روزنامه گاردین نوشت:

در این وضعیت باید منتظر باشیم و ببینیم که دشمن دیرینه خود یعنی ایران را دوست و هم‌پیمان قدیمی خود یعنی عربستان را دشمن خود در نظر بگیریم.

زمان آن رسیده که عربستان را کنار زده و با ایران آشتی کنیم

به گزارش گلستان 24، روزنامه گاردین درباره تحولات خاورمیانه می‌نویسد: خاورمیانه بسرعت در حال تغییر است.

 

درست در زمانی که شاه پیر عربستان فوت می‌کند، حوثی‌ها در یمن موفقیت‌های بزرگی را بدست می‌آورند.

 

مدت زمان زیادی از تاریخی نمی‌گذرد که غرب و هم‌پیمانان آن از حمله نظامی به سوریه خبر می‌دادند. اما حال، همگی از لزوم بقای حکومت بشار اسد صحبت می‌کنند.


در عین حال، با ادامه مذاکرات ایران و گروه 5+1، طرز نگاه ما نسبت به ایران نیز تغییر کرده است.

 

برخی از ایران بعنوان عامل ثبات منطقه نام می‌برند. اما همچنان افرادی در آمریکا و غرب هستند که از سیاست‌های ایران در عراق و سوریه ابراز نگرانی می‌کنند.



همین افراد از اصلاحاتی که ملک عبدالله انجام داد بخوبی یاد می‌کنند، بدون آنکه به این حقیقت توجه کنند که اکثر تندوری‌ها و اقدامات تروریستی در دو دهه گذشته با چراغ سبز وی انجام شدند. در این وضعیت باید منتظر باشیم و ببینیم که دشمن دیرینه خود یعنی ایران را دوست و هم‌پیمان قدیمی خود یعنی عربستان را دشمن خود در نظر بگیریم.


همچنین، ما نباید توقع زیادی از ائتلاف با ایران در مبارزه با گروه داعش داشته باشیم چراکه این مساله می‌تواند در بلندمدت مشکلاتی را برای ثبات منطقه ایجاد کند. قدرت‌گرفتن شیعیان در عراق و سوریه می‌تواند در نهایت به مقاومت بیشتر از جانب گروه‌های اهل تسنن منجر شود./ مشرق

ارسال نظر

آخرین اخبار