همکاری با کشورهای در حال مبارزه با تروریسم و کاهش حضور نظامی

نگاهی به مواضع ترامپ درباره تحولات منطقه نشان می‌دهد که وی بر مبارزه با تروریسم و کاهش حضور نظامیان آمریکایی در منطقه تاکید داشته است.

نگاهی به سیاست خارجی ترامپ در منطقه؛

به گزارش گلستان24، دونالد ترامپ در میان بهت جهانی و برخلاف نتایج بسیاری از مراکز نظر سنجی به سمت ریاست جمهوری آمریکا انتخاب شد تا دولت و کنگره به صورت یکدست در دست جمهوری خواهان قرار گیرد.

ترامپ

می‌توان گفت که ترامپ به دلیل مواضع خود در حوزه داخلی و خارجی سیاست آمریکا از سوی بسیاری از مردم این کشور مورد استقبال قرار گرفته بود در میان مردم سایر نقاط دنیا نیز توجهات زیادی را به خود معطوف کرده است.

برای کشورهای منطقه آسیای میانه نیز این انتخاب حائز اهمیت است زیرا بیشتر مواضع بحث انگیز وی را همین حوزه تشکیل می‌دهد.

به عنوان نمونه وی چندی پیش گفته بود که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری از حضور نظامی آمریکا در آسیا خواهد کاست و تعرفه‌های وارداتی از آسیا را نیز کاهش می‌دهد، اظهاراتی که به عقیده متخصصان در صورت اجرایی شدن می‌تواند آمریکا را در منطقه به حاشیه براند.

در ادامه به برخی مواضع ترامپ در خصوص سیاست خارجی آمریکا خواهیم پرداخت.

ترامپ با وجود اینکه سابقه‌ای در دنیای سیاست ندارد و به رغم انتقادهای تند به دستگاه دیپلماسی کاخ سفید و توافقنامه هسته‌ای ایران و 1+5، تنها نامزد جمهوری خواهی است که ادعای پاره کردن توافق نامه هسته‌ای ایران در صورت پیروزی در انتخابات را رد کرده و آمریکا را ملزم به اجرای توافقنامه می‌داند.

وی گفته بود که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، بر اجرای مفاد توافقنامه هسته‌ای ایران، به سختی نظارت خواهد داشت و افزوده بود: من هم قراردادهای بدی داشته‌ام ولی در پیدا کردن نکات ریز در قراردادها تبحر دارم، نکاتی را پیدا خواهم کرد و توافقنامه هرچقدر هم بد باشد آن را با جدیت اجرا خواهم کرد.

رئیس جمهور آمریکا همچنین اعلام کرده بود که با دو برابر و سه برابر کردن تحریم‌های فعلی آمریکا ایران را مجبور خواهد کرد به میز مذاکره بازگردد.

رئیس جمهور جدید آمریکا به رغم اعلام حمایت از رژیم صهیونیستی اظهارات جالبی نیز در این خصوص و نیز عربستان داشته است.

وی در یک برنامه زنده تلویزیونی به نام «صبح بخیر جو» در شبکه MNSBC گفت: «درحال حاضر مردمی که فکر می‌کنیم در طرف ما هستند کارهایی می‌کنند که ما گزارش‌های آن را منتشر نمی‌کنیم. بعضی از به اصطلاح متحدان ما که با آنها همکاری و از آنها حمایت نظامی می‌کنیم مبالغ کلانی را به داعش و القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی می‌فرستند.»

ترامپ که از سوی مجری خواستار نام بردن آن کشورها شد سعی در خودداری از بیان نام آنها کرد و مجری گفت، منظور عربستان است؟ وی در ادامه گفت: «قطعا دارند این کار را می‌کنند همه این را می‌دانند» و در ادامه مجری خواستار نام بردن دیگر کشورهای همپیمان آمریکا که از داعش حمایت می‌کنند، شد که وی به بهانه وجود ارتباطات زیادی که با این کشورها دارد از نام بردن آن کشور خودداری کرد، ولی بسیاری از رسانه‌های آمریکا با استناد به اظهارات قبلی وی که همواره گفته است با صهیونیست‌ها روابط تجاری زیادی دارد منظور وی را اسرائیل عنوان کرده‌اند.

ترامپ در مناقشات فلسطین و سرزمین‌های اشغالی، با بیان اینکه مذاکرات صلح سختترین توافقنامه ممکن در جهان است، قول اتخاذ موضع بی طرفانه را داده و وعده داده است که مذاکرات بین فلسطینیان و صهیونیست‌ها را امتحان خواهد کرد.

ترامپ همچنین اعلام کرده است که کشورهای همپیمان و تحت حمایت نظامی آمریکا در خاورمیانه را به پرداخت هزینه‌های نظامی ارتش آمریکا مجبور خواهد کرد.

وی در مورد روسیه نیز گفته است که ما لزوماً نباید دشمن یکدیگر باشیم. باید زمینه‌های مشترکی را براساس منافع مشترک پیدا کنیم. به عنوان مثال، روسیه نیز از تروریسم اسلامی ضربه خورده‌ است. من معتقدم که کاهش تنش و بهبود مناسبات با روسیه فقط از یک موضع قدرتمند عملی است. تعقل حکم می‌کند که این دور خصومت باید پایان یابد. برخی می‌گویند روس‌ها برخورد درستی نخواهند کرد. هدف من این است که آن را بسنجم.

ترامپ ولادیمیر پوتین را «رهبری مقتدر و بسیار هوشمند» توصیف کرد و یادآور شد: از حملات هوایی روسیه به مخالفان رژیم در سوریه حمایت می‌کنیم.

در مورد گروه داعش نیز ترامپ گفته بود: ما باید با هر کشوری در منطقه که با قدرت‌گیری «خلافت اسلامی» به خطر افتاده همکاری کنیم؛ ولی این باید یک همکاری دو طرفه باشد. در مقابل آنها باید کمک‌های ما را به خاطر بسپارند و با ما خوب باشند. مبارزه با اسلام تندرو در داخل کشور نیز جریان دارد. تعداد زیادی از مهاجران که اکنون در کشور ما زندگی می‌کنند به جرایم تروریستی متهم شده‌اند.

رئیس جمهور آمریکا حفظ نیروهای آمریکایی در افغانستان را خواستار شده بود و یادآور شده بود که کنترل مهاجرت از جمله «ممنوعیت کامل و همه‌ جانبه ورود مسلمانان به آمریکا» را دنبال خواهد کرد.
منبع : تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار