آیا صهیونیست‌ها در سوریه کوتاه آمدند؟

گزارش پایگاه صهیونیستی «دبکا فایل» از مذاکرات سری تل‌آویو با دمشق و عمان برسر مرزهای جنوبی سوریه و مشخصا بلندی‌های اشغالی جولان خبر می‌دهد.

مذاکرات سری تل‌آویو با دمشق و عمان برسر جولان

 به گزارش گلستان24 ، پایگاه خبری صهیونیستی «دبکا فایل» که به نزدیکی اش به سرویس های اطلاعاتی و امنیتی این رژیم معروف است، با انتشار گزارشی مدعی شد که سوریه، اردن و اسرائیل مذاکرات سه جانبه محرمانه ای را با هدف تامین بیش از پیش امنیت مرزهای جنوبی سوریه آغاز کرده اند.

پایگاه صهیونیستی

 
این پایگاه اطلاعاتی صهیونیستی در ادامه گزارش خود با اشاره به اظهارات منابع آگاه روسی و آمریکایی توضیح می دهد که به همین منظور دمشق، تل آویو و عمان توافق کرده اند، وضعیت مرزهای جنوبی سوریه که در نقاطی با اردن و سرزمین های اشغالی و از جمله بلندی های اشغالی جولان مشترک است، به وضعیت سابق آن، یعنی پیش از آغاز بحران سوریه در 15 مارس سال 2011 میلادی باز گردد.
 
دبکا فایل تاکید می کند که به جز طرف های سوری و اردنی و اسرائیلی، هیئت هایی به نمایندگی از روسیه و آمریکا و امارات متحده عربی نیز در این نشست های سه جانبه محرمانه حضور و مشارکت دارند.
 
این پایگاه صهیونیستی با بیان اینکه گفت و گوهای سه جانبه اردن و سوریه و اسرائیل مراحل اولیه خود را در فضایی مثبت سپری می کند، افزود: در صورت دستیابی به توافق نهایی نیروهای چند ملیتی وابسته به سازمان ملل متحد برای جلوگیری از درگیری های احتمالی در منطقه حائل و موسوم به «آندوف» مستقر خواهند شد و دمشق همچون گذشته کنترل اوضاع در بلندی های اشغالی جولان را در دست خواهد گرفت.
 
افشاگری «دبکا فایل» از مذاکرات سری تل آویو با دمشق و عمان برسر جولان/ آیا صهیونیست‌ها در سوریه کوتاه آمدند 
 
 
دبکا فایل در گزارش خود خاطر نشان می کند: این نیروی چند ملیتی متشکل از هزار نظامی و 70 ناظر در این نیروی چند ملیتی مشارکت خواهند داشت و پیش بینی می شود، ایجاد منطقه خلع سلاح شده بر اساس توافقنامه پایان درگیری ها امضا شده در سال 1974 میلادی بین مرزهای مشترک سوریه و سرزمین های اشغالی امکان پذیر و بلامانع باشد.
 
این پایگاه صهیونیستی در بخش دیگری از گزارش خود توضیح می دهد: طول این منطقه عاری از سلاح در صورت تشکیل 80 کیلومتر خواهد بود و از منطقه «جبل الشیخ» تا مرزهای مشترک اردن و سوریه و سرزمین های اشغالی امتداد خواهد یافت.
 
دبکا فایل درباره موضع طرف های شرکت کننده در مذاکرات درباره منطقه عاری از سلاح و استقرار نیروهای چند ملیتی نوشت: ارتش سوریه و ارتش اسرائیل پیش تر ملزم بودند، در منطقه جولان به طول 25 کیلومتر و عمق 500 متر و عرض 10 متر حضور نظامی محدودی داشته باشند و از سلاح های مشخصی استفاده کنند، در مذاکرات اخیر نیز توافق شد، محدودیت های گذشته بدون تغییر از سوی دو طرف سوری و اسرائیلی لازم الاجرا باشند.
 
افشاگری «دبکا فایل» از مذاکرات سری تل آویو با دمشق و عمان برسر جولان/ آیا صهیونیست‌ها در سوریه کوتاه آمدند 
 
 
به نوشته دبکا فایل نظام سوریه همچنین اداره مدنی این منطقه را برعهده خواهد داشت، مشروط بر آنکه گذرگاه مرزی «قنیطره» تحت اشراف سازمان ملل و نظارت ارتش سوریه و ارتش اسرائیل بار دیگر گشوده شود.
 
مذاکرات درباره آرایش نظامی بر سر مرزها

 

این پایگاه خبری اسرائیلی در ادامه این گزارش مدعی شد: مذاکرات بین طرف های شرکت کننده جهت تعدیل و اصلاح برخی از بندهای امنیتی و آرایش نظامی بر سر مرزها و بازگشت به شرایط پیش از بحران سوریه به دلیل وجود برخی موانع جدی و خطرناک ادامه دارد.
 
به نوشته دبکا فایل مهمترین مانع و چالش موجود در گروه های تروریستی تکفیری فعال در جنوب سوریه نمود پیدا می کنند که در راس آنها باید از گروه تروریستی تکفیری موسوم به «جیش خالد بن الولید» نام برد که چندی پیش از بیعت خود با «داعش» و سرکرده اش «ابو بکر البغدادی» خبر داد.
 
افشاگری «دبکا فایل» از مذاکرات سری تل آویو با دمشق و عمان برسر جولان/ آیا صهیونیست‌ها در سوریه کوتاه آمدند 
 
 
به اعتقاد این پایگاه خبری اطلاعاتی اسرائیلی در این شرایط گروه های تروریستی تکفیری فعال در جنوب سوریه دو گزینه بیشتر پیش رو نخواهند داشت و محکوم به انتخاب یکی از این دو هستند که در بر زمین گذاشتن سلاح و تسلیم ارتش سوریه شدن و یا جنگیدن با ارتش سوریه تا آخرین رمق نمود می یابد.
 
دبکا فایل درباره تشکیل مجدد منطقه خالی از سلاح در مرزهای مشترک اردن و سوریه و سرزمین های اشغالی به مقام های مسئول این رژیم توصیه می کند که فرصت تشکیل چنین منطقه ای را به هیچ دلیل نباید از دست بدهند، چون با وجود دو خطر بزرگ حضور نظامی ایران و حزب الله لبنان در جنوب سوریه ایجاد چنین منطقه ای از هرگونه رویارویی نظامی احتمالی در مناطق جولان و الجلیل اشغالی بین دو طرف جلوگیری خواهد کرد.
 
این پایگاه صهیونیستی حضور دمشق در این مذاکرات و توافقات به دست آمده را یکی از بازتاب های پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دانست که طی دوره تبلیغات انتخاباتی اش، مکررا بر حل بحران سوریه تاکید کرده و موجب شده بود، «بشار اسد»، رئیس جمهوری سوریه در مصاحبه ای که 16 نوامبر جاری با رسانه ها داشت، تاکید کرده بود، اگر ترامپ برای ریشه کن سازی و مبارزه با تروریسم به روسیه و ایران ملحق شود، او نیز با ترامپ متحد خواهد شد.
 
رویاها و آرزوهای بر باد رفته

 

گزارش محرمانه ای که پایگاه خبری دبکا فایل بخش هایی از آن را منتشر کرد، به حقیقت بسیار مهمی اشاره می کند و آن چشم پوشی رژیم صهیونیستی از اهداف و منافعی است که در جنوب سوریه با توسل به گروه های تروریستی تکفیری از جمله «جبهه النصره» و «داعش» درپی تحقق آنها بوده است.
 
افشاگری «دبکا فایل» از مذاکرات سری تل آویو با دمشق و عمان برسر جولان/ آیا صهیونیست‌ها در سوریه کوتاه آمدند 
 
 
هیچ کس حمایت های نظامی و لجستیکی رژیم صهیونیستی از این گروه ها از جمله انتقال عناصر مسلح وابسته به این گروه ها که در نبرد با نیروهای ارتش سوریه زخمی شده بودند و مداوای آنها در بیمارستان های رژیم صهیونیستی از جمله بیمارستان صفد در سرزمین های اشغالی و پشتیبانی نظامی از این گروه ها را نمی تواند، فراموش کند.
 
حضور رژیم صهیونیستی در این مذاکرات را باید اذعان این رژیم به شکست در برابر نظام سوریه و درک خطر گروه های تروریستی علیه موجودیت و ادامه بقای این رژیم و اقدام برای مقابله با این خطر پس از 5 سال استفاده و بهره برداری ابزاری از این گروه ها جهت براندازی نظام در سوریه و پذیرش این شکست ارزیابی کرد.
 
سران رژیم صهیونیستی درحالی (به ادعای دبکا فایل) پای میز مذاکره با نمایندگان دولت سوریه نشسته اند که مدت زمانی نه چندان دور با وقاحت از الحاق جولان سوریه به سرزمین های اشغالی سخن می گفتند، حتی کابینه رژیم صهیونیستی یکی از نشست های خود را در جولان اشغالی برگزار کرد تا به زعم خویش عزم و جدیت خود را در الحاق جولان سوریه به نمایش بگذارد.
 

در حقیقت این مذاکرات ثابت کرد، هر چه رژیم صهیونیستی طی 5 سال گذشته در سوریه رشته کرده، پنبه شده و بر باد رفته است و این لطمه ای بزرگ و خسارتی جبران ناپذیر برای اهداف منطقه ای رژیم صهیونیستی و حامیان آن، از جمله آمریکایی ها خواهد بود.


منبع : مشرق

ارسال نظر

آخرین اخبار