ارتش جمهوری اسلامی ایران در آبان ماه 95 شاهد تغییرات بنیادین بود.

جانشین جدید فرمانده کل ارتش را بهتر بشناسیم + تصاویر
به گزارش گلستان24، امیر سرتیپ دکتر احمدرضا پوردستان  از فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی ایران است که در مسجدسلیمان متولد شده و از سال ۱۳۸۷ به عنوان فرمانده نیروی زمینی ارتش فعالیت داشت و در آبان ماه ۱۳۹۵ به عنوان جانشین فرمانده کل ارتش ایران منصوب شد. وی پیش از این در سمت‌هایی چون ریاست دانشگاه افسری امام علی و فرمانده ارشد ارتش در استان‌های لرستان، خراسان، فارس و کهگیلویه و بویر احمد فعالیت داشته‌است.
 
جانشین جدید فرمانده کل ارتش را بهتر بشناسیم + تصاویر
 
پوردستان ۱۰۰ ماه سابقه حضور در مناطق عملیاتی، در جریان جنگ ایران و عراق را داشته که عمده آن در لشکر ۹۲ زرهی خوزستان بوده‌ است. وی در فاصله سال‌های ۱۳۷۸ و ۱۳۷۹ با درجه سرهنگ تمام، فرماندهی تیپ ۲۵ تکاوران ممتاز شمال‌غرب نزاجا را بر عهده داشت و از سال ۸۰ با درجه سرتیپ دومی فرمانده لشکر ۸۴ خرم‌آباد شد و پس از آن از سال ۸۲ به لشکر ۷۷ خراسان رفت.
 
امیر پوردستان از کوچه‌های اهواز تا جانشینی ستاد کل ارتش
 
امیر پوردستان سال سوم دبیرستان بودکه انقلاب به پیروزی رسید و آن زمان حتی نام بسیج هم در میان نبود، اما ریشه‌های آن در مساجد تشکیل شده بود و احمدرضا پوردستان هم در آن ریشه‌ها در حال رشد کردن بود. سرانجام جنگ شروع شد و لشکر 92 زرهی اهواز بود که خیابان‌ها را سنگربندی کرد، اما عراقی‌ها توانستند خود را به اهواز برسانند. بنا بر این شد که وی وارد سپاه شود و چون سپاه هم نسبت به تقاضاهایی که داشت ظرفیتی نداشت تقدیر چنان شد که به عضویت ارتش در آمد. وی سابقه بازی در باشگاه پاس که تیم نیروی انتظامی بود را داشت و به دانشکده افسری رفت و بعد از سال 62 رسما به عنوان فرمانده گروهان لشکر پیاده مکانیزه در لشکر 92 زرهی وارد جنگ شد.
 
جانشین جدید فرمانده کل ارتش را بهتر بشناسیم + تصاویر
 
امیر احمدرضا پوردستان تا سال 65  دو باز زخمی شد؛ بار اول از ناحیه سر که سطحی بود و بار دوم از ناحیه دست و سر و سینه که خیلی عمیق بود  و باعث شد دست وی برای مدتی حرکت نکند. زمانی که دوره‌های تخصصی دافوس را گذراند فرمانده تیپ 25 تکاور بعد لشکر 84 خرم آباد وهمچنین فرمانده لشکر 77 مشهد شد تا به امروز که در خدمت ارتش در پستی جدید است.
 
عامل پیروزی انقلاب اسلامی از زبان امیر پوردستان
 
امیر پوردستان عوامل موثر در پیروزی انقلاب را حضور روحانیت به خصوص در راس آنها حضرت امام (ره) دانستند که رهبری مردم و نیروهای مسلح را بر عهده گرفتند. دوم حضور گسترده مردم در صحنه بود و نهایت پیوستن بدنه ارتش به صفوف انقلاب بود. می ‌دانیم که ارتش در آن زمان به دو دسته قابل تقسیم بود؛ اول این که ژنرال‌ها بودند و به دنبال قدرت و ثروت‌اندوزی بودند و دومی بدنه ارتش بود که افسران جوان که با مردم و روحانیون در ارتباط بودند را در اختیار داشت، بدنه ارتش یک بدنه سالم بود و این پیوستگی بدنه ارتش به نیروهای مردمی هم یک اتفاق نبود برای مثال سپهبد مقدم رئیس ساواک بود.
 
جانشین جدید فرمانده کل ارتش را بهتر بشناسیم + تصاویر
 
در بحبوحه انقلاب از شهید بزرگوار بهشتی می‌پرسند که شما با چه قدرتی می‌خواهید در مقابل شاه بایستید؟ شهید بهشتی جواب می‌دهند شما با چه قدرتی می‌خواهید در مقابل انقلاب بایستید؟ شمایی که از سرهنگ تا سربازتان به انقلاب پیوسته‌اند. 
 
امیر پوردستان در خاطرات خود می‌گوید: ارتش با انبوهی از نیرو تجهیزات به خدمت انقلاب نوپا آمد و کار عمده انجام داد. اولا جوانانی که می‌خواستند به عضویت سپاه پاسداران درآیند را آموزش داد و حضرت امام با شناختی که در این مدت و قبل از آن از ارتش داشت موجب شد که توطئه‌ای که ضد انقلابیون  با شعار انحلال ارتش سر داده بودند را بردارد. ارتش اولین نیرویی بود که به صورت منسجم به کردستان رفت و سینه به سینه در مقابل ضد انقلابیون ایستاد؛ می‌دانیم که در آن زمان سپاه پاسداران در بسیاری مناطق تشکیل شده بود؛ اما نیرویی نداشت و نفرات عمده ای نداشت و در این زمان این ارتش بود که از انقلاب حمایت می کرد و هنوز هم ارتش  جمهوری اسلامی ایران یک نیروی آمده  و پادررکاب است.
 
جانشین جدید فرمانده کل ارتش را بهتر بشناسیم + تصاویر
 
برگزاری مانورهای منسجم و هماهنگ با استفاده از به روزترین سلاح های نیروی زمینی ارتش و همچنین برقراری امنیت در نقاط مرزی به ویژه ایستادگی نیروهای نزاجا در مقابل اشرار، از جمله وجوه بارز فرماندهی امیر پوردستان در نیروی زمینی ارتش محسوب می شود.

 

منبع:باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر

آخرین اخبار