رجب طیب اردوغان در حالی سودای تحقق امپراتوی عثمانی و اشغال مناطقی از خاک سوریه و عراق را در سر دارد که در صورت هرگونه اقدام تعرض آمیز به خاک این دو کشور باید منتظر پاسخی کوبنده باشد.

برخورد قاطعانه عراق و سوریه در انتظار هرگونه تعرض جدید اردوغان

به گزارش گلستان24، زیاده خواهی های رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در خاک سوریه و نیز عراق و جنون ملحق کردن بخشی از خاک این دو کشور به خاک ترکیه در حالی است که هرگونه تعرض وی با پاسخ کوبنده ارتش سوریه و عراق روبه رو خواهد شد.

اردوغان

دستاویز قرار دادن توافق لوزان برای اشغال خاک عراق و سوریه

نکته مهم اینکه ترکیه اخیرا به طور علنی وارد میدان خونریزی هرچه بیشتر در عراق و سوریه شده است تا جایی که به نظر می رسد اردوغان پس از کودتای نافرجام در کشورش در تلاش است تحت عنوان اصلاح توافق لوزان در سال 1923 مناطق گسترده ای از عراق وسوریه را به سرقت ببرد.

در این توافق مرزهای کنونی ترکیه، سوریه و عراق تعیین شد.

چیزی که کاملا روشن است اینکه اروغان و سایر مهره های حزب حاکم به حمایت سیاسی و دیپلماتیک روسیه و ایران از وی پس از کودتای نافرجام واکنش مثبتی نشان ندادند بلکه در صدد برآمدند از وضعیت پس از کودتا برای سرکوب هرچه بیشتر مخالفان داخلی و همزمان با آن دخالت در مسائل داخلی سوریه و عراق بهره برداری کنند.

به این ترتیب پیش بینی برخی کارشناسان در مورد احتمال تغییر سیاسیت های ترکیه پس از کودتای نافرجام در این کشور به ویژه در قبال سوریه و عراق نادرست بود.

در مورد سوریه باید گفت که منابع دیپلماتیک آگاه اعلام کردند که اردوغان در چند هفته اخیر دخالت مستقیم در امور سوریه را به بهانه های واهی به شرح زیر افزایش داد:

نخست: ورود نیروهای نظامی ترکیه به شمال سوریه و اشغال شهر جرابلس و دهها روستای اطراف آن تحت عنوان عملیات موسوم به «سپر فرات».

این عملیات دروغین بودن ادعاهای اردوغان در مورد مبارزه با داعش و دور کردن نیروهای دفاع مردمی کُرد از مرزهای کشورش را برملا کرد و نشان داد که آنچه نیروهای ترکیه در شمال سوریه انجام دادند، یک جنگ به معنی واقعی بود.

دوم: اردوغان پس از اینکه متوجه شد آمریکا از عملیات نظامی کُردهای شمال سوریه حمایت می کند، نقشه حضور در شمال سوریه را تحت عنوان دور کردن نیروهای حمایت مردمی کُرد تا غرب فرات را طراحی کرد.

سوم: اردوغان اخیرا به نمایش های رسانه ای متوسل شده است از جمله اینکه اعلام کرد در صدد است داعش را ازالباب بیرون کند تا مقدمه آغاز عملیات نظامی علیه این گروه تروریستی در الرقه فراهم شود.

تکرار ادعاهای اردوغان در مورد بشار اسد

روشن است که تمام این اظهارات در راستای توجیه اشغالگری هرچه بیشتر مناطق سوریه جا دارد  اما خطرناک ترین نقطه دخالت های اردوغان در مسائل سوریه اینکه وی همزمان با عملیات نظامی در خاک این کشور بار دیگر تکرار کرد که بشار اسد در حکومت سوریه جایی ندارد.

اما این تهدیدهای اردوغان مبنی بر اعزام نیروهای نظامی بیشتر به شهر الباب با واکنش قاطعانه دولت سوریه و متحدانش روبه رو شد تا جایی که ترکیه برای آغاز هرگونه اقدام نظامی جدید در خاک سوریه باید هزاران بار فکر کند.

در عراق نیز سیاست اردوغان مبتنی بر رویاهای مشابهی است که در سوریه اعمال کرده و حتی در اینجا با طرح مسائل مذهبی و طایفه ای اوضاع را وخیم تر کرده است و در نظر دارد گروههای مختلف ملت عراق را به جان هم بیندازد.

برای این رویکرد اردوغان در قبال عراق شواهد زیادی است از جمله اینکه:

اردوغان با درخواست دولت عراق مبنی بر بیرون بردن نیروهای نظامی ترکیه از پایگاه بعشیقه در شمال عراق مخالفت کرد و به توجیهات بی اساس از جمله مشارکت در نبرد آزادسازی موصل متوسل شد حال آنکه دولت عراق با مشارت ترکیه در حمله به داعش در موصل کاملا مخالفت کرده است.

دیگر اینکه ترکیه در مورد مشارکت نیروهای بسیج مردمی عراق معروف به الحشد الشعبی و نیز نیروهای پیشمرگه کُرد در عملیات آزادسازی موصل سرو صدا به پا کرد با این مضمون که مشارکت آنان موجب اختلافات و کشتارهای نژادی می شود.

در این شرایط باید پرسید آیا اردوغان هنوز هم قادر است به جنون زیاده خواهی های خود و تحقق امپراتوری عثمانی ادامه دهد؟

در پاسخ باید گفت که بر اساس داده های موجود هرگونه حماقت ترکیه در ورود به مناطق جدید در سوریه با پاسخ قاطعانه ارتش سوریه روبه رو خواهد شد زیرا نیروهای سوری در برابر هیچ گونه اشغالگری جدید ترکیه در خاک کشورشان سکوت نخواهند کرد.

همچنین توهم اردوغان برای تسلط بر برخی مناطق عراق فراتر از پایگاه بعشیقه واکنش قاطعانه دولت عراق را در پی خواهد داشت و این چیزی است که حیدر العبادی نخست وزیر عراق و تمام گروههای مردمی این کشور بر آن تاکید کرده اند.

منبع : تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار