برکناری یا استعفا؛

با وجود اینکه فانی وزیر آموزش و پرورش صراحتا استعفای خود را تکذیب کرده اما روزنامه‌های اصلاح‌طلب به صحبت‌های وی وقعی نمی‌نهند.

رسانه‌های اصلاح‌طلب چرا به دروغ می‌گویند «فانی» استعفا داده است؟

به گزارش گلستان24، جراید زنجیره‌ای اصلاح‌طلب که همواره دستی بر وارونه نمایی واقعیت دارند اینبار نیز بر اساس منافع جناحی موضوع استعفای دو وزیر ورزش و جوانان و آموزش و پرورش را به گونه‌ای دیگر و دلخواه خود روایت کردند.

پیش از این نیز البته همین رسانه‌ها موضوع برکناری علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را استعفا نامگذاری کرده و اینگونه القا کرده بودند که وی به جهت فشاری که از دو سوی دولت و منتقدین در مسائلی فرهنگی مانند کنسرت‌های مشهد و قم تحت فشار قرار گرفته، استعفا داده است و جنتی قربانی مسائل فرهنگی شده، درحالی که مطلعین به خوبی می‌دانند که مسئله برکناری جنتی اساسا غیرفرهنگی و شخصی بوده و وی چه استعفا می‌کرده یا نمی‌کرده بایستی برکنار می‌شده است.

حال ماجرای دو وزیر دیگر کابینه روحانی با جنجال‌سازی به عنوان ترمیم کابینه مطرح شده است و رسانه‌های اصلاح‌طلب با موضوع استعفا این تغییرات را اطلاع‌رسانی‌کرده‌اند درحالی که وزرای نامبرده خود اذعان دارند که به جبر و زور رئیس‌جمهور و هئیت دولت مجبور به استعفا شده‌اند و به نوعی به طور محرمانه برکنار شده‌اند.

در همین خصوص روزنامه زنجیره‌ای اعتماد نوشت:‌ «وزیر ورزش و جوانان استعفا داد و از وزارتخانه خیابان سئول خداحافظی کرد. وزیر ارشاد در انتظار پاسخ مثبت رییس‌جمهور به استعفایش بود اما ساعت شش عصر روز گذشته دفترش را ترک کرد و دوره علی اصغر فانی در وزارت آموزش و پرورش به پایان رسیده است.»[1]

رسانه‌های اصلاح‌طلب چه واقعیتی را پشت واونه سازی اخبار وزراء برکناری پنهان می‌کنند.این روزنامه اصلاح‌طلب درحالی که در صفحه اول خود درج کرده که سه وزیر کناره‌گیری کردند در مطلب خود اذعان می‌کند که « نکته جالب در مورد وضعیت علی اصغر فانی این بود که دولت از استعفا خبر می‌داد و فانی استعفا را تکذیب می‌کرد.» آخر الامر نیز این روزنامه درباره محمود گودرزی،‌ دیگر وزیری که استعفایش مطرح شده درسطرهایی ضدونقیض می‌نویسد: «دیروز وزیر ورزش ترجیح داد که خود از میدان دولت کنار رود و به همین علت بود که روز گذشته نخستین استعفای وزرای دولت یازدهم با نام او گره خورد. خبری که گویای این مساله بود که وزیر ورزش و جوانان پس از یک جلسه با حسن روحانی، رییس‌جمهور ترجیح داده که استعفا بدهد.» که به این شیوه بیشتر گمراه کردن مخاطب گفته می‌شود که مشخص نیست این افراد استعفا کرده یا برکنار شده‌اند که این موضوع با اصول ساده‌نگاری و حرفه‌ای روزنامه‌نگاری ابدا همخوان نیست.

دیگر روزنامه اصلاح‌طلب یعنی شرق نیز با تیتر بزرگ «‌استعفای سه وزیر» به استقبال این موضوع رفته است. این روزنامه نیز به شیوه روزنامه اعتماد عمل کرده و استعفای مد نظر خود را به طور ضدونقیض روایت کرده اما همچنان بر طبل استعفای این سه وزیر کوبیده است.

شرق در این باره می‌نویسد:‌«دیروز سرانجام هم جنتی استعفا داد و هم «محمود گودرزی»، وزیر ورزش و جوانان؛ البته تأیید و تکذیب‌هایی هم درباره استعفای «علی‌اصغر فانی»، وزیر آموزش‌وپرورش در رسانه‌ها مطرح شد؛ با وجود این، یک منبع آگاه در دولت به «شرق» گفت: «ظاهرا سه وزیر کابینه یعنی جنتی، گودرزی و فانی استعفا داده‌اند».»[2]

رسانه‌های اصلاح‌طلب چه واقعیتی را پشت واونه سازی اخبار وزراء برکناری پنهان می‌کنند.این روزنامه با پافشاری بر نظریه خود درحالی که از تکذیب‌های فانی و «محمد فاضل» مدیرکل دفتر وزارتی وزیر آموزش‌وپرورش نسبت به استعفای وزیر آموزش و پرورش حکایت می‌کند، در ادامه می‌نویسد: «پیش‌از‌این برخی منابع به «شرق» گفته بودند که «ترمیم کابینه» در حوزه وزارتخانه‌های متولی فرهنگ انجام خواهد شد؛ ترمیمی که می‌شد از آن همین استعفاها را پیش‌بینی کرد.»[3] به نظر می‌رسد آش عدم استعفای فانی آنقدر شور بوده که اینچنین برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب را به تناقض‌گویی البته با القای موضوع استعفا کشانده است.

روزنامه آرمان نیز پیرو همین خط جراید زنجیریه‌ای به نقل از یک منبع آگاه که نامش ذکر نشد نوشت:‌«یک منبع آگاه در دولت خبر استعفای جنتی، گودرزی و فانی را در راستای ترمیم کابینه یازدهم تایید کرد.» روحانی تحقق به وعده‌های خود به ملت را بیش از هر امری مهم می‌داند. پس با تیم خود در این مسیر گام بر می‌دارد. در این مسیر ایثار و فداکاری موضوع مهمی است. بنابراین نباید تعجب کرد که دیروز خبر استعفای سه وزیر تایید شد.»[4] تا این روزنامه نیز مانند دیگر جراید هم‌جناحی خود به القاء استعفا به جای برکناری اجباری بپردازد.

اینکه روزنامه‌های اصلاح‌طلب به داد و فریادهای وزیر آموزش و پرورش بر عدم استعفا وقعی نمی‌نهند اما به یک منبع آگاه نامشخص استناد می‌کنند نکته بسیار قابل تاملی است.

رسانه‌های اصلاح‌طلب چه واقعیتی را پشت واونه سازی اخبار وزراء برکناری پنهان می‌کنند.روزنامه ابتکار نیز به نقل از خبرگزاری اصلاح‌طلب ایسنا با استناد بر همین منابع آگاه نامعلوم نوشت: « یک منبع آگاه در دولت خبر استعفای جنتی، گودرزی و فانی را در راستای ترمیم کابینه یازدهم تایید کرد. به دنبال انتشار برخی اخبار مبنی بر استعفای جمعی از وزرای دولت یازدهم از جمله وزرای اقتصاد و دارایی، صنعت و معدن، ورزش و جوانان، فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش، یک منبع آگاه در دولت در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تکذیب خبر استعفای وزرای اقتصاد و صنعت و معدن، گفت: آقایان جنتی، گودرزی و فانی در راستای ترمیم و تقویت کابینه یازدهم استعفا داده‌اند.»[5]

آنچه مشخص است جراید اصلاح‌طلب خواهان القا موضوع استعفای وزراء هستند نه برکناری آنها به این دلیل که موضوع عدم کارکرد درست این افراد را به گردن منتقدان بیندازند موضوعی که آشکارا در مورد علی جنتی و ماجرای کنسرت‌ها با وجود شخصی بودن مساله آقای وزیر انجام شد.

به نظر می‌رسد دولت با استعفای اجباری سعی دارد هزینه عملکرد نادرست این وزراء را به گردن منتقدان بیندازد حال آنکه همین روزنامه‌های اصلاح‌طلب چندین ماه قبل موضوع ترمیم کابینه را به سبب عملکرد بد دولت به صورت پرفشار از دولت مطالبه می‌کردند و این تغییرات از جمله مطالبات علنی اصلاح‌طلبان از روحانی بود اما دولت سعی دارد با مظلوم‌نمایی و زرنگی خاصی هزینه کار را به گردن رقیب بیندازد تا موضوع عملکرد بد کابینه خود را به حاشیه ببرد. حال آنکه در سال آخر دولت این ترمیم چه معنایی دارد و در گذر از سیکل تعیین سرپرست و سپس وزیر جدید و معرفی آن به مجلس و تایید آن توسط قوه مقننه مدت زیادی صرف روند اداری رسمی این موضوع می‌شود و وزرای جدید تنها چند ماه مهمان وزارتخانه خواهد بود که باید گفت که این افراد قرار است چه گلی بر سر وزارتخانه خود بزنند که وزاری پیشین نزده‌اند؟ با این اوصاف این سئوال بزرگ پیش می‌آید که این تغییرات که با عنوان «ترمیم کابینه»‌ مطرح شده است به چه کار می‌آید و قرار است چه گره ناگشوده‌ای را از مشکلات مردم حل کند و چرا دولت سراغ وزارتخانه‌های کلیدی مانند وزارت اقتصاد و صنعت و معدن و ... نرفته است.

 

 

[1] http://www.etemadnewspaper.ir/

[2] http://www.sharghdaily.ir/News/105555

[3] همان

[4] http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/166794/

 

منبع: مشرق

ارسال نظر

آخرین اخبار