رویترز عنوان کرد؛ابرهای تیره می‌روند، آفتاب روشن می‌آید!

«چنانچه بعد از پیروزی کلینتون، حسن روحانی هم برای بار دوم در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود، از نیمه دوم سال ۲۰۱۷ به بعد باید شاهد هجوم بی‌سابقه گروه‌های تجاری غربی به این کشور باشیم.»

امید به پیروزی کلینتون و روحانی

به گزارش گلستان24، (Reuters) با انتشار گزارشی عنوان کرده است که اروپا در انتظار رای آوردن هیلاری کلینتون و روحانی در دور بعدی انتخابات آمریکا و ایران است تا مشکلات موجود در توافق هسته ای حل و فصل گردد و شرکت های اروپایی بتوانند از بازار ایران بهره مند گردند.

امید به پیروزی کلینتون و روحانی

در حالی که سنگ اندازی های آمریکا بر سر راه اجرای توافق هسته ای و بهره مندی ایران از مزایای مالی توافق، در دوره ریاست جمهوری اوباما و مسئولیت جان کری که بانیان و حامیان توافق هسته ای بوده اند، حل نشده است، روشن نیست با روی کار آمدن هیلاری کلینتون چگونه قرار است این مشکلات حل گردد.

در این گزارش که تحت عنوان "اروپا امیدوار است که پیروزی کلینتون موجب پیش رفتن توافق هسته ای شود" منتشر شده، آمده است: «شرکت‌های بزرگ اروپایی امیدوارند که با پیروزی هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری هفته آینده آمریکا بتوانند هر چه بیشتر به بازار بزرگ ایران دست پیدا کنند.

اگر کلینتون در انتخابات هشتم نوامبر (۱۸ آبان) بتواند دونالد ترامپ، رقیب خود از جبهه جمهوریخواهان را شکست دهد، احتمالا ابرهای تیره در آسمان اقتصاد ایران نیز جای خود را به آفتابی دوباره خواهند داد.

در صورت پیروزی دموکرات‌ها در این انتخابات، مشکلاتی که از یک سال پیش تاکنون یعنی از زمان توافق هسته‌ای غرب با ایران در روند گشایش اقتصادی تهران وجود داشته، به احتمال زیاد برطرف شده و شرکت‌های اروپایی خواهند توانست حضور خود در این کشور را پررنگ تر کنند.

چنانچه بعد از پیروزی کلینتون، حسن روحانی، رئیس جمهوری میانه‌رو ایران هم برای بار دوم در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود، از نیمه دوم سال ۲۰۱۷ به بعد باید شاهد هجوم بی‌سابقه گروه‌های تجاری غربی به این کشور باشیم.

ماتیو اتورنو، نماینده مِدِف، سازمان کارفرمایان فرانسه به رویترز گفته است اگر کلینتون در آمریکا و روحانی در ایران پیروز شوند "یک پنجره سیاسی به روی موقعیت‌های تجاری بزرگ‌تر" با ایران به روی شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی گشوده خواهد شد.»

رویترز با یادآوری این که ایران با ۷۸ میلیون جمعیت بزرگ‌ترین اقتصادی است که از زمان فروپاشی شوروی سابق به نظام بازرگانی و مالی جهان پیوسته است، می‌نویسد بلافاصله پس از امضای برجام، عطش شرکت‌های اروپایی برای فتح بازار ایران آنها را به سوی تهران کشانید. از سوی دیگر روحانی نیز ضمن سفر به فرانسه و ایتالیا گام‌های مهمی در جهت کاهش انزوای جهانی ایران و جلب سرمایه‌گذاری خارجی برداشت.

در عین حال به رغم سفر چندین گروه اروپایی به تهران در ماه‌های اخیر برای سرمایه‌گذاری و بستن قراردادهای تجاری با جمهوری اسلامی ایران، سرخوشی‌های اولیه نزد هر دو طرف اندکی جای خود را به نگرانی داده است.»

 

در ادامه این گزارش زیر عنوان "بزرگ‌ترین مانع اروپاییان برای سرمایه‌گذاری در ایران چیست؟" آمده است: «بزرگ‌ترین مانع شرکت‌های اروپایی برای کار با ایران نبود تمایل بانک‌های بزرگ به سرمایه‌گذاری در این کشور از ترس جریمه شدن به خاطر نادیده گرفتن تحریم‌های بانکی آمریکاست.

ایالات متحده آمریکا در حال دادن تضمین‌هایی در این زمینه به بانک‌های اروپایی است. ماه گذشته دفتر دارایی‌های خارجی اداره خزانه‌داری آمریکا راهنمای جدیدی را برای انجام تراکنش‌های دلاری با ایران منتشر کرد. اما وزیر خارجه آمریکا اخیرا گفته است بانک‌های اروپایی همچنان از معامله با ایران مطمئن نیستند.

پیروزی کلینتون می‌تواند در این زمینه برای اروپاییان نویدبخش باشد زیرا یکی از مشاوران اصلی او یعنی جیک سالیوان همان کسی است که در مذاکرات سری بر سر برنامه اتمی با ایران در عمان که به توافق هسته‌ای منجر شد، نقش کلیدی داشته است.»

رویترز با یادآوری این که ترامپ برجام را "یکی از بدترین توافق‌ها" خوانده بود، چنین پیش‌بینی می‌کند که «در صورت پیروزی نامزد جمهوریخواهان در آمریکا، فعالیت بانک‌های اروپایی در جهت برداشتن موانع همکاری با ایران مسکوت خواهد ماند.»


منبع : جام

ارسال نظر

آخرین اخبار