امنیت لازم برای تولیدکننده را به وجود آورد.

تسنیم: در راه تولید با چه موانع و مشکلاتی روبرو هستید؟

مقدسی: مشکل عمده تولیدکنندگان کشور سایه سنگین دامپینگ اقتصادی کشورهایی همچون چین بر بازار تولیدات داخلی است که باعرضه اجناس و تولیدات بی‌کیفیت خود باقیمتی پایین‌تر از قیمت تمام‌شده نمونه داخلی آن در کشور، بازار آن محصول را به دست آورده و تولیدکننده را با ضرر و زیان مجبور به تعطیلی واحد خود می‌کنند و به دلیل عدم‌حمایت دولت از تولیدکنندگان داخلی پس از رکود تولیدکنندگان این بار کالاهای بی‌کیفیت چینی به قیمت واقعی خود در بازار عرضه می‌شوند و بازار رقابتی محصولات داخلی تعطیل می‌شود.

تجار با دریافت ارز داخلی اقدام به واردکردن انواع کالاها به کشور بدون توجه به نیاز بازار و مشکلات تولیدکنندگان می‌کنند و کسی هم کاری با آن‌ها ندارد و نمی‌گویند چرا این کالای بی‌کیفیت را با این قیمت پایین در بازار عرضه می‌کنید تا تولیدکننده داخلی زمین بخورد که این خود درد بزرگی برای همه تولیدکنندگان داخلی کشور است.

در حال حاضر 90 درصد واحدهای شهرک صنعتی بروجرد تعطیل و نیمه تعطیل هستند و از 250 واحد تنها سه واحد به‌صورت کامل فعال هستند این درد بزرگی است آیا آن‌ها بد کار کرده‌اند؟ خیر آن‌ها قابلیت رقابت در بازار داخلی را ازدست‌داده‌اند چراکه هنگامی‌که قیمت تمام‌شده محصول از قیمتی که چین عرضه می‌کند بیشتر است تولیدکننده چطور می‌تواند توان رقابت داشته باشد.

این سیاست چین است که وقتی می‌بینند در زمینه‌ای تولیدکنندگان ایرانی قوی هستند با واردکردن کالاهای مشابه بی‌کیفیت خود به قیمتی پایین‌تر از قیمت تمام‌شده تولید داخلی آن تولیدکننده را از رده خارج می‌کنند و پس‌ازآن قیمت اصلی را برای عرضه اعلام می‌کنند و دولتمردان متوجه این دامپینگ اقتصادی خطرناک نیستند که اگر جلوی این قضیه گرفته نشود به‌طور حتم ایران تا چند سال آینده یک کشور ورشکسته خواهد بود.
منبع : تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار