پارلمان روسیه تصمیم رئیس جمهور این کشور درباره تعلیق همکاری اتمی با آمریکا را به اتفاق آراء تایید کرد.

پارلمان روسیه تعلیق همکاری اتمی با آمریکا را تصویب کرد

به گزارش گلستان24، نمایندگان پارلمان روسیه به اتفاق آراء تصمیم ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور این کشور‌ را در تعلیق همکاری اتمی با امریکا تأیید کرده‌اند.

پارلمان

براساس این طرح که به تصویب نمایندگان دومای روسیه رسید، این کشور موافقت‌نامۀ مدیریت و از بین بردن پلوتونیوم با امریکا را تعلیق می‌کند.

در خلال جلسۀ پارلمان، نمایندۀ کرملین گفت این تعلیق تازه آغاز کار است و روسیه می‌تواند اقدامات «رنج آور» بیشتری  را در واکنش به سیاست‌های خصمانۀ امریکا در پیش گیرد.

براساس حکمی که پوتین روز 12 مهر امضا کرد، موافقت‌نامۀ مدیریت و از بین بردن پلوتونیوم، به خاطر «تهدید استراتژیک ناشی از اقدامات غیردوستانه امریکا علیه روسیه» به حال تعلیق درآمد.

براساس این سند، «تغییر شدید در شرایط، ناتوانی امریکا در عمل به تعهداتش در قبال از بین بردنِ مازاد پلوتونیومِ قابلِ استفاده در تسلیحات براساس پیمان‌های بین‌المللی و همچنین نیاز به انجام اقدامی فوری برای دفاع از امنیت روسیه» از دیگر علل تعلیق این توافق عنوان شده‌است.

براساس این توافق، که در سال 2000 امضا شده‌بود، مسکو و واشنگتن متعهد به از بین بردن بیش از 34 تُن مواد شکافت‌پذیر شده‌بودند.

پوتین پیشتر دربارۀ روند اجرای این توافق ابراز نارضایتی کرده و از امریکا به خاطر پایبند نبودن به تعهداتش انتقاد کرده‌بود.

روابط میان واشنگتن و مسکو با توجه به ادامۀ بحران اوکراین، به پایین‌ترین سطح پس از پایان جنگ سرد در سال 1991 رسیده‌است.

گفتنی است شبه‌جزیرۀ کریمه در پی بحران در اوکراین و برگزاری همه‌پرسی در سال 2014، با اکثریت آراء از این کشور جدا و به فدراسیون روسیه ملحق شد.

در پی برگزاری این همه‌پرسی، روابط روسیه با کشورهای غربی تیره شد. امریکا و متحدان اروپایی آن مسکو را به بی‌ثبات کردن اوکراین متهم و تحریم‌هایی را علیه چهره‌های شاخص روس و طرفدار روسیه اعمال کرده‌اند؛ مسکو دست داشتن در بحران اوکراین را به شدت رد کرده‌است.

همچنین اختلاف‌نظر جدی روسیه و امریکا بر سر بحران سوریه از دیگر علل تیره‌تر شدن روابط دو کشور به شمار می‌آید. واشنگتن و مسکو بارها یکدیگر را به پایبند نبودن به تعهدات خود در قبال بحران سوریه متهم کرده‌اند.
منبع : تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار