تاملی بر حاشیه های یک همایش

تنها نتیجه حاصل از مواجهات و مناقشات ناصواب ، ایجاد یاس و ناامیدی در مردم نسبت به نظام و انقلاب اسلامی و بزرگان و دلسوزان آن باشد که در نهایت به بازی در زمین دشمن و حرکت در جهت تحقق خواسته اصلی دشمنان انقلاب اسلامی که همانا ایجاد فاصله در میان " امام و امت " و " نظام و مردم " است منجر نگردد .

با نقد منصفانه حرمت ها را حفظ کنیم / نتیجه ای در مناقشات ناصواب نیست

به گزارش گلستان 24، بدنبال برگزاری همایش اصول گرایان استان درهفته گذشته و حاشیه های ایجاد شده در این مراسم فضایی از بحث و مناظره در برخی از رسانه های استانی ایجاد شد که در آن مباحث طرح شده بجای اینکه رنگ و بوی تضارب آراء به خود بگیرد ، گاها به سمت تخریب و عدم رعایت حرمتها حرکت کرده است .

ماجرا از آنجا شروع شد که به دنبال برگزاری همایش بزرگ اصولگرایان ، پایگاه خبری تحلیلی گلستان ما پس از انتشار خبر و گزارش تصویری همایش اصولگرایان استان که با حضور حجت الاسلام والمسلمین تقوی رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه برگزار شد ، برخی از حاشیه های ایجاد شده در این مراسم را نیز پوشش داد .

در حاشیه های منتشر شده ، اظهارات برخی از افراد حاضر در همایش خطاب به حجت الاسلام تقوی آورده شده بود که به برخی از موضع گیری های آیت الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان در مسائل سیاسی انتقاد کردند .

پس از برگزاری این همایش و انتشار این حاشیه ها در فضای واقعی و مجازی ، برخی از رسانه های متعلق به نیروهای اصلاح طلب استان و به شکل پر رنگ تر، سایت گرگان خبر با انتقاد از شیوه انعکاس حاشیه های این مراسم ، این شیوه انتشار را به گونه ای بی حرمتی به جایگاه آیت الله نورمفیدی به عنوان نماینده مقام معظم رهبری در استان قلمداد کردند.

عدم رعایت قواعد رقابت سیاسی از سوی از فعالان فرهنگی و سیاسی استان

دامنه این مباحث به برخی از هفته نامه های استانی هم کشیده شد و در مقالات چاپ شده در برخی از هفته نامه های استان نیز موارد و رگه هایی مشاهده شد که متناسب با شرایط موجود امروز استان نیست .

بنظر می رسد بخش اعظم فضای ایجاد شده پس از برگزاری آن همایش ، نشات گرفته از این است که برخی از فعالان فرهنگی و سیاسی استان در طیف های مختلف ، علیرغم داشتن حسن نیت نسبت به سیاست های کلان نظام در بخش های گوناگون آن ، قواعد رقابت سیاسی را به طور کامل و صحیح رعایت نمی کنند.

یکی از اولین اصول رقابت سیاسی این است که در کنش گری های سیاسی با رویه ای ماکیاولیستی برخورد نکنیم و به عبارت ساده تر اصول و ارزش های انسانی و اخلاقی مان را فدای برخی اهداف و اغراض سیاسی صرف نکنیم .

چیره شدن احساس بر گفتار و قلم منتقدان و موافقان علیرغم داشتن هدف مشترک

متاسفانه در مساله اخیر ، هر دو طرف ماجرا در بروز آن موارد و برخی از مطالب منتشر شده حرمت جایگاه ها را به شکل مناسب رعایت نکرده و در پاره ای اوقات زمام گفتار و قلم خود را به جای عقل به احساس سپردند و جایگاه شخصیت های استان مان به شکل شایسته حفظ نکردند.

نکته جالب توجه در این موضوع آن است که در این جریان ، هر دو طرف ماجرا پایه های تئوریک مباحث خود را بر اساس دفاع از جایگاه رهبری نظام و لزوم تبعیت از دیدگاه های ایشان بنا گذاشته بودند .

در این زمینه ، مدافعان آیت الله نورمفیدی مباحث خود را بر این اساس پایه ریزی کرده اند که چون ایشان نماینده ولی فقیه در استان گلستان هستند هر گونه انتقاد و بی حرمتی به ایشان در حکم عدم رعایت حرمت جایگاه ولی فقیه بوده و این مساله به هیچ وجه جایز نمی باشد ، و از طرفی منتقدان هم در مقابل اعتقاد داشتند برخی از انتقادات مطرح شده بوسیله آنها برای دفاع از آرمان ها و ارزش های انقلاب و خطوط قرمز مورد تاکید مقام معظم رهبری صورت گرفته است.

به نظر می رسد به این مساله از دو زاویه متفاوت می توان نگاه کرد :

منتقدان ادبیات و شیوه انتقاد را مراعات کنند

الف - نگاه اول این است که منتقدان برخی از رویکردها و مواضع آیت الله نورمفیدی باید همیشه این نگاه را مد نظر داشته باشند که ایشان نماینده ولی فقیه در استان گلستان هستند و از این باب ادبیات و شیوه انتقاد از وی باید تفاوت ظریفی با سایر انتقادگری ها داشته باشد و همه باید بپذیرند که ایشان در شرایط کنونی نماینده مقام معظم رهبری در گلستان هستند بنابراین وقتی که به سراغ نقد از برخی از رویه های آیت الله نورمفیدی می رویم به قول سهراب سپهری باید نرم و آهسته برویم.

در مورد نفوذ و جایگاه تاریخی و سنتی ایشان در استان و نقش بارزشان در دوران انقلاب ، دفاع مقدس و پس از آن تا حال حاضر هم به نظر نمی رسد کسی شک و شبهه ای قابل اعتنا داشته باشد کما اینکه در مورد نفوذ و جایگاه سنتی مرحوم آیت الله طاهری در بین اقشار مختلف هم بحثی وجود نداشت.

فضای پیرامون آیت الله نورمفیدی مسدود نشود

ب - زاویه نگاه دوم قابل بحث در این نوشتار متوجه افرادی است که با دفاع مطلق و در پاره ای اوقات احساسی از نماینده ولی فقیه در استان گلستان درصددند راه هر گونه نقد و انتقاد بر ایشان را ببندند و هیچ بحثی در این زمینه ها مطرح نگردد ، اگرچه تصور نزدیک به واقعیت بر این است که با توجه به روحیات شناخته شده از آیت الله نورمفیدی خود ایشان هم با این رویه مخالف هستند.

در همین راستا نماینده ولی فقیه در استان گلستان و امام جمعه گرگان بارها در سخنان شان از ضرورت باز شدن فضای نقد در جامعه صحبت کرده و باز شدن فضای نقد را باعث حفظ سلامت اجتماعی و سیاسی قلمداد کرده اند و نمونه اخیر این بیانات در خطبه های نماز جمعه هفته گذشته گرگان بود که در آن آیت الله نورمفیدی بر ضرورت باز شدن فضای نقد در جامعه تاکید کردند .

بر اساس این رویه و با عنایت به اینکه حتی شخص رهبر معظم انقلاب نیز خودشان را مصون از نقد و نصیحت نمی دانند ، بهتر است فضای پیرامون آیت الله را به این شکل با دیواره های بلند مصونیت ، مسدود نکنیم تا هیچ صدای منتقد و ناموافقی به ایشان نرسد.

اشتباهاتی از هر دو طرف ماجرا صورت گرفته است

در نهایت و به عنوان جمع بندی این نوشتار ، به نظر می رسد که در این ماجرا از هر دو طرف آن اشتباهاتی صورت گرفته است و اگر چه منتقدین در زمان ، فضا و شکل مناسبی به طرح خود انتقادات نپرداخته اند ولی مدافعین هم از رویه شایسته ای برای حمایت از آیت الله تبعیت نکردند و یا همانگونه که در برخی از جملات آیت الله نورمفیدی به شکل مناسبی خطاب قرار نگرفت در لابلای برخی از جملات هم ، برخورد مناسبی با آیت الله طاهری و بیت محترم ایشان صورت نگرفته است .

رقابت سیاسی با رعایت حرمت ها ، نقد و انتقاد با رعایت انصاف

افرادی که حتی آشنایی اندکی با مسائل سیاسی دارند می دانند که در استان گلستان ، همه جریان های سیاسی اعم از اصولگرا و اصلاح طلب و ... در طول سنوات گذشته پس از پیروزی انقلاب در عرصه های گوناگون سیاسی و اجتماعی حضوری فعال داشته اند که در آینده نیز این حضور تداوم پیدا خواهد کرد .

در این چارچوب لازمه پیشگیری از تکرار تجارب تلخ روزها و سالهای گذشته این است که بزرگان و فعالان همه جریانات فعال سیاسی یکدیگر را به رسمیت بشناسند و یاد بگیرند که می توان با هم اختلاف داشت اما در عین حال با رعایت حرمت ها و بدور از بغض و کینه به رقابت سیاسی پرداخت و همچنین یاد بگیریم که در زمان نقد از افراد ، انصاف در نقد و رعایت حرمت شخصیت ها و جایگاه ها را فراموش نکرد .

ایجاد یاس در مردم نتیجه مناقشات ناصواب

به عنوان نکته پایانی این مساله را از یاد نبریم که گاها توجه به مشکلات مردم و اقشار مختلف جامعه و پرداختن به مسائل اساسی برای توسعه و آبادانی استان در لابلای برخی اختلافات و این دست هیاهوهای سیاسی به فراموشی سپرده نشده و کمرنگ نگردد و حرکت در جهت تحقق شعار سال و حفظ منافع و مصالح عموم مردم دچار خدشه نشود .

شاید تنها نتیجه حاصل از این نوع مواجهات و مناقشات ناصواب ، ایجاد یاس و ناامیدی در مردم نسبت به نظام و انقلاب اسلامی و بزرگان و دلسوزان آن باشد که در نهایت به بازی در زمین دشمن و حرکت در جهت تحقق خواسته اصلی دشمنان انقلاب اسلامی که همانا ایجاد فاصله در میان " امام و امت " و " نظام و مردم " است منجر نگردد . 

 

عبدالقیوم شکاری ، مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل رسانه

انتهای پیام/ترکمن سسی

ارسال نظر

آخرین اخبار