در حالی که خبرگزاری ایرنا و سایر خبرگزاری ها به نقل از ایرنا از شلیک ترکمنستان به صیادان ایرانی خبر دادند همه منابع رسمی، مقامات و منابع غیر رسمی این خبر را تکذیب می کنند. ماجرای عنوان شده، بدون شلیک و یا کشته شدن، تنها در مورد دستگیری چهار صیاد ایرانی در آب های ترکمنستان بود.

ماجرای شلیک به صیادان گمیشانی صحت ندارد

به گزارش گلستان 24، «ترکمنستان در اقدامی خارج از عرف دیپلماتیک و مغایر با قوانین بین المللی تعدادی از ماهیگیران ایرانی را در دریای خزر را بدون اخطار قبلی هدف گلوله قرار داد.» این آغازگر خبری بود منتشر شده در ایرنا که رسانه های استان و کشور را تکان داد. با این همه به نظر می رسد ماجرا جور دیگری رقم خورده است.

«منابع موثق در استان گلستان به خبرنگار ایرنا گفتند که پلیس دریایی ترکمنستان اواخر آذرماه امسال تعدادی از ماهیگیران ترکمن ساکن روستاهای خواجه نفس و چپقلی این استان را که با قایق های خود برای صید ماهی به دریا رفته بودند در یک عملیات غافلگیرانه در کمین خود قرار داد و به سمت آنان گلوله های جنگی شلیک کرد.

این خبر در حالی در خبرگزاری ها و رسانه ها یکی پس از دیگری به نشر می رسد که معاون دریابانی گمیشان، سرگرد تمسکنی، در گفت و گو با خبرنگار سرو، این خبر را نه مورد تایید و نه تکذیب قرار می دهد. او مراجعه حضوری به فرماندهی دریابانی را خواستار شد.

در نتیجه تحقیقات در منطقه تا به این لحظه اطلاعاتی مبنی بر صحت این خبر بدست نیامده است. سه ماه پیش در مرز آبی ترکمنستان دو قایق ماهی گیری، حامل هشت صیاد، در مرز ترکمستان دچار حادثه شدند و طی آن چهار صیاد توسط پلیس دریایی ترکمنستان دستگیر شدند.

جریان آب قایق ایستاده را به سمت مرز ترکمنستان برد

ناز قلی نیازی پدر عبدالله یکی از صیادان دستگیر شده در گفت و گو با سرو می گوید: یکی از قایق ها در آب ایران بنزین تمام کرد و قایق دیگر برای سوخت رسانی به او به سمت ساحل برگشت. جریان آب قایق ایستاده را به سمت مرز ترکمنستان برد. بعد از پانزده دقیقه پلیس دریایی چهار صیاد را با قایق بنزین تمام شده را در آب های ترکمستان دستگیر می کند. می گوید پلیس ترکمنستان بخشی از صید آنها را به دریا ریخته و بخشی را با خود می برد.»

نیازی در ادامه می گوید: «ما از فرزندانمان بی خبر بودیم. به منبع اطلاعاتیمان در حسن قلی ( یکی از شهرهای مرزی ترکمنستان) اطلاع دادیم و با پیگیری های آنها اطلاع دادند که چهار نفر صیاد ایرانی ترکمن دستگیر شده و این ها را مستقیم به «نفت داغ» و بعد از مدتی به زندان « شاه قدم » می برند.»

پدرعبدالله می گوید : «تا ده روز پیش آنها در شاه قدم بودند اما دوباره به حسن قلی آورده شدند. در جلسه دادگاه حسن قلی به چهار سال زندان محکوم شدند.»

پدر عبدالله تاکید می کند: «هیچ گونه تیراندازی و درگیری انجام نشده، حتی یک گلوله هم شلیک نشده است.»

افشین کردی صیاد دیگری است که درهمان قایق دستگیر شد. «مردبردی کردی»، پدر او هم در گفت و گو با سرو می گوید: «ما به نمایندگی وزارت خارجه مراجعه کردیم و آنها به ما گفتند که پیگیری می کنند. این کار را چند بار انجام دادیم. اما تا این لحظه خبری نشده است.

شیر جان کر، برادر عبدالعزیز یکی دیگر از صیدادان زندانی هم به سرو می گوید: «چندین بار با آقای نظری مهر نماینده مجلس شورای اسلامی گمیشان هم صحبت کردیم. او نامه ای نوشت و گفت که آن را به دست آقای قشقایی معاون کنسولی وزارت خارجه برسانم. ما چون امکان این کار را نداشتیم نامه را بدست ناز محمد ولی پور ( نماینده مجلس ششم) دادیم و ایشان نامه را از طرف ما رساندند و آقای ولی پور در حال پیگیری هستند. اما تا این لحظه خبری به دست ما نرسیده است.»

این موضوع را از طریق سفیر ایران در ترکمنستان، در حال پیگیری است

محمد جواد نظری مهر، نماینده مردم گمیشان در مجلس شورای اسلامی، خبر این شکلیک را به تمامی رد می کند. او نیز ماجرای دستگیری چهار صیاد را مورد تایید قرار می دهد و می گوید: «ما این موضوع را از طریق سفیر ایران در ترکمنستان، پیگیری کردیم. ما قبلا در موراد مشابه توانستیم چند تا از صیادان زندانی شده را آزاد کنیم و امیدواریم که در مورد آنها هم این اتفاق بیافتد.»

او ادامه می دهد: «ترکمنستان برخورد شدیدی با کسانی که به آب های آن ها نزدیک می شوند دارد و مستقیم شلیک می کند، ولی در این مورد چنین اتفاقی رخ نداده است. »

یک منبع موثق به سرو می گوید: «مدیر کل اجتماعی وزارت خارجه، نامه نگاری هایی با سفارت ترکمنستان و سفیر ایران در ترکمنستان داشته است و به شکل مستقیم این موضوع دنبال می شود.»

گفتنی است که خانواده های هر چهار صیاد دستگیر شده توسط ترکمنستان، دارای فرزند هستند و درحال حاضر خانواده این شهروندان خواجه نفسی شهرستان گمیشان در وضعیت معاش دچار مشکلات جدی شده اند.

انتهای پیام/ایرنا

ارسال نظر

  • گرگانی
    0

    ازین زندانیهای بیگناه در زندانهای ترکمنستان زیاد است که پسرعموی من هم بخاطر پاپوش دستگیر شده ولی نمیدانم چرا مقامات ایرانی هیچ کاری نمیکند.چرا به ترکمنستان فشار نمی اورد.حداقل یکماه گمرکشان راببندند و جلوی ترانزیت کالا را بگیرند.ترکمنستان هم داره مثل کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بی ادب میشه پس باید بهشون ادب یاد داد

آخرین اخبار