این در حالی است که خبرنگار جهان مطلع شد که اصل رشوه بیش از مقدار اعلامی توسط آقای توکلی بوده و قرار بوده تا ۱۰ سال بعد نیز شرکت نروژی، سالانه یک میلیون دلار دیگر به شرکت تحت اشراف "م.ه‍" بپردازد.

ابعاد تازه‌ای از فساد "م.هـ" در استات اویل
به گزارش گلستان 24، روز گذشته احمد توکلی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در نطق بین دستور خود ابعاد جدیدی از پرونده فساد استات اویل را تشریح کرد.

وی در نطق خود که در اختیار رسانه ها نیز قرار داده، درباره میزان رشوه دریافتی م.ه می گوید: "در ژوئن ۲۰۰۲ (خرداد ۱۳۸۱) و ژانویه ۲۰۰۳ شرکت نفت دولتی نروژ، دو نوبت به یک کارمند رسمی دولت که فرزند رئیس جمهور اسبق ایران و مدیر عامل سازمان بهینه سازی مصرف سوخت بوده است، مبلغ ۵.۲ میلیون دلار می پردازد تا وی به استات اویل برای انعقاد قراردادی در پارس جنوبی کمک کند."

این در حالی است که خبرنگار جهان مطلع شد که اصل رشوه بیش از مقدار اعلامی توسط آقای توکلی بوده و قرار بوده تا ۱۰ سال بعد نیز شرکت نروژی، سالانه یک میلیون دلار دیگر به شرکت تحت اشراف، دوست "م.ه‍" بپردازد.

آنچه از شواهد منتشره از سوی دولت نروژ نمایان شده، این است که "م.هـ" در سفری که در اوايل دهه ۸۰ به نروژ داشته، سنگ بنای این معامله فسادآور را گذاشته و پیشنهاد مشاوره به استات اویل در حوزه قراردهای نفتی و گازی ایران را مطرح می‌کند. این در حالی است که اساسا شرکت استات اویل تا آن زمان، ‌چندان فعالیت خاصی در حوزه اکتشاف در خارج از نروژ نداشته است.

"م.هـ" در پیشنهاد خود به استات اویل از آنها می‌خواهد در ازای واگذاری پروژه های پارس جنوبی به آنها، علاوه بر دریافت دستمزد، در امور خیریه‌ای که او تعیین می‌کند نیز، پول خرج شود! 

در نحوه پرداخت دستمزد این فرد مشاور نیز به گونه‌ای عمل شده تا کمترین ارتباطی میان این فرد ذی‌نفوذ و شرکت رشوه‌دهنده مشخص نشود و مقرر می‌شود که عباس یزدان‌پناه که یکی از دوستان "م.ه‍" بوده با تاسیس شرکت‌هایی در یکی از جزایر دریای کارائیب به نام "جزایر تورکس و کایکوس" و جزیره‌ای به نام "بریتیش ویرجینیا" که البته هر دو تحت‌سلطه انگلستان قرار دارند، با استات اویل قرارداد بسته و پول را بگیرند.
 
دو جزيره دورافتاده دريای كارائيب كه طرف ايرانی در آن شركت تاسيس كرده بود!

بر اساس  آنچه توسط روزنامه نروژی "داگنز نارينگزلو" از این قرارداد افشا شده، این کارمند دولتی ایران، علاوه بر ارائه یک کپی از اطلاعات غیرعمومی در مورد پروژه های نفت و گاز به استات اویل؛ اسناد مزایده شرکت‌های رقیب را نیز به آنها داده است.

به گزارش جهان، اداره تحقیقات بورس آمریکا در اواخر خرداد ماه سال ۸۲ نتیجه تحقیقات خود از این قرارداد فسادآور را منتشر کرده که در آن به صراحت نقش "یک مأمور رسمی دولت ایران" پررنگ شده است.

بورس اوراق بهادار آمریکا احراز کرد که استات اویل به "یک مأمور رسمی دولت ایران" در ازای اعمال نفوذ وی در جهت کمک به استات اویل در به دست آوردن قرارداد توسعه یک میدان نفت و گاز مهم در ایران و باز کردن درها برای سایر پروژه ها در صنعت گاز و نفت ایران، رشوه پرداخته است که به همین دلیل استات اویل از سوی نهاد نظارتی بورس آمریکا به پرداخت ۱۰.۵ میلیون دلار جریمه و از سوی اداره مبارزه با فساد نروژ به مبلغ ۲۰ میلیون کرون نروژ پرداخت جریمه محکوم شد./جهان
 

ارسال نظر

آخرین اخبار