رصد24 ساعته؛

اهم خروجی رسانه‌های برون مرزی در خصوص "ایران" که محصول رصد گروه مانیتورینگ جام طی 24 ساعت اخیر می‌باشد، در قالب اخبار کوتاه از منظرتان می‌گذرد.

"ایران" در رسانه‌های برون مرزی

به گزارش گلستان24، اهم خروجی رسانه‌های برون مرزی در خصوص "ایران" که محصول رصد گروه مانیتورینگ جام طی 24 ساعت اخیر می‌باشد، در قالب اخبار کوتاه از منظرتان می‌گذرد.

ایران

روزنامه "زمان" ترکیه: تحلیلگران مسائل سیاسی بر آن هستند که آیت الله خامنه ای از تمامی تحرکات اردوغان آگاه است؛ چرا که روزنامه کیهان زیر نظر رهبری ایران طی گزارشی از موضوعات جلسه اردوغان با حزب حاکم- که پشت درهای بسته برگزار شده بود- رونمایی کرد. اردوغان در این جلسه گفته بود که النصره و داعش می توانند همان نقشی را برای ترکیه ایفا کنند که حزب الله برای ایران ایفا می کند.

 

الجزیره/ اردوغان: نفوذ ایران در عراق گسترش یافته و الحشد الشعبی هم در حال حمایت از آن است که این کار آنها پسندیده نیست. ما تحولات عراق در موصل و تلعفر را از نزدیک پیگیر هستیم.

*رسانه های عربی حوزه خلیج فارس، این اظهارات اردوغان را هشدار به ایران و نطق آتشین او علیه این کشور  ارزیابی کرده اند.

 

بی بی سی/ مدیر مرکز سیاست انرژی دانشگاه کلمبیا: راه‌های برخورد ترامپ با توافق هسته ای با ایران:

1- پذیرش توافق فعلی با ایران پس از پذیرش نظر اروپائی ها 

2- تلاش برای گسترش تحریم های ایران با هدف تغییر رفتارهای ایران.

3-معامله با ایران و تقاضا از این کشور برای گرفتن امتیازهای بیشتر در برجام و واکنش به پاسخ های ایران  در این رابطه.

*باتوجه به شرایط فعلی گزینه سوم، محتمل تر است.

 

بی بی سی/ مدیر مرکز سیاست انرژی دانشگاه کلمبیا: نظر ترامپ درباره برجام جدی است و اتحادیه اروپا نمی تواند نظر وی را تغییر دهد، دغدغه اصلی ترامپ نقش منطقه ای ایران است.

 

بی بی سی/ باتمان قلیچ، مؤسس مجمع ایران و اروپا: ترامپ در رویارویی با ایران دچار سه محدودیت است؛

1- پرونده روابط با ایران جزء الویت های رأی دهندگان به دونالد ترامپ محسوب نمی شود.

 

2- فشارهای کشورهای بین المللی همچون روسیه، چین و اتحادیه اروپا مبنی بر پایبندی به توافق هسته ای.

 

3- منافع زیاد اقتصادی اروپائیان در ایران و تلاش برای سرمایه گذاری اروپا در این کشور در ده سال آینده.

 

موضوع برنامه 60 دقیقه بی بی سی؛

«آیا برجام ، رفع تحریمها و رابطه اقتصادی ایران و اروپا از ریاست جمهوری #ترامپ جان سالم بدر می برند؟ »

 

سی ان ان/ اوباما: توافق هسته‌ای یک توافق بین المللی موفق است و ایران نیز به آن پایبند بوده است. لغو چنین توافقی  توسط ترامپ کار بسیار مشکلی خواهد بود.

 

اسپوتنیک: بزرگترین معضل جناح های سیاسی در ایران این است که خود را وابسته به چهره های سنتی خود کرده اند و حاضر نیستند فضا را برای چهره های جدید باز کنند و در همه انتخابات تصور می کنند که در صورت ورود به کارزار انتخاباتی با چهره های جدید شانس پیروزی را از دست می دهند در حالی که مساله کاملا بر عکس است.

 

اسپوتنیک: تاریخ انتخابات در ایران نشان داده که همیشه دلیل شکست اصولگراها تعدد کاندیداهای آنها بوده چون تعداد رای دهندگان آنها ثابت است و تعدد کاندیداها منجر به شکست آرا می گردد. دلیل شکست اصلاح طلبان هم نبود کاندیدایی که کاریزمای لازم جهت ایجاد فضای مورد نیاز برای جذب رای دهندگان این جناح پای صندوق های رای بوده است.

 

هافینگتون پست: در رابطه با برجام ، ترامپ باید تنها به بازرسی سازمان ملل اکتفا نکند. از آنجا که روسیه و چین از ایران حمایت خواهند کرد، آمریکا باید اقدامات یکجانبه متناسبی از جمله اعمال مجدد تحریم های لغو شده توسط اوباما را انجام دهد.

 

صادق خرازی در مصاحبه با فایننشال تایمز: توافق هسته‌ای که از حمایت های بین الملل برخوردار است نمی تواند با تغییر یک فرد (رئیس جمهور آمریکا) بازسازی شود و ایران هیچ تغییری را تحت هیچ شرایطی نخواهد پذیرفت؛ این سیاست ایران است و عقب نشینی وجود نخواهد داشت.

 

صادق خرازی در مصاحبه با فایننشال تایمز: تهران احتمال "همکاری های استراتژیک" با آمریکا در خاورمیانه را رد نمی کند و امکان وقوع چنین امری وجود دارد.

 

بی بی سی/ مهدوی آزاد: علی مطهری نقش یک صف شکن را دارد، حصر موسوی و کروبی، بازداشت یاشار سلطانی و مذاکرات حقوق بشری از جمله پرونده هایی است که مطهری شجاعانه در آنها اعلام موضع کرده و باعث شده تا جامعه مدنی ایران یک گام به جلو برود؛ او دارد یک تنه جور سکوت عارف و بی انگیزگی اصلاح طلبان را به دوش می کشد.


منبع : جام

ارسال نظر

آخرین اخبار