کارشناس مسائل بین الملل، در گفت و گو با گلستان24؛

آنچه در این شرایط بسیار واجد اهمیت در حوزه دیپلماسی و خاصه دیپلماسی عمومی است؛ اعتراض رسمی وزارت خارجه جمهوری اسلامی به این اقدام مغایر با نص ،روح و هدف این برجام از سوی کشورهای عضو گروه 5+1 است.

آرای منفی گروه 5+1 به قطعنامه کمیته خلع سلاح سازمان ملل و نقض صریح برجام  / وزارت خارجه رسما به رای منفی کشورهای عضو گروه 5+1 اعتراض کند

کمیته خلع سلاح سازمان ملل جمعه 28 اکتبر، طی جلسه رای‌گیری، قطعنامه‌ای را برای شروع مذاکرات در سال 2017 با هدف ممنوع اعلام کردن و همچنین جمع‌آوری سلاح‌های هسته‌ای تصویب کرد. حسن بیارجمندی، کارشناس مسائل بین الملل در مصاحبه اختصاصی با گلستان24، در تشریح این جلسه گفت: در این جلسه، 123 کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران، به این قطعنامه رای مثبت، و 38 کشور از جمله آمریکا رای منفی و 16 عضو نیز رای ممتنع دادند.

وی ادامه داد: بر اساس این قطعنامه، نشست مشترکی در ماه مارس سال آینده آغاز خواهد شد تا برای «ابزار قانونی الزام‌آوری برای ممنوع کردن سلاح‌های هسته‌ای و نابودی کامل آنها» گفت‌وگوهایی انجام شود.

 

 حسن بیارجمندی وزارت خارجه ایران5



بیارجمندی با تاکید بر این که نکته قابل توجه این قطعنامه رای منفی گروه 5+1 به این قطعنامه است، خاطر نشان کرد: این در حالی است که بر طبق برجام ( مقدمه و مفاد عمومی آن )  اولا برجام بازتاب یک فرآیند گام به گام بوده و مشتمل بر تکالیف متقابل به نحو مندرج در این سند و پیوست‌های آن می‌باشد.(بند الف)،  ثانیا گروه 1+5 و ایران مجددا بر تعهد خود نسبت به اهداف و اصول ملل متحد به نحو مندرج در منشور سازمان ملل متحد تاکید می‌نمایند.(بند و)، ثالثا گروه 1+5 و ایران اذعان می‌نمایند که معاهده عدم اشاعه هسته‌ای کماکان مبنای اساسی رژیم عدم اشاعه هسته‌ای و رکن بنیادین پیگیری خلع سلاح هسته‌ای و استفاده‌های صلح آمیز از انرژی هسته‌ای می‌باشد.(بند ز) و رابعا گروه 1+5 و ایران بر عهده می‌گیرند که این برجام را با حسن نیت و در فضایی سازنده، بر مبنای احترام متقابل اجرا نمایند، و از هرگونه اقدام مغایر با نص، روح و هدف این برجام خودداری نمایند. گروه 1+5 از تحمیل الزامات مقرراتی و آئین نامه‌ای تبعیض آمیز خودداری خواهند ورزید. (بند ح)

 وی عنوان کرد: آنچه در این شرایط بسیار واجد اهمیت در حوزه دیپلماسی و خاصه دیپلماسی عمومی است؛ اعتراض رسمی وزارت خارجه جمهوری اسلامی به این اقدام مغایر با نص ،روح و هدف این برجام از سوی کشورهای عضو گروه 5+1 است.


 

ارسال نظر

آخرین اخبار